Kokeilevaa treenausta

Olen kevään kunniaksi päivitellyt hieman treenejäni personal-trainerin kanssa. Pidemmän aikaa on ollut olo, että kehitykseni ovat ikäänkuin jämähtänyt paikalleen. En nyt tarkoita HCR:lle treenaamistani, vaikka sekin on toki kärsinyt hieman flunssastani. Puolikkaalle treenaamiseni etenee ihan toivotulla tavalla, enkä tässä vaiheessa vielä tule lisäämään juoksemista sen enempää. Olen päättänyt olla ottamatta turhia paineita tapahtumasta, toki himoitsen tavoiteaikaani 1,50-2 h, mutta kaikki sen mukaan kuinka kroppa kestää. Kyseessä on kuitenkin ensimmäinen maratonini, joten ei kannata heti asettaa tavoitetta ainakaan ihan mahdottomiin aikoihin.


Muutoksia tulee nyt lähinnä tapahtumaan lihaskunnon saralla. Tarkoituksena olisi saada kiinteytymistä aikaan, eli lihasten muotoja esiin. Lähdetäänkin vähentämään aerobista liikuntaa ja lisätään lihaskuntoa. 
Olen aina ollut ns. aerobinen himoliikkuja. Saan mielettömiä kiksejä siitä, kun endorfiinit valtaavat kropan pitkäkestoisessa aerobisessa ”rääkissä”. Siinä on syy miksi minulla on ollut ikäänkuin pakkomielle sisällyttää jokaiseen treenipäivään vähintään semmoiset 30 min aerobista. On toki päiviä, jolloin teen sen puolituntisen kevyemmin mutta olen huono ottamaan iisisti. Usein käy kuitenkin niin, että aerobisen jälkeen lihaskunto-treenini kärsii. Kun kroppa on väsynyt, ei siitä saa kaikkea enää irti. 


Eli nyt olisi tarkoitus juosta 3 x vkossa, ainakin HCR:ään saakka. Muina päivinä sitten aerobinen jää ihan minimiin, eli 10-20 min lämmittelyä. Keskitän kaiken energiani lihaskuntotreeniin. Tulen jakamaan treenit eri päiville, ja ne muotoutuvat tässä vielä. Lihaskuntotreenin teen 3 x 10 sarjoissa, noin 30 sekunnin palautuksilla. Eli pidetään sykkeet kuitenkin sopivan korkealla ettei vaan mene lööbailuksi. :)


Ruokavalio tulee pysymään proteiinipainotteisena. Mutta karppauksesta ei ole siis edelleenkään kyse! Voin laittaa vaikka ruokapäiväkirjoja tänne nyt lähitulevaisuudessa. Suurin haaste on se, että olen niin paljon menossa, jolloin ruokailu usein on sellaista banaani siellä, protskupatukka täällä. Päivisin ruokailu on säännöllistä mutta iltaisin se ei ole enää niin säännöllistä.

Jutan tavoite! ;)
Onko muilla ”kesäkuntoon”-projekteja? :)
( Kuvat weheartit.com)


PS! Klikkaa tästä itsesi Fit-lehden erikoistarjoukseen.6 numeroa vain 21,90 ja tilaajalahjaksi Aarikan laukku!
On my way

19 vastausta artikkeliin “Kokeilevaa treenausta”

  1. Tollanen kroppa olis ihan kiva, taitaa jäädä useammilla kuitenkin vain haaveeksi ;) Mutta tavoitteita on toki hyvä olla!

  2. Katoin kans samaa, että kuva taidettu ottaa toisesta blogista. Hyvä kun treenaat, mutta muista, että olet osallistumassa PUOLImaratonille, et maratonille, kuten tekstissä kirjoitit. Kyse on kuitenkin täysin eri asiasta. Tsemppiä HCR:llä joka tapauksessa, itse juoksin viime vuonna siellä vähän alle 1h40min, mutta treenasiinkin kyllä juoksua useasti viikossa. Kolme kertaa viikossa on varmasti sulle hyvä, kun teet paljon salitreeniä.

  3. Laittaisitko saliohjelmasi blgogiin, sitten kun se on valmis? Jos vaikka saisi vinkkejä omaan projektiin. Tsemppiä treeneihin! :)

  4. Minusta tekstissä puhuttiin kylläkin vain puolikkaasta.. mut jokainen lukee niinkuin osaa :D

  5. Moi, halusin vain kertoa omista kokemuksistani. Eli ennen lapsien saantia treenasin PT:n opastuksella 3 kertaa viikossa (ulkomailla asuessani), eli talloin vain n. 10 min alkulammittelya ja sitten tunti salitreenia, ja naina treenikertoina kulutus oli Polarin sykemittarin mukaan jopa 1000kcal luokkaa (treenit olivat todella kovia ja syke oli taivaissa koko tunnin ajan, huh). Kun taas sitten valipaivina 2-3 kertaa vkossa treenasin pelkkaa aerobista (joko juoksumatolla tai crosstrainerilla) puolesta tunnista tuntiin ja kulutus oli huomattavasti vahaisempaa. Taytyy sanoa, etta kroppa todella muuttui, kun alkoi treenata salilla kunnolla ja tosissaan! Itse olen melko pienikokoinen, joten mitaan Jutta Gustafssberg-lihaksia ei tietenkaan tullut, mutta lihakset alkoivat nakya ja erottua ihanasti ja kroppa kiinteytyi ja muokkautui suorastaan tosi kivaksi verrattuna siihen, kun aiemmin vain paivittain raakkasin itseani aerobisella ja mahdollisimman paljon. Kumpa viela joskus paasisin samaan kuntoon :) Mutta siis salitreeni on se avainsana, todellakin suosittelen!!

  6. Mitä täällä nyt puhutaan plagioinnista? Kuvat ovat weheatit.com:ista, joka on ymmärtääkseni ihan kaikkien käytettävissä. Hohhoijjaa.

    Anonyymi: Voin laittaa saliohjelmaa jatkossa blogiini. :)

    Anonyymi: Ja tosiaan puolikkaalle olen menossa, en ole mielestäni puhunutkaan kokopitkästä maratonista?!

    Anonyymi: Kiitos, kun kerroit kokemuksestasi! Tuo on niin totta, naisena itsekin olen ehkä pelännyt hieman ns. isoja lihaksia mutta ei niitä taida tulla kuin erittäin kovalla lihastreenillä jos silläkään. =) Innolla katselen mitä tuloksia syntyy hieman erilaisella treenillä. Tsemppiä treeneihisi! :)

  7. haha etköhän sä oo jo ihan rantakunnossa :D vai oliks se kesäkunnossa

  8. Anonyymi: Kesäkunnossa pitää olla aina mutta aina on myös petrattavaa. :) Kaukana ollaan vielä tuosta motivaatiokuvasta. ;)

  9. Tuo salaattikuva on Xenian kuva ja joku sen on varmaan laittanut myöhemmin weheartit.comiin ja ilmeisesti olet sen sieltä bongannut :)

  10. ”Kyseessä on kuitenkin ensimmäinen maratonini, joten ei kannata heti asettaa tavoitetta ainakaan ihan mahdottomiin aikoihin.”
    Eikö tuossa juuri puhuta maratonista?

  11. ”PUOLIKKAALLE treenaamiseni etenee ihan toivotulla tavalla, enkä tässä vaiheessa vielä tule lisäämään juoksemista sen enempää. Olen päättänyt olla ottamatta turhia paineita tapahtumasta, toki himoitsen tavoiteaikaani 1,50-2 h, mutta kaikki sen mukaan kuinka kroppa kestää. Kyseessä on kuitenkin ensimmäinen maratonini, joten ei kannata heti asettaa tavoitetta ainakaan ihan mahdottomiin aikoihin.”

    Anonyymi, lue koko teksti ennen kuin alat valittaa :)

  12. Luin koko tekstin, mutta edelleen siinä lukee aivan selvästi maraton, halusi tai tarkoitti kirjoittaja sitä tai ei.

    Itseä ärsyttää lähinnä tuo, että nykyisin puolikasta juoksevat kehuskelevat juosseensa maratonin, vaikka tosiasiassa jokainen normaali kuntoilija kykenee puolikkaan juoksemaan eikä siinä ole mitään ihmeellistä.

  13. Eri asia ois, jos kirjoittaja olisi puhunut koko ajan pelkästä maratonista eikä maininnut sanallakaan puolikkaasta. Tässä nyt taas näitä provoajia liikenteessä? :D Joka tapauksessa, onnea treenaamiseen Jutta! :)

  14. Joo onnea treenaamiseen Jutalle! Tällä yhdellä anonyymillä on nyt vaan tarve sieltä ”kasvottamana” valittaa, helppoahan se on ;)

  15. Anonyymi: Okei, en tiedä mistä on peräisin mutta itse otin weheartit:ista, joten en ole tehnyt mitään laitonta. :D

    Hahah, nyt hieman kyllä nauratti. En lähde kommentoimaan asiaa enempää. Puolikkaalle olen menossa, enkä ylpeile sillä millään tavalla. Ennemminkin toivon, että selviän maaliin saakka. :)En haluaisi mitään huonoa aikaa, joten sen takia treenaan sitä varten…Vaikkei ilmeisesti tarvitsisikaan jos kerta jokainen sen pystyy juoksemaan.

    Ja kiitos kaikille tsempeistä! Olette ihania! :)

  16. Huhhuh.. Mistä näitä anonyymejä idiootteja oikein sikiää? Musta tuntuu pahalta sun puolesta, kun vaikutat niin vilpittömältä ja silti täällä anonyymit jaksaa nillittää kaikesta epäoleellisesta. Älä anna noiden idioottien ja pahantahtoisten ihmisten vaikuttaa suhun. Ihanan pirteä ja hyvällä tavalla arkinen blogi. :)

    Jutta

    • Heheh, noo pitää ottaa vaan iisisti, vaikka välillä kyllä kieltämättä jotkut kommentit vähän vit*****. Mä kestän kuitenkin aika paljon kritiikkiäkin, joten no hätä! =) Kiitos kuitenkin ihanasta kommentistasi!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta