Run run run

Ajattelin vielä palata tuohon päätökseeni juosta Helsinki City Run, eli 21 kilometrin puolikas maraton. Olen juossut koko ikäni välillä enemmän ja välillä vähemmän, sekä harrastanut useamman vuoden pitkän matkan juoksua kilpailutasolla. Viimeiseen puoleen vuoteen en ole juurikaan lenkkipolulle astunut. Treenini ovat koostuneet lähinnä sisäliikunnasta Elixialla. Nyt onkin suuri haaste edessä saada itsensä tuonne hankeen juoksemaan, huhhuh. En tykkää ulkoilusta talvella ollenkaan, ehkä myös sen takia, koska en omista hyviä varusteita kyseiseen puuhaan ja inhoan kylmyyttää. Ehkä juoksumatosta olisi hyvä aloittaa hakemaan tuntumaa. 


Yksi asia myös askarruttaa… minulla on useamman vuoden ollut ns. juoksijan polvi tms. joka on alkanut lähes aina juostessa oireilemaan viimeistään kymmenen kilometrin kohdalla. Toivon tosiaan, että vaiva olisi poistunut ja ei haittaisi harjoitteluani…


Onko täällä ihmisiä, joilla kokemusta maratoneista ja niihin valmistautumisesta? Kuinka paljon ennen tulisi aloittaa juokseminen? Riittääkö jos harrastaa muuta aerobista ja esim. viimeiset kaksi kuukautta juoksee tasaisesti? Kaikki vinkit otetaan ilomielin vastaan! :)

On my way

6 vastausta artikkeliin “Run run run”

  1. Mua kans vaivas tuo juoksijanpolvi aiemmin, jopa niin että jouduin sen takia kuukausiksi juoksukieltoon. Hierojaltani sain myöhemmin vinkin venytellä pakaroita, etureisiä ja reiden ulko-osaa entistä enemmän ja erityisesti ennen juoksemaan lähtöä. Nuo lihakset kaiketi kiinnityvät polveen ja niiden kireys aiheuttaa sen polvikivun. Minua ainakin auttoi ja juoksu on kulkenut kivuttomasti :) Magnesiumlisää kannattaa myös alkaa syömään sitten kun treeni koveenee, se nopeuttaa lihaksien ja nivelien palautumista.

  2. mitä mieltä olet energiajuotavista? (ei siis kahvista) .. olen miettinyt että mistä sitä voisi saada ylimääräistä energiaa kun nyt talviaikaan olen ollut niiiiiiin väsynyt ! syön hyvin, nukun aina 8-10h yöunet ja en ole mitenkään ylirasittunut mutta silti niin väsynyt!! mitä suosittelisit? tai onko edes kokemusta asiasta:P

    kiitos !

  3. Ite juoksin viime syksynä puolikkaan maratoonin ja en kyllä hirveesti reenannut siihen, kävin kolme kertaa juoksemassa viimeisen kuukauden aikana n. 1,5h lenkin. Pelaan kyllä futista, niin peruskunto on hyvä ja sillä se saatiin vedettyä lävitse. Uskosin, että sun kohalla riittää, että säännölliseti lenkkeilee ja totuttaa jalat asfaltilla juoksuun, oot kuitenkin sen verran hyvässä kunnossa jo valmiiks ja taustalta löytyy juoksuharrastus :)

  4. Mä juoksin viitisen vuotta sitten, 17-vuotiaana, elämäni ekan maratonin oikeastaan vähän vahingossa. Olin hiihtänyt kuitenkin paljon talvella ja keväällä lumien sulettua aloin juosta 4-5 kertaa viikkoon, 2-3 tasavauhtista pk/vk-alueen n. 10 km lenkkiä, yksi intervalli-vetotreeni vk-/mk-alueella, jossa tein 1-5 minuutin kovavauhtisia vetoja pyramidiharjoituksen lailla ja sunnuntaisin oli sitten pitkä, n. 20 km juoksulenkki rennosti pk-alueella. Näiden lisäksi tuli sitten potkittua jalkapalloa, rullaluisteltua ja kesällä tietenkin kaikkea muuta liikkumista. Hyvin juoksu kulki! Tsemppiä juoksutavoitteisiin! :)

  5. Anonyymi: Okei, olenkin kuullut tuosta magnesiumista. Pitää lisätä se vitamiineihin. Kiitos vinkeistä! :)

    Anonyymi: Noh, itse pyrin välttämään energiajuomia. Juon kuitenkin ehkä kaksi Batteryä viikossa. Itse saan energiani liikunnasta ja kahvista. :D
    Kyllä mä niillä olen toistaiseksi jaksellut… :)

    Anonyymi: Joo, itse en halua mennä juoksemaan tuonne loskaan. Voi olla, että aloitan juoksemaan matolla… ja käyn spinnaamassa ahkerasti. :)

    Anonyymi: Joo, sullakin taisi olla hyvä pohjakunto. Se auttaa asiassa paljon, itse ainakin koen kestävyyden yhdeksi vahvaksi osa-alueekseni, joten en usko juoksun tyssäävän ainakaan siihen. Fysiikkapuolta pelkään ehkä eniten… Kiitos kuitenkin tsempeistä, katsotaan mitä tästä tulee! :)

  6. Jos HCR on toukokuussa niin sulla on rutkasti aikaa. Sulla näyttää olevan muutenkin peruskunto kohdillaan eli en usko et tarviit mitään tiukkaa juoksutreeniä varsinaisesti. Ehkä tekniikkaa voi vähän pitää silmällä mikäli et ole kovin paljon juossut. Sulla on ihan hyvin aikaa, ei kannata turhaan itseään rääkätä tuolla pakkaskeleillä ja ostaa sitä varten nastalenkkareita yms talvijuoksutrikoita. Ja -10asteessa ei kannatakkaan juosta, siinä vaan rasittaa keuhkojansa turhaan.

    Tollaseen 21km ei tarvitse mitään poppakonsteja, eli energiageelit yms on vaan turhaa painolastia.

    Jos sulla on taipumusta juoksijan polveen niin kiinnitä huomiota lenkkareihisi. Eli ei missään tapauksessa liian kevyitä juoksukenkiä. Asvaltti on joillekkin aika ilkeä pinta juosta mutta siihenkin tottuu.

    Kohtuus kannattaa pitää, monille tulee alussa himo ja jonkinlainen ”runners high” (spinnates tulee sama) ja ei huvita lopettaa juoksemista. Kuitenkin juokseminen kuormittaa paljon enemmän niveliä, kuin spinning eli kannattaa pistää stoppi välillä vaikka ei siltä tuntuisikaan. Aivan varmasti pääset ja etköhän alitakin tavoiteaikasi, sen verran kunnossa näytät olevan! Tsemppiä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta