Reissupostausta vol 2

Noniin, jälleen tulisi matkapostausta Turkista. Alanyassa oli tosiaan koko reissumme ajan yli 30 astetta lämpöä, joinain päivinä hivottiin jo neljänkympin rajapyykkiä. Yllätyksekseni mukaan mahtui kuitenkin muutama pilvinenkin päivä, tosin näinäkin päivinä hiki virtasi. Olen aina ollut kova makoilemaan auringossa tilaisuuden tullen, lisäksi olen ruskettunut hyvin ja ihollani ei ole ollut minkäänsortin ongelmia auringon kanssa. Yleisestikin ihoni ei ole herkkää sorttia, en ole allerginen millekään, enkä saa koskaan näppyjä mistään (koputetaan puuta…). Nyt olikin siis aikamoinen yllätys, kun kolmannen aurinkopäivän jälkeen iholleni ilmestyi kirjavaa näppylää. Alkuun sitä oli vaan vähän mutta päivä päivältä se lisääntyi ja lopulta en pystynyt enää olemaan auringossa. Ynnäsin yhteen ja totesin tuon olevan sitä aika yleistäkin aurinkoihottumaa. Mulla jäi siis auringossa makoilut reissun aikana tuohon kolmeen päivään. Poikaystävä naureskeli, että nytkö sun reissu on pilalla, olin meinaan alkuun niin surullinen tuosta ja ihokin näytti ihan kamalalle. Mulle siis täydelliseen löhölomaan vaan kuuluu osana se altaalla tai rannalla makoilu, siksi olin todella harmissani. Vasta täällä Suomessa tuo näppylät ovat kadonneet täysin, toivotaan ettei se näyttäydy enää koskaan. Onko muilla kokemuksia tuosta ikävästä aurinkoihottumasta?

Käytiin useimmiten illallisen jälkeen altailla chillailemassa.
Tuolloinkin oli vielä lähemmäs 30 astetta lämpöä.

Olin siis harmissani tuosta pikku probleemasta mutta enhän mä sen lomaani antanut pilata. Tehtiin sitten loppuaika aika paljon kaikkea muuta kuin makoiltiin. Meillä oli siis jo alkuun visio, että nähdään muutakin kuin allasta. Ihan alkulomasta lähdettiin hyvin suositulle meriretkelle, näitä kaupataan ainakin Alanyassa ympäriinsä. Mekin sitten hairahduttiin kerran kuuntelemaan erään myyjän myyntipuhetta ja mentiin ”halpaan”. Merimatka maksoi meiltä n. 24 € per nenä ja sen piti sisältää banaaniveneillä ajelua, snorklailua, mutakylpyjä, delfiinejä, hyvää safkaa jne. Tosiaan venereissuun kuului lähinnä uintia, muutama nähtävyys ja safka oli pari kanaa ja makaronia. Elikkäs, Turkissa tosiaan osataan puhua ja myyjillekään ei ole tärkeää kertovatko he ostajille oikeita tietoja. Meidän tapauksessa meitä vedätettiin kyllä ihan mukavasti. Olihan tuossa matkassa siis omat hyvätkin puolensa, veneessä oli mukava paistatella päivää ja käydä välillä uimassa. Matka kesti kuitenkin aamu kymmenestä neljään iltapäivällä, joten kyllä siinä ajassa olisi ehkä toivonut jotain muutakin aktiviteettia, kuten myyjä lupasi. 🙂 Jos kuitenkin haluatte nähdä Alanyan kauniita maisemia ja seilailla rantojen tuntumassa, suosittelen suuntaamaan aamulla suoraan satamaan ja ottamaan sieltä merimatkan tai ottamaan tuon matkan oman matkanjärjestäjän kautta. Voin luvata molempien tulevan edullisemmaksi. Lisäksi matkanjärjestäjän kautta ainakin tietää varmasti mitä ohjelmaa päivään kuuluu.

Ja muutamia kuvia merimatkalta.
Malibun aurinkotuotteet Tanstoresta.
Nyt, kun aloin kerta puhumaan ostamisesta niin sanotaas muutama sana noista basaareista ja katukaupoista. Itsehän lähdin tuonne linjalla, että mitään en aijo ostaa. Tiesin tavaran olevan lähinnä piraattia tai muuta krääsää. Enkä tosiaankaan ole mikään basaarien ystävä, se tuli kyllä jälleen kerran huomattua. Se myyjien jankkaaminen on ihan uskomatonta, mikään ei auta. Parhaassa tapauksessa saat kuitenkin oman hintasi läpi ja silloin on voittaja fiilis, vaikka samaan aikaan mielessä kalvaa ”maksoinkohan sittenkin hieman liikaa”?. 🙂 Me kävimme pääosin liikkeissä, joissa oli hinnat merkattu ja myyjät eivät tulleet tyrkyttämään. Näitä löytyi onneksi muutamia. Ja vaikka mä nyt tuossa mainitsinkin piraattirojusta, niin kyllähän mullekin muutamat jutut mukaan tarttuivat… Ray Banit maksoivat viisi euroa ja Conssit kympin, heheh.

Iltaisin oli mukava ottaa rennosti rannalla.
Tällä kertaa maisteltiin paikallista ”Breezeriä”.
Sellaista tällä erää, vielä ainakin yksi postaus tulossa matkalta. 🙂
Kivat keskiviikot!
Kommentit (16)
  1. Jätän kommentin tähän oikeaan postaukseen, vaikka ei uusin olekkaan.. 🙂
    Söin viime kesänä Karovit nimisiä beetakaroteenitabletteja, en uinut meressä, jos uin niin aina peseydyin normivedellä sen jälkeen. Myös jotkut aurinkorasvat ovat aiheuttaneet aurinkoihottumaa.. Tai ainakin niin kuvittelen. Vaihdoin aurinkovoiteen eikä seuraavalla kerralla ihottumaa tullut.

1. Okei, ei onneksi pitäisi kahta kertaa tulla saman kesän aikan. Hyvä tietää myös, että merivesi saattaa pahentaa asiaa.

2. Mulle tulee melkein joka reissulla aurinkoihottumaa, mutta kun käy apteekissa niin ne osaa kyllä antaa siihen oikeet voiteet ja ihottuma häviää päivässä vähintään kahdessa. Ja itsehän otan sitä aurinkoa joka tapauksessa, koska pakkohan mun on saada rusketusta pintaan lomalla – asenteella mennään! Mulla ihottumaa tulee joka paikkaan melkein paitsi naamaan..
    Lähdin sitten tähän vuoteen toisen kerran rantalomalle, enkä uinut meressä, koska tiedän sen pahentavan asiaa.. Niimpä mulla ei koko loman aikana näkynyt ihottumaa yhtään, vaikka makasin auringossa kuitenkin 2 viikkoa! Luulen siis, että toi merivesi oikeen ärsyttää ihoa ja puhkasee ihottuman herkemmin! 🙂 Ja olen tosiaan kärsinyt tästä ihan pikkusesta asti :/

1. Mä kävin siis myös hakemassa pillereitä ja voidetta. Mulla ei tehonnut kovin nopeaa. :/ Aijaa, ehkä säikähdin vaan vähän liikaa. Äitinikin neuvoi, että olisi pitänyt vaan ottaa aurinkoa, menee kuulemma itsestään ohitse. Harmillista. Noh, ensi kerralla ainakin tietää… Tosin tänä kesänä sitä ei kai enää pitäisi tulla, kerta kesään kuulemma riittää.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.