Chia- siemensämpylät

Oikein hyvää alkanutta viikkoa jokaiselle! Nyt on taas energiaa tulevaan viikkoon, kun on saanut pari päivää lepäillä. :) Musta on alkanut kuoriutumaan pikkuhiljaa oikea leivonnaisten tuoksuinen kotivaimo, joka on intoutunut yhä useammin leipomishommiin. Viime viikolla leivoin kinkkupiirakan (miehen ykkösherkku) lisäksi Chia- siemensämpylöitä. Sämpylät ovat kummitelleet mielessä jo pitkään ja nyt, kun meillä on uusi jääkaappi- pakastinkin niin on mahdollista leipoa hieman suurempiakin satseja. Joskus teininä leivoin usein sämpylöitä, joten homma on mulla takaraivossa mutta olihan sitä hieman pakko googlailla eri reseptejä. Teinkin ns. oman mixauksen eri reseptien mukaan ja sain idean lisätä sämpylöihin CocoVi:lta testaukseen saatuja Chia- siemeniä. Sopivat muuten ihan super hyvin ja tuovat sämpylöihin lisämaustetta. :) 

Chia- siemensämpylät

0,5 l vettä
25 g hiivaa
5 dl sämpyläjauhoja
5 dl ruisjauhoja
Öljyä noin 1 dl
1,5 tl suolaa¨
Pari kourallista CocoVi:n Chia- siemeniä

Alkuun mitataan kädenlämpöinen vesi kulhoon ja murennetaan sekaan hiiva. Sekoituksen jälkeen lisäsin joukkoon suolan, jonka jälkeen jauhot. Sitten lopuksi öljy ja Chiat. Taikinan on hyvä antaa kohota esimerkiksi lämpöisessä vesialtaassa noin 30 minuuttia jotta saadaan massaan hieman kuohkeutta. Tämän jälkeen ei muuta kuin leipomaan ja sämpylät 225 asteiseen uuniin. Paistoin niitä noin 20 minuttia ja täydellisiä tuli. :) Pakastin ison osan ja on muuten aika kiva sulatella noita aina välillä ja nautiskella uudelleen juuston, sekä kaakaon kera. 


Ja pari arvokasta faktaa Chia- siemenistä:

– Sisältävät kaksi kertaa enemmän proteiinia kuin mikään muu jyvä tai siemen.
– Chia tarkoittaa Mayojen kielellä ”voimistaa” ja näitä siemeniä syötettiinkin juoksijoille, jotka huomasivat pystyvänsä juoksemaan näiden pienten siementen voimalla koko päivän.
– Siemenet sisältävät 40 % arvokkaita kasviöljyjä ja noin 20 % proteiinia. 
– Lisäksi niissä on runsaasti kuituja, antioksidantteja, vitamiineja, sekä mineraaleja. 
– Chia hidastaa hiilihydraattien (sokereiden) imeytymistä ja näin saakin olomme tuntumaan kylläiseksi pidempään. (Lähde CocoVi.fi)
Oikein aurinkoista viikon alkua kaikille!
On my way

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta