Ruokapäivis tiistailta

Lupasin laitella teille tänään ensimmäistä ruokapäivistä tältä viikolta. Olen koko viikon koittanut kuvailla safkojani mahdollisimman paljon ja pitänyt mielessä mitä syön ja milloin. Mulla on ajatuksena myös vähentää tällä viikolla tuo herkuttelu yhteen päivään ja syödä ns. normaalisti. Tässä tulee tiistain ruokia kuvineen. 

Aamiainen 8.30
*Kaurapuuro veteen, päälle sokeritonta mehukeittoa ja kookoshiutaleita
* Kuppi maitokahvia
Lounas 12.00
* Kana- mozzarella salaattia n. 300 g, päälle rasvatonta raejuustoa + oliiviöljyä
* Kuppi vihreää teetä maidolla
Välipala 15.00
* ProFeel rahkarae, omena ja kuppi maitokahvia
Kotona välipalaa klo. 18.00
* Mango- ananas smoothie (purkki ananasta, 300 g mangokuutioita ja maitorahka).
Koko satsi uppoaa siinä 18-20 välillä…
Iltapalaa 22.30
* Kaksi ruisleipää juustolla ja tomaatilla.
(Unohdin kuvata)
* Koko päivän aikana join jatkuvasti vettä (2-3 l)
* Tiistaina oli vapaa salista, joten ei treenejä. 

Sellaista. Kommentoitavaa?? :)
On my way

32 vastausta artikkeliin “Ruokapäivis tiistailta”

  1. Hei! Kauheen myöhään tunnut syövän vielä iltapalaa. Taidat olla iltakukkuja? :) Tosi hyvä setti tuossa kyllä.

  2. syöt aivan liian vähän.. vaikka et treenannutkaan tuona päivänä niin tuo on aivan liian vähän jo niin pienelle tytölle kuin sinä! vai onko tavoitteenasi kuihduttaa lihakset?

  3. Et siis syö treenin jälkeen lämmintä ruokaa? Kovin vähäiseltä tuntuu minustakin ruokamääräsi kun liikut paljon. Kiva blogi! :)

    • Syön kyllä usein mutta tiistaina en treenannut. Kun treenaan syön kyllä väistämättäkin enemmän, on kovempi nälkä.

  4. :) Mitä nyt oon seurannut niin sun ruokavalio on aika rasvaton, tekeekö sun koskaan mieli vaikka pitsaa tai muuta rasvaista ruokaa?
    Jos syön liian terveysruokia niin mun ainakin alkaa tekemään mieli jotain epäterveellistä aika nopeasti 8)
    Herkullisia välipaloja, tosin rasvaton raejuusto ei kyllä mee mulla alas kuin väkisin, eihän normaalissakaan ole kuin 2% ja se on sentään herkkua :)

    • Mä en tykkää oikeen mistään rasvasesta. Oon enemmän makean perään ja himoitsen aina kaikkea sokerista. Eli pizzat sun muut ei vaan oo oikeen oma juttuni. Jos tekee mieli suolasta, niin se on usein jotain lämpösii leipii tai tortilloja tms. Niin, mulla vaihtelee toi. Sitä Valion rasvatonta en saa alas mutta euroshopperi menee (!!), välillä Keso on parasta, sit taas kyllästyn sen makuun… Vaihtelu kai virkistää. :D

  5. Oi, pitää kyllä ehdottomasti maistaa tuota rahka-ananas-mango yhdistelmää, kuulostaa hyvältä! :) ja tuokin on ihan uusi juttu mulle, et vois vaihtaa kaurapuuron makua kookoshiutaleilla. Varmasti sopii hyvin :) Ite oon ”buustannu” veteen tehtyä kaurapuuroa kaatamalla hiukan soijamaitoa päälle.. :D

    • Kannattaa! :) Joo, ne sopivat siihen kyllä kivasti, suosittelen! Itse myös välillä lorautan vähän maitoa, tulee hieman täyteläisempää. :)

  6. Hei, tosi tärkeä huomio! Päivän aikana tulisi saada pehmeitä rasvoja, et ole tuon päivän aikana saanut niitä mistään. Niitä pitäisi saada reippaasti päivässä! Eli avokadoja, siemeniä, pähkinöitä, tms kyllä sä tiedät.. ne ovat tosi tärkeitä!!

    • Usein tulee kyllä vedettyä pähkinöitä mutta tuona päivänä taisi olla vain tuo oliiviöljy salaatissa. Kuinkahan moni meistä muistaa oikeasti joka päivä syödä kaikkea mitä tarvitsee? Varmaan aika harva…

    • No veikkaanpa, että aika monet:) mä syön joka päivä yhden avokadon ja pellavansiemenrouhetta puurossa, josta saan tarvittavay määrät rasvoja:) ei sotä tarvii kummemmin miettiä, että miten muistaa jne.. Ottaa vaan tavaksi suödä vaikka sen avokadon päivässä:) kokeileppa ruisleivän ja juuston päälle viipaloituna, pala taivasta ;)

  7. Sä syöt kyllä aivan liian vähän, ellei tavoitteena ole tiputtaa painoa. Vaikka et kyseisenä päivänä treenannutkaan, niin ilmeisesti kuitenkin viikon aikan urheilet paljon ja sitä myötä keho kuluttaa myös lepopäivinä enemmän.

  8. Lasketko ruokailujesi kaloreita ikinä? Laskin tossa nopeasti arviolta kalorit näistä ruuistasi ja sain max 1400, varmaan jopa vähemmän :o. Se on kauheen vähän se! Varsinkin kun treenaat aktiivisesti, sun päivittäinen tarve treenittöminä päivinä huitelee enemmän varmaan jossain 2000 hujakoilla.. En halua mitenkään ”saarnata” tai arvostella, älä ota tätä sillä :). Ymmärrän, että tuossa on kuitenkin ihan ruokaa sellainen määrä, että ei varmasti nälkä kerkeä tulemaan, mutta juuri kuten aikaisempi anonyymi sanoikin, niin kannattaa ehkä vielä lisätä joku annos niitä hyviä rasvoja, sais vähän energiaakin enemmän :).
    Vaikka kukas sitä joka päivä tosiaan ihan optimaalisesti söiskään :P :).

    • En laske kaloreita vaan syön nälän mukaan. Tiedän, että enemmänkin voisi syödä mutta töissä ruokailut ovat usein vähän niin ja näin ellei ole suunnitellut edellisenä päivänä. Illalla tuota smoothieta oli siis täysi kannullinen, jonka vedin ja siksi niin pitkä ruokaväli kun ei ollut nälkä.

  9. Joskus kateellisena mietin, että toiset ovat vaan luonnostaan hoikkia eivätkä lihoa millään, mutta aina kun näkee todella hoikkien ihmisten ruokapäiväkirjoja, niin huomaa kyllä sen syyn hoikkuuteen. En itsekään ole lihava, mutta mielelläni olisin yhtä hoikka kun sinä. Se vaan ilmeisesti tarkottaisi sitten lähinnä salaattilinjalle siirtymistä, mutta ainakaan vielä en ole valmis luopumaan hiilarilisäkkeistä (pasta, peruna, riisi) kokonaan.. Tavallaan lohdullista kyllä huomata, että ei kukaan aikuinen nainen ole todella hoikka, vaikka söisi mitä sattuu :)

    • Itse en tykkää erityisemmin pastasta sun muusta niin en niitä juuri koskaan syö. Lisäksi en ole massasta poikkevan laiha todellakaan. Ihan normi painossa olen. :)

    • Hehee, totta. Se on lohduttavaa huomata! Mä oon kans ihan normaalipainossa, mutta vaikka kaipaisinkin sellaista muutaman kilon hoikempaa olemusta rakastan liian paljon ruokaa, kaikessa muodossaan eli myös sen perunan ja leivän kanssa. Ja vaikka tiedän, että sellaisen karsiminen edesauttaisi huomattavasti tätä hoikistumista, en ole valmis tekemään niitä uhrauksia mitä moinen hoikkuus vaatisi. Mutta antaa kaikkien kukkien kukkia! :)

  10. Siis onko sulla tarkoitus laihduttaa vai miksi syöt noin vähän? Tuohan on selvästi laihduttajan ruokavalio tai sitten jonkun, joka kiristelee kisoja varten… Mun mielestä kun olet niin hirmuisen pieni jo valmiiksi, niin tuntuu kummalta, että syöt suunnilleen samalla tavalla kuin ne Jutta ja superdieetti -ohjelman lähes 100-kiloiset pudottajat.

    Noh, kaipa tiedät itse millainen ruokavalio tuntuu parhaalta ja antaa kropalle energiaa välipäivänä palautua ja kehittyä. Ja sun ei ainakaan tarvi huolehtia, että tissit katoaa liian laihdutuksen seurauksena (itsellä lähtee ensimmäisenä rasva tisseistä, jos jo valmiiksi hieman alipainoisesta kropasta tahdon kiristellä vähän ylimääräistä massaa pois):).

  11. On kommentoitavaa. Syöt naurettavan vähän. Esimerkiksi paljon puhutulla Jutta-dieetillä aamiaiskaurapuuron kanssa olisi ollut raejuustoa, välipalalalla kokonainen rahka (250 g), päivälliseksi toinen (mahdollisesti) lämmin ruoka, jossa on myös pastaa, riisiä tai perunaa ja iltapalaksi vielä toinen rahka. Niin, ja kyseessä on ruokavalio, jonka tarkoituksena on pudottaa painoa! Käsittääkseni et kuitenkaan laihduta, vaikka tämän postauksen perusteella blogisi pitäisi olla lifestyle-blogin sijaan thinspiration-blogi. Ainoa, millä tätä voisi puolustella, olisi laittaa kokonaisen viikon ruokapäiväkirja esiin. Jos jonain päivinä puolestaan syöt reippaasti yli kulutuksen, tämän postauksen kaltaiset päivät saavat taustalleen jotain logiikkaa.

    Herran jestas, että vetää ärtyneeksi, mutta omapahan on kehosi. Varaudu vaan siihen, että pidemmän päälle kroppa ei kestä, vaan tukka alkaa pudota ja kuukautiset kadota (nim. kokemusta on). Jos kaipaat vinkkejä terveelliseen treenaavan ihmisen ruokavalioon, mene katsomaan Steffin (steffit.com) -blogia. Siinä tuntuu olevan esimerkki liikkuvasta naisesta, jolla sekä kroppa että nuppi kunnossa.

    • Tarkoitus on siis listata ruokailuja myös muilta päiviltä. Ja jos ärsyttää, älä lue. So simple. :)

    • ”Ja jos ärsyttää, älä lue. So simple. :)”

      Ei se mielestäni ihan näin simppeliä ole. Ei mua oma ärsytys huoleta, mutta sen sijaan pyytäisin ottamaan huomioon, että sinäkin suosittuna kauniina bloggaajana olet esikuva monille nuorille, vielä kehittymässä oleville tytöille (ja miksei pojillekin). Heillä ei välttämättä ole kykyä arvioida kriittisesti sitä, mitä kaikkea bloggaajat suoltavat. Jos moni tyttö ajattelee sun blogin kautta, että on normaalia, terveellistä ja jopa tavoiteltavaa syödä noin vähän ja treenata samalla niin paljon kuin treenaat, ollaan pahimmillaan aika ikävien asioiden äärellä. Ja vaikka tässä postauksessa näkyvä setti ei olisikaan koko totuus, se on kuitenkin se, mitä me lukijat näemme ja minkä perusteella käsityksemme muodostamme. Jo ehkä tästä kritiikin määrästä kannattaisi havahtua miettimään sitä, olisiko parempi pitää tämän tyyliset ruokailupäivät ihan omana tietona tai vaihtoehtoisesti ottaa tiukemmin kantaa ruokamääriin ja kertoa niistä mainitsemistasi päivistä, jolloin kompensoit jonain muuna päivänä vajaaksi jäänyttä energiansaantia.

    • Pakko yhtyä edelliseen anonyymiin. Jokainen aikuinen syököön miten haluaa, mutta blogeja kun tosiaan lukee paljon myös nuoret.. Olet kaunis nainen ja moni nuori saattaa sinua ihailla ja ottaa esimerkkiä. Syöt todella vähän paljon urheilevaksi pitkäksi naiseksi ja sinuna en esittelisi ruokavaliotasi täällä julkisesti, kun se muistuttaa lähinnä erittäin tiukalla dieetillä olevan henkilön ruokavaliota. Joten jos toivoa saa, ei enää ruokapäiväkirjoja..

  12. Jutta, eikö olenkin hurjan palkitsevaa käyttää aikaa ja vaivaa ruokien kuvailemiseen ja kirjottamiseen kun ihmiset on näin positiivisia ja kannustavia !? ;) ei kaikkien tarvitse syödä kuin siat!! Suomessa ihmiset on järjettömän kateellisia toisen ihmisen itsehillinnästä!! Täällä on paljon ylipainoa, joten se miten valtaväestö syö ei todellakaan ole oikea tapa !! Upeeta jutta, anna kateellisten jauhaa :)) !

    • Kateuskorttikin on jo niin nähty, Suomessa ei todellakaan osata muuta sanoa kun ”se on vaan niin kateelinen sulle”, jos olet vähänkään eri mieltä ja kyseessä on naiset. Ja kenenkään ruokamääriä kommentoimatta, jokainen taaplaa tyylillään niinkuin parhaaksi näkee. :)

  13. Voi herranjestas sentään mitä moralisointia. Vastuu on myös lukijalla. Kukaan tuskin nyt sairastuu mihinkään anoreksiaan kun lukee jutan ruokapäivityksiä:D Hohhoijaa. Sitäpaitsi toi vois olla vaikka mun yhden päivän ruokailut treenittömältä päivältä, enkä todellakaan ole mikään anorektikko vaan ihan normaalipainoinen.

  14. siinä mielessä kannattaa laskea kaloreita että et saisi niitä liian vähän.. elimistö menee säästöliekille ja treenaamisesta ei ole hyötyä jos sun kroppa ei saa tarpeeks energiaa. lihaksetkaan ei pysty kehittymään. treenatessa kroppa tarttee myös hiilaria. sulla peruskulutus mitä sun elimistö kuluttaa on vähintäänkin 1500kcal ilman että teet mitään. jos treenat vaikka tunnin ja kulutat esim 500kcal lisää on sun energian tarve siltä päivältä 2000kcal jos et halua tosiiaan painoasi tiputtaa mikä olisi järjetöntä…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta