Aamupala bannaria

Eksyin muutama ilta sitten Anna Virmajoen blogiin ja sieltä bongasin kokeilemisen arvoisen aamupala reseptin, ”aamupala pannarin”. Muunsin reseptiä hieman sen mukaan, mitä omasta kaapista löytyi. Simppeli aamupala pannari meni meillä näin:


1 kananmunan valkuainen ja kaksi munaa keltuaisineen 
(Olisi kuulunut olla 4 valkuaista mutta olen niin surkea ottamaan munasta vaan valkuaiset. Aina se keltuainen lipsahtaa kuppiin ja siinä vaiheessa, kun alan onkimaan sitä keltuaista veks on se jo yhtä mössöä… äh, no anyways!)
1 dl kaurahiutaleita
Ripaus kanelia ja makeutusainetta
Paistoin oliiviöljyssä.

Ehkä hieman kuivakan näköinen mutta oli namia! Hyvä vaihtelu perinteiseen puuroon. Banaanithan voi jättää veks, ihan pelkkä makeutusaine/sokeri ripoteltuna päällekin riittää. Tai sitten mehukeittoa, marjoja tms. Itse pidän Xtran omenahillosta, koska siinä on omenaa jopa yli 90 %, eli lisättyä sokeria vähemmän ja täten myös hieman normi hilloja terveellisempää. 


Käyttääkö muuten moni teistä makeuttamiseen Steviaa? Sitä ei tarvitse laittaa kuulemma kuin pieni hyppysellinen niin makeus on taattu. Leivonnassa voisi olla kätevä tuote. Itselläni on hieman ristiriitainen suhde makeutusaineita kohtaan, olen kuullut niistä aika paljon huonoa mutta samahan pätee myös valkoiseen sokeriin. Lieneekö tumma sokeri sitäkään parempaa?! Ennen käytin aina maitorahkassa ja teessä hermesetasta mutta nykyään olen jo tottunut jättämään nuo pois. Leivonnassa on oikeastaan pakko valita sokerin ja makeutusaineiden väliltä, itse kallistun makeutusaineeseen. Ja älkää kysykö miksi. :)

Mitä te käytätte makeutusaineina?

Himotreenaaja?Palautusjuomat edullisesti ja kätevästi kotiin. Tilaa!
On my way

16 vastausta artikkeliin “Aamupala bannaria”

  1. Stevahan on täysin luonnontuote, stevia-kasvista valmistettu. Sitä tosiaan riittää ihan tosi pieni määrä, siis ihan veitsenkärjellinen -muuten maistuu läpi. Stevia-tipat on kätevimmät mielestäni, ja iherbistä niitä saa vaniljalla maustettuna, mikä peittää stevian maun, joten se on tosi hyvä! :)
    Muuten käytän joskus hunajaa, mut en ikinä mitään keinomakeuttajia. Viikunat, taatelit, banaani yms. toimii :)

    Olivia

    • Aaa, tämä valaisi asiaa. Olen ajatellut sen olevan makeutusaineen kaltaista.
      Mutta hyvä jos luonnontuote, joten täten sillä ei liene terveyshaittoja ainakaan. :)

  2. Oioi, pannukakku on ehdoton lemppariherkku eli pakko kokeilla! Selventäisin vielä, eli siis monta valkuaista ja keltuaista alkuperäisen ohjeen mukaan tulisi laittaa?:D

    • Alkuperäisen ohjeen mukaan- tai Annan ohjeen mukaan neljä valkuaista. ( Ei keltuaista ollenkaan.)
      Kandee kokeilla! =)

  3. Nam mäkin oon tehnyt noita samoja pannareita ja ne on niin hyviä! Vie makeannälän heti pois :) Mä käytän ite makeutukseen ihan perus makeutusjauhetta. Steviaa haluaisin kans kokeilla, mutta viimeks en raaskinut kaupasta ostaa kun se maksoi niin paljon :D Pitää ehkä enskerralla ostaa !

    • Joo, herkkua! Karppilätyt on myös toinen tosi hyvä vaihtoehto. :)
      Joo, mulla on myös sitä purkki mutta joka kerta, kun sitä heitän ruokaani tunnen piston sydämessäni. :D En saa mielestäni sitä, että mitä se voi aiheuttaa elimistölle vuosien saatossa…
      Pitää todellakin kokeilla tuota Steviaa.

  4. Mä teen myös samaisia pannareita muutaman kerran viikossa, tosin iltapalaksi:) Yks hyvä vinkki on kans vaihtaa toinen kananmuna rahkaan. Munia kun ei kannata kolesterolin takia niin hirveesti syödä ja rahkan kanssa nää on jopa parempia!
    Eli 100g maitorahkaa, 1 kananmuna ja n. 1dl kaurahiutaleita ja vähän hunajaa makeutukseksi. välillä myös korvaan osan kaurahiutaleista pähkinärouheella.
    Päälle pähkinöitä/banskua/omppua tms hedelmiä ja ”juhla”hetkinä hunajaa:)

    Itse käytän makeutuksena hunajaa, jota käytän vaan näihin pannareihin vähän. En siis koe tarvitsevani mitään makeutusaineita, koska se määrä mitä hunajaa käytän ei pitäisi tappaa ketään:D

    • Okej. Pitääkin testata tuotakin reseptiä. :)
      Ja joo, onhan hunaja terveellistä ja hyvää mutta sitä joutuu laittamaan kuitenkin aika paljon, että saa ruoasta tarpeeksi makeaa. Tai ainakin tämmöiselle makeahiirelle mikään teelusikallinen ei riitä. :D

  5. Ei liity nyt tähän postaukseen, mutta kirpparipostauksessa sulla oli tosi kivat aurinkolasit!!! Olisi kiva tietää mistä ne on? :)

  6. Nii ja vielä vinkki tohon rahkareseptiin liittyen, että kannattaa tehdä pikkulettuja niin pysyy paremmin kasassa!:)

  7. Mäkin oon tilannut iHerbistä steviaa juuri niissä pipettipulloissa..Mulla on vanilla, chockolate ja english toffee. On varsinkin puurossa ja teessä tosi hyvää! Puuroon kun laittaa omenaa, kanelia ja sitä vaniljasteviaa niin maistuu ihan mahtavalta :).

    Kannattaa valita omega-munia.. Nykyään munia voi jo syödä aika huoletta! Itse söin vielä ennen dieettiä jopa 4 munaa päivässä ja elossa olen :D. Tässä hyvää juttua:
    http://www.laitilamuna.fi/omegainfo.htm

    • Oooo noi maut kuulostaa hyville! :) Tää on kyllä nyt must have tuote!!
      Joo, en usko että tuollaiset määrät vaikuttaa kovinkaan paljon kolesteroliin. Itselleni ei oikeastaan uppoakaan enempää kuin neljä per päivä, useimmiten menee se pari kappaletta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta