Hyviä rasvoja

Kun keväällä kävin ravintoterapeutilla vatsaongelmieni vuoksi, sain suorastaan käskyn lisätä hyviä rasvoja ruokavaliooni. Aikaisemmin käytin pelkästään oliiviöljyä paistamiseen ja salaatteihin, yleensä vielä hyvin pienen määrän. Tuolloin en edes tiennyt käyttäväni aivan liian vähän rasvoja, joten onneksi minua heräteltiin. Nykyään toimin päinvastoin, lorauttelen öljyjä minkä kerkeän ja ihan kunnon määrät vielä. Ehdoton lempparini on CocoVin kylmäpuristettu hamppuöljy, hyvänä kakkosena tuleekin sitten se perinteinen oliiviöljy. Molempia lorautan vähän joka paikkaan, salaatteihin, leipätaikinaan, keittoihin, smoothieisiin, riisin sekaan jne. Lisäksi tykkään tehdä balsamicon ja oliiviöljyn ”dippejä”, joihin kastan sitten pehmeää leipää. Pitäisikin kokeilla tuota sekoitusta myös hamppuöljyn kera! 

Tokikin hyviä rasvoja kannattaa hamstrata myös pähkinöistä ja manteleista, joten siksipä noitakin pyrin syömään nykyään sen kourallisen päivässä. Pähkinäthän ovat helposti allergisoivia eikä itsellenikään valitettavasti sovi kovin moni lajike. Onneksi on kuitenkin mantelit! Niitäkin lisäilen smoothieisiin, kanaruokiin, kastikkeisiin, puuron päälle jne. Todella monikäyttöisiä ”lisukkeita” ruokaan jos toiseenkin. Manteleiden terveysvaikutuksethan ovat todella suurenmoiset, eli oikea ravinnepommi kyseessä!

Miksi kylmäpuristettua hamppuöljyä?

– Runsaasti omega-3-, omega-6- ja omega-9-rasvahappoja.
– Erinomainen Gammalinoleenihapon ja E-vitamiinin lähde.
– Pähkinäinen maku joka sopii useampaankin käyttötarkoitukseen.
– Mikään muu öljy ei sisällä omega-6- ja omega-3-rasvahappoja suhteessa 3:1. Tuo suhde on erittäin tärkeä, koska kyseiset rasvahapot ovat hyviä vain jos niitä saadaan oikeassa suhteessa.
– Sopii myös ulkoiseen käyttöön ihoöljynä.
(Lähde CocoVi.fi)

Uskon vahvasti myös siihen, että hyvillä rasvoilla on yhteys ihoon, kynsiin ja hiuksiimme. Tokikin aina on vaikea todentaa mistä vaikka joku kynsien kunnon paraneminen loppupeleissä johtuu mutta viitteitä on aina mahdollista hakea. :) Omalla kohdallani kynnet olivat hyvin pitkään surkeaakin surkeammassa kunnossa ja mietin monesti mikä vikana. Kynnet eivät siis kasvaneet ja olivat todella liuskoittuneet. Nykyään kynteni kasvavat ja ovat kovettuneet huomattavasti. Myös hiuksissa on tapahtunut positiivista muutosta. Toki Priorin-kuurilla saattaa olla vaikutusta asiaan, meinaan kuuri on nyt lopuillaan. Voi myös olla, että molemmilla seikoilla on merkityksensä eivätkä ne kuitenkaan poissulje toisiaan. Mieluummin pelaa varman päälle ja käyttää useampia keinoja kuin kokeilee vain yhtä. :) Oletteko te huomanneet hyvien rasvojen yhteyttä esim. ihoon, hiuksiin ja kynsiin? 

* Hamppuöljy saatu CocoVi:lta

On my way

13 vastausta artikkeliin “Hyviä rasvoja”

  1. Pitääkin heti testata tota hamppuöljyä, kiitos vinkistä :) mä oon käyttänyt pitkään vaan oliiviöljyä ja uusimpana ihastuksena on kookosöljy.

    • Joo suosittelen kyllä! :) Meilläkin on kookosöljyä mutta sen terveellisyydestähän on hieman kiistelty. Käytän sitä silti mutta en viitsinyt lisätä tähän, koska joku olisi todennut sen ettei välttämättä ole niin hyvä rasva. :D Parempi kirjoittaa ”varmoista nakeista”.

  2. Voisinkin testata tuota hamppuöljyä :) kiitos vinkistä, eipä oo tullut mieleen aiemmin! Yritän kans lisätä hyviä rasvoja vähän kaikkialle, sillä niillä on ollu suora yhteys kylläisenä pysymiseen! Puhumattakaan ihon ja kynsien kunnosta (ja muista ei niin suoraan huomattavista terveysvaikutuksista). :)

    • Kyllä, kannattaa ehdottomasti! :) Niinpä, niitä tulisi kyllä käyttää päivittäin ja vielä tosiaan tuo kylläisenä pysyminenkin. Olen huomannut, että jos aamulla vetää vaikka smoothien jossa hamppista ja manteleita lisukkeena pärjää paljon pidemmälle lounaaseen. :)

    • No kyllä! Tai kuten kirjoitin, täysin suora yhteys hankala sanoa mutta kyllä hiusten kunto on parantunut! Ja pituutta on tullut tosi paljon… Mietin vaan, kun jotkut puhuu ettei tukka kasva niin täällä se kyllä kasvaa! Kohta ollaan jo niissä entisissä mitoissa. :D Mullahan on tosi paljon katkennutta hiusta, eli ns vauvahiuksia nyt, tiedä sitten mistä tulleet mutta nekin ovat kasvaneet hyvin. :) Kuurin taisin aloittaa toukokuun puoli välissä? Kohta kuitenkin syönyt 3 kk ja se on se satsi mikä mulla ollutkin.

  3. Oon miettinyt, että kuinka paljon kannattaisi vetää esim. sitä oliiviöljyä päivässä? Jos esim. aamulla ottaa ruokalusikallisen ja ehkä jossain paistamisessa käyttää myöhemmin päivällä? Ja mikä on sun mielestä kourallinen manteleita…siis kuinka monta mantelia tarkalleen? :D Ja ootko kattonut yhtään tarkkoja määriä siinä öljyssä, että esim. kuinka monta ruokalusikallista otat päivässä? On jo jonkun aikaa mietityttänyt, että saanko tarpeeksi hyviä rasvoja…

    • Hamppuöljyä käytän 1-2 krt päivässä smoothieen 1 rlk, oliiviöljyä silmämääräsesti salaattiin, paistamiseen jne. Manteleita noin 8-10 päivässä. Lisäksi mantelimaitoa 2-4 dl ja noiden lisäksi vielä syön itsetehtyä leipää jossa kookosöljyä. Eli hankala arvioida tarkkoja määriä mutta kyllä noita huoletta voi vedellä. :)

  4. Samaa mieltä! Ja oon miettinyt myös että viljattomuus on ollut rasvojen lisäämisen kanssa osallisena kynsieni ja hiusteni vahvistumiseen. Ennen kynteni liuskottuivat ja olivat hauraat, nyt hyvin kasvavat ja vahvat. Samoin putoilevista hiuksistani on tullut hyväkuntoiset. Ruokavalio vaikuttaa niin kokonaisvaltaisesti hyvinvointiimme. Hienoa, että olet jättänyt rasvattomat rahkat ja muut ällötykset pois ja siirtynyt ravitsevampaan ruokaan

    • Mielenkiintoista kuulla! :) Juu mä en tod usko, että nuo rasvattomat maitorahkat johtaa muuhun kuin vatsan herkistymiseen. Tää fitnessbuumi vaan toitottaa et noita on terveellistä vetää… Itse siis söin noita vuosia ja paljon…

    • Pitääkin laittaa uutta ohjetta kehiin! :) Noissa on siis vettä, eri gluteenittomia jauhoja, suolaa, rusinoita, mysliä ja kookosöljyä. :)

    • Moikka! Nuo sämpylät näyttävät kyllä tosi hyviltä, toivottavasti ehdit laittamaan ohjeen pian :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta