Ajatuksia treeneistä

Luin muuutama päivä sitten Facebookissakin kiertäneen erään blogikirjoituksen naisten fitness- treenaamisesta. Aika rajua tekstiä mutta varmasti täyttä faktaa ja samalla karu totuus lajin vaarallisuudesta etenkin naisten terveydelle. Jos kiinnostaa lukea tuo teksti, on tässä linkki tuonne blogiin. 

Itsehän en siis ole ”alalla” vaan ihan tavallinen salitreenaaja mutta paljon treenaavaa ihmistä tuollaiset jutut kiinnostavat ja sain ainakin 100 % varmuuden sille, etten koskaan fitness- maailmaan lähde. Olen itseasiassa muutenkin viimeisen puolen vuoden aikana punninnut treenaamistani uudelleen ja miettinyt treenaanko oikeasti kroppaani kuunnellen ja terveellisellä tavalla. Tulin tulokseen, että lepään liian vähän. Liikuntapäiväkirjani olivat pitkään treeniä 6 kertaa viikossa, (tosin sali oli tuolloin todella pienessä osassa) mielestäni tuo on aivan liikaa! Kun aloin panostamaan lihastreeniin, olen antanut itselleni luvan ”lepsua” ja oikeasti ottaa rennommin, kun siltä tuntuu ja palautua. Voin kymmenen kertaa paremmin ja olen kymmenen kertaa tyytyväisempi kroppaani, jaksan paremmin ja voimia riittää muuhunkin! Nykyään käyn salilla 3-5 kertaa, mikä tämäkin aika aktiivista mutta mulla on ihan erilainen moodi. Jos väsyttää, en treenaa ja kuuntelen kroppaani. Toki tavoitteita saa olla mutta treenaamisen ei pidä olla pelkkää suorittamista, se pitäisi muistaa! 

Itse en ole koskaan punninnut ruokaa ja pussittanut tietyn kokoisia annoksia evääksi jne., välillä olen hieman kauhulla lukenut kuinka monet treenaavat ihmiset kertovat syömänsä ruoan hiilarit, protskut sun muut ravinto- arvot pilkun tarkkaan. Onko tämä tervettä? En nyt halua arvostella ketään, jokainen tavallaan mutta toivon mukaan terveellisesti. Itse en ole kovinkaan tarkka, syön terveellisesti mutta heitän puuroon kookoshiutaleita ja hunajaa oli niissä sitten paljon rasvaa, kaloreita tms. Mua ei oikeasti kiinnosta. :) Syön viikottain karkkeja ja muita juttuja mitä tekee mieli, herkkupäivä on jokaiselle hyväksi. Toki viikolla pyrin terveelliseen ruokavalioon mutta maailma ei kaadu pieniin lipsumisiin. Tärkeintä on henkinen ja fyysinen balanssi, tällöin elämä hymyilee!

(Kuvat lainattu www.weheartit.com)
Heräsikö ajatuksia? :)
On my way

24 vastausta artikkeliin “Ajatuksia treeneistä”

  1. Järkevää tekstiä! :) Itse pyrin käymään 2-3x salilla ja jotain jumppaa siihen päälle jos ehtii ja painosanalla jaksaa.. Olen samaa mieltä siitä, että omaa kroppaansa pitää kuunnella ja mielestäni 6x viikossa salilla on jo ihan liikaa. :(

    ♥: jenninvuodatus.blogspot.fi

  2. Mun mielestä tossa tekstissä oli hyvin sanottu, että fitness on ollut kirjoittajalle ainoastaan oikeutettu syömishäiriö. On paljon coolimpaa hifistellä terveellisen ruoan kanssa ja treenata itselleen huippukroppaa ”fitnesselämän” turvin, kuin vain leimautua syömishäiriöiseksi.

    Mun mielestä fitneksessä kilpaileminen on sairasta, kun ihmiset vie kroppansa niin äärirajoille vain lyhyen hetken vuoksi. Fitness on kuitenkin mun mielestä paljon enemmän, kuin pelkkää kisaamista. Mulle ns. fitnesselämä edustaa jatkuvaa tiedonjanoa terveyteen liittyviin asioihin, terveellistä ja monipuolista ruokavaliota (oikeanlaista polttoainetta keholle), tavoitteellista treenaamista, itsensä haastamista ja kaiken kaikkiaan itsensä huolehtimista (lepo, kehonhuolto jne). Uskon monien fitnessihmisten olevien paljon terveempiä, kuin ns. tavisten, koska kropasta pidetään niin hyvää huolta. Fitnesskisaajat on tietty sitten erikseen, lähinnä pelkään heidän terveytensä vuoksi. Kaiken voi vetää yli, tämä on hyvä esimerkki siitä!

    • Joo, sepä. Kyllähän siinä lajissa voidaan jo käytännössä puhua syömishäiriöstä, koska syöminen ja treenaaminen on se asia joka heillä varmasti ykkösenä päässä pyörii, eli samoja piirteitä kuin muissa syömishäiriöissä. Toki tässä lajissa ruokaa syödään ja paljon, mutta pilkuntarkasti… Ja olen samoilla linjoilla kanssasi. Kuntoilevat ihmiset ovat toki terveempiä useimmiten kuin sohvaperunat mutta tuossakin raja saattaa olla niin häilyvä. Jatkuvasti pitää kyllä seurata omaa tilaansa ja oikeasti kuunnella kroppaansa. Urheilu tunnetusti koukuttaa ja saattaa muuttua pakkomielteiseksikin.

  3. Olen jälleen alkanut treenata kunnolla ja näitä samoja juttuja on tullut kelailtua. Välillä keho ja mieli on sellaisessa tilassa, että tekee mieli treenata joka päivä ja mikään ei meinaa riittää. Olen välillä pakottanut itseni pitämään lepopäivän tai ottamaan lenkillä rennosti, koska tiedän, että ilman lepoa keho väsyy ja treenaamisesta tulee raskasta. Toisaalta taas liian pitkä tauko treenistä tekee mulle tosi laiskan olon ja olen kauhean tyytymätön ja levoton. Ja vaikka pyrin tiettyyn ruokavalioon, niin ihan tarkoituksella maistan välillä sipsejä tai karkkia, muuten muutun liian fanaattiseksi. Mielenkiintoinen aihe:)

    • Joo, tiedän mitä tarkoitat. Mulla on ollut paljon myös tuollaista etten pysty menemään treeneissä kuin 100 lasissa tai sitten en treenaa. Välillä kropalle tekee ihan hyvää tehdä palauttavaa treeniä ja oikeasti hieman keventääkin. Ja tiedän mitä meinaat. Itselläni oli syksyllä kahden kuukauden liikuntatauko ja olo oli kyllä väsyneempi ja laiskempi. Kyllä se liikunta energiaa antaa ja mielikin pysyy virkeänä! Kultainen keskitie, kultainen keskitie… :)

  4. Ihanaa Jutta, että ajattelet noin terveesti ja toit sen esille :) Moni nuori varmaan ottaa sinusta ja monesta muustakin bloggaajasta tai muista näkyvillä olevista henkilöistä mallia, pukeutumisen lisäksi paljon myös syömisen kanssa!!
    Tätä ajattelutapaa pitäisi tuoda enemmän esille; syödään terveellisesti, mutta ei kuitenkaan kituuteta.

    Nykyään syömisen kanssa ollaan menty ihan hulluun suuntaan. Itse kannatan ehdottomasti ruokavaliota, joka sisältää perusruokaa ja paljon vihanneksia, herkkuja kohtuudella ja joskus vähän enemmänkin. :) Hirvein juttu mitä luin Steffin blogista oli, kun joku väitti ettei kyseinen bloggaaja syö terveellisesti. HALOO! Ei terveellinen syöminen tarkoita sitä, että hedelmät, marjat, porkkanat yms. jätetään syömättä hiilihydraattien pelossa…:(

    • Kiitos! :) Joo, itselläni on ollut myös joskus raja aika häilyvä, että mennäänkö enää terveellisyyden rajoissa. Treenaaminen ja terveellinen syöminen voi mennä ylikin. Onneksi näin vanhempana on oppinut elämään suurpiirteisemmin ja nauttimaan elämästä. =)

  5. Mielettömän hyvä teksti! Itsekin luin tuon kirjoitukset ja mielestäni on hyvä, että myös fitneksen huonot puolet tuodaan esille. Susta ja sun blogista on kyllä välittynyt tuo terveellinen ja hyvä asenne terveelliseen ruokavalioon ja treenamiseen ja vaikutatkin (ainakin näin blogin perusteella) todella onnelliselta :)

    Ja oon todellakin ihan koukussa sun blogiin ;)

    • Joo, samaa mieltä! Tuntuu, että lajia nykyään oikeastaan pääosin ihaillaan. Vaikka aika sairastahan tuo itsekuri on ja kaukana terveellisyydestä. :/ Kiitos paljon sanoistasi, lämmittävät kummasti. :)

  6. Toi blogiteksti todellakin pisti ajattelemaan. Alotin marraskuussa salitreenin 4-5 kertaa viikossa ja se on välillä ollu pelkkää suorittamista. Oon kokoajan ajatellu ”mitä pitää vielä parantaa vartalossa”, enkä oo ollu tyytyväinen siihen mitä tuloksia oon jo saanu aikaan. Tästä edespäin yritän olla tyytyväinen itteeni ja siihen mitä tuloksia oon saanu aikaseksi, koska niitä on oikeesti tullu paljonkin, mutta jotenki en oo iloinnu niistä. Pitää olla voittajafiilis siitä mitä on saanu aikaseks ja olla armollisempi itteensä kohtaan!:) Ja liikunnan pitää tuoda sitä mielihyvää, eli jos joku päivä havahtuu siihen ettei sitä enään saa, kannattaa alkaa miettimään pitäisikö asenteita liikuntaa kohtaan muuttaa. Sun blogissa on ihanan terve suhtautuminen liikuntaan ja syömisiin, suuri kiitos siitä ;)

    • Tavoitteellinen treenaaminen menee helposti tuohon, ikävä kyllä. :( Onneksi kuitenkin huomasit nyt asian ja voit kiinnittää ajattelutapaasi huomiota! Jos treenailet, olet varmasti saanut tuloksia aikaan ja niistä on syytä iloita! =)
      Tsemppiä sinne!!

  7. Täyttä asiaa! Ärsyttää kun paljon blogeissakin tää fitness hömpötys alkanus pyöriä:((

    • Niin, treenaaminen on hyvä juttu mutta pitää muistaa kuitenkin elää muutakin elämää kuin salin ja duunin välillä. :)

  8. wau hienoa tekstiä:) Onki pitäny monesti kommentoida sulle että on kyllä ihailtava kroppa!! :)

  9. Kiva teksti. Mun mielestä on ylipäänsä tärkeintä juuri se, että vaikka olisi minkälaisia toiveita ja tavoitteita oman treenaamisen suhteen asettanut, niin että muistaa aina kuunnella sitä omaa fiilistä ja menee sen mukaan. Samoin ettei siitä treenistä ja tietynlaisen ruokavalion noudattamisesta tule este muulle elämälle.

    • Joo, sepä! Elämässä on paljon muutakin kuin pelkkä kroppa. Toki hyvässä kunnossa oleminen tuo positiivista energiaa muihinkin elämän osa- alueisiin mutta pitää kuitenkin muistaa kuunnella itseään. :)

  10. Fiksu teksti, fiksua ajattelua :) Sain vähän eri kuvan sun treenaamisesta nyt, tai siis aiemmin olin käsittänyt että olisit juurikin hyvin hyvin tarkka ruuistasi ja treenaisit hullunlailla. Mutta siis tosi hienoa, jos tiedostaa milloin on väsynyt ja milloin salille oikeesti järkeä ja hyödyllistä lähteä :)

    Itse pyrin tähän samaan, tosin tällä hetkellä on niin kova liikuntabuumi (tulee mulle aina kun stressi iskee) että treenailen nyt vähän enemmän pitääkseni psyyken kuosissa :D Pitää tehdä niinkuin keho ja mieli sanoo. Toisinaan taas tälläinen liikkumismäärä on liikaa ja silloin lepään paljon enemmän.

    • Joo, jossain vaiheessa olen kyllä ollut erittäin tarkka ja treenannutkin ihan liikaa, niinkuin täällä kirjoitinkin.
      Tuo treenailutahti meneekin aika paljon oman fiiliksen mukaan, välillä on tuollaisia moodeja, että treenit kulkee ja voi käydä useampanakin päivänä peräkkäin salilla tuntematta suurta väsymystä. Tsemppiä treeneihisi! =)

  11. Hyvä teksti perjaatteessa paitsi että tuohan on nimenomaan vaan sun mielipide. Kyllä mä ainakin henkilökohtaisesti arvostan todella paljon fitnesskisaajien motivaatiota ja treeniä, siihen ei kaikki todellakaan pysty! Se että naisella erottuu lihakset ja on todella kiinteä kroppa muutenkin on musta tosi upean näköistä! Ja musta se että vähän väsyttää ei ole syy jäädä kotiin, ainakan usein, sillä vaan oikeesti säännöllinen ja tavoitteellinen ja tarpeeks kova treeni tehooa! Ei oo upeempaa ku kroppa jonka eteen on oikeesti nähty tosi paljon töitä, eikä käyty salilla sillon ku huvittaa ja jaksaa ja kyykätty jollai minipainoilla nii ettei tuu edes hiki. Musta on ihan väärin että sä vähättelet sitä että joku ihminen treenaa tosi päättäväisesti ja syö tosi terveellisesti saavuttaakseen sen mitä haluaa!! Mä ainakin olen semmonen ihminen ja voin tosi hyvin. jos rupeen lepsuilemaan niin voin heti paljo huonommin. ku mä nautin rääkistä! HJokainen tekee miten parhaaks näät mut musta sun pitäs kyllä antaa enemmän arvoa esim fitnnesskisaajille!! :)

    • Ymmärsit mun pontin ehkä vähän väärin. Mä kyseenalaistin alan terveellisyyttä, sitä kisaamista jossa kroppa viedään äärimmäisyyksiin dieetillä ja sitten taas kasvatetaan massaa. Miten ihmisen aineenvaihdunta kestää tuollaista? Eikä tuon blogikirjoituksen mukaan taida kestääkään. Tuo kirjoitus muutti oikeasti todella paljon fiilistä alaa kohtaan, en ollut miettinyt kuinka rajua se tosissaan on.

      Mä en erityisemmin anna arvoa fitness- kisaajille, eikä mun tarvikaan. Musta mahtavinta ovat ihmiset jotka pitävät kropastaan huolta, se on kiinteä ja terveellinen ruokavalio on suuressa osassa elämää. Mutta en mä taas aliarvioikaan, en vaan pidä sitä erityisen ihailtavana, että ihminen kieltää nautinnot täysin ja rääkkää kirjaimellisesti elimistöään. Ja nyt ei ollut taas kyse, että arvostaisin laiskuutta ja ihmisiä jotka treenaavat kuin huvittaa, tuonkin ymmärsit väärin. Meinasin sillä sitä, että kropalle pitää antaa välillä lepoa. Ei ole normaalia treenata kuusi kertaa viikossa, ei se voi olla tervettä. Ja tämä juttu jakaa varmasti mielipiteitä, eikä niistä pidä ottaa itseensä. :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta