Ruokaa ruokaa

Eih!!! Nukuin äsken useamman tunnin ”päiväunet” ihan vaan vahingossa, kun ajattelin torkahtaa about kymmeneksi minuutiksi. Hienosti, juuri näin! Ensi yönä varmaan tuleekin uni silmään… No onneksi mulla ei ole aikainen aamuvuoro, tämä pelastaa tilanteen. Mä ajattelin höpistä muutaman sanan ruokavaliosta, jälleen kerran. Omien eväiden kuljetus töihin on alkanut hieman lipsumaan ja olen sortunut niihin valmiskeittoihin, taas. Maistelin eilen tuota usein syömääni Tomaatti- vuohenjuusto keittoa ja aloin miettimään sitä piilosokerin/suolan ja ties minkä muiden öklöaineiden määrää keitossa ja tämän seurauksena soppa alkoikin maistumaankin ihan esanssille, toisinsanoen pahalle. Nyt mä taas skarppaan! 

Tänään paistoin valmiiksi huomista varten broilerin fileesuikaleet (naturel) ja ostin pussin parsakaali- herne- kukkakaali- sekoitusta, jonka keitin. Tuosta kasaan sitten huomenna eväät ja ostan vielä raejuustoa, sekä ehkä ananasta. Myös filepihvejä tarttui kaupasta mukaan, ne ovat mielestäni ehdottomasti parempia kuin suikaloitu broileri. Ja molemmat tosiaan naturelina, koska olen huomannut, että itse maistettuna saa niin paljlon parempaa aikaiseksi! 

Ajattelin kokkailla myös vähärasvaisesta jauhelihasta sekoituksia joillekin päiville. Esim. jauhelihaa ja pakastevihanneksia, herne- maissi- paprikaa tms. Tuovat kivasti vaihtelua perinteiselle salaatille. Alla näkyy tämän päivän lounassalaatti, jossa oli Cosmopolitan salaattia petinä, tomaattia, ananasta, fileesuikaleita ja raejuustoa. Oli erinomaista!

Myös välipalojen suhteen skarppaan! Vain puhdasta maitorahkaa/rahkajogurttia, hedelmiä, itse väsättyjä smoothieita, marjoja ja muuta ns. luonnollista. Koitan vähentää myös noita valmiiksi maustettuja rahkoja, kuten Skyriä jne. Niissä on aina kuitenkin jotain ylimääräistä. Välillä protskupatukka voi toimia hyvin välipalana mutta ei kuitenkaan joka päivä. Ja jos vaan saisinkin toteutettua sen lounas- sekä päivällinen rytmin, olisi mahtavaa. 

En ole useampaan vuoteen syönyt lounasta ja päivällistä, vaan yhden ns. ruokaisamman annoksen per päivä. Tämä vaan oikeastaan siksi, että se on hankalaa. Kuljen kahden kodin väliä, kannan yleensä isoa salikassia tavaraa ja useinkaan ei ole aikaa tehdä seuraavan päivän ruokia edellisenä iltana. Treenataan aika usein vasta illalla myöhään tai sitten olen muuten menossa, joten harvemmin on sellaista aikaa, että ehtisin makaamaan sohvalla ja samalla kokkailemaan. Mulla nämä syyt ovat ajaneet oikeastaan siihen valmisruokameininkiin. Mutta jos tosiaan edes sen yhden lämpöisen safkan saisi väsättyä olisin super tyytyväinen, koska tiedän, että ruokavaliolla on niin suuri merkitys kropankin kehittymiselle ja tietysti yleiselle jaksamiselle. Kokkaileeko teistä moni seuraavan päivän kaikki safkat mukaan? Ja miten tärkeänä pidätte sekä lounaan, että päivällisen syömistä? 

Loppuun vähän treenimotivaatiota! ;)
(www.weheartit.com)
Siispä energistä tulevaa viikkoa meille jokaiselle!!
On my way

25 vastausta artikkeliin “Ruokaa ruokaa”

  1. Aina ehottomasti itse tehdyt eväät! Ja kun urheilee paljon sekä haluaa lihaksien kehittyvän, niin jauhelihan/kanan mukaan maltillinen riisi tai pasta annos.. On kivempi mennäkin lounaalle kun tietää mitä sinne menee pureskeleen! Onko sulla epäsäännölliset työajat? Ootko kaupassa tms. töissä? Näin virka-aikatyöntekijällä toki aikataulut askeettisempia.

    • Mä en välitä syödä riisiä tai pastaa. En ole koskaan ollut erityisemmin noiden ystävä ja siksi en jaksa niitä kokkailakaan. Joskus ravintolassa otan pastan mutta muuten en oikein pidä. Mulla on epäsäännölliset työajat, joten eväiden kanssa on monesti hieman ”ylimääräistä” työtä… Tämän vuoksi homma onkin ollut helpoin käydä ruokkiksella kaupassa ja napata sieltä mitä löytyy. Koitan nyt kuitenkin skarppia, koska harmittaa vedellä valmissafkoja niiden sisältämien juttujen vuoksi.

  2. Oho! No ei ole kumma että oot niin hoikkanen jos syöt vain yhden ”ruokaisamman” annoksen päivässä ja sekin on valmiskeitto tai kana salaatti (joista saat ehkä pari-kolme sataa kaloria). Siinähän on sekin homma että jos on tosi hoikka ja haluaa saada saada enemmän sitä lihasta, niinkun olet täällä sanonut, nii sillon pitäs vetää kaloreitaki enemmän ku kuluttaa..

    • Lounas on siis usein ollut keitto ja purkki raejuustoa ja usein vielä joku hedelmä. Kyllä mun vatsa noilla ainakin täyttyy, eli kyse ei ole siitä. :) Iltapäivällä ja illalla tulee kyllä syötyä hyvin. Luulen itseasiassa että enemmän kaloreita tulee noista välipaloista kuin jos söisi päivällisen. Mullahan ei ole tavoitteena suuri lihasmassa, niinkuin olen täällä kirjoittanutkin, mutta tiedän kyllä hyvin hyvän ravinnon merkityksen, joten siksi lähtisin korvaamaan keittoja muulla.

  3. Olipas kiva kun bongasin sun kommentin Mikaelan blogista, olin nimittäin ihan kokonaan unohtanut tän sun blogin olemassaolon! :) Hyvää alkanutta viikkoa!

  4. Kun sanoit tossa aiemmin, että kyllä sun vatsa niistä täyttyy, niin tottakai sä täyttyy! Jos oot syönyt noin vähän jo kauemmin, sun vatsalaukku on pienentynyt todella paljon, joten se täyttyy ihan pienestä määrästä ruokaa. Eri asia on sitten, että onko se tarpeeksi sulle. Jos rupeaisit syömään vatsasi aina ihan täyteen, niin se pikku hiljaa venyy (oikeastaan aika nopeastikin) ja sitten sun masu ei täytykkään enää tollasesta pikkumäärästä pupunruokaa :)

    • Mitenkähän isoja annoksia siellä sitten syödään? :D Mä syön mieluiten vähemmän ja useammin kuin kerralla ”sian” annoksia. Jokainen ollaan yksilöitä, itse en tykkää, että olen ähkyssä töissä ja lisäksi siitä saa vielä hirveän väsymyksen kaupan päälle. Syön sen verran, että olen sopivan täysi. En ole oikein koskaan ymmärtänyt suomalaisten tapaa, että ruokaa pitää vetää niin kauan kunnes on oikeasti todella täysi olo. Mallia voitaisiin ottaa vaikka välimeren maiden ruokailutavoista.

    • Hahah sä et tainnut tajuta mun pointtia :P Meinasin sitä, että kun sanot että kyllä se määrä riittää että olet täysi, niin sähän olet totuttanut itsesi syömään niin pieniä annoksia. Ja sen kuuluisan Välimeren ruokailutottumuksista, siellähän syödään illalla nimenomaan iso ateria ja vietetään aikaa perheen kanssa, joten sun syöminen on kaukana siitä. :D Mutta jos sun mielestä on olemassa vain pieni annos ja ”sian” annos, niin selvä homma, eihän sen mun ongelma ole. :)

  5. Moikka! Itse syön juurikin kanaa/kevyt jauhelihaa ja sen kanssa paljon salaattia ja välillä leipää tai pastaa, mutta ei mitään jättiannoksia. Mielestäni paras on kun syö sekä lounaan että päivällisen kohtuullisina annoksina. Silloin en itse edes kaipaa välipaloja ja jaksaa tosi hyvin käydä salilla. Mielestäni kannattaa niin kuin olet tehnytkin syödä pieniä annoksia ja useammin, jos vaan kerkeää. Ei kannata missään nimessä lisätä annoskokoa, koska se ei mielestäni ole tarpeellista. Raejuusto ja rahka ovat hyviä välipaloja jos niille on tarvetta ja aamu kannattaa aloittaa puurolla :)

    • Olen kanssasi samaa mieltä. :) Mieluummin useammin ja pienempiä annoksia. Tosin kukin tavallaan, tärkeintä on, että voi hyvin ja tosissaan jaksaa treenata. :)

  6. Tilasin sitä sun suosittelemaa itseruskettavaa ja totesin ettei se pysy mun ihossa ollenkaan! Heti ku käyn suihkussa niin rusketus katoaa :( miten sulla? Pysyykö se sulla hyvin?

    • Outoa tosiaan.. Harmittaa kyllä kovasti :( kuinka usein sä muuten laitat sitä? Mulla on muute se medium ni pitäisköhän ostaa sit se tummempi?

  7. Toivottavasti kukaan nuori epävarma mimmi ei ota inspiraatiota sun ruokailutottumuksista. Pelkkä lähes rasvattomien keittojen ja salaattien syöminen päivän ainoana ateriana paljon liikkuvalla ihmisellä ei kuulosta ihan terveeltä ruokavaliolta. Kropan totuttaminen lähes rasvattomaan, vähähiilariseen ja niukkakaloriseen ruokavalioon yleensä kostautuu pidemmän päälle erinäisinä terveysongelmina (nim. kokemusta on). Liian vähän on liian vähän vaikka ruokavaliotaan jalosti terveelliseksi kutsuisikin.

    • Mä en ole hiilarittomalla, (Ps. tänäänkin mennyt neljä leipää) pastasta ja riisistä en vaan pidä. Syön muutakin kuin rasvattomia keittoja ja salaatteja. En näe nälkää vaan syön muutaman tunnin välein. Voit siis rauhottua ja keskittää energiasi johonkin muuhun kuin ”arvosteluun” joka perustuu ihan sun omiin päätelmiin. :)

  8. Ihana ja inspiroiva blogi sinulla jutta! Osaat kirjoittaa niin hyvin ja just niin kiinnostavista asioista, itsekin tykkään pitää kunnostani ja terveydestäni huolta, ja sinun elitapasi ja elämäsi kuullostaa täydelliseltä! Saan teksteistäsi paljon inspiraatiota omaan treeniin ja syömisiin, kiitos siitä! Vaikka olen vasta kohta 17-vuotias, tuntuu että olet jonkinlainen roolimallini! :) Mitä yleensä muuten syöt rahkan kanssa, olisiko vinkkejä? Mitä käytät leivän päällä, siis margariinia? Osaatko sanoa kuinka monta kananmunaa saisi syödä päivässä?

    -Jenni-

    • Kiitos paljon! =) Kiva kuulla, että voi motivoida toista ihmistä! Rahkaan heitän usein hedelmiä, kuten ananasta, omenaa, viinirypäleitä, appelsiinia, pilttejä… pähkinöitä jne. Vain mielikuvitus on rajana. :) Hunaja passaa myös kivasti ja mehukeitot. Leivän päällä käytän ihan tavallista margariinia ja sitten päällysteet. Kananmunan valkuaista saa varmaankin syödä useammankin päivässä mutta keltuaisia ei ehkä niinkään. Tai sen kolesterolipitoisuuden vuoksi ei kai ole kovin terveellistä vedellä niitä montaa per päivä.

  9. Sun ruokailut kuulostaa tosi hyviltä, mutta kuten muutama jo mainitsi kannattaa panostaa myös päivälliseen. Välipaloista (jotka on sulla myöskin terveellisiä) saa varmasti tarpeeksi energiaa loppupäivään, mutta ehottomasti parempi vaihtoehto syödä illemmalla lämminateria.
    Mäkin tykkään syödä lounaaksi keiton/salaatin (jotka on molemmat helppoja ottaa töihin, vaikkakin keiton joutuu lämmittämään mikrossa): Illalla kuitenkin tarvitsen vielä toisen aterian ja mielummin uunikasviksia ja kanaa tms. kuin toinen salaatti.

    • Juu. Mä syön ehdottomasti mieluummin vähemmän ja useammin. Ja itseasiassa duunissa paras on joku kylmä ruoka, että pysyy hereillä. :) Juu, lämmin ateria iltapäivään on nyt kehitteillä. Tänäänkin itseasiassa meni päivällä lämmin safka ja vielä illemmalla Caesar- salaatti. Kyllä tää tästä! ;) Kiitos sulle kommentistasi. :)

    • Kiva jos pidät. :)

      Juu, kai mä leikin tulella, kun kirjoittelen ruokajutuista. Näistä on niin paljon mielipiteitä kuin meitäkin, joten siksi on ihan ennalta arvattavaakin, että osa hiiltyy. Mutta kiva jos osa tykkää niin se on mulle tärkeämpää. =)

  10. hhaa.. viimeksihän sä vannoit marinaadimömmökanojen nimeen ja dumasit, kun monet ehdotti maustamatonta parempana vaihtoehtona.. puhuit ettet halua pelkkää luomua tai jotain muuta älytöntä. mut hienoa, et keksit ITSE että itsemaustettu on parempaa ;)

    • No hohhoijjaa. Luuletko etten ole koskaan aikaisemmin naturelia syönyt. :) Ja edelleenkin syön marinoituja, esim. Valkosipulileikkeet on ihan mainioita. Molempi parempi, eli turhaan näsäilet. :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta