Soijahurahdus

Olen ollut jo jonkun aikaa innostunut soija- tuotteista, kuten soijajogurteista, tofusta ja soijarouheesta. Viime vuosina punaisen lihan syöntini on vähentynyt jatkuvasti ja syönkin lähinnä kalaa, kanaa, broileria ja kalkkunaa. Kanan/broilerin syöminenkin on alkanut välillä etomaan, etenkin se lihan laatu merkkaa saanko kyseisiä lihoja alas. Broilerinfilee, jossa ei ole jänteitä tai muita ällöttäviä osia menee hyvin, suikaleet eivät enää uppoa. En ole kuitenkaan alkanut virallisesti kasvissyöjäksi, koska haluan välillä syödä jauhelihaa esim. tortilloissa ja välillä tekee mieli kunnon broileripihviä. Lisäksi se ravintoaineiden saannin takaaminen on hankalampaa, jos rajaa ruokavaliota. Joo, purkeista saa napsittua pillereitä mutta en oikein usko niiden 100 % imeytymiseen. 


Soijatuotteet ovat erittäin hyvä tapa korvata salaatissa esimerkiksi juuri se broileri. Omaksi suosikikseni on muotoutunut yrteillä maustettu tofu, joka on hyvin proteiinipitoinen ja maistuva. (100 g tofua sisältää jopa 12 g proteiinia!) Töissä lisään sen salaattiin sellaisenaan, kotona ruskistan ja maustan pannulla. Toki tuotetta voi käyttää esimerkiksi pastan ja riisinkin kanssa. Itse olen lisännyt tofua munakkaaseenkin.





Toisena suosikkina on Alpron maustamaton jogurtti, josta olen tainnut täällä aikaisemminkin mainita. Sopii ihanasti ananaksen tai muiden hedelmien seuraksi sekä mehukeiton kanssa. Erinomaista vaihtelua iänikuiselle maitorahkalle! 
100 grammassa on 4 g protskua ja 50 kcal.





Kolmantena sitten Soyappetien tumma soijarouhe. Uusin tuttavuus itselleni. Maustettuna erittäin toimiva jauhelihan korvike. Tänään ruskistin rouhetta pannulla ja maustoin sen, sekä lisäsin salaatin kaveriksi. Varmasti toimii myös erinomaisesti erilaisissa laatikkoruoissa jne. Ja proteiinia huimat 52 g/100g!


Mitäs te pidätte soija- tuotteista? 
Onko jotain hyviä reseptejä joita suosittelette? :)

PS. Huomasin myös, että Hyvinvoinnin.fi sivustolta löytyy myös soijatuotteita, sekä ns. karppauspuoti, jossa kaikkea vähähiilarista makeisista pastoihin. Käykäähän kurkkaamassa!
On my way

6 vastausta artikkeliin “Soijahurahdus”

  1. Täällä ihan sama juttu lihansyönnin kanssa! Olen tämän vuoden aikana vähentänyt huomattavasti niin lihan ku broilerinkin syöntiä ja lisännyt soijatuotteita. Kuvat ja uutisoinnit lihatuotannosta ovat laittaneet ajatuksia liikkeelle ja ovathan nuo sijatuotteet monesti edullisempia- ja ravintoarvot kohdallaan!
    VHH- dietilläni kaipailisin lisää kasvisreseptejä, joissa hiilihydraattimäärät pysyisivät luonnollisesti pieninä. Onko vinkkejä? Itse olen suosinut paistettua ja viipaloitua tofua eri keitoissa ja soijarouhettahan voi käyttää rahkan kanssa.suosittelen:)

  2. Anonyymi: Joo, sanoppas muuta. Itse inhoan myös sit raskasta oloa, joka tulee helposti lihasta. ( Etenkin nauta ja sika.) Soijarouhetta rahkan kanssa?? Ohhoh… :D No kai se voi sopiakin.

    Itse olen aika huono kokkipuuhissa, joten en ole kovin hyvä niissä neuvomaan. Tosin kyllä karppireseptejä löytyy netistä ihan kivasti. Esim. täältä: http://karppaus.info/resepti/

    Tuolta bongasin aikoinaan ne karppiletutkin. :)

  3. oudolta kuulostaa mutta usko pois! Tai sitten oon ehkä vaan turtunut outoon makuun, mutta pähkinät ja soijarouhe+rahka=sokeripommimyslin korvike?;)

  4. Moikka Jutta! <3

    Oli pakko kommentoida ja antaa palautetta, että ihanaa kun sulta tulee näitä ruoka-, terveys- ja treenijuttuja aina. Eli lisää vaan ihmeessä, jatka samaan malliin! Olen itse ollut VHH:lla melkein vuoden ja samalla innostunut treenaamisesta todella, tulevaisuudessa kenties tähtään fitnessiin. :)

    Sen sanoisin vielä noista soijatuotteista, että ne vaikuttaa negatiivisella tavalla hormonitoimintaan – asialla oli jotain tekemistä estrogeenin kanssa. Rasva kerääntyy sitten helpommin juuri ”estrogeenin alueille” eli reidet, pylly, jne mitkä on juuri ongelmakohtiani ja puheistasi oon ymmärtänyt, että vyötäröltähän sinäkään et enää tarvitse kaventumista, vaan juuri alakropasta. (minun mielestäni olet täydellisessä kuosissa, eli ihan sama:D)
    Niin ja soijatuotteet tuhoaa eniten sademetsiä ja on ensimmäinen geenimanipuloitu kasvi ikinä – eli kannattaa miettiä onko se myöskään niin eettinen ja terveellinen vaihtoehto, kuin väitetään :/ Soijahan on mieletön bisnes nykyään…
    Googlaamalla löytyy lisää infoa!

    Anyway, mukavaa kevättä sinulle! :)<3
    -Emilia

  5. Anonyymi: NO pitää kyllä kokeilla. :)

    Emilia: Kiva kuulla, että pidät blogini jutuista. :)
    Ahaa, en olekaan kuullut moisesta!?
    Pako googlata kyllä, alkoi kiinnostamaan. Juuri, kun olen rakastunut etenkin tuohon tofuun. :/

    Kiitos vinkistä ja ihanaa kevättä myös sinulle, kommentoihan jatkossakin. :)

  6. Vanha posti, mutta pakko kommentoida, jos vaikka joku muukin uusi lukija lukee vanhoja tekstejä. Soija, jota Euroopassa myydään ihmisten ruoaksi, on aina ei-geenimuunneltua. Pakkauksessa pitää lukea, jos on GMO.
    Soija sisältää kasviestrogeeniä, joka muistuttaa ihmisten estrogeeniä. Siksi joissakin vaihdevuosia helpottavissa luontaistuotteissa on soijaa. Käytännössä sillä ei kuitenkaan ole mitään vaikutusta/väliä. Muutenhan vegaanimiehet olis aika pulassa;)
    Itse olen ollut pescovegetaristi 11 vuotta, eli syömättä lihaa ja lintuja mutta syön kalaa, munia ja maitovalmisteita. Välillä meen vegempään suuntaan ja korvaan maitovalmisteet ja munat kasvituotteilla. Mun inhokki on aina ollut juuri toi Alpron yrtti-tofu! :D Mutta soijarouhe ja -suikaleet toimii mainiosti, ja toisinaan marinoitu- tai savutofu. Kiinalaisissa ruokapaikoissa saa aivan erilaista, taivaallisen hyvää tofua, vik vink! Ja Yosa-nimellä myytävät kauravanukkaat on ihania. No, nykyään valikoima on tosi huikea kasvipohjaisissa tuotteissa:)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta