Juoksukuulumiset ja välineurheilua

Olen harrastanut juoksua nyt suunnilleen vuoden päivät säännöllisesti viikottain, toki sairastelut poisluetaan mutta muuten juoksu on osa mun treeniviikkoa. Juokseminen on itselleni tapa purkaa stressiä ja antaa omille ajatuksille tilaa. Välillä juoksu saattaa olla myös hyvin terapeuttinen parisuhdelenkki. Juostaan meinaan mieheni kanssa myös suhteellisen usein yhdessä. Tällä hetkellä vaan harmittaa todella paljon, että vieläkään kunto ei ole ihan sellainen kuin sen haluaisin olevan. Flunssan jäljiltä hengästyn todella nopeaa ja nenä alkaa helposti vuotamaan. Viiden kilsan lenkki on mulle tällä hetkellä maximi… Toisaalta olen miettinyt myös tuota allergian mahdollisuutta, koska olo on aina juoksiessa todella tukkoinen. Nyt taitaa olla melkein pahin pölykausi käsillä, joten ei ihme jos vähänkin allergiset reagoivat!

Itse olen tietyllä tapaa myös välineurheilija. Jotenkin treeni tuntuu kivemmalle hyvillä (uusilla) treenikledjuilla tai kengillä, heheh. Tykkään käyttää salilla ja lenkkipolulla värikkäitä treenivaatteita ja päädynki aina räikeisiin väreihin. Sain taannoin blogin kautta lahjaksi Helly & Hansenilta uuden juoksutakin mikä tuli niin tarpeeseen! Entinen takkini on palvellut mua jo kaksi vuotta ja sillä on muutaman kerran hikoiltu… Tämä uusi tuulitakki on ihan super ohut ja kevyt, lisäksi takki pitää mielettömän hyvin tuulen! Yleensä ongelma takeissa on tuon kaulaosan kanssa. Tuntuu, että hyvin monissa juoksutakeissa on meinaan todella matala kaulus, tälle takille annankin erityis plussat juuri tuosta kauluksen korkeudesta. Suojaa hyvin viileältä tuulelta, kun kaulus ei ole mikään nysä ja alle mahtuu silti vielä ohut huivikin. Etsin itseasiassa koko talven eri urheiluliikkeistä juoksukaulureita tuloksetta. Nyt olen jo pidempään juossut Tigerin euron jenkkihuiveilla, jotka ovat sopivan kevyitä mutta antavat kaulalle vielä extrasuojaa takin alla. Ja hinta on tosiaan euron, eli ei paljon lompakkoa lohkaise. 

Juoksuvauhtina mulla on Sports Trackerin mukaan ollut sellainen 10- 10,5km/h. Koitan usein kyllä juosta hieman hitaammin mutta se on jotenkin kovin hankalaa. Toisaalta mulla ei ole tavoitteena mikään rasvanpolttosyke, joten siinä mielessä tuolla vauhdilla ei kai ole niin suurta merkitystä. Sykemittari on sellainen kapistus mikä multa uupuu ja itseasiassa pitäisi kyllä hankkia! Pystyisi ehkä tarkemmin seuraamaan noita sykkeitä ja omaa kehitystä. Lisäksi suunnitteilla on mennä lähitulevaisuudessa tekemään Lintsin maastoon porrastreeniä ja sisällyttää tuollainen treeni kerta per vko. Vielä hieman pelottaa nostaa sykkeitä mielettömän korkealle mutta toivon mukaan ihan parin vkon sisään jo pääsisi! Porrastreenihän on mielettömän hyvää pakaratreeniä ja siksi sitä itseasiassa haluankin alkaa harrastamaan. Omalla kohdallani treenien pääpaino on nimittäin tällä hetkellä jalkojen ja pepun muokkauksessa. :) 
Mites teidän juoksulenkit sujuvat? 
Kärsiikö moni pölyn tuomista ikävistä allergia- oireista juostessa? 


On my way

8 vastausta artikkeliin “Juoksukuulumiset ja välineurheilua”

  1. Itseäni harmittaa todella paljon, että tällä hetkellä juokseminen on käytännössä mahdotonta. Kärsin suht pahasta siitepölyallergiasta. Normaalisti voin juosta jotain seitsemän kilometrin mittaisia lenkkejä ja nyt jo kilometri tuottaa pelkkää tuskaa :(

    • Höh, kuulostaa pahalle! Mullekin kyl viime juoksu oli aina tuskaa… Ehkä pitää testaa allergialääkkeet niin tietää johtuuko siitepölystä.

  2. Itse aloitin juoksukoulun muutama viikko sitte ja nyt olen joutunut jo pitämään taukoa…perhanan polvi :( ei vaivaa lenkillä mutta sen jälkeen. Toki olen tajunnut nyt sen että olisi kannattanut aloittaa koko harrastus lihas kunnon kohottamisella, rapa kuntoisena ei kantsis lähteä hötkyilemään ;) .
    Odotan innolla lisää juoksu juttuja, niin ja ruoka päivityksiä.

    • Voi eiii, toivottavasti paranisi pian! Juoksukoulu kuulostaa kovin mielenkiintoiselle kyllä. :) Tsemiii!! Ja joo koitan postailla viikottain treenijuttui. :)

  3. Muutin tammikuussa maalta Helsinkiin ja nyt kevään aikana olen kyllä huomannut, että itselläkin on tullut allergisia oireita, vaikka aikaisemmin ei ole ollut mitään. Varsinkin alkukeväästä lenkin jälkeen saatoin saada kamalia aivastus-ja nuhakohtauksia :D Vaikka nämä ihanan aurinkoiset säät saisi jatkua, sade kyllä auttaisi vähän näihin allergiaoireisiin kun pölykin hieman laskeutuisi. Pääsisi kunnolla juoksemaan raikkaassa sadeilmassa! :) Kiitos kivasta blogistasi ja kysyisin vielä, että onko sulla tavotteita juoksun suhteen esim. puolimaratoni ym? :)

    • Joo ymmärrän! Mulla ei ole koskaan ennen ollut allergiaa mutta nyt ollut juuri tollasia aivastuskohtauksia ja tukkoisuutta. :/ Itseasiassa kerran oon puolikkaan juossut, nyt ei sen suurempia tavotteita. Ihan vaan omaksi iloksi ja mieleni iloksi juoksen. :)

  4. Mä alotin kuukausi sitten juoksemisen piiiitkän tauon jälkeen ja kun totesin, että nyt tää laiskottelu saa riittää. Tänään meni 8km kerralla juosten, ei ehkä maratoonarivauhtia, mutta juosten kumminkin! :P Happy happy! Kiva postaus enivei! Pitäs itekin hommata kunnon juoksuvermeitä…terkuin vanhat lenkkarit ja victoria’s secretin verkkarit :D

    • Jee! Kiva kuulla. :) Siis siitähän oli joku tutkimus et yleisesti ottaen jengi juoksee liian kovaa. Eli ei hidas vauhti todellakaan huonoks oo! Ja jos tavote on polttaa rasvaa niin aina vaan paree! ;)

      Heh, niin. Kyllähän ne uudet treenikuteet aina piristää mieltä. ;) Kesäksi varsinkin, kun tulee treenattua ulkonakin. Meil on talvisin niin kylmä toi sali et sillon joudun melki vetää hupparilla. :O

      Anyways, tsemiii!! :))

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta