Hyvät pahat maitotuotteet

Jo hieman pidempi aika sitten kirjoitin blogissani maitotuotteiden käytön kyseenalaistamisesta omalla kohdallani. Noita erilaisten ruoka- aineiden sopivuutta itselleen on oikeasti todella hankalaa määritellä ilman erilaisia testejä sun muuta. Tai ainakin olen omalla kohdallani näin kokenut. Esimerkiksi maitorahkoissa on tuotteita, jotka saavat mahan todella helposti kipeäksi ja olon ns. raskaaksi, sekä on niitä rahkoja, jotka eivät noita kyseisiä oireita saakaan aikaan. Siinä ei olekaan sitten niin helppoa todeta, että mullapas on laktoosi tai maitoallergia. Eli omalla kohdallani maitotuotteiden sopivuus onkin ollut todella vaihtelevaa, olivat tuotteet sitten laktoosillisia, laktoosittomia, maidollisia tai maidottomia. Päätin nyt kuitenkin viimeinkin lähteä testaamaan miten kroppani reagoi jos jätän maitotuotteet kokonaan pois ja korvaan ne soijalla. Maitorahkat on helppo korvata soija- jogurtilla ja maito soija- juomalla. Muuten en maitotuotteita sitten juurikaan käytä. No toki raejuustoa mutta se nyt ei ole oikein koskaan aiheuttanut itselleni mitään ”oireita”. Joten sen kyllä hyväksyn pienissä määrin ruoan lisukkeeksi. 

Pakko tähän vielä lisätä, että muistan kuinka voin todella hyvin meidän Turkin loman ajan. Olo oli kevyt ja hyvä, eikä ruoan jälkeen tullut raskasta tai turvottavaa oloa. Mietinkin asiaa jo siellä ja totesin, että ruokavaliohan oli pääosin kaikkea muuta, kuin maitotuotteita. Paljon kasviksia, hedelmiä, salaatteja, kanaa, kalaa, kananmunia ja erilaisia uusiakin makuja. En tiedä lienikö tuolla vaikutusta asiaan vai onko se vaan sitä, että lämpimissä maissa se elimistö yksinkertaisesti voi paremmin?! :) Ihan hyvä siis hieman testailla ja katsoa millaisia vaikutuksia tällä vaihdoksella on, voi olla ettei yhtään mitään, tai sitten mietin miksi en tehnyt tätä jo aikaisemmin.

 Millainen suhde teillä on maitotuotteisiin? Korvaako moni maidon soijalla? Olisi kiva kuulla teidän kokemuksia, onko kenelläkään samanlaisia fiiliksiä maitotuotteiden syönnin jälkeen? Entä mitä mieltä ylipäänsä olette tästä proteiini- vimmasta mikä suorastaan käskee syödä mahdollisimman paljon rahkoja sun muita maitotuotteita?

Nyt soijajogun voimalla salille, kivaa keskiviikkoa! :)

On my way

20 vastausta artikkeliin “Hyvät pahat maitotuotteet”

    • No parempi varmaan sillä korvata, kuin jättää korvaamatta. Itse en oikein usko maitotuotteidenkaan olevan ihmiselle kovin hyväksi, pitkälle prosessoitua tavaraa joka allergisoi monia. Onhan niissä protskua ja kalkkia mutta eiköhän nuo pysty täydentämään muillakin keinoin. Mutta kuten sanoin, tämä on kokeilu ja seuraan omaa vointia ilman maitoa.

    • Soijat luomuna, niin on terveellistä :) Maito tosiaan hyvin pitkälle prosessoitua + ihminen ei todellakaan maitoa tarvitse sen jälkeen kun on äidin rinnasta päästy eroon! Mikään eläin ei tarvitse.

    • Niin, minäkään en kyllä suosittele soijaa ollenkaan.

    • Kokeilemalla löytyy varmasti jokaiselle sopiva ruokavalio, myös maitotuotteiden suhteen.

  1. olin maidottomalla jokin aika sitten ja korvasin maitorahka yms jugurtit lähinnä kauravalmisteilla ja soijajugurtilla. pelkilteen en pystynyt niitä kumpaakaan syömään, omaan suuhun sen verran outo sivumaku, joten käytin niitä marjojen ja tuorepuurojen kanssa.

    maidon korvasin mantelimaidolla (joka on erinomainen tuorepuuroon nam) ja jonka ansiosta esimerkiksi kahviin en enää tarvinnut sokeria.

    Vaikka muuhun ruokavaliooni kuului proteiini muista lähteistä (kala,liha,kananmuna, pavut) niin silti kroppa tuntui kaipaavan jotain = proteiinia . Ostin hamppuproteiinia (heraproteiinin tilalle) jota ripottelin marja-soija/kaurajugu hässäkkään ja tuorepuuroon. MAku ei sopinut omaan suuhun ollenkaan joten lopulta jätin sen pois.

    lopputuloksena kokeilusta jäi se, että mun kropalle maitotuotteet sopii, mutta kohtuudella. Yksi rahkapurkki menee edelleen päivässä, mutta se mitä sne kanssa syön on vaihtunut(ananas on itsellä ainakin turvottavan tunteen tuova lisuke) ja pyrin myös syömään ”rauhallisemmin” , enkä hotkimaan rahkaa välttääkseni ahmimisen tuomaa turvotusta.

    tsemppiä kokeiluun!:) kokeilu on avartava ja tulee testattua muita vaihtoehtoja ja kauppareissuista tulee mielenkiintoisia ;) (itse jätin koko maitoproteiinin siis pois ruokavaliosta ja voi herttilei kuinka sitä onkaan hyvin monessa ruoassa…)

    • Moikka Henu ja kiitokset mielipiteestä ja kokemuksesi jakamisesta.
      Oma vatsani on voinut huomattavasti paremmin jo pienellä vähennyksellä, eli maitorahkojen pois jättämisellä ja kahvimaidon korvaamisella. No sitten, auta armias, kun erehdyin syömään kermajäätelöä viime viikolla, maha paisui ja tuli todella kipeäksi. Siispä aika selvää on, että jollain tapaa ongelma liittyy juurikin maitotuotteisiin.

  2. Hei ! kokeilin kokonaan maidotonta ruokavaliota jokin aika sitten. Korvasin perinteiset jugurtit /rahkat kaura- ja soijavalmisteilla ja maidon mantelimaidolla(erittäin hyvää nam, mantelimaitokahviin en tarvinnut enää sokeria vaikka muuten lorautan teelusikallisen, tämän kanssa ei tarttenu!) . Jugurttivalmisteiden maku ei omaan suuhun sopinut sitten laisinkaan , joten söin niitä aina jonkun sörsselin kanssa esim tuorepuurossa,marjojen, muussatun banaanin ,pilkotun appelsiinin tms kanssa.

    Kroppa alkoi kaipaamaan jossain kohtaa jotain = proteiinia, joten hankin heraproden tilalle hamppuproteiinia, mutta sen maku (myöskin…) oli aika voimakas, vaikka käytin sitä marjojen ja puurojen ohessa niin jouduin luopumaan siitä.

    hiljalleen palasin takaisin maitotuotteiden pariin, mutta maltillisesti. Toisinaan ruoanlaitossa käytän kaurakermaa normaalin ruokakerman sijaan. JA rahkaakin syön, tosin pyrin syömään 1-2 purkkia (normaalin määrän apua sijaan )ja rauhassa, en koskaan kiireessä, sillä kiireesti syöty ruoka saa olon turvonneeksi. Jätin myös purkkiananaksen pois rahkasotkuista, sillä se sai oloni turvonneeksi. Juustoakaan en käytä enää niin paljoa mitä aiemmin.

    Lopputuloksena oli ,että maitotuotteet sopivat omalle kropalleni, mutta maltilla. Kannattaa myös pyrkiä vaihtamaan luomuun,
    esimerkiksi luomumaito sopii monellekkin maito/laktoosiallergikolle.

    tsemppiä kokeiluun ja luovuutta kehiin(kaupassa ainakin tarvitaan , todella moni tuote sisältää maitoproteiinia) :)

    • Totaalimaidoton tosiaan ehdottomasti jos haluat oikeasti tietää mitkä ovat tuntemukset ilman maittuotteita. (:

  3. Suosittelen, että jätät myös raejuuston pois :) kokeile ihan oikeasti vähintään 2 viikkoa tuota totaalimaidotonta, hyödyt näkee paremmin! Itse jätin maidon sekä viljat 6 viikkoa sitten, ja ihan hyvin olen pärjäillyt. Maidon korvikkeina käytän kauramaitoa (lähinnä proteiinijuoman kanssa, en muuten käytä maitoa lainkaan), jogurttia en ole edes kokeillut korvata millään eli se on vain jäänyt pois. :) aamupalana/välipalana toimii munakas, vihersmoothiet, gluteeniton kaurapuuro kookosöljyllä ja marjoilla, ja sitten tosiaan tuo kauramaitoon tehty proteiinijuoma (en voi sietää veteen tehtyä:D) leivän päälle avokadoa… Viitseliäisyyttä tämä vaatii mutta toimii! tsemppiä:)

  4. Myös muita tapoja korvata on kuin soija. Esimerkiksi kauramaitoa ja kaurajogurtteja on ja mm. kaurajogurtista olen itsekin vasta postaillut. Olen monen vuoden ajan itse korvaillut joitakin tuotteita soija-tai kauratuotteilla, eniten juurikin noita jogurtteja, koska niitä ”normaaleja” jogurtteja en ole syönyt enää teini-iän jälkeen. Kaurahan on hellää vatsalle, joten sen ei pitäisi reagoida juuri kellekään. Sopii myös gluteeni allergikoille ja keliaakikoille.

    Kokeilin joskus olla täysin maidottomalla ruokavaliolla ja siitä seurasi löysä vatsa. Maitotuotteethan kovettaa vatsaa, että jos on ummetusta ja ei halua lääkettä siihen syödä, kannattaa jättää lihat ja maitotuotteet pois (=vegaani ruokavalio) niin kyllä vatsa toimii, ehkä liiankin hyvin!

    http://blogilana.blogspot.fi/

  5. Voisko toinen syypää vaihtoehto olla ruisleipä? :) Se aiheuttaa tosi monille oireita ja ei todellakaan ole terveellinen vaihtoehto kaikkien mahalle.

    • Syön leipää todella vähän, eli ehkä pari palaa päivässä jos sitäkään. Syy ei ole siis siinä.

  6. Kyselet hieman negatiiviseen sävyyn tuosta ihmisten mielipiteitä ”proteiinivimmasta”, ihan niinkuin proteiinin MUODIKKUUS olisi jotenkin huono asia. Silti olet itse ryhtymässä tämänhetkiseen kuumaan ruokavaliotrendiin eli maidottomuuteen, ristiriitaista? En siis väitä, etteikö maidottomuus voisi olla sulle hyväksi eikä mua sekään häiritse, että kokeilet sitä osittain maidottomuus-trendin takia, mutta se on ristiriitaista että vähättelet proteiinivimmaa sen takia, kun se on muotia ja juokset silti itse nykyisen ruokamuodin perässä. Just saying!

    • Mua ehkä ennemmin välillä hieman huvittaa ihmisten niin suuri halu syödä sitä protskua niiiiin runsaasti. Keho ei kuitenkaan siedä sitäkään ihan ylettömiä määriä… Tosin eipä mulla mitään protskuu vastaan oo! ;) En tiennyt maidottomuuden olevan tämän hetken kuumin trendi vaan lähinnä oman hyvinvointini takia koitan selvitellä näitä juttuja. :) Mieluiten söisin kaikkea enkä välttäisi mitään.

  7. itse mietin täällä samaa! jotenkin heräsin asiaan kun luin artikkelin lypsylehmien kurjasta kohtalosta… käytän kuitenkin maitoa tosi paljon! päivittäin puurossa, kahvissa, ruoanlaitossa jne… nyt tein 0,5l mantelimaitoa! se oli aika rankkaa tehdä mut ihan ok:n makuista ja noiden pähkinämaitojen pitäis olla terveellisiä:) jospa niitä löytyis jostakin kaupasta valmiina purkeissa! suosittelen sitäkin kokeilemaan:)

  8. niin ja sitä siis tehdään vaan liottamalla ne yön yli vedessä! netistä löytyy ohjeita jos innostut kokeilemaan:)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta