Aurinkoinen päivä Tallinnassa

*Postaus on toteutettu yhteistyössä Indiedaysin ja Tallink Siljan kanssa.

Viime lauantaina vieteltiin mieheni kanssa loman ensimmäinen päivä Tallinnassa. Mielestäni Tallinna ja etenkin sen Vanha Kaupunki ovat sellaisia joka kesän must juttuja, vähintään kerran kesään on siis käytävä! Matka varattiin Tallink Siljalta Superstar -laivaan, joka kulkee Helsinki -Tallinna väliä usemman kerran päivässä. Onkin yllättävän helppo saada matka lyhyemmälläkin varoitusajalla, koska lähtöjä on useita. Me varattiin matka joka lähti jo aamupäivällä Helsingistä ja Tallinnasta vuorostaan vasta puoli yhdeksältä illalla. Tuossa oli juuri sopivasti aikaa seikkailla ja aika ei loppunut kesken mutta ei tuntunut liian pitkällekään. 🙂

Matkustimme Tallink Superstarin business -luokassa. Business on meille molemmille tuttu jo muutamalta reissulta, joten tiedettiin, että hyvää on luvassa. Busineksessa on koko matkan ajan tarjolla juotavaa ja syötävää, esimerkiksi me aloitettiin lauantai -aamu aivan ihanalla brunssilla ja siihen sivuun parilla lasilla kuohuvaa. Voisiko loma siis paremmin alkaakaan! 😉 Koko laivamatkan ajan käytössä on myös wifi ja luettavana päivän lehdet, sekä aikakausilehtiä. Erinomainen vaihtoehto jos haluaa matkalleen pientä luxusta, tai vastavuoroisesti haluaa vaan matkustaa rauhallisemmassa ympäristössä.

Tallinnaan saavuimme puoli yhden aikaan ja samantien lähdimme suuntaamaan kohti Vanhaa Kaupunkia. Meillä oli jo alunperin visiona, että tästä ei tule mikään shoppailureissu vaan halusimme nähdä ja kierrellä. Tallinna on erinomainen kohde nuorille aikuisille ja mielestäni hyvin romanttinen mesta pariskunnille. Vanha Kaupunki on meidän molempien lemppari ja jo ihan kiertely sen kaduilla, sekä pienten juttujen fiilistely toimii. Kävimme pienissä sisustus -ja matkamuistokaupoissa, sekä nautiskelimme. Antiikkia, taisteluvälineitä, paikallista teetä, posliiniastioita jne. Kaikkea tuota ovat Vanhan kaupungin useammat pienet liikkeet pullollaan. Suosittelenkin ehdottomasti seikkailemaan muuallekin kuin Viru -keskukseen. 🙂

Kurkkasimme ennen matkaa Tallink Siljan sivuilta matkavinkkejä tuohon puolen päivän reissuumme. Sivulla on useampia vaihtoehtoja kategorioituna erilaisiin tarpeisiin, löytyy niin kultturellisia tarpeita kuin kauneus -ja hemmotteluvinkkejäkin. Suosittelen tsekkaamaan jos tuntuu ettei keksi mitä tehdä reissulla ja/tai haluaa kokeilla jotain uutta. Myös Tallinkin Facebook -sivuilta löytyy tietoa esim. uusimmista tarjouksista ja kilpailuista.

Bongattiin heti matkan alussa upea kirkko Vanhan Kaupungin siimeksestä. Kyseessä on siis Olevisten kirkko, joka tunnetaan upeasta siluetistaan. Kyseinen kirkko oli keskiaikaisen maailman korkein rakennus vuodesta 1549 vuoteen 1625. Tornissa on näköalatasanne, johon pääsee parin euron hinnalla ihastelemaan kaupunkia. Sinne siis suunnattiin, oli aikamoinen elämys ja itselleni korkean paikan kammoisena myös yksi tapa voittaa pelkonsa. 😉
Kirkkoon kaupuaminen kesti valehtelematta ainakin kymmenisen minuuttia, sen verran korkeasta paikasta oli kyse. Käytävät ylös olivat vielä hyvin ahtaita mutta vitsit, olihan tuo hieno kokemus. Ja ne näkymät, upeutta! Suosittelen ehdottomasti jos liikutte Vanhan Kaupungin hoodeilla.
Kirkon jälkeen lähdimme kirtelemään. Me ollaan molemmat sellaisia haahuilijoita, kierreltiin siis kaupungin katuja ja nautiskeltiin. Säännöllisin väliajoin ihasteltiin sitä tai tätä ja pysähdyttiin, napsittiin kuvia, pussailtiin tai vaan hymyiltiin ja nautittiin. Sääkin suosi meitä täydellisesti, ilmeisesti sääherra tiesi, että tänään alkoi loma! 😉 Vanha Kaupunki on kyllä uskomattoman kaunis paikka. Ihania kapeita pikkukatuja, erilaisia kolkkia ja siimeksiä joihin voi kurkkia. Oikea seikkailu tuolla kirteleminen. 🙂
Jossain vaiheessa nälkäkin yllätti, joten päädyttiin randomina Vanhan Kaupungin laitamilla sijaitsevaan satunnaiseen ravintolaan.
Aivan upea ranskalaistyylinen mesta, jossa oli niin rauhallista ja kaunista. Ruokakin oli aivan taivaallista!
Ja matka jatkui, lisää sisustusmestoja, matkamuistopuoteja, tuliaisia jne.
Alunperin suunnitelmamme oli suunnata Viru -keskuksessa sijaitsevaan KGP -vakoilumuseoon mutta harmiksemme paikka olisi vaatinut varauksen. Tuo osoitti kyllä sen, että ehdottomasti kannattaa ennen reissua selvittää miten nähtävyydet toimivat tai mitkä ovat aukiolo -ajat. Harmitti todella paljon, koska olimme suunnitelleet tuon osaksi päiväämme. Noh, ensi kerralla sitten!

Keksimme museolle vaihtoehdon ja seuraavaksi suuntasimmekin lähemmäksi satama -aluetta ja kiertelimme siellä. Mies muisti erään mestan, jossa oli käynyt joskus aikaisemminkin. Kyseessä oli paikka nimeltä Linnahall. Alue on valmistunut Moskovan olympialaisiin 1980 ja se on kauttaaltaan aika rapistunut ja ränsistynyt mutta mielestäni omalla tavallaan todella siisti mesta. Paikka on Viron museoviraston suojeluksessa, eikä mikään ihme. Sen kärjestä näkee upeasti merelle ja satama -alueelle. Oltiin molemmat ihan  fiiliksissä ja ihailtiin. 🙂 Suosittelen käymään jos on ylimääräistä luppoaikaa ennen laivaa tai vastaavasti jos haluaa nähdä jotain erikoisempaa kulttuuria.
Laivamme lähti puoli yhdeksältä takaisin mikä oli aika passeli aika. Kahdeksan tuntia Tallinnassa kävellen ja kierrellen tuntui hyvin sopivalta ajalta meistä molemmista. Ehdittiin hyvin niin nautiskella, nähdä kuin syödäkin. Paluumatka sujui jälleen viihtyisästi Superstarin Busineksessa pientä iltapalaa ja viiniä nauttien. Kaikin puolin onnistunut päivä, seuraavaa kertaa hyvillä fiiliksillä odotellen! 🙂
Huomenna tulossa vielä pieni videopätkä matkalta! 🙂

* Matkat sponssasi Tallink, muut kustannukset maksettu itse

Kommentit (5)
  1. Lyhyt Oppimäärä Tallinnaa
    25.4.2015, 14:10

Olevisten kirkon torniin kannattaa ehdottomasti kavuta. Myös raatihuoneen tornista aukeaa upeat näkymät vanhankaupungin yli ja jos hieman haluaa katsella kaupunkia hieman erilaisesta kulmasta, niin Radisson Blu hotellin Lounge 24 tarjoaa tähän hyvät puitteet… ja siellä voi samalla ottaa vaikka drinkit 😉

2. Jutta olet todella kaunis! 🙂
    -L

1. Kiitos L! :))

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.