Mitä kuuluu ruokailuihini?

Moni varmaan muistaa kirjoittamani tekstit vatsastani ja siitä kuinka paljon päänvaivaa se on mulle viimeisen puolen vuoden aikana aiheuttanut. Ensimmäinen kunnon avautumiseni löytyy täältä, jos joku haluaa lukea vielä tarkemmin tuota ns. lähtötilannetta. Tuostahan homma vielä paheni ja mukaan tuli tosiaan ihan viikottaiset pahoinvoinnit, sekä oksentelut tiettyjen ruokien syönnin yhteydessä. Pahimmat oireet sain juuri rahkoista ja erilaisista jogurteista joihin oli sekoitettu kaikkea ananaksesta pähkinöihin. Siis aivan jäätävää meininkiä syönnin jälkeen, alkuun ylävatsa paisui isoksi palloksi ja alkoi kuvotus jonka seurauksena halailin pönttöä koko illan. Muistan erään iltaman kohta kuukausi sitten Pääsiäisen aikaan, kun sain tuon oiremeiningin ihan super pahana. Halailin pönttöä ja samalla mietin, että nyt tälle on oikeasti tultava loppu! Koska en itse onnistu löytämään oikeanlaista ruokavaliota, päätin kääntyä ammattilaisen puoleen.

Lääkärissähän olen tosiaan käynyt ja multa on otettu keliakia- ja laktoositestit, sekä muutkin verikokeet. Kaikki arvot olivat kunnossa ja minkään sortin sairautta ei tuntunut kropasta löytyvän. Koska lääkäristä en saanut muuta apua kuin Vi Siblin-reseptin, päätin googlailla asiaa ja yhä useampi tie näytti vievän Ravintoterapeutin luokse. Löysin netistä Annika Havasteen kotisivut ja kiinnostuin oitis. Annika on FLT Ravintovalmentaja, eli funktionaalisen lääketieteen asiantuntija mikä taas tarkoittaa, että hänen ravintovalmennuksensa perustuu neljään seikkaan. Eli yksilöllisyyden kunnioittamiseen (eri ohjeet eri ihmisille), ruokavalion merkitykseen terveyden ylläpidossa ja palautumisessa, sekä syyn hoitamiseen pelkkien oireiden sijaan. Tutustuin annikan sivuihin ja tulin varmemmaksi, että otan häneen yhteyttä ja kysyn kiinnostuuko hän yhteistyöstä. Olin aivan mielettömän iloinen, kun Annika vastasi lähtevänsä mielellään auttamaan minua! Vihdoinkin hommaan tulisi ratkaisu ja minun ei tarvisi yksin taistella.

Sovittiin tapaaminen muutaman viikon päähän Annikan vastaanotolle Pietarinkadulle. Sitä ennen minun tuli täyttää erilaisia lomakkeita koskien ruokailutottumuksiani ja yleiskuntoa, sekä pitää ruokapäiväkirjaa kolmen päivän ajan. Tuo oli aika avartava kokemus, koska en edes muista milloin olisin kirjannut syömisiäni ylös. Huomasin napostelevani paljon. Ruokavalio oli iltaisin lähinnä näkkärin tai hapankorpun puputusta ja muuta yhtä ”turhaa”. Sitä oli vaan jotenkin niin turhautunut tilanteeseen, että söi vaan niitä juttuja joiden tiesi sopivan.

Viikko sitten kävin vihdoin Annikan vastaanotolla Eirassa. Hänestä välittyi juuri niin lämmin ja hyvä fiilis kuin nettisivujenkin perusteella saattoi olettaa. Lisäksi omaan silmääni pisti Annikan raikas olemus, hänestä jollain tapaa huokuu kuinka terveelliset elämäntavat hän omaa! :) Ihan alkuun käytiin perusteellisesti läpi historiaani terveyden saralla ja mietittiin syitä oireilleni. Kerroin ruokavaliostani, vaivoistani ja missä yhteydessä ne tulevat, mitä vitamiineja syön ja kuinka paljon olen sairastellut. Havahduin itsekin siihen, että olen syönyt viime vuosina useampia antibioottikuureja erilaisiin flunssatulehduksiin. Jokaisella meillä on omanlainen keho ja elimistö reagoi asioihin eri tavoin. Annika kuitenkin vahvasti epäili, että ainakin osasyy oireilleni saattaisi olla antibiootit. Ne tekevät sen verran hallaa hyville suolistobakteereille, että saattavat hyvin laukaista omani kaltaiset oireet. 

Kun mahdollista aiheuttajaa pystyttiin osoittamaan sormella, alettiin miettimään miten lähdetään parantamaan tilannetta. Annika ehdotti minulle heti alkuun maidotonta ja gluteenitonta ruokavaliota kuukauden ajaksi. Vaikkei ruisleipä tuo selkeästi oireita niin on sen pois jättö kuitenkin kannattavaa jotta löydetään helpommin oireiden aiheuttajia. Lisäksi hyvät rasvat puuttuivat ruokavaliostani lähestulkoon kokonaan. Nyt on otettu siis omega 3:nen, hamppuöljy, pähkinät ja mantelit päivittäiseen käyttöön! Mulle ehkä se pahin juttu oli sokerin pois jättäminen. Olen tottunut herkuttelemaan ainakin kerran viikossa ja kuukauden karkiton jakso tuntui alkuun aika hurjalle… Myös kaikki kuivatut hedelmät tulee pitää pannassa, koska niissäkin on aika paljon sokeria. Ainut makeuden lähde on mulla tällä hetkellä marjat ja hedelmät, mutta yllättävän helposti tuohon on tottunut. Toivon mukaan makeanhimo vaikka katoasisi kokonaan. ;) Ruokavalion lisäksi sain määräyksen erilaisista vitamiineista ja maitohappobakteereista. Nyt laitetaan siis kroppa kunnolla kuosiin!

Olin ihan innoissani saadessani ruokavalio-ohjeet ja Annikan vinkit ruokailuihin. Silloin, kun itse kokeilin sitä maidotonta en oikeasti tiennyt millä korvata rahkaa ja raejuustoa, se tuntui niin hankalalle ja totesin vaan etten pysty olemaan maidottomalla. Annikalta sain kuitenkin niin monia välipalavinkkejä, että nyt viikon maidottomalla olleena mietin lähinnä mihin sitä maitoa oikein tarvikaan! Myöskään ruisleipää en ole kaivannut pisaraakaan. Olen tehnyt viljatonta leipää itse kotona ja tykkään siitä ihan super paljon. Vaikka netti on pullollaan reseptejä ja kokemuksia ruokavalioista niin ei niiden lukeminen ole sama asia kuin, että sä saat suoraan käteen ohjeet miten syödä. Ainakin omalla kohdallani tämä toimi näin erinomaisesti. Painotan kuitenkin, että mulla ei ole siis meneillään mikään kellonaikojen mukaan tehty dieetti, vaan syön niiden tiettyjen ohjeiden puitteissa puhdasta ruokaa.

Tällä hetkellä fiilis on tosiaan erinomainen ja kaikki se pahoinvointi on poissa! Niin uskomatonta, että ihan naurattaa. :D Viikko vasta takana ja vatsa on voinut valtavan hyvin, joka suhteessa. Olen oikeasti ollut aika ymmälläni miten pienilläkin muutoksilla voi olla väliä. Tätä jatketaan nyt vielä kolme viikkoa, jonka jälkeen tavataan jälleen Annikan kanssa ja katsotaan mitä seuraavaksi. Tärkeintähän on löytää sellainen ruokavalio jollaisella pystyy elämään vaikka koko lopun elämää. Tarkoitus on tosin omalla kohdallani kokeilla hieman lisätä maitoa ja viljoja jossain vaiheessa kuukauden jälkeen mutta nyt ainakaan maidon lisääminen ei tunnu yhtään houkuttelevalle idealle… Katsotaan mitkä ovat fiilikset kesäkuussa! :)

Haluan kuitenkin vielä tähdentää, että jokainen meistä toimii yksilönä eivätkä samat ohjeet tepsi kaikille vastaavanlaisista oireista kärsiville. Yhtä erilaisia kuin me jokainen olemme, niin voivat olla myös vatsavaivojen syyt. Sen lisäksi, että antibiootit, ummetus, stressi- ja/tai huono ruokavalio on voinut sekoittaa bakteerikannan, niin monilla erilaiset ruokayliherkkyydet pahentavat tilannetta. Lisäksi suolistoon on voinut eksyä jos jonkunlaisia asukkeja, jotka eivät sinne kuulu. Esimerkiksi ameeba voi asustaa suoliston uumenissa ja aiheuttaa kaikenlaisia oireita. Toisilla ruoka taas ei sula kunnolla ja se aiheuttaa ylävatsan turvotusta, pahaa oloa ja ällöttävää täyteyden tunnetta. Myös monet iho-oireet ovat peräisin suolistosta. Useimmat oireet ovat hoidettavissa yksilöllisellä ruokavaliolla ja itsehoidolla mutta on myös tapauksia joihin liittyy jokin tulehdus. Siksi onkin tärkeää selvitellä tilanne aina lääkärillä perusteellisesti sen lisäksi, että hoitaa itseään ruokavalion avulla. 

Mutta sellaista tilannekatsausta. Täällä mennään siis positiivisella meiningillä ja hyvällä ololla. Kuinkas teillä on sujunut? 
Hyvin moni kommentoikin siihen ensimmäiseen postaukseen ja tavallaan järkytyin kuinka hurjan moni vatsavaivoista kärsii! Lähestulkoon varmaan jo joka toinen, huh. Toivottavasti monella teistä on tilanne helpottanut tavalla tai toisella!  

Jos ravintovalmennus alkoi kiinnostamaan, voin lämpimästi suositella Annikan apua. :)
Nettisivut löytyvät TÄÄLTÄ
*Postaus toteutettu blogiyhteistyönä
On my way

22 vastausta artikkeliin “Mitä kuuluu ruokailuihini?”

  1. Kiva että oot löytäny apua ongelmiisi ja juttu alkaajo hiljalleen selviämään:) itselläni ei onneksi ikinä ole ollut minkäänlaisia vatsavaivoja (kopkopkop) ja tästä olen hyvin kiitollinen. Mut tsemppiä sulle jutta!:)

    • Joo oon kyllä iloinen, olisi pitänyt toimia jo kuukausia aikaisemmin! Onnekas olet! Kannattaa oikeasti nauttia siitä, että voi todella syödä mitä vaan. :)

  2. Tosi mielenkiintoinen postaus ja ihana kuulla et on löytyny helpotus ongelmiisi!:)) on kyllä todella ihmeellistä kuinka oikeanlainen ruokavalio voi korjata elimistöä. Itse olen todennut tämän, kun vuosia kamppailin iho-ongelmia vastaan (söin e-pillereitä ja ties mitä lääkekuureja) mutta nyt noin puoli vuotta sitten kun jätin gluteenin sekä sokerin pois, iho on parantunut lähes täydelliseksi! Siinä sivussa vatsavaivatkin ovat häipyneet :) tsemppiä sulle vielä! ;)

    • Joo, se on aika uskomatonta! Ja sunlaisia tarinoita taitaa olla useita. :) Mahtavaa et ratkaisu löytyi! :))

  3. Mitä olet syönyt nyt välipalana? Itse syön useimmiten rahkaa, mutta olis kiva kokeilla jotain muuta ja mieluiten proteiinipitoista..

    • Rahka on niin helppo korvata vaikka toisin pelkäsin. Syön smoothieita, hedelmiä, itse tehtyä viljatonta leipää, munakkaita, banaanilettuja, pähkinöitä jne. Kyllä sitä valinnanvaraa on vaikkei heti uskoisi! ;)

    • Proteiinipuuro! parasta! Kaurahiutaleita ja/tai tattarihiutaleita+proteiinijauhetta (suosin vaniljaa), päälle tuoreita tai kuivattuja marjoja, kookosta, omenaa.. mitä ikinä. Niin hyvää, täyttävää ja saa päivän proteiinit suht vaivattomasti kasaan ;)

    • Ja mä unohin mainita Chia-puuron! Se on superia! ;) Ja mähän laitan smoothieisiin riisiprodee, eli sitäkin tulee siinä mukavasti. :)

    • Kiitos sinulle Annika siitä! :) Suuri apu olet ollut! Toivotaan nyt vaan ettei suunta muutu mihinkään ja olo pysyy samanlaisena. :)

  4. Paljonko käynti maksaa? Olen hyvin kiinnostunut ravintoterapeutin avusta omiin vatsaongelmiini. Vaikka omaan hyvinvointiin kannattaa satsata niin ei opiskelijana ole kauheasti varaa laittaa rahaa superruokiin ja terapeuttikäynteihin…

    • Annika vastasikin tähän sinulle tuohon alle. :) Ymmärrän, että opiskelijana on tiukkaa mutta toisaalta välillä pitää punnita mihin asioihin haluaa satsata. Itsekin olen ostanut nyt jo muutamalla satasella erilaisia uusia lisäravinteita, maitohappobakteereja jne. mutta en halua miettiä sitä. Tärkeintä on, että saan hyvän oloni takaisin vaikka se maksaisikin. Se sama raha voisi mennä paljon turhempaankin.

  5. Vau, mikä teksti ja ihana, kun sun oireet on helpottanut. :) Itselläni on pahentuneet iho-oireet (keratosis pilaris + lisääntynyt kutina) ja nyt selvitellään allergioita. Maidotonta olen vakavasti harkinnut, kunhan allergiat on ensin suljettu pois (tai todettu). Mä vaan en tosiaan tiedä, millä korvaisin sen maitorahkan ja raejuuston. Kahvimaidonhan voi korvata vaikkapa mantelimaidolla. Soijamaidosta tykkäisin eniten, mutta se aiheuttaa kutinaa iholla. :) Olisko sulla vinkkejä maitorahkan ja raejuuston korvaamiseen ja tietenkin siihen, että mistä saan sen proteiinin, mitä saan niistä tällä hetkellä?

    • Hei, kiitos ja kiva kuulla. Oireesi kuulostavat ikäville ja aika varmasti johtuvat jostain ruokavaliossasi, vaikken mikään ravitsemuksen asiantuntija olekaan mutta se minkä nyt tässä olen oppinut niin niin moni asia juontaa juurensa juuri sieltä ruokavaliosta. Kyllähän prodea saa vaikka mistä muusta! Toi maitorahka on jotenkin vaan iskostettu kaikkien päähän treenipiireissä, se ei todellakaan ole ainoa proteiinin lähde. Mites kananmunat, ihan keitetyt ja munakkaat, Sitten mantelimaitoa kuten sanoit, riisiproteiinia smoothieisiin, kanaa, kalkkunaa, pähkinöitä, papuja, kalaa jne, teet noihin kaveriksi salaatin ja isket vaan sekaan. Itse teen leivätkin kotosalla ja yksi ohje esim tässä: http://jutta-onmyway.blogspot.fi/2014/05/gluteenittomia-sampyloita.html

      Niihinkin tosiaan tulee munia, eli prodea on noissakin! ;) Siinä oli muutama vinkki! Itse ajattelin aikaisemmin ihan samalla tavoin, että millä hitsillä korvaan maitorahkan mutta nykyään ei ole mitn ongelmaa. Eniten maitorahkan kaltainen on ehkä smoothie, eli tee sellainen marjoista ja lisää sekaan mantelimaitoa ja riisiprodea jne. Noissa on ihan mukavasti hyvää prodelisää. ;)

  6. Ja siis mä syön nyt tosi terveellisesti pääosan ajasta (satunnaisia herkkuhetkiä toki on) ja siksi tämä tilanne harmittaakin, kun kaikki ongelmat alkoivat sen jälkeen. :/

  7. Ja sitten tietenkin vasta näiden kommenttien jälkeen luin muiden kommentteja ja vastauksia niihin. :D Mä olen jonkin verran oireillut myös kananmunista. Proteiinijauhe olisi hyvä, mutta tosi paljon niissä on maitojuttuja ja soijaa.

  8. Hienoa kuulla että kroppa toimii :)

    Musta on vähän hassua lukea näitä kommentteja, jossa sanotaan et jännä että näinkin simppelillä asialla hommat korjaantuu. Öö.. ruokavaliohan on kaiken hyvinvoinnin a ja o. Sehän os sun polttoainetta! Ihmisillä on niin vääristynyt käsitys ruoan vaikutuksesta kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin!

  9. Kiitos, kiva kulla että olet iloinen puolestani. :) Joo samaa mieltä, ruoka vaikuttaa kyllä ihan kaikkeen!

  10. Hei! Mulla on todella samanlaisia oireita, ruokailun jälkeen välillä valtavaa pahoinvointia, röyhtelyä ja oksenteluna. Olen menossa verikokeisiin ensi viikolla, toivottavasti siitä alkaa matka kohti tasapainoista vatsaa! Minun kohdallani lääkäri haluaa sulkea pois muutamia vaihtoehtoja, joita hän epäili, että voisi olla kyseessä: 1) helikobakteeri 2) krooninen vatsalaukun tulehdus 3) sappikivet 4) refluksitauti. Nämä kaikki kolme voivat aiheuttaa ylävatsavaivoja, pahaa närästystä, röyhtelyä ja pahoinvointia. Itselläni oireet tulevat etenkin kaiken mausteisen ja rasvaisen ruoan yhteydessä, mutta myös muulloin lievempinä. Tutkimukset aloitetaan verikokeista sekä helikobakteeritestistä. Jos niissä ei näy mitään poikkeavaa edetään sappikivien ultraamiseen ja vatsalaukun tähystykseen. Otettiinnko sinulta helikobakteerikoetta/ muita testejä kuin verikokeet?

  11. Hei saako kysyä vinkkiä millä korvata se maitorahka? Mä oon tätä pähkäilly jo pitkään ja haluisin jättää sen kokonaan pois mun ruokavaliosta!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta