Tipsejä!

Kohta ollaan jo toukokuun puolella ja kesä, sekä rannat lähenevät lähenemistään. Jengi viettää salilla tunteja ähkien, mukaan lukien minä (?!)  ja dieetit ovat kova sana. Itse heitän kaikki dieetit roskiin ja suosin jatkuvaa hyvää oloa ja kropan kuosissa pitämistä! 
Kirjoitan muutaman tipsin, jotka toimivat ainakin itselläni.


1. Nuku riittävästi. Omalla kohdallani olen huomannut niin monta kertaa, kuinka vähäiset yöunet vaikuttavat kaikkeen, ihan ruokailuista treenaamiseen. Plus sitten keskittyminen töissä, koulunpenkillä jne. Jos nukkuu vain muutaman tunnin yössä, tekee niin paljon mieli syödä kaikkea makeaa pitkin päivää. Kroppa tarvitsee energiaa ja himoitsee täten nopeita hiilareita. Itselläni ainakin mennyt monesti väsyneenä ruokailut pepulleen, koska ei vaan ole jaksanut välittää mitä suuhunsa pistää. Tästä syystä pyrin nykyään nukkumaan vähintään 7- tuntia yössä. 

2. No se ruokavalio. Jokainen meistä päättää itse mitä suuhunsa lappaa. Jos sinne uppoaa karkkia sun muita herkkuja turhan usein, on turha odottaa tuloksia kropassaan. Kroppa tarvitsee terveellistä polttoainetta. Pitää syödä ja säännöllisesti, sekä oikeita raaka-aineita. Olemme yksilöitä mutta omalla kohdallani toimii parhaiten proteiinipitoinen ruokavalio ja siksi liputankin sen puolesta! Kanaa, kalaa, tofua, salaattia, kasviksia, kananmunia, maitotuotteita… pastat boikottiin.
Ja muistakaa syödä tarpeeksi ettei kroppa mene säästöliekille!

3. Alkoholin minimointi
Hyvä tulla tänne paasaamaan alkoholista ennen vappua… :)
Omalla kohdallani tämä on ollut aika suuri kulmakivi usein viikonloppuisin, tilaisuutta on jos jonkinlaista ja alkoholia on aina tarjolla. Sosiaalisena ihmisenä sitä mieluummin viettää lauantait jossain muualla kuin kotosalla, tosin en nyt sano, että baarit olisivat ainoa paikka viettää aikaa mutta… Minkäs tekee, kun kaverit on sosiaalisia juoppoja?! :) 
No jokatapauksessa alkoholi tekee niiiiin huonoa kaikelle, mieltä myöten. Mutta ihminenhän ei koskaan opi, vaikka krapulat olisivatkin kaksi päiväisiä?! :) Jos juot, suosittelen juomaan kuivaa valkkaria, vaikka soodalla. Ja mielellään ei useammin kuin kerran kaksi kuussa. 
Alkoholittomuus tuo niin paljon energiaa! 

4. Veden juominen
Kitataan alkoholin sijaan siis runsaasti vettä! Pyrin itse juomaan 2-3 litraa vettä päivässä. Tekee nannaa iholle ja kuona-aineet poistuvat, zadaa! Tosin…oma paheeni on ollut taas pari viikkoa Pepsi max, toivottavasti te muut ette tarvitse päivittäistä Max-annosta. Välillä aina lopetan juomisen moneksi kuukaudeksi ja sitten taas lipitän sitä seuraavat kaksi kuukautta. Tehoaa vaan makeanhimoon niin pahuksen kivasti.

5. Treenaaminen. Jos haluaa kesäkuntoon ilman mitään nälkäkuureja, terveellisellä tavalla, suosittelen treenaamista. Niin salitreeniä kuin aerobistakin. Jos haluat lähteä pudottamaan enemmän painoa, kannattaa ottaa ensimmäisenä aerobinen treeni kehiin. Kun rasvaa lähtee on helpompi alkaa muokkaamaan niitä piilossa olevia lihaksia. 
Sen verran mitä olen itse nyt salitreeniä harrastanut, suosittelen sitä jokaiselle!! Ennen minäkin huhkin vain spinningeissä ja muiden aerobisten lajien parissa, peläten suuuuuria lihaksia. Hitto miten typerää! Nyt, kun on päässyt lihaskuntotreenin makuun, ei sitä lopettaisi mistään hinnasta ja on ihanaa huomata kiinteytyvänsä. Toki teen edelleen aerobistakin treeniä mutta lihaskuntoa teen vähintäänkin yhtä paljon.
Treeniä, treeniä, treeniä!

6. Palauttavat päivät. Meidän nyky- yhteiskunta on yksi suorittamisen pesäke. Pitäisi olla fiksumpi, kauniimpi, komeampi, paremmassa kunnossa ja mitä vielä. Nämä mm. aiheuttavat monille stressiä ja se suurin stressin aiheuttaja on monesti oma pää. Vaadimme liikaa itseltämme. Itse olen joutunut todenteolla pakottamaan itseni välillä le-pää-mään. Kroppa tarvitsee ne välipäivät salilta ja sitä kehon, sekä pään huoltoa. Muistetaan siis himmailla ja kuunnella mitä vartalomme meille tahtoo viestittää. Itse haluaisin aloittaa hot-joogan tms. pelkästään sen takia, etten harrasta mitään ns. mielen ja kropan ”balanssi” lajeja. Nämä olisivat varmasti hyvää vastapainoa fyysiselle raskaalle suorittamiselle.

(Kuvat weheartit.com)
Alla oman kropan tilannetta tältä viikolta.

Tsemppiä treeneihin, se on kohta kesä! ;)

On my way

32 vastausta artikkeliin “Tipsejä!”

  1. Hyvä postaus! On monista asioista samaa mieltä kanssasi vaikka usein en noudata niitä..valitettavasti :)
    Ihanaa kevättä ja hauskaa vappua Jutalle!

    -M

    • Kiva kuulla, että pidit! Nooh, en itsekään voi käsi sydämellä sanoa aina noudattavani mutta pyrkimys on kova. ;)
      Ihanaa kevättä sinullekin ja glada vappen! =)

  2. Tiiätkö mikä sun rasvaprosentti on?
    Mä oon pitkä 171 cm ja paino 60kg ja järkytyin kun rasvaprosentti yli 25!!

    • Kävin sellaisessa kehon koostumusmittauksessa viime vuonna ja olikos se prosentti jossain 20 kieppeillä?
      En ole nyt varma. Linkkasin sen kyllä johonkin postaukseenkin, jos jaksat selata läpi. :)

  3. Kuvasi pukuhuoneesta(?) näyttävät ainakin omalta koneeltani katsottuna venytetyiltä? Oletko paintilla venyttänyt niitä vai onko kuvanmuokkausohjelmasi tehnyt tepposet vai onko kuvien lisäys hetkellä venähtäneet?heheeee. Puikulalta näyttää=D

    • Olen ottanut kuvan kännykälläni ja ladannut koneelle. Kyllä kuvat näyttivät tuolta jo valmiiksi, vaikka niitä kyllä leikkasin/rajasin, sekä hieman laitoin kontrastia. En kuitenkaan koskaan rajaa kuvia kuvien päistä niin, että niiden todellinen koko menisi jotenkin väärään muotoon.
      Ehkä salin peilissä on jotain vikaa? :D

  4. oletko jutta ikinä kokeillut tuota Method Drainen detox- kuuria? itse ajattelin että voisin aloittaa sen kunhan tämä flunssani loppuu.olen seurannut blogiasi muutaman vuoden ja en ainakaan muista että olisin lukenut postausta siitä.

    – anna

    • Moi!
      Itseasiassa olen kokeillut. Ja kyllä siitä pitäisi olla jotain postausta?! Hmm.
      Itse en pitänyt, koska siinä piti juoda sitä hirveää litkua niin paljon per päivä. Jossain vaiheessa alkoi kuvottamaan todella paljon.
      Olen nyt Vivisanten puhdistuskuurilla ja pidän tästä huomattavasti enemmän, tässä otetaan meinaan
      juoman sijaan pillereitä. Pissalla joutuu ravaamaan… :)

  5. Hienoa, että kirjoitat myös ruokavalion ja palautumisen merkityksestä! Itse olen nyt kuukauden lepotauolla kovasta treenaamisesta ylikunnon takia ja on hienoa, että tälläisessä blogissa, mistä ihmiset hakevat energiaa liikuntaan, muistat myös muistuttaa näiden merkityksestä. Ihanaa kevättä!

    • Kiva kuulla, että pidit postauksesta. :)
      Ylikuntoon saa itsensä kyllä jos unohtaa palautella, tsemppiä
      sinulle ja ihanaa kevättä!

  6. Kyllä sulla on jo valmiiksi hyvä kroppa, et siitä hyvä alkaa työstämään! :) Ja kuvat eivät mielestäni näytä yhtään venytetyiltä!

    • Kiitos! Joo, työtä on. Pitää katsoa miten tästä nyt lähtee tätä hommaa jatkamaan. =)
      Hyvää kevättä sinulle! =)

  7. Mä en tajua, jos sä kerran käyt niin paljon salilla kun väität niin missä on tulokset?? Ei ainakaan kuvissa huomaa :(
    Tiedätkö mitään mikä tehoais noihin jenkkakahvoihin? Itsellä sama ongelma, ja haluaisin kesäks vihdoin eroon niistä.
    Kiitos hyvistä ”tipseistä”! :)

    • No mitä odotat miltä mun pitäisi näyttää? :D Laihemmalta? Lihaksimmaalta?
      Miksi valehtelisin treeneistäni esimerkiksi liikuntapäiväkirjassa?
      Ja olen mielestäni itsekin täällä puhunut kuinka ei tule tuloksia,ehkä hieman kroppa jämähtänyt paikalleen.Lihastreeniähän mä olen tehnyt vasta pienen aikaa ja sitäkin ehkä liian kevyesti sitten.Mä tiedän paljon naisia, jotka treenaa mutta ei kuitenkaan ole mitään lihaskimppuja. Kaikilla lihakset eivät myöskään kehity yhtä nopeasti kuin toisilla.
      Ollaan yksilöitä ja mielestäni tärkeintä, että on itse tyytyväinen.

    • Voi tsiisus toi anonyymin kommentti! :D Sun kroppa ei oo jenkkakahvoja nähnykään. Hyvältä näyttää. :) Löysin blogisi tänään ja olen tässä viimeisen parin tunnin aikana selaillut tekstejä taaksepäin. Tykkään kirjoitustyylistäsi ja postaat ihanan arkisista asioista. :) Ihanaa vaihtelua näiden nykyajan lukuisten materiaa huokuvien blogien aikakautena! Jatka samaan malliin. :)

      Jutta

  8. Olipa mukava postaus! :)

    Oon viimiset reilu kaks vuotta imettäny lapsia ja polttelee niin paljon noi kaikki puhdistuskuurit sun muut härpäkkeet.

    Jatkan kyllä sun blogin parissa,koska tästä saa superpaljon motivaatiota ja hyvää mieltä :)

    • Kiva jos pidit! =)
      Suosittelen kokeilemaan puhdistuskuureja ja aloittamaan treenailun, kevyesti vaan liikkeelle. Kyllä se siitä lähtee!
      Jee, todella mukava kuulla! Ihanaa vappua sinulle! :)

  9. Hyvä postaus! Täytyisi kyllä muistaa juoda vettä riittävästi, mutta aina se jotenkin vaan unohtuu. Täytyy kyllä alkaa ottamaan työpöydälle joku iso kannu vettä, ja juoda se aina tyhjäksi työpäivän aikana :) Iho ja koko kroppa voisi paremmin!

    • Kiva, kiitos! Joo, totta. Itselläni aina vesipullo holleilla, ettei vaan unohdu.
      Iho kiittää! ;)

  10. Hei,

    olet todella hyvässä kunnossa jo nyt!:) Haluaisin kysyä, että miten toi valkkari(kuiva) on ”terveellisempää” kuin esim. light siideri? Kun laskeskelin että valkkaris on kaloreita n.80/1dl ja siidereissä n.30/1dl. Onko siinä jotain muutakin vielä, jotain terveellisempiä vaikutuksia vai? Heh, näin vappua ollen mietin, että mitä viitsii juoda kun ruokavalio alkaa olla kondiksessa, niin ei viitsi pilata millään huonolla, vaikkei se alkoholi koskaan hyväksi ole.. tiedetään. Mukavaa kevättä! :)

    • Nooh, aina voi olla paremmassakin. Lihaksia tahtoo lissää!
      Siidereistä kannattaa juoda kuivaa siideriä, samat kalorit mutta ei ole mitään lisättyä sokeria.
      Itselläni ainakin siiderit turvottavat, viini vaan lähinnä kuivattaa kroppaa. Ja valkkarissahan on enemmän prosentteja, joten juot sitä todennäköisesti vähemmän kuin jos
      lipittelet siideriä. Siinä siis säästää kaloreissa. :)
      Muttah…alkoholi on aina alkoholia. Treenien ja terveellisen elämän vihollinen, ainakin suurissa määrin.

  11. moi ! haluisin tietää ootko ihan nollatoleranssilla kaiken suklaan ym. suhteen, vai onko susta joku ”turvallinen määrä” minkä voi esim. viikossa syödä , sillä olematta juurikaan merkitsevästi vaikutusta ? (:

    • Moi, en todellakaan ole. Olisin varmaan aika ruoto jos olisin. :)
      Herkuttelen ainakin kerran viikossa. Välillä tuo herkkupäivä pitää, välillä tulee napsittua useampanakin päivänä.
      Toisinaan taas menee kaksi viikkoakin ilman karkkeja.
      Pyrkimys on 1 herkkupäivä/vko! =)

  12. Osaatko yhtään sanoa kuinka monta tuntia viikossa treenaat? Luin noita liikuntapäiväkirjoja, mutta niissä oli cardio&vatsatreeneihin ajat :) Ihan uteliaisuutta. Edelliseen kysymykseen liittyen, kuinka paljon suurinpiirtein herkkupäivän aikana syöt herkkuja? Löysin blogin vasta vähän aikaan sitten ja jäinkin samantien koukkuun.. Hyvä blogi & hyvässä kunnossa oot!

    • Hmm. Riippuu aika paljon viikosta. Heittäisin varmaan 10 h. Viikottain 5-6 päivänä ja 1h-2h per day.
      Ja nuo herkkujen määrätkin vaihtelee. Useimmiten ostan makuunin karkkipussin, n.300g tai sitten karkkipussin ja pari suklaapatukkaa. Toisinaan taas vedän jädeä ja saatan syödä välillä pitsankin. Tortillat kuuluu myös usein herkkupäivään, kun koskaan arkena niitä en jaksa väsätä. :)

      Kivaa, kiitos! Toivottavasti viihdyt jatkossakin! =)

  13. Super hyvässä kunnossa kyllä olet! :) Pitäisi kyllä itsekin kiinteytyä vähän, varsinkin vapun jälkeen, kun tulee aina herkuteltua liikaakin ja tietysti se alkoholi! ;D Kirjoittelen lifestyleblogia, olisiko kiinnostusta seurata toisiamme? :D

    • Aina voi olla paremmassakin, mutta kiitos! :) Joo, nyt kunnon spurtti vaan kesää kohden, tsemppiä! Pitääkin kurkata blogisi! :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta