Maitotuotteista…

Olen nyt jo jonkun aikaa miettinyt maitotuotteiden terveellisyyttä ja oikeastaan niiden sopivuutta itselleni. Mulla on jo pidempään ollut maitorahkan tai muun ”suuremman” maitotuote- annoksen jälkeen tukkoinen, tunkkainen ja raskas olo. Sellainen olo mikä monella tulee hiilariövereistä, pastasta tms. Kuitenkaan raejuusto, juusto, maito kahvissa tai jokin pieni määrä ei saa aikaan tuota fiilistä vaan lähinnä maitorahkat tai maustamattomat jogurtit jne. Olen jostain lukenut mm. maitotuotteiden keräävän suolistolimaa ja täten tukaloittavan oloa, omalla kohdallani tuo kuulostaisi hyvinkin osuvalle.

Päätin ottaa härkää sarvista ja lähteä selvittämään johtuuko tuo oloni varmasti juurikin maitotuotteista (vaikka en siihen kyllä oikein muuta syytä keksi). Olin koko eilisen päivän ilman rahkoja sun muita maitotuotteita (kahvimaitoa lukuunottamatta) ja olo oli ihan erilainen, turvotus oli poissa ja olo tuntui keveälle. Toki yksi päivä ei vielä mitään kerro mutta jatketaan samoilla linjoilla vielä päivä tai pari niin nähdään mitä kroppa kertoo. Moni saattaa ehkä ehdottaa tähän keliakiaa tai viljatuotteiden sopimattomuutta mutta syön todella, todella harvoin pastaa ja riisiä, sekä leipää useimmiten vain n. kaksi palaa päivässä. Eli en usko olon johtuvan noista. 

Maitorahkat ovat erinomainen välipala, joten nyt pitäisi keksiä niiden tilalle jotain helppoa, nopeaa ja kätevää. Rakastan myös smoothieita, joten tämä tilanne harmittaa kyllä tosissaan. :( Toki soijatuotteet ovat hyviä korvaavia tuotteita mutta olisiko teilä muita ideoita? Miltähän maistuu soijasmoothie? Olisi mielenkiintoista kuulla myös jos täällä on henkilöitä joilla on ollut samankaltaisia ”oireita” maitotuotteista?

Kuvat lainattu weheartit.com
On my way

26 vastausta artikkeliin “Maitotuotteista…”

  1. Kokeile tehdä smoothin ilman rahkaa käyttäen pelkästään marjoja ja hedelmiä. Yleensä laitan sinne myös lirauksen maitoa, jotta sitä ei tarvis syödä lusikalla :)

  2. Mä oon ollu tän temppuilevan mahani kanssa ties millasilla kuureilla ja ruokavalioilla. Kokonaan maidotonkin siis hyvin tuttua! Soijatuotteet ja kauratuotteet toimii smoothiessa ihan mainiosti. Kokeile soijajogurtti, marjat ja soijamaito komboa! Toimii!

  3. Pakko kommentoida tähän vaan että itsellä oli juuri suoliston kanssa vaivoja ja aika pahojakin ja lääkäri sanoi että monella ketkä syövät pqljon proteiinija tälläinen ilmiö näkyy että voi hyvin olla se:) sain jtn juomaa sekoitettavaa ainetta mutta en ole vielä kokeillut mikä auttaisi mutta vaikka en edes paljon syö rahkoja (paras välipala) niin kuulemma niistä se tulee:)

  4. Moikka, kokeileppa laktoosittomia tuotteita, rahkaakin löytyy. Mun monen vuoden erilaiset vatsakivut yms lähtivät kokonaan, niin iloinen siitä! Kauramaito on myös hyvä vaihtis tai entäs kookosmaito, herkkua :)

  5. Ööh. Riisissä on kyllä hiilareita, mutta ei gluteenia. Tumma riisi on oikein hyvää ja sopii hyvin urheilijalle.

  6. hei oon miettinyt samaa! tulee myös ilmavaivoja rahkasta :D tai luulen niin.. mutta just toi äklö olo tulee rahkasta! siksi joskus vaihdoin rahkasta siihen rahkajogurittiin…

  7. Kärsin aiemmin samankaltaisista oireista, minkä vuoksi olen jättänyt rahkan, skyrin ja muut vastaavat pois ruokavaliostani ja se on todella auttanut. En vaan oikein ymmärrä, miksi esimerkiksi juustot eivät aiheuta samanlaista tunnetta. Varsinkin rahka saa oloni tuntumaan siltä kuin oisin syönyt sementtiä ja melkein pahoinvoivaksi. Ehkä kyse on siitä, että tuotteissa on liikaa proteiinia rasvan määrän nähden tai jotain muuta mystistä(?).

  8. Heippa! Mulla oli vielä vuosi sitten täysin sama ongelma (kelailin kans olon johtuvan viljoista yms), kunnes tajusin vaihtaa tavalliset rahkat yms. vähälaktoosisiin/laktoosittomiin tuotteisiin. Sen jälkeen sitä raskasta ja tukalaa oloa ei ole ollut! :) Eli taustalla voi myös olla lievää ”laktoosivammaa” :D

  9. Heippa! Mulla oli vielä vuosi sitten täysin sama ongelma (kelailin kans oireiden johtuvan viljoista yms.), kunnes tajusin vaihtaa tavalliset rahkat yms. vähälaktoosisiin/laktoosittomiin tuotteisiin. Sen jälkeen mitään raskasta ja tukalaa oloa ei ole ollut! :) Saattaa siis olla, et taustalla on pientä ”laktoosivammaa” :D, vaikkei sitä testeissä näkyis!

  10. Joo edellisen anon kanssa samoilla linjoilla, itse pidän alpro soya kaakaosta erityisesti!:)

  11. Kannattaa tehdä smoothie alpron soijamaitoon! Maistuu aivan samanlaiselta kuon maidon kanssa.:)

  12. Soijatuotteista löytyy hurjasti eri vaihtoehtoja, maustamaton alpro soy jugurtti kuuluu joka aamu aamupalaani. Tai riisimaitoa, soijamaitoa, kauramaitoa yms. Kaikkea löytyy! Itselläni oireili myöskin ennen vatsa, päättelin sen itse olevan yliherkyyttä laktoosille. Vaihto laktoosittomiin tuotteisiin auttoi hieman, välillä siltikin olo oli sellainen turvonnut ja usch. Nyt en käytä juuri ollenkaan maitotuotteita, ehkä joskus kahvissa jos sen haen jostain muualta mukaan. Ei ole ollu enää ongelmia :-)

  13. Minä myös ehdottaisin, että tuo liika proteiini saattaisi olla syynä, ei niinkään välttämättä maitotuotteet sinänsä. Itse olen huomannut saman ilmiön, jos syön liikaa kananmunia tai muuta proteiinipitoista ruokaa. Kannattaa kuulostella useampi päivä, mille maidoton ruokavalio tuntuu. Toisaalta nyt ”testiaikana” ei kannattaisi kokeilla mitään uutuuksia ja maitotuotteiden korvikkeita, joita lukijat tässä ovat ehdottaneet, vaan mennä pääasiallisesti samalla ruokavaliolla kuin aiemmin ilman maitotuotteita :) Näin ollen sinulle uudet tuotteet eivät pääse sekottamaan kroppaa ja pääset paremmin selville, miten maitotuotteiden pois jättäminen toimii. Sitten myöhemmin tietysti, jos toteat olon parantuvan maitotuotteiden pois jättämisellä, niin vaihtoehtoisia tuotteita on hyvä etsiä ja ottaa käyttöön.

  14. Mä oon vaihtanut kans kaikki maitotuotteet laktoosittomiin.
    Eilen oli telkussa ohje mantelimaitoon: Mantelit liotetaan, sitten tehosekoittimeen mantelit ja 3 kertaa enemmän vettä. Tuloksena maitoa ja siitä siivilöidään ylimääräset pois :) Sitten sitä maidon näköistä litkua voi käyttää smoothien tekoon.

  15. Soijatuotteiden liika käyttäminen ei ole hyväksi, kannattaa kokeilla mantelimaitoa, hasselpähkinämaitoa ja kauramaitoa. Niistä saa tarvittavat rasvat ja kalsiumit ja ovat lisäksi paljon paremman makuisia esim smoothiessa, puuron kanssa, ja ihan sellaisenaan. Itse en pidä soijatuotteiden ällömakeasta mausta, mutta esimerkiksi Lidl:ssä myydään 4 x 12g soijajugupurkkeja (1,40 tai jtn sinnepäin) ja ne ei ole liian makeita ja niitä on hyvää vähän sekoittaa vaikka mantelimaidon kanssa smoothiessa.

  16. teen itse smoothieni ilman mitään maitojuttuja! avocadosta saa esimerkiksi kivan vanukasmaisen smoothien. sekaan vaikka jotain banaania tai marjoja tai ihan mitä vaan! ja sitten laitan sen verran aina vettä mukaan, että kone jaksaa pyörittää tasaseksi.

  17. Mä olen tehnyt Alppro Soya jugurtista smoothieta ja hyvää on! Hieman makeampaa kuin tavallinen jugurtti, ainakin kivaa vaihtelua on tullut perus smoothieseen! Suosittelen :) Mä oon huomannut, että rahkasta tulee jotenkin raskas olo (voi olla, että se kokonainen purkki on liikaa), niin olen jättänyt sen pois. Ja muutenkin rahka jo kyllästyttää, onneksi kokeilin Alppro Soyaa.

  18. Mä teen smoothiet aina jääkylmään veteen tai soijamaitoon. Olen itse huomannut että näin smoothieista saa todella raikkaita ja helposti juotavia. Pari todella toimivaa reseptiä:

    pakastemansikoita
    pakastevadelmia
    puolikas avocado
    jääkylmää vettä

    tai

    banaani
    puolikas avocado
    raakakaakao-jauhetta/kaakaojauhetta
    kookoshiutaleita
    soijamaitoa

  19. Tuohon keliakiaan on pakko kommentoida sen verran, että se joko on tai ei ole. Eli ei ole merkitystä kuinka paljon syöt gluteiinia sisältäviä tuotteita, vaan jos syöt pienekin palan päivässä niin se riittää aiheuttamaan tulehdusreaktion ja vaurioittamaan suolinukkaa. Uskon että keliakiaa ehdottavat ihmiset tarkoittavat siis enemmänkin tätä.

  20. Verikokeella pystyy helposti selvittämään onko laktoosivamma. Se voi ”puhjeta” vasta parikymppisenäkin. Mulla ei muut maitotuotteet, kuin rahkat, aiheuta mitään. Siirryin täysin laktoosittomiin ja eipä ole enää ongelmia.

  21. Olittepas kovasti jaksaneet kommentoida! Kiitos paljon, tässä seassa oli loistavia vinkkejä ja etenkin soija- tuotteet lähtevät nyt käyttöön. Kolmatta päivää mennään lähes maidottomana ja hyvä fiilis on. :) Keliakiaa en siis epäile, koska viljaa olen syönyt nämäkin päivät ja oireita ei niistä tule. Se on se liiallinen protsku ilmeisesti. Eilen esimerkiksi kun tehtiin munakasta tuli hieman vastaava olo, sellainen ähkyinen vaikka söin suht pienen annoksen, eli puolikkaan kolmen munan munakkaasta. En tiedä olenko sitten allergisoitunut protskulle? :D Nojoo, mistään suuremmasta ei kuitenkaan ole kyse, joten hieman hienosäätöä ruokavalioon niin kaikki on ihan kohdillaan. :)

  22. Pari päivääkään ei kerro yhtään mitään, jos maitotuotteet ovat ongelmasi. sinun pitää olla maidottomalla/laktoosittomalla kuurilla parista viikosta kuukauteen!

  23. Mulla tulee sama olo kananmunista ja tonnikalasta myös! mikä meitä vaivaa :D

  24. Oletko harkinnut paleo-ruokavaliota? Tässä hyvää tietoa siitä: http://www.helsinkipaleo.com/2011/06/mika-ihmeen-paleo/

    Itselle ei muuten maitorahka/raejuusto sovi ollenkaan ja olen miettinyt myös muista maitotuotteista luopumista. Ongelma on se, että esimerkiksi maustamaton jugurtti tai viili marjojen kanssa on parasta mahdollista herkkua! Viljojen pois jättämistä kannattaa kokeilla, vaikutukset ovat monilla todella positiiviset.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta