Tervetuloa kasvikset!

Pohdin viime viikolla noita erilaisia paastoja sun muita ”puhdistautumisia” täällä blogin puolella. Päätin nyt lähteä sillä liikkeelle, että pidän tulevalla viikolla sen ns. kasvisruokavalio- viikon. En ajatellut kuitenkaan jättää pois maitotuotteita tai kananmunia, ainoastaan kana/broileri eri muodoissa, jauheliha ja muu liha jää pois. Kalaakaan en ajatellut syödä. Teen tämän kokeilun oikeastaan vain tutkaillakseni onko olo kevyempi tai jollain tapaa parempi, kun ei syö laisinkaan lihatuotteita. Tofu tulee varmaan näkymään aika paljon ruokavaliossani lihan korvikkeena ja voisin kokeilla itse tehdä jotain hyviä kasvissosekeittoja, kasvispihvejä jne. 
Olisiko teillä jotain hyviä keittovinkkejä tai kasvisruokavalio vinkkejä? :) 


Kuvaan ensi viikon aikana teille mitä syön ja pidän ruokapäiväkirjaa. Toiveita siihenkin suuntaan on meinaan aika paljon tullut. :) En tiedä tuntuuko tuollainen viikon kokeilu vielä missään, mutta sittenpähän sen näkee. Olen ainakin innoissani! :)
(www.weheartit.com)
Tervetuloa kasvisruokavalio!
On my way

14 vastausta artikkeliin “Tervetuloa kasvikset!”

  1. En ole mikään asiantuntija, mutta mielestäni kala kannattaisi silti pitää ruokavaliossa. Siis ihan oikea kala, ei mikään tonnikala tai seiti ;) Se ei ole yhtään niin ”raskasta”, kun vaikka punainen liha ja siitä saa hyviä rasvoja ja D-vitamiinia. :)

    Tsemppiä viikkoon, innolla odotan sun ruokapäiväkirjoja!

    • Juu, aloin miettimään samaa ja varmaan lohta syön jos tulee tilaisuus. En itse sitä yleensä jaksa kokkailla mutta jos tulee käytyä vaikka salaatilla, lohta voisi ottaa. =)

  2. Raskasta kala ei taida olla mutta varsinkin jos viikon kokeilee niin kaikki liha vaan pois ja kasviksia tilalle :) Soijatuotteita kannattaa opetella käyttämään, samoin erilaisia papuja ja linssejä kannattaa heitellä sinne tänne. Tofun jo mainitsitkin ja se onkin aika loistava tuote :)

    Tsemppiä ja kiinnostuneena seuraan päivityksiä.

    • Juu, mun vatsalle eivät sovi pavut sun muut kovin hyvin, joten niitä en hirveästi pysty syömään. :/
      Tofua pitää taas ostaakin tänään. :)Kiitti tsemppauksista!

  3. Rakastan kasvisruokaa! Niin terveellistä ja hyvää. Jos keksit jonkun hyvän reseptin niin olisi kiva jos lauttaisit sen blogiin ! :)

    • Juu, sepä! Mäkin siis tykkään, ei ole koskaan ollut vaikeuksia syömisen kanssa! Lähinnä kaikki vitamiinien ja ravintoaineiden turvaaminen epäilyttänyt tuossa kasvisruokavaliossa…

  4. Täällä yksi kasvisruokailija antaisi muutamia vinkkejä, joilla tehdä ”kunnollista” ruokaa, liian moni luulee kasvissyöjiä meinaan pelkiksi salaatin puputtajiksi ;)

    Pastakastikse soijarouheesta:

    1dl liotettua ja sen jälkeen ruskistettua soijarouhetta (maustoin paprikamausteella)

    soijarouheen ruskistamisen jälkeen lisäsin tomaattimurskaa niin että soijarouhe ”peittyy”, mutta ei jää lainkaan liian kastikemaiseksi(tämä täysin makuasia),tomaattia kuutioina,paprikaa kuutioina,punasipulia kuutioina ja mozzarellajuustoa kuutioina. määrän ja muut mausteet tosiaan saa ihan maun mukaan lisätä. Täydellisen hyvää ja maukasta esim. täysjyväpastan seuraksi!

    Jos laiskottaa niin soijarouheen voi lisätä myös suoraan valmiiseen tomaattikastikkeeseen, esim. Dolmion tomaatti-basilika on huippuhyvää!

    Toinen vinkkini löytyy pakastimesta, ravintosisältöjen perusteella ihan hyvää tavaraa vaikka pakaste onkin: APETIT kasvispyörykät (gluteeniton), sisältää proteiinia ja ovat kuitupitoisia. Nämä kun laittaa uuniin niin tulee ihan rouheisia ja rapsakoita. Täydellisiä esim bataattirankalaisten ja jonkun hyvän kastikkeen kanssa.

    Bataattiranskalaiset: lohkotaan bataatti/bataatit, laitetaan kulhoon ruokalusikallinen oliiviöljyä ja maun mukaan mausteita, pyöritellään lohkot tässä kulhossa niin että öljyä ja mausteita tarttuu bataatteihin. Paistetaan uunin keskitasossa 225C noin 25 minuuttia. Hyvä ja terveellinen vaihtoehto perunalle.

    Tofuwokki: kasviksia (joko tuoreita tai pakaste) Tofua (esim. Gourmetin luomutofua) täysjyvänuudeleita, mausteita tai sitten kaupasta esim. kastikeosastoilta löytyviä itämaisiin ruokiin tarkoitettuja kastikkeita (Green curry, tikkamasala jne.)

    Ruskistetaan tofu wokissa tai pannulla, lisätään kasvikset ja wokataan ne. Lisätään nuudeleiden määrän mukaan vettä (esim. 2dl) ja nuudelit sekaan. Sekoitellaan koko höskä ja lisätään mausteet/kastike. Annetaan hautua kannen alla muutaman minuutin. Yksinkertaista ja todella helppoa.

    Innolla seuraan tulevaa viikkoasi, toivottavasti oli edes jotain vinkkejä tässä. Vaikka osa näistä ruuista saattaa kuulostaa kovin raskailta niin itse voin sanoa että lihaa syödessäni olo oli itselläni aina kauhean raskas ja turvonnut, mutta kasvisruualla sitä oloa ei ole aikoihin ollut. Nämä ruuat maistuvat meinaan miehellenikin ;)

    • Mä olenkin tuota soijarouhekastiketta joskus pastan kanssa tehnyt! :)
      Nuo bataattiranskikset kuulostaa hyvälle, pakko kokeilla. Ja tofuwokki kuulostaa myös kokeilemisen arvoiselle ja itseasiassa nuo pyörykätkin! Kiitos paljon, varmasti kokeilen ainakin jotain näistä. :)

  5. Helppo ja herkullinen. Munakoiso (aubergine). Suomessa näkee kaupan hyllyillä valitettavan usein jättikokoisia, ylikasvatettuja aubergineja. Osta mahdollisimman pieni. Leikkaa pihvin kokoisia palasia. Huutele vedellä. Laita suolaa päälle ja paista. Mausta mielesi mukaan. Nami nami.
    Munakoisoa voi laittaa myös uuniin.

  6. Vitsi miten ihana ja kaunis olet! :).
    Täälläkin ollaan koko kuukausi lihattomalla. Kalaa saa syödä :).

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta