Lauantai mielessä

Ajatukset alkavat pikkuhiljaa olemaan lauantain juoksussa, eli ensimmäisessä pidemmässä juoksuhaasteessani, Helsinki City Runissa, iiiiks! Vappu sekoitti hieman valmentautumista, sitä vähäistä mitä olen tässä nyt koittanut tehdä. Toivottavasti sää suosisi, eikä sataisi ainakaan vettä- tai sitten lunta. Ruokailujen suhteen olen tänään vetänyt tuplasti hiilareita normaaliin nähden, myös leipäpaketti, pastaa ja karjalanpiirakoita koreilee jääkaapissani. Karjalanpiirakat ovat herkkuani ja ne ovat etenkin maistuneet. Huomenna pitänee vetää pastaa. Olen miettinyt ottavani taskuun energiapatukoita pari ja glukoosi”nappeja”. Pelkään ehkä eniten, että heikotus iskee kesken juoksun. Omat verensokerini, kun tunnetusti heittelevät välillä aika hurjasti. Pukeutuminen myös mietityttää hieman…

Kaipaisin teiltä maratonkonkareilta viimepäivien vinkkejä! 
Mitä kannattaa syödä juoksupäivänä? Ovatko nuo ”matkaeväät” tarpeen?
Ja kuinka kannattaa pukeutua?

On my way

14 vastausta artikkeliin “Lauantai mielessä”

  1. Juoksin HCR:n vuonna 2010. Olin myös ollut aika vähähiilarisella ruokavaliolla koko alkuvuoden, ja muistaakseni juoksua edeltävänä päivänä söin päivälliseksi hieman pastaa pitkästä aikaa ja join paljon vettä. Juoksupäivän aamupalalla söin kaurapuuroa. Matkalla Helsinkiin vetelin taukopaikalla rinkelimunkin ja hotellihuoneessa puoliltapäivin vähän omia eväitä: banaania ja pari leipää. Kuitenkin niin, että maha ei ollut ihan täynnä mutta nälkäkään ei ollut.

    Omasta mielestäni parin tunnin juoksupuserrus ei vaadi mitään ekstraeväitä juoksun aikana, sillä viimeksi ainakin huolto pelasi todella hyvin. Pit-stoppeja oli reilusti ja join aina huikan Gatoradea tms taukopaikan ohittaessani. Juoksu kulki koko matkan ja olisin voinut vielä maalilinjankin jälkeen jatkaa. Illalla tietenkin mentiin vielä pitsalle juhlimaan :)

    Keli oli v. 2010 aika harmaa ja kolea (ei kovin montaa lämpöastetta), ja n. 17 km kohdalla tuli järkyttävä kaatosade. Minulla oli päällä caprimittaiset juoksutrikoot, urheilurintsikat, kaksi t-paitaa ja juoksutakki. Hyvin tarkeni huolimatta siitä, että vaatteet kastuivat läpimäriksi sateen takia.

    • Okei, mukava kuulla. Kiitos vinkeistäsi!
      Toisinsanoen, eipä se pieni sadekaan menoa haittaa. :)

  2. Itse en kyllä matkan ajaksi mitään patukoita ottaisi. Olen tavannut ottaa mukaan juomavyön, johon olen laittanut yleensä dexalia pariin pulloon, ja pariin pulloon vettä. Joskus myös mustikkakeittoa :) jos dexalia käyttää, kannattaa etukäteen kokeilla, että se sopii juuri sinun vatsalle. Kannattaa myös selvittää mitä urheilujuomaa kisoissa tarjotaan, ja testata että se sopii sinulle. Joillain menee niistä vatsa sekaisin, ja sitä ei ole kiva huomata kesken juoksun, jos niin käy :D useinhan tankkauspisteillä on tarjolla esim banaania, suolakurkkua, rusinoita, jne. Suosittelen ottamaan niitä :) itselläni on usein pidemmillä juoksumatkoilla ollut geeliä mukana jota olen tarpeen mukaan ottanut. esim dexalilla on pieniä käteviä geelipusseja. Matkan jälkeen on sitten hyvä syödä joku patukka tai juoma, joka sisältää hiilareita :)

    Aamulla tietysti hyvä, hiilaripitoinen aamupala, puuro on hyvä. Joku tunti ennen lähtöä voi syödä esim banaanin. Juuri ennen lähtöä pikku hörppy vettä, mutta kannattaa varoa juomasta liikaa. Ettei hölsky vatsassa :D

    Vaatetta ei kannata laittaa ainakaan liikaa päälle. Ohut pitkähianen paita ehkä, tai ohut juoksutakki, jonka alla esim toppi tai t-paita. :)

    Tsemii juoksuun! ;)

    – tiina

    • Okei, ostin energiapatukan, jonka ajattelin sitten vetäistä n.30 min ennen juoksua. Lisäksi glukoosia matkaan. Noita juomia en ostanut laisinkaan, koska en omista juomapullovyötä. Joten nyt mennään sitten niiden pisteiden juomien voimalla! Kiitos sinulle vinkeistäsi ja tsempeistä! =)

  3. Sama juttu, en ottaisi mukaan mitään patukoita tms., koska huolto pelaa matkan varrella hyvin ja parin tunnin puserruksen jaksaa kyllä vetäistä. Itse sain aikanaan konkareilta neuvoksi, että edellisenä päivänä kannattaa tankata hiilareita ja sitten juoda kivennäisvettä (ostaa 1.5 litran pullo, avata korkki, antaa happojen haihtua ja juoda).

    Pukeutuminen on sitten vähän hankalampi juttu, koska lähtöä joutuu odottelemaan kuitenkin hetken. Itsellä on ollut aina ihan liikaa vaatetta ja puseroita pitänyt sitoa sitten vyötäisille.

    Tsemppiä :)

  4. Kysymys: onko tarkoituksenasi ollut saada itseäsi timmimpään kuntoon, kasvattaa lihaksia niin että esim vatsalihakset tulisivat esille? Treeni määräsi ja syömisen puolesta syöt vain niitäkin lihaksia mitä sinulla on kropassasi jäljellä.

    • No tuo juurikin on tarkoituksena. Nyt olen keskittynyt viime viikkoina HCR:ään, joten salitreeni on ollut vähäisempää. Huomisen jälkeen lihastreeni tulee kasvamaan ja kai sitä on sitten alettava vetämään viis purkkia raejuustoa päivässä. :)

  5. Millainen on ollut ruokavaliosi nyt treenatessa, mitä olet syönyt aamupalaksi, lounaaksi, välipalaksi, päivälliseksi ja iltapalaksi? Ja millaista treeni? Juoksua montako kertaa viikossa, entä salitreeni?
    Terv. Utelias haaveilee samanlaisesta kropasta kun sinulla ;)

    • Riippuuaika paljon päivästä ja siitä käynkö aamulla salilla vai illalla.
      Mutta kutakuinkin seuraavanlainen:
      Aamiainen: Puuro hillolla/mehukeitolla. Satunnaisesti seuraksi raejuustoa. + kahvi.
      Välipala: Hedelmä
      Lounas: Salaatti, jossa kanaa, lohta tai tofua. Välillä joku keitto. (omppu jälkkäriksi)
      Välipala:Maitorahka funlightilla ja kahvi.
      Kotona iltasella: Munakas raejuustolla, salaattia munakkaalla ja tofulla, hedelmiä, maitorahkaa…
      iltapala vaihtelee aika paljon siis ohjelman mukaan, olenko kotona, töissä jne. Eli en syö kyllä minkään kaavan mukaan joka päivä.

      Treenaan 5-6 kertaa viikossa. Nyt olen juossut vähintään kolmena päivänä viikossa. Lihakset jaan päivien mukaan… jalkapäivä, rinta- ja selkäpäivä, käsipäivä, kahvakuulapäivä, vatsat, välillä bodypumppia ja spinningiä. Tuo on siis normaalia treenaamistani. Nyt pääpaino on ollut juoksussa, arvattavastikin. Näistähän voisin tehdä tarkempaa postausta tässä kevään mittaan. :)

    • Niin ja unohdin, oliiviöljyä salaatteihin ja pähkinöitä syön nykyään aika usein salaatissa tai välipalaksi. Ja vettä vähintään 2 litraa päivässä. Plus vitamiinit! =)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta