Arkista safkaa

Olen arjessa varsinainen kulinaristi. Jauhelihaa, kanaa ja iänikuisia pakastevihanneksia. :D Eli aika simppelillä safkalla mennään pääosin viikosta toiseen. Jossain vaiheessa tapasin käydä joka päivä ulkona lounasta mutta olen todennut noiden eväiden roudaamisen paitsi taloudellisemmaksi, myös mukavemmaksi vaihtoehdoksi ainakin näin talvella. Einekset ovat olleet jo pidempään vältettävien ruokaaineiden listalla, en ymmärrä miten joskus edes ilkesin syödä jotain Saarioisen valmiskeittoja, hyi! Mielestäni on tärkeää laittaa suuhunsa sellaisia asioita joista voi oikeasti sanoa mitä ne pitävät sisällään… Myös leivän leikkeleet (kalkkunat sun muut) ovat jääneet omalta osaltani ihan täysin. 

Mielestäni hyvä peruslounas on juurikin proteiinin lähdettä, broileria tai sitten vähärasvaista jauhelihaa mixattuna wok- tai muilla vastaavilla pakastevihanneksilla. Siihen kylkeen voi sitten heittää raejuustoa ja vaikka tomaatteja tai ananaksia. Salaatteja en jaksa väsätä niiden vetisyyden vuoksi. Jos tekee salaatin aamulla kotona valmiiksi on se 99 % varmuudella vetinen jo lounasaikaan. Se kaikki neste mitä yleensä säilöttyihin salaatteihin kertyy inhottaa jostain syystä ja siksi salaatin tulisi olla mahdollisimman kuivaa ja freshiä. Olenkin siis tyytynyt noihin pakastevihanneksiin ihan suosilla. ;) Teen tavallisesti kahden päivän satsin ruokaa kerralla, oikeastaan sen kauempaa jääkaapissa säilöttyä ruokaa en edes uskalla syödä… 

No mutta, tällaisella meiningillä tosiaan viikot, eikä tee edes yhtään tiukkaa. Luulen itseasiassa aika monien ihmisten syövän samantyylistä safkaa päivästä toiseen. Toiset tietysti kauhistelevat mutta itse en näe arkilounasta niin kummoisena juttuna. Viikonloppuisin sen sijaan näen punaista jos mies vaikka ehdottaa kanaa ja kasviksia. Silloin on ihan pakko saada vaihtelua! Millaista ruokaa te puputatte arkilounaalla? Syöttekö ulkona vai kannatteko omia eväitä? :)

On my way

19 vastausta artikkeliin “Arkista safkaa”

  1. Onko pakastevihannesten ja tuoreiden vihannesten ravinto-arvot samat? Mä otan aina töihin eväät. Joskus jää jotain edellis päivän jämiä esim keittoa tai risottoa jotka pakkaan evääksi kun haluan lämmintä ruokaa lounaalla mutta mulle salaattilounas on ollut huippuhyvä jo pitkän aikaa. Laitan siihen salaattia, kurkkua, kananmunan, avokadoa, tomaattia, siemeniä (pähkinöitä), kurkkua, raejuustoa/fetaa. Ihan huippua. Eikä ole yhtään vetistä. No raejuustosta joskus irtoaa nestettä mutta jääsalaatti pysyy tosi freesinä vaikka salaatin tekisi illalla valmiiksi.
    Arkisin koitan tehdä juuri samantapaisia ruokia, halpaa ja sellaista jota voi syödä useamman päivän. Viikonloppuna kun on aikaa ja voimia panostaa.

    • No eipä välttämättä ole mutta niin… En usko, että ihan tyhjää kuitenkaan ovat. ;) Joo, helppoa arkiruokaa, toimii!

  2. Mä oon laiska ja joskus ku en jaksa salaattiä kyhätä nii otan vaa appelsiinin omenan ja tyylii vitalinea Pro kerrosrahkan ( on muuten huippu hyviä!) :–D

    • Juu. Ite en jaksais kyl tommosilla eväillä työpäivää. :( Ja noissa kerrosrahkoissa taitaa olla hurjasti sokeria, välttelenkin muita kuin maustamattomia. Ihan parasta kun siihen heittää itse mausteet! Kokeiles. ;)

  3. mua aina naurattaa kun kukaan ei uskalla syödä mitään ”vanhoja” ruokia :D itse oon meidän parisuhteessa jätemyllyksikin nimitetty, mut ei mua kylmi syödä vaikka viikon vanhaa ruokaa :D enemmän inhottais heittää ruokaa turhaan menemään… ehkä oon vähän äijä naiseks :D

    • Haha, jätemylly :D Hyii, ite oon tosi tarkka enkä pystyis. Jos joku on jo päivänkin vanhaa se vainoaa mun mielessä enkä pysty syömään. :O

  4. Mä ainakin oon tälläkin viikolla ottanut monena päivänä salaattia mukaan töihin. :) Ymmärrän kyllä ton ja vihaan itsekin sitä vetisyyttä. Kannattaa ostaa salaattilinko ( ei maksa halpakaupoissa montaa euroa). Sillä saa salaatin ihan rutikuivaksi. Salaatin tilalla voi käyttää myös kiinan kaalia ja tomaattia kannattaa välttää. Tällä hetkellä mulla on ollu tälläinen salaatti aika pop: tammenlehtisalaattia/jääsaalaattia, paprikaa,kurkkua,avokadoa,kanaa,kaurapastaa, (punasipulia). Sit sekaan itse maustettua oliiviöljyä tai jos ruokavalio antaa periksi niin voin suositella mexicana majoneesia. ;)

  5. Ja tohon ruoka asiaan muuten niin mä oon kyllä kulinaristi myös viikolla, että ei ihan tollanen ruokavalio kyllä onnistu. :D Lisäksi kastikkeet ja liemi on herkkua niin en pystyisi syömään noin kuivaa ruokaa. Tämä ei siis oo mikään arvostelu sua kohtaan, mutta siis itselle tuo vähän tökkisi. :D

    • Haha, ymmärrän. Tosin itse taas rakastan ns. Kuivaa ruokaa. Kaikki nesteet ja kastikkeet eivät ole oma juttuni. Mitä kuivempaa sen parempaa, toki pitää olla hyvin maustettua. ;)

  6. Mua kiinnostaisi tietää että mitä kaikkea mausteita yleensä lisäät noihin? käytätkö esim ollenkaan aromisuolaa? :)

    • Hei, käytän paprikaa, chiliä, jauheliha/broilerimaustetta ja basilikaa. Suolaa tai aromisuolaa en lisää erikseen. En ole oikein suolan ystävä. :/

  7. Jos arjen ruokavalio koostuu yksinomaa samasta safkasta, pakastevihanneksista ja vähärasvaisesta proteiininlähteestä, kannattaa miettiä, onko oma suhtautuminen safkaan ihan kunnossa. Ettei vain kyse olisi ns. turvaruoasta? Paljon treenaava ihminen ei pärjää aamupalasmoothiella ja tuollaisella lounaalla. Alat olla sen verran kuivakassa kunnossa, että esimerkkisi on hyvän sijaan mielestäni jo aavistuksen huolestuttava.

    • No ei se nyt päivästä toiseen ole ihan samaa, älä ota niin kirjaimellisesti. Kyse on puhtaasta laiskuudesta. :) Helppoa ja nopeaa. Mä en käytä juuri koskaan pastaa tai riisiä koska niistä tulee niin väsynyt olo. Luulen kuules, että aika monikin vetää juuri lihaa ja kasviksia lounaaksi, eli en taida olla ainoa. Lisäksi toki syön muutakin kuin smoothieita eli ei tarvitse itsestäänselvyyksiä ladella. :)

  8. Omistan Tupperwaren kaksiosaisen salaattikulhon, jossa on siivilä joten nesteet valuvat ulomman kulhon pohjalle. Tiedä sitten myydäänkö vastaavia kippoja missään, esim. Clas Ohlson myy kyllä salaattilinkoja jotka toimivat myös säilytysastiana.

  9. Itse kuljetan salaatteja töihin siksi etten voi sietää mikrossa lämmitettyä ruokaa. Olise sitten mitä vain. Mikro sitäpaitsi tuhoaa osan ruuan ravintoaineista joten suosittelen sitä vain äärimmäisissä tapauksissa. Usein työpaikalla ei ole muuta lämmityskeinoa ( :( ) enkä tietenkään syö kalakeittoani kylmänä jos sellaista sattuu olemaan eväsrasiassa. On vain surullista syödä keittoa josta tietää ravintoarvojen tippuneen ja mielestäni makukin on erilainen jos ruoka tulee mikrosta eikä hellalta.

    • Ymmärrän hyvin tämänkin pointin. Mikro tosiaan tuhoaa varmaan jonkun verran ravintoaineita. Onhan se hieman ikävää… Ehkä pitää alkaa miettimään tuota salaattilinjaa myös. :)

    • Mitää tohon anonyymin kommenttiin lisätä, että_kaikki_ kypsennystavat tuhoaa vitamiineja. Jos noita tutkimuksia ja uutisia netistä lukee, niin tuloksista voi huomata, että ylipäätänsä kaikki kypsentäminen tuhoaa vitskut. Paras tapa kypsentää vihanneksia on höyryttäminen. Helpoin tapa kotona on höyryttää niin, että laittaa isoon kattilaan vettä, siihen päälle rautasiivilän ja kansi päälle. :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta