Gluteeniton herkkuvinkki

Jotkut tykkää niistä riisikakku -maapähkinävoi -bansku yhdistelmistä, mä taas tykkään samasta setistä mutta vaan kastanjanäkkärin päällä. Onneksi löysin tämän näkkärin Ruohonjuuren hyllyltä, on nimittäin mielettömän hyvää! Vaikka periaatteessa vatsa kestääkin riisikakkuja, niiden kuiva maku ei ole koskaan napannut. Onneksi siis löytyi hyvä korvaava, näiden maku vastaa ehkä vähän jotain Digestiveä.

Herkkuhimo on taas viime aikoina ollut jotenkin aivan sietämätön. Tai oikeastaan itse sen olen valloilleen päästänyt napsimalla jädeä tai karkkia vähän päivittäin. Nyt päätin kuitenkin katkaista kierteen ja siirtyä taas ”vähäsokeriselle” linjalle. Silloin keväällä, kun vaihdoin ruokavaliota ja pidin samalla sokerittomia viikkoja useamman, huomasin vatsan voivan mielettömän hyvin. Havainto, jonka olen myös tehnyt on se, että jos syön vaikka pussillisen karkkia tapahtuu vatsassani jotain kummaa. Se on vähän samalla tavoin, kuin alkoholistakin pari seuraavaa päivää ikäänkuin arka. Ihan kuin se vatsalaukku jotenkin ”herkistyisi”. Olen todella paljon miettinyt tuota karkin syömistä tai oikeastaan sitä, että pystyisinkö lopettamaan sen täysin. Jos ei ihan kokonaan niin ainakin sitä voisi rajata siten, että unohtaisi kaikki irtokarkit ja siirtyisi syömään vaikka vatsaa hellivää luomu lakritsaa?! Suklaata syön nykyään todella vähän juuri maidon vuoksi, joten siitäkään vierottautuminen ei tee kipeää. Niin ja voihan sen karkin korvata vaikka jäätelöllä, niistäkin olen löytänyt aivan ihania maidottomia vaihtoehtoja. 

Tähän väliin muuten pakko sanoa, että mä en onnistu siinä banaanijädessä ikinä vaikka olen kokeillut nyt jo kolme kertaa. Viimeksi smoothiekone alkoi jo käryttämään, kun olin survonut sitä seosta vartin verran ja se mössö oli ihan lämmintä. Että sillä lailla! No mutta en mä varmaan siitä muutenkaan pitäisi… :D Ylipäänsä olisi hei paljon kivempi jos tykkäisi suolaisesta. Tämä herkkuhiiren elämä ei ole iisiä ja vielä aikuinen ihminen… Miksi se karkinhimo ei voi lähteä iän karttuessa kokonaan veks? ;)

Onneksi on kuitenkin näitä terveellisempiä vaihtoehtoja, joilla voi herkutella vaikka päivittäin! Rakastan hedelmiä, joten niiden napostelu on mieluisaa. Laitoin eilen juurikin noiden kastanjanäkkiksien päälle banaani -ja omenasiivuja, sekä maapähkinävoita, nams! Aivan mielettömän hyvä herkutteluvaihtoehto. Päällehän voi siipaloida myös esim. hunajamelonia tai kiwejä. Mielikuvitusta vaan kehiin! ;) 

Mites teillä sujuu herkkurintamalla? Onko ryöstäytynyt käsistä loman jälkeen? ;) Tai millä korvaatte sen armottoman herkkuhimon?

On my way

16 vastausta artikkeliin “Gluteeniton herkkuvinkki”

  1. Vautsi, kastanjanäkkäri kuulostaa oikeasti herkulliselta! Varsinkin niiden ikuisten riisikakkujen sijaan.
    Ei se makeanhimo tosiaankaan lähde iän mukana… kokemusta on vuosikymmeniä!

    • Joo se on tosi hyvää vaikka toki ei mitään halvinta tavaraa… Haha niin, lapsena sitä luuli ettei aikuiset syö ollenkaan karkkia. ;D

  2. Hei ! Jätskiä on kyllä tullut syötyä aika lailla tänä kesänä, pistän sen helteiden piikkiin ;). Useimmat lakut ja hedelmäkarkit aiheuttavat migreeniä, joten niitä ei juuri tule syötyä. Suklaata syön silloin tällöin, vaikka on laktoosi-int. Kun muistaa, ettei koko levyä popsi:). Taatelit ovat aivan herkkua, niin makeita, että muutama riittää. Kun makean himo iskee , niin kaapista on paras löytyä jotain makeaa. Vaikka sitten vain rusinoita! Ninni

    • Se on hyvä jos sulle riittää ne taatelit. Musta taas tuntuu et aina saatava jotain kunnon makeeta (lue karkkia) kun himo iskee. Ehkä pitää vaan vähän kouluttaa makuhermoja kerta jossain Punnitse&säästässäkin on kaikkea aivan ihanaa herkkua. :) Ens kerralla sinne! ;)

  3. niitä hedelmiä pakkaseen ja äkkiä!! :) banskusiivuja, omenaa, RYPÄLEITÄ (!! nam), nektariinilohkoja, erilaisia meloneja tai mitä ite keksitkään kokeilla, vaikka työ/koulupäivän ajaksi (tunti riittää kohmettumiseen, täydellisiä kun antaa olla yli 4h) ja iltapäivällä napaan. :) on muuten na-mi-a!
    ootko kokeillu raakasuklaata? sitä vois syyä muutaman palan makeanhimoon 101% hyvällä omallatunnolla. miksei toki noita hedelmiä vois dippailla sinne ja heittää pakkaseen leivinpaperin päälle!! :)

    • Kiitos vinkistä, hedelmiä en olekaan tainnut pakastaa napostelutarkoitukseen koskaan? Raakasuklaata oon maistanut ja onhan se ihan ok, kuten sanoit muutama pala sitä riittää. :) Ehkä sulattaa tosiaan raakista ja dippaa hedelmillä, mmm. ;)

  4. Hei, ite oon ihan toivoton tapaus, mitä tulee makean syömiseen, suolaisen perään en ole yhtään. Sokeri aiheuttaa yhtä pahaa riippuvuutta kuin huumeet! aikuinen nainen saisi syödä sokeria 22 sokeripalaa/ päivä. Se tulee kuulkaas äkkiä täyteen..keskikokoisessa banaanissakin on 7,5 sokeripalaa, maitolasissa 4 palaa jne..kaupan mysleissä on yllättävän paljon sokeria 100g:n annosta kohden, yleensä n.10-13g ja muistaakseni yksi sokeripala painaa 2,5g, joten siitä voi laskea. Sokerillahan on myös ihoa vanhentava vaikutus..nyt taitaa olla korkea aika päästä irti monestakin syystä tästä himosta=) tuota raakasuklaata olen ajatellut korvikkeeksi, ruokakauppaan menoa pyrin välttämään nälkäisenä. Monen mielestä kahden viikon yhtäjaksoisella pidättäytymisellä karkeista tms. pääsee hyvään alkuun..tosin en ole vielä ikinä päässyt kahden viikon karkkilakkoon. Nyt olen päättänyt sitä kokeilla!

    • Bullshit… Sokeri on hiilihydraatti siinä missä mikä tahansa muukin hiilihydraatti. Aivan liian paljon keskitytään sokerin demonisointiin, okei on totta että karkkipussista tulee eri olo kuin esim jostain bataattiateriasta (olettaen et molemmissa saman verran hiilareita) mutta se miten se sokeri elimistössä metabolisoituu on aivan sama. Ja riippuvuus.. Osittain uskon et sokeririippuvuus johtuu tavasta, johon vettä myllyyn lisää liian vähäinen vedenjuonti, rasvojen syönti ja ruokamäärät.

  5. Nam! täytyypä kokeilla kastanjanäkkäriä!
    Sama juttu, nyt kun työt alkoivat niin alkoi myös jatkuva herkkunälkä, kun kesällä ei tehnyt herkkuja erityisemmin mieli!?
    Suurin osa tummasuklaista on muuten maidottomia, ja muutama pala riittää herkkunälkään, esim. minttu- ja chili-tummasuklaa ihan mahdottoman hyvää!
    P.S asukuvia!! :)

    • Kannattaa kokeilla, tosi namskia! :) Ja juu mun pitää ottaa kyl toi raakasuklaa herkuks, ehdottomasti! :) Ai haluut… :D Mun kuvaaja ollut vähän innoton kuvaamaan, joten siksi jäänyt vähemmälle. Lupaan korjaa asian! ;)

  6. Entäs hedelmäsokeri? Monethan sanoo, että se on yhtä paha kuin perus valkoinen sokeri? Mitä mieltä ite oot tästä?

    • Hei! Moni vauhkoo liikaa tuosta fruktoosista eli hedelmäsokerista. Se ei ole mitään verrattavissa valkoiseen sokeriin ( tai yleisesti puhuttaessa mm. irtokarkkeihin, valkoiseen pullaan, makeisiin jäätelöihin yms.). Liikaa tämä yhteiskunta nykyään vertaa suklaapatukkaa ja banaania keskenään! HEI IHAN OIKEASTI VALOJA PÄÄLLE :D eikös ihan puhtaalla maalaisjärjellä välipalaksi valita se banaani tai omena, miettimättä sitä että okei, nyt syön pahaa sokeria, tämä on väärin. Olen sitä mieltä että kaikki,jotka voivat syödä normaalisti ilman erityisruokavalioita, niin kannattaa pysyä siinä tavallisessa ruokavaliossa, siinä normaalissa. Itse olen voinut aina vatsastani hyvin ja painokaan ei ole heitellyt kun olen pitänyt kultaisen keskitien.Kaikkea kohtuudella. Jos syön tänään jälkiruuaki suklaata, niin sitä en huomenna syö. Banaanin voin silti huomenna syödä ja appelsiininkin, jos tahdon.

      Ja tekstin ei ollut tarkoitus olla mitenkään vihamielinen. Tuntuu että ihmiset välillä jopa sekoavat ruuasta! Se on kuitenkin vain ruokaa, mietitään enemmän että sitä tarvimme, jotta toimimme, kuin että karsitaan hirveästi pois. :)

    • Eka ano, siis mä en todellakaan oo koskaan miettinyt et hedelmäsokeri esim hedelmissä ois sama kuin valkonen sokeri… ?! Kuten toinen ano sanoi, nyt haloo! Tän fitnessbuumin seurauksena jengi on alkanut liikaa miettiin kaiken niin kirjaimellisesti, terve maalaisjärki on se paras. Kun syö mahdollisimman puhtaasti pysyy varmasti ulkosesti ja sisäsesti kuosissa. :) Ja PS. Hedelmiä voi syödä ihan vapaasti kunhan järki pysyy touhussa. :)

  7. Syötkö siis viljaa ollenkaan? Miettinyt itse että pitäis jättää viljat kokonaan pois mutta mutta kun mun lempiruokiin kuuluu puuro aamuisin…. Onko viljatonta puuroa olemassa… ? Mites noi maitotuotteet? Niistäkin kuullu vaan pahaa nykyään, pitäs varmaan itekin jättää raejuustot ja maitorahkat pois vaan kokonaan.
    Juotko kahvin kanssa mantelimaitoa vai mitä käytätkö mitään?

    • No siis pääosin en gluteenia mutta teen kyllä leipää gluteenittomista jauhoista ja kauraleipä sopii itselleni myöskin. Siis ihan täysi kauraleipä, jossa ei ole muita jauhoja. Jos puuroa syön niin siitä oon silti vetänyt gluteenitonta versioo, eli vähän tälläi soveltaen mikä sopii vatsalleni. :) Maitotuotteet ovat mun vatsalle ne vielä pahempi paha, eli maitorahkaa en vedä enää ollenkaan enkä jogurtteja. Suurin osa juustoistakin sekoittaa vatsan. Eli tääl mennään mantelimaidolla, sillä makeuttamattomalla. Super hyvä vaihtoehto maidolle. :) Ja kahviin sopii myöskin hyvin tuo makeuttamaton.

    • Hei Anonyymi, jos sun kroppa ei reagoi mitenkään kummallisesti niin älä jätä mitään pois vaan sen takia, että se saattaa olla trendikästä tai ehkä pahasta jonkun artikkelin mukaan. Tutkimuksia tulee ja menee, kyllä yleensä ihmisen elimistö kertoo, jos sinne pistää jotain sille kelpaamatonta. Mä syön viljoja ja maitotuotteita kunnes oma maha tai kroppa ei niitä kestäis. Mitä sitä turhaan tehdä elämästä ja ruoasta sen vaikeampaa, jos ei ole varsinaista tarvetta mä sanon.. :) Ja hoikkana sitä pysyy ihan näillä tavisruokavalioillakin :) Mun herkkuhimon uusin taltuttaja on kaurahiutaleet sotkettuna cookies and cream pudding jauheeseen (Fast), lisäksi jäisiä mustikoita tai marjoja jos on, sitten maito, kaikki sekasin ja hetkeks jääkaappiin jähmettymään. Yleensä vielä vähän mysliä ja rusinoita siihen päälle.. :) Joskus teen myös jonkun makeamman smoothien tai banaanilettuja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta