Testissä Chia- raakapuuro

Ajattelin vinkata teille yhdestä erittäin ravintorikkaasta välipalasta, aamiaisesta, iltapalasta… Kyseessä on siis Chian siemenistä tehtävä puuro tai vanukas. Kummaksi sitä nyt sitten haluaakaan nimittää. Siskoni suositteli tätä minulle vatsaongelmiini ja kokeilinkin alkuun tehdä puuron illalla valmiiksi aamua varten. Aamulla jääkaapissani odotti liisterimäinen ”pudding” joka ei olisi oikeasti houkutellut kissaakaan… Annoin siemenille kuitenkin uuden mahdollisuuden ja toteutin puuron lyhyemmällä vaikutusajalla, eli noin vartti jääkaapissa muhien. Tuossakin ajassa siemenet ehtivät mukavasti paisumaan ja puuro on sellaista sopivan sakeaa. Eikä tuo vartti aamuissa niin pahalta tunnukaan vaikka aluksi niin luulin. :)

Chian siemenethän sisältävät 40 % arvokkaita kasviöljyjä ja 20 % proteiinia. Lisäksi näissä super siemenissä on runsaasti kuitua, antioksidantteja, vitamiineja ja mineraaleja (varsinkin sinkkiä, rautaa, kalsiumia ja magnesiumia). Puhutaan siis todellakin terveellisestä vaihtoehdosta! Puuroon on varmaan sata ja yksi reseptiä mutta itse toteutin sen seurravalla tavalla.

Chia porridge / pudding

– Chian siemeniä 3 rkl (blogin kautta saatuja)
– Makeuttamatonta mantelimaitoa 1,5 dl
– Suomalaisia pakastemarjoja

Resepti on hyvin simppeli, eli sekoitetaan siemenet ja mantelimaito, sekaan voi heittää jotain makeutusta halutessaan. Sitten vaan jääkaappiin noin vartin ajaksi. Sillä välin voi sitten valmistella täytteet, itse laitoin sekaan marjoja, nam!

Kiitos sille lukijalle joka vinkkasi minulle tästä Alpron makeuttamattomasta mantelimaidosta! 
Aivan super hyvää ja toimii tosi hyvin myös kahvin kanssa. :)
Ja alla puuro valmiina nautittavaksi, yummy!
Onko Chia- puuro monen teidän suosikki? Olisi kiva kuulla mitä heitätte puuron sekaan tai päällysteeksi? 
Reseptivinkkejä saa jakaa! ;)

On my way

11 vastausta artikkeliin “Testissä Chia- raakapuuro”

  1. Kuulin jostain että näitä saisi syödä päivässä vain 2rkl. (en tiedä tarkkaan miksi, mutta kuulemma myyjä sanoi Ruohonjuuressa) Itse olen tehnyt suhteella 2rkl/3,5dl nestettä (yleensä puolet mantelimaitoa ja puolet kookosmaitoa). Tämän olen antanut olla jääkaapissa yön yli. Kun on enemmän nestettä, niin ei tule sementtiä ;)

    • Aijaa?! Erikoista, en ainakaan itse ole kuullut moista?! No ehkä sitten syytä pienentää suhdetta hieman, kaiken varalta.

    • Eiiih, muistinkin suhteen väärin. Mulla oli siis 4rkl/3,5dl. Mutta en tosiaan tiedä mikä oli syy tuohon 2rkl sääntöön. Kai se sitten sisältää jotain tiettyä ainetta niin että muuten menee päiväannos yli. Tiedä häntä. Tuskin kuitenkaan kuolemaksi vaikka välillä ylittyisikin :)

  2. Kiva kuulla että tykkäsit tuosta mantelimaidosta! Ja nimenomaan tuosta makeuttamattomasta. Monissa soija- ja mantelimaidoissa on lisättynä todella paljon sokeria, eikä niitä oikein enää terveellisiksi voi siitä syystä kutsua… Joissakin jopa puolet sokeria! :/

    Itse en soijatuotteita juurikaan halua käyttää (monista eri syistä) mutta jos käytät soijatuotteita myös, niin tarkista kuitenkin paketin kyljestä ettei niihin olisi lisätty karrageenia (niin kuin moniin soija- ja maitotuotteisiin lisätään, valitettavasti myös joihinkin mantelimaitotuotteisiin.) Huonovatsaiselle karrageeni on todella pahaksi, ja itse en enää pysty käyttämään ollenkaan karrageenia sisältäviä tuotteita. (ja niitä on valitettavasti paljon!)

    Mutta kuten sanottu, kiva jos vinkistä oli hyötyä, ja aamukahviinkin löytyi uusi tuote korvaamaan maitoa! :) Itse keitän myös aamukaurapuuron mantelimaitoon (ainoa vilja mitä syön on aamuinen kaurapuuro) ja ai että tulee hyvää ja ihanan kermaista! :) Kokeileppa sitäkin! (ja etenkin jos haluaa tehdä hyvin ”lempeän” ja vatsaystävällisen puuron, hauduta kaurahiutaleita ensin kunnolla vedessä ja lisää mantelimaito vasta lopuksi. Puuro saa olla aika juoksevaa. Kunhan puuro hieman kiehahtaa laita kansi päälle, käännä liesi pois päältä ja anna vielä puuron hautua hetki kannen alla. Marjoja, banaania, pähkinöitä tms. päälle ja Hyvää tulee :) Itse laitan päälle vain nokareen kirkastettua voita (eli voita, josta on poistettu maitohera) ja tällä pärjää pitkälle päivään, ja vatsanikin tykkää :)

    Tulipa pitkä viesti, mutta toivottavasti vinkeistä on hyötyä! :)
    Mukavaa päivää sinne!

    -Jenni-

    • Moikka! Joo, ihan huikeeta. :) Joo ja itse en diggaa siitä niin sokerisesta mausta, esim kahvissa ei toimi sitten yhtään. Okei, joo en siis itsekään käytä soijaa juurikaan muussa kuin tuossa maidon muodossa. Soijajogurtti (maustamaton) ei sovi vatsalleni ollenkaan, se tuli todettua. Ne sellaiset hedelmäiset tofu- jogurtit vai mitä lie sopivat sitten taas kyllä pienissä määrissä. Eli purkki päivässä on ihan ok. Kiitos sulle vinkeistä! Tulee aina tarpeeseen muiden ruokavammaisten vinkit. ;)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *