HCR check!

Noniin, kävin jo äsken maate ja ajattelin meneväni yöunille. En kuitenkaan saanut unta, joten päätin tulla sitten postaamaan teille tästä päivästä! Mahtava kokemus tuo Helsinki City Run, ensimmäinen pidempi juoksumatkani koskaan. Täälläkin olen varmaan sen maininnut, etten ole koskaan siis juossut paljon yli kymmentä kilometriä, lenkkini ennen HCR:ää ovat olleet sellaista 10 km maximissaan. 


Täytyy sanoa, että oikeastaan kaikki meni aika nappiin! Söin tänään vielä tuhdin aamupalan ja lounaan, sekä nappasin energiapatukan juuri ennen juoksua. Taskussani minulla oli glukoositabletteja, joita napsin useamman kerran matkan aikana. Juomapisteiltä join aika vähän, pelkäsin meinaan wc-reissua. :D Ei tullut siis hätää ja ei missään vaiheessa kuitenkaan ollut suuri janokaan. Toki tiedän nesteen antavan lisäenergiaa, joten joka pisteeltä kuitenkin Gatoradea vähän nappasin. Juoksu itsessään kulki erinomaisesti, eikä missään vaiheessa tullut oloa, että en jaksa enää. Noin 15 km:n kohdalla tuli ensimmäisen kerran maitohapot jalkoihin, mutta se meni kuitenkin suhteellisen nopeasti ohitse, onneksi. Juoksin koko matkan aika tasaisesti, laskin, että juurikin n.10,1 km/h. Samalla vaihdilla miten olen treenannutkin. Niin ja sää suosi, aurinko paistoi ja t-paidalla mentiin jo noin 5 km:n kohdalla. :)


Aikani oli 2,03, johon olen tyytyväinen. Toki näin jälkeenpäin ärsyttää hieman ettei mennyt alle kahden tunnin, kun kerta noin vähästä jäi kiinni. Olisi pitänyt olla kello tai sykemittari (jota en omista) kädessä. En meinaan yhtään tiennyt mitä kello näyttää, seurasin vaan kilometrejä ja keskityin siihen, kuinka juoksu kulkee. Noh, ensi kerralla sitten varttia parempi aika! (Kello kädessä).

Miten teillä muilla meni? Olisi kiva kuulla aikoja ja fiiliksiä!? :)

On my way

15 vastausta artikkeliin “HCR check!”

  1. Onnittelut! Hieno aika ensikertalaiselle!
    Mä hävisin sulle pari minuuttia. Varovainen juoksu, kun ekaa kertaa minäkin puolimaratonilla ja oon juossu vaan lyhyitä lenkkejä.
    Mutta olen tyytyväinen, tästä on hyvä lähtee parantamaan! Hieno tapahtuma, upea tunnelma ja kiva fiilis oli juosta!

    Liia

    • Kiitokset, ja onnea sinullekin!:) No siis vähän samahan täällä. Ei oikein uskaltanut revitellä, kun ei tiennyt miten se kroppa kestää. Tosin, taitaa jokainen juoksukerta olla niin yksilöllinen, että vaikka olisitkin treenannut kuinka pitkiä matkoja saattaa juuri tuo juoksu mennä mönkään.Oli kyl loistava fiilis ja tunnelma, ens vuonna juostaan sitten taas! ;)

  2. Onnittelut! Hyvä suoritus, voit olla ylpeä itsestäsi! :)

    Jos jatkat juoksua, niin kannattaa opetella juomaan vettä lenkeillä. Etenkin lämpimillä ilmoilla voi olla jopa nestehukan vaara. Paras olisi juoda aika usein, mutta pieni määrä, esim. 15 min välein yksi hörppy. Treenatessa on hyvä harjoitella ja kokeilla mikä on se itselle sopiva määrä ja tiheys ettei ala pissattaa tai nesteet jää hölskymään vatsalaukkuun. Samalla elimistö tottuu ja oppii hyödyntämään nautitut nesteet ja imeytyminen toimii. Ainahan kroppa ei tosin toimi samanlailla ja yllätyksiä tulee konkareillekin. Sitten maataan tiputuksessa sairaalassa eikä paljon naurata…

    • Juu, salilla tuo on helppoa juoksumatolla, mutta maastossa ei kyllä jaksa kantaa pulloa mukana. Sellainen pikkupullollinen juoksuvyö olisi kyllä loistava!

  3. Onnea Jutta, hyvä suoritus! Itseä harmittaa että päässy HCR:a juoksemaan, mutta ajattelin kuukauden päästä kipaista Forssan puolimaran.
    Itse juoksin viime vuonna ekan kerran juoksutapahtumassa puolikkaan, vaikka viikossa juoksenkin noin 100km :) Oli kyllä niin kivaa vaikka 16 ekaa kilometriä meinasin oksentaa päälleni väärän tankkauksen takia :P Oon karppaaja ja kroppa meni ihan totaalisen sekaisin hiilaritankkauksesta. Tänä vuonna jätän tankkauksen totaalisesti väliin ja juoksen vaikka ketoosissa mielummin :)
    Jäin ihan totaalisesti koukkuun ja tänä vuonna on tarkoitus varmaan kaksi puolimaraa käydä heittämässä :)

    • Kiitos Satu! :)Ohhoh, sinähän juokset paljon! Olet todellakin tainnut löytää sen juoksemisen nautinnon. ;)No varmasti karppina hankalampi tehdä nuo tankkaukset. Itsekään en mikään pasta- ja riisi + leipähirmu ole, joten tankkauspäivinä oli kyllä hieman raskas olotila. Tosin, ilmeisesti se toimi, koska juoksun aikana ei oksettanut, pyöryttänyt eikä pistänyt. Eli ruokailut taisivat ainakin mennä nappiin. Eniten pelkäsin heikottavaa oloa.
      Mutta hei, tsemppiä tuleviin maratoneihin, sinä varmaan vedät ne 1,5 h keposeen tuolla juoksumäärällä! :)

    • Oho, kuinka usein olet juossut 100 km viikossa, Satu? :O

    • Höps! Kiitokset, oli mahtava kokemus. :)
      Kiva jos jäät seurailemaan, käväisen myös sinun blogissasi. =)

  4. Tosi upea aika!

    Itse juoksin 2.32, kaksi lyhyttä lenkkiä tänä keväänä ja parisen viikkoa kipeenä juuri ennen juoksua, niin voin sanoa, että olen todella tyytyväinen aikaan ja ylipäätään siihen että pääsin maaliin asti ;)

    Kuinka paljon treenasit juoksua varten?

    Aurinkoista kevättä!

    -Elina

    • Kiitos, olen itsekin ihan tyytyväinen. No upea aikahan tuo on treenaamiseesi nähden! =)
      Ja pääasia onkin voittaa itsensä, tehdä parhaansa.

      Itse treenailin noin 3 kertaa viikossa 30-60 min lenkkejä. Olin tosin itsekin kipeänä välillä ja täten treenit vähän kärsivät. Vapunkin vedin aika railakkaasti. :p
      Jos olisi tosiaan juossut pidempää matkaa, olisi tuntenut kroppansa toiminnan paremmin noin pitkällä matkalla… mutta ensi vuonna sitten pidempien lenkkien kautta puolikkaalle! :)

      Hyvää kevättä sinullekin! =)

  5. Vau, hyvän ajan juoksit! Nyt vaan maratoonia treenaamaan ;) sulla on kiva blogi, taidanpa jäädä seurailemaan :)

    • Kiitokset. =)
      Joo, se on jo sitten hieman suurempi haaste muttawhy not!
      Kiva kuulla, jää ihmeessä. :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta