Smoothie ilman maitoa

Joku teistä kyseli multa kommenttiboxissa mitä nyt sitten syön välipalana, kun kerta olen gluteeniton ja maidoton?! Tulen varmasti tekemään vielä jonkun välipalapostauksen, jossa annan vinkkejä juurikin ruokarajoitteisiin huikopaloihin. Tässä kuitenkin yksi, eli ihan se smoothie ilman maitotuotteita. Mä en ymmärrä miten se oli itselleni ennen niin hankalaa tehdä maidoton smoothie ja nyt, kun mietin niin lähinnä kyseenalaista miksi ihmeessä sitä tönkköä rahkaa tulisi siihen lisätä?! Ravintoterapeuttini Annika antoi mulle siis ideoita maidottomiin ja gluteenittomiin välipaloihin, niiden pohjalta on ollut niin paljon helpompi soveltaa ja säveltää. Aikaisemmin koitin itse googlailla mutta aina resepteissä oli jotain mikä ei itselleni sovi, esimerkiksi mixaus superfoodeja. Olen huomannut, että vatsani ei kestä useampaa superfoodia samassa setissä, nykyään iskenkin sekaan pelkästään yhden superin kerrallaan. 

Ensinnäkin smoothien pohjalla voi toimia manteli-tai kauramaito. Itse tykkään todella paljon tuosta Alpron makeuttamattomasta mantelimaidosta. Sitten sekaan vaan valitsemiaan marjoja tai hedelmiä. Itse olen alkanut nyt suosimaan enemmänkin marjasmoothieita, koska marjat ovat ”helliä” vatsalle. Etenkin mustikat ja mansikat ovat tämän hetken suosikkini, niin ja suomalaisina ehdottomasti. ;) Laitan sekaan yleensä puolikkaan banaanin, koska banaani tuo makeutta ja se tekee smoothien koostumuksesta miellyttävän. Yleensä lorautan myös hieman hunajaa makeutta tuomaan, tämä ei kuitenkaan ole pakollinen. Jotta treenaavana tyyppinä saisin tarpeeksi proteiinia suosin nykyään lisänä CocoVilta saatua riisiproteiinia. Proteiinihan on mauton, tai noh jotkut sen maistavat mutta itse olen kai sitten jo niin tottunut ettei ruokalusikallinen tunnu missään. :) Lisäksi smoothieisiini ovat eksyneet mantelit! Nuo ovat ihan uusi lisä ruokavaliossani ja erityisen hyvä sellainen. Mantelit sisältävät hyviä rasvoja ja niitä on oikeasti helppo iskeä mihin vaan. Unohdin kuvata yhden tärkeän osan smoothieta, eli hamppuöljyn. Sekin on uusi tulokas rasvojen saralla, mulla on siis meneillään hyvät rasvat ruokavalioon prokkis! ;)

Maidoton marjasmoothie

– Alpron makeuttamatonta mantelimaitoa niin, että marjat peittyvät 
(villi veikkaus 3 dl?)
– Suomalaisia pakastemarjoja noin 2 dl (puolet pienestä pussista)
– 1/2 banaani
– Riisiproteiinia 1 rkl.
– Hamppuöljyä 1 tl.
– Manteleita pieni kourallinen (voi myös liottaa)
– Hunajaa 1 tl. 

Ja sitten vaan blenderillä sekaisin! Jos kaipaa enemmän makeutta, kannattaa lisätä banaanin ja/tai hunajan määrää. Itse olen jo tottunut vähemmän makeisiin juttuihin, kun olen muutenkin vältellyt sokeria nyt jo hetken. 

Toivottavasti ohjeesta oli hyötyä jollekin! :) 
Aurinkoa teidän perjantaihinne!

On my way

8 vastausta artikkeliin “Smoothie ilman maitoa”

  1. Kiitos ohjeesta! Itselläni on gluteeniton ja maidoton ruokavalio ollut käytössä vasta tämän viikon. Olen vielä aika hukassa, että mitä syödä. Valkoinen vehnäjauho ja valkoinen sokeri ovat olleet jo pitkään pois, mutta nyt tuli vähän lisää vältettäviä. Kiitos vinkistä :)

    • Hei! Eli sama välttelylista kuin täälläkin. Itsekin mietin aluksi mitä tästä tulee mutta ihan kivasti on mennyt. :) Tsemiä ruokavalion kanssa, toivottavasti täältä löytyy jatkossakin sinulle hyviä vinkkejä. :)

  2. Heii, kiva resepti, mutta kysymys. Miksi laitat smoothieen sekä mantelimaitoa että manteleita? Eikös se ole jo toistoa! :D Itse teen mantelimaidon smoothien pohjaksi kuorimattomista manteleista ja vedestä ja sitten lisään muut ainekset. Kiitos hamppuöljyvinkistä! Pitäisi itsekin miettiä näitä hyviä rasvoja enemmän…

    • No onko siitä jotain haittaa?! Ei mielestäni. :) Pidän enemmän siitä, että syön mantelit smoothiessa kuin sellaisenaan.

  3. Kuulostaa herkulliselta!
    Minä käytän nesteenä usein ihan vain vettä. Vihersmuutissa vaikka vihreää teetä :)

  4. Kauramaito on myös loistava vaihtoehto ja hellää vatsalle. Itse laitan marjojen ja proteiinijauheen kaveriksi erilaisia siemeniä (pellava, auringonkukka, kurpitsa..)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta