Minun ruokavaliostani

Sen verran tuli eiliseen postaukseen kysyviä kommentteja ruokavaliostani, joten päätin omistaa sille aiheelle taas vaihteeksi oikein oman postauksen. Musta on itseasiassa todella mukava kirjoittaa aiheesta jos pystyisin vaikka auttamaan joitain samoissa tilanteissa painivia tai painineita. Itsehän voin tällä hetkellä todella hyvin ja vatsani kunto on parantunut huomattavasti. Puoli vuotta takaperin muistan itkeneeni sängyssä ja miettineeni mikä mua vaivaa. Oksettava olo vaivasi useana päivänä viikossa ja oksennuskin kirjaimellisesti lensi usein. Edelleen olen super kiitollinen Ravintovalmentaja Annika Havasteelle, joka hän auttoi minut alkuun ja antoi tarkat ohjeet ruokavaliolle. 

Alkuunhan noudatin todella tarkasti maidotonta, gluteenitonta ja vähäsokerista ruokavaliota mutta nykyään teen kyllä aina välillä poikkeuksiakin. Poikkeuksilla tarkoitan esimerkiksi juustoja pizzan tai leivän päällä, ruokaa jossa aineosana on maitoa (esim. makaronilaatikko), jos olen jossain juhlissa tai erityistilaisuudessa yleensä syön oikeastaan mitä muutkin syövät, herkuttelen aina välillä karkeilla jne… Leipääkin olen alkanut syömään kauraleivän muodossa ja aina silloin tällöin syön myös ruisleipää. Maitorahkoihin ja jogurtteihin mulla on kuitenkin jäänyt se kauhu, ne olivat meinaan niitä pahimpia… Ja itseasiassa esimerkiksi kahvimaito laittaa kyllä kropan sekaisin. Se on siis aika jännä kuinka toiset maitotuotteet vaikuttaa tosi vahvasti ja toiset lievemmin. Kokeilin muuten jonkun lukijan toimesta myös luomujuustoa leivällä ja ei sekään kyllä toiminut. Maito päivittäin käytettynä ei vaan ole oma juttuni ja itseasiassa eipä se mua ollenkaan haittaa. Pääasia, että aina välillä voin vähän lipsua, koska niin usein elämässä tulee eteen tilanteita joissa saatavilla ei ole erityisruokavalioita. 

Jonkun verranhan olen jakanut ruokakuvia ja reseptejä täällä blogissa. Elämä ei siis todellakaan kaadu maidottomuuteen saatika siihen, että välttää gluteenia. Päinvastoin! Musta jopa tuntuu, että nykyään panostan enemmän ruokavalioon kuin ennen ja vaihtoehtoja piisaa… Nettikin on reseptejä pullollaan ja mikä parasta myös niitä kohtalotovereita. Ainoat ärsyttävät tilanteet ovat juurikin ne juhlat ja muut. Ja tietty ne jos mies ehdottaa, että tehdäänkö lettuja… Siinä sitten pitää punnita haluaako vatsakivun vai tekeekö oman satsin itselleen banskulettuja. :) Arjen valintoja joiden kanssa on kuitenkin pakko oppia elämään ja haluaakin oppia ihan vaan oman hyvinvoinninkin vuoksi. 

Minä tosiaan korvaan maitoa pääosin kaura- ja mantelimaidolla. Soija ei sovi itselleni niin hyvin, saan siitä siis usein vatsakivun tai vatsa menee sekaisin. Tosin, tässäkin on poikkeuksia… Nimittäin soijajäätelö ja Alpron pienet maustetut soijajogurtit taas käyvät mutta se puhdas juoma ja suuremmassa purkissa oleva maustamaton soijajogurtti ei. Tää on niin hassua… :) Makeuttamattomalla mantelimaidolla pääsee kuitenkin hyvin pitkälle, se on se perus hyvä tuote esimerkiksi kahviin ja smoothieen. Lisäksi markkinoille tulee kokoajan lisää noita erilaisia variaatioita, kookosmaitoja, suklaajuomia jne. Eli ei ole ollenkaan orpoa. :) 

Kuten mainitsin, ruisleipää syön aina välillä. Tai oikeastaan pääosin hotellin aamupaloilla tai brunsseilla, sekä tilanteissa jotka ovat hieman spessumpia. Riippuu aina aika paljon leivästä onko se ihan ok vatsalle vai täysi katastrofi. Jossain vaiheessa leivoin aina itse leivän esim. kookos, riisi, kaura ja mantelijauhoista. Nykyään ostan kuitenkin aika usein kaurasatasia, koska ne eivät sisällä vehnäjauhoja vaan ovat puhdasta kauraa. Ja mikä parasta, kauraleipähän on vielä super hyvää! Leivän päällisistäkin olen täällä kertonut, eli erilaisia tahnoja tulee käytettyä ja juuston sijaan kasviksia, avocadoa, kananmunaa ja välillä jotain leikkeleitäkin. Mielikuvitus on vaan rajana eikä ainakaan vielä ole alkanut maistumaan puulle. 
Nykyinen ruokavalioni on siis aika erilainen mitä se oli vielä vuosi sitten. Vielä vuosi sitten käytin todella paljon erilaisia valmiskeittoja ja muita, nykyään en osta noita enää ikinä. HYI! Lisäksi ruokavalio oli tosi paljon erilaisia proderahkoja sun muuta. Myös superfoodeja en käyttänyt silloin juurikaan ja nykyään ne ovat mulle päivittäinen juttu. Tavallaan tekisi mieli tehdä teille ruokapäiväkirjaa ihan havainnollistamisen vuoksi mutta sitten toisaalta rasittaa se, että siellä on kuitenkin joku arvostelemassa ja mittailemassa mun makrot, sekä päivän kalorit. :) Se on rassaavaa, koska jokaisella meillä on omat ruokailutottumuksemme. Itse en esimerkiksi ole tottunut syömään kahta lämmintä ateriaa päivässä ja näin on ollut niin kauan kuin muistan. Toki välillä on poikkeuksia tässäkin mutta pääosin se menee näin. Ei vaan yksinkertaisesti tee mieli työpäivän jälkeen uutta satsia kanaa, mieluummin teen juuri leipää ja juon smoothieita, syön kananmunia jne. No mutta jokatapauksessa katsotaan. Ehkä rohkenen ottamaan sen riskin, että ruokapoliisit ovat liikkeellä. Tärkeintä on kuitenkin se, että itse voin hyvin ja ruokavalioni toimii juuri minulle. :)

Piti muuten vielä mainita, että syön nykyään enemmän vitamiinejakin kuin ennen. Esimerkiksi vahva maitohappobakteeri kuuluu mun päivittäiseen vitskusatsiin, enää en mene niillä Gefiluksilla vaan käytän oikeasti vähän vahvempia tuotteita. Pitääkin tehdä vitamiinipostausta teille tässä taas! Sinne on tullut muutama uusikin vitamiini ja mikä parasta pureskeltava sellainen. 

Heräsikö teillä jotain kysymyksiä tekstiin liittyen? Saa kommentoida ja kysellä! Mielelläni autan omakohtaisten kokemusteni perusteella. :)

On my way

23 vastausta artikkeliin “Minun ruokavaliostani”

  1. Tuleeko tollanen ruokavalio kuinka paljon kalliimmaksi kuin ”tavallinen” ruokavalio? :) mun täytyis itse alkaa kokeilla kanssa tota! :)

    • No sinällään, että mantelimaito on aika hintavaa… Mutta toisaalta kyllä ne maitorahkatkin maksaa… Gluteeniton leipä on kallista ja pahaa joten sitä en edes osta. Itse tekeminen paljon edullisempaa ja sitten jos sopii tuo kauraleipä niin jo säästää paljon. Toki superfoodit, öljyt, mantelit jne. maksaa… Eli vähän ehkä millaiseen perusruokaan on tottunut. Jos vetää leipää ja jogurttii niin joo, tulee paljon kalliimmaksi mutta jos on muutenkin tortunut monipuoliseen ruokavalioon kera kasvisten niin ei mielestäni niinkään. :)

    • Juu oon lukenut tähän liittyvää ennenkin mutta en viitsinyt ottaa asiaan sen suurempaa kantaa. :)

  2. Täällä ainakin yksi samantapaisten kummallisten oireiden, kun sulla ennen ruokavalion muutosta kanssa painiskeleva tyttönen odottelee innoissaan ruokapäiväkirja postausta! Ruokapoliisit saa jättää ihan omaanarvoonsa….. mur.

  3. Mistä ostat noita vahvoja maitohappotuotteita? Luontaistuotekaupasta? Minkä merkkistä? Itsekin käytän ja nimenomaan luontaistuotekaupasta ostettuja vahvoja. :)

    • Apteekista tai luontaistuotekaupasta. Viimeksi mulla oli joku Yliopiston Apteekin oma tuote, nyt Precosaa. Myös Tehokas Acidophilus on ihan törkeen hyvä tuote! Vähän noista joutuu pulittamaan mutta parempi syödä sellaista jolla on oikeasti vaikutustakin…

  4. oi, tekisitpä ihan konkreettisia listauksia, että mitä suunnilleen syöt päivässä! jotenkin mä itse saan siitä vaan paljon enemmän, kun nään kunnolla sen ruokarytmin, aterioiden koon yms. tyhmää jos parin marmattajan takia muut, jotka infosta hyötyis sit joutuu kärsimään, mut tällasta tää blogimaailma kyl nykyään taitaa olla :( mut tästä kuitenkin sai jo hyvin vinkkiä!

  5. Heippa! Mitä oot ottanut valmiskeittojen tilalle? Mä myönnän usein töissä nappaavani valmiskeiton, jos en ole jaksanut tehdä eväitä tai en ehdi lounaalle. Ne on niin vaivattomia ja edullisia �� tiedetään, pitäis vaikka tehdä koko viikon keittoeväät valmiiksi, mutta oon niin laiska välillä.. Ja hei huolehdithan kalciumin saannista ihan kalkki ja d-vitskutabuina? Ei tarkoitus neuvoa, mutta lähipiirissä osteoporoosia, ja vaikka ymmärrän prosessoidun maidon sopimattomuuden, niin välillä huolestuttaa… Maidon ylijalostus on johtanut siihen, että se sopii yhä harvemmalle, mutta kääntöpuolena sitten esimerkiksi osteoporoosi yleistyy ja se on pahimmillaan hurja tauti – kurjaa �� kiitos kivasta blogista! T. Nina

  6. Hassua oli lukea tuota postausta, tuntui melkein kuin olisin sen itse kirjoittanut. Vatsavaivat tosiaan voi olla kummallisia ja sitten kun voi päivittäin huonosti, eikä tavallisen lääkärin vastaanotolta löydy apua, niin itse olin ihan ihmeissäni. Mutta sama juttu minullakin, ravintovalmentajan luona käynti auttoi ymmärtämään mistä on kyse. Miten pitkään sinulla oli tuo ”tiukempi” vaihe ruokavaliossa? Ja oliko esim. sokeristen juttujen syöminen sen tauon jälkeen hankalampaa? Hienoa kun kirjoitat aiheesta, josta varmasti useat kärsivät tietämättään. Kiitos! :)

    • Voi ei, kurja kuulla että sielläkin on kärsitty moisista vaivoista. :( Sama oli tosiaan mullakin, lääkäristä ei mitään apua. Hän vaan kehoitti ostamaan Visibliniä ja thats it. Hienoa kuitenkin, että sullekin on löytynyt apu ongelmaan. Usein se löytyykin muualta kuin terveydenhuoltopuolelta, siellä ei vaan osata ”diagnosoida” muuta kuin kunnon sairauksia.

      Mulla oli tiukka ruokavalio neljä viikkoa ja tuona aikana ei sinällään ollut ihan hirveitä vaikeuksia mutta kyllä mä nautin sitten, kun vedin sen karkkipussin. Mulla ei siis tullut semmonen tunne etten halua enää syödä makeaa, valitettavasti. :D Mutta nykyään määrät ovat kuitenkin huomattavasti pienempiä mitä kerrallaan syön. Todella harvoin ostan enää omaa irtokarkkipussukkaa (ennen 400 grammaa meni helposti) vaan yleensä syödään miehen kanssa karkkipussista yhdessä ja sellainen määrä riittää ettei tule oksettavaa oloa. Kyllä kroppa sanoo aika nopsaa stopin. Muutenkin suhtaudun nykyään herkkuihin enemmän rennolla asenteella, eli sellaisia kunnon supermättöpäiviä en enää pidä vaan nappaan silloin jotain hyvää kun tekee mieli. On viikkoja, että joka päivä syön jotain hyvää ja sitten taas viikkoja ettei tee yhtään mieli.

      Todella kiva kuulla, että aihe oli mielestäsi hyvä blogiin! :) Oikein ihanaa viikonlopun jatkoa sinne!

  7. elä välitä niistä ruokapoliiseista… Kuten sanoit, jokaisella on omat ruokailu tottumuksensa. Eikä sen kyllä kenenkään napaa pitäisi hetkauttaa miten sitä syö, kunhan vaan on terve. :)

    Meilläkin perheessä taitaa jokaisella olla omat ruokailu tottumukset. Esim. Äiti, isä, sisko ja veli syö aikalailla näitä vanhan ajan kotiruokia. Ruskeeta kastiketta, mannavelliä yms. Minä ja vanhin siskoni sitten syödään vähän erilailla. Esim. Chilicon carnea yms vähänniinkun enemmän sellasia ”uudempia” jos niin voi sanoa. Toki niitä vanhan ajan perusruokiakin syödään.

    Ja sitten tuosta ruokamäärästä. Meillä esim. minä, syön todella paljon. Joskus jopa 3 lämmintä ruokaa päivässä (en laske puuroa lämpimäksi ruuaksi) Ja jos nyt puurot lasketaan niin sillon jopa 5. Tosin urheilen kyllä paljon. Mutta taas sitten toinen siskoni, syö todella vähän. Ja jos nyt kolmas esimerkki otetaan, niin poikaystäväni syö kanssa todella vähän. Hän myös usein unohtaa syödä tai syö karkkia ruuan tilalta (ei tosin tee sitä tahallaan).
    Mutta kuten tuosta näkyy KAIKKI me syödään eritavalla, oli sitten tavat perheeltä opittuja tai itse opittuja. Ja meidän kaikkien kehot toimii erilailla.

    Tää oli lähinnä nyt niille ruokapoliiseille :D

    • Joo, ehkä mä rohkenen… ;) Aivan, jokaisella on oma tapansa syödä. Kolme lämmintä ateriaa on hyvä juttu sinulle ja jollekin toiselle taas ei. Makuasioita ja vähän riippuu tosiaan mitä tykkää syödä. Itse olen sellainen makean ja raikkaan ystävä, että monta kertaa päivässä kanasetit ei oikeen nappaa.

      Kivaa viikonloppua sinne!

  8. Luin vasta MURU-blogista maidon vaikutuksesta ihoon ja päätin vähentää sen käyttöä. Oon aiemmin testannut kauramaitoa, mutta se oli jotenkin tosi vetistä. Nyt ostin makeuttamatonta mantelimaitoa, mutta totesin senkin oudon makuiseksi. Käytän maitoa oikeastaan vain kahvissa ja joskus smoothiessa, mutta harmikseni mantelimaidon maku puski läpi noista molemmista. ”Soijamaito” ja ”kookosmaito” vielä testaamatta. Nyt käytän kahvissa luomu kevytmaitoa.

    http://kideblogi.fi/muru/2014/10/03/rasvaton-maito-kiitti-kun-pilasit-ihoni/

    Kaikista pahimmaksi itelleni oon todennyt myös rahkan: yhhhh sitä limaista ja tukkoista oloa rahkan syönnin jälkeen. Jos päivällä oon syönyy rahkaa tuntuu etten illalla nukkumaan mennessä saa happea kunnollla.

    riiri

    • Moikka! Makuun tottuu aika nopeaa. Olinhan itsekin alkuun etenkin kahvissa että hyih, mutta nykyään se maistuu hyvin ja voin jopa juoda kahvini mustanakin jos maidolle korviketta ei ole saatavilla. Totuttelukysymyksiä siis. :) Sanoisin näin, että jos vatsasi ärsyyntyy maidosta se ihan varmasti ärsyyntyy pienestäkin määrästä sitä. Eli jätä kahvimaito ja katso mitä tapahtuu! Smoothiesta en maista mantelimaitoa mitenkään läpi, laitat vaan runsaasti täytteitä ja makeutat hunajalla niin ei salettiin maistu! ;)

      Joo, siis mä uskon tuon ihan täysin. Maito ei ole mikään välttämättömyys, ei todellakaan. Kalsiumtarvekin täyttyy aika helposti, eli ei siihen tarvita viittä rahkaa päivässä plus maidot päälle. Ja samaa mieltä tuosta maitorahkasta. Ugh. Se ei ole mielestäni kyllä ihmisille suunnattua syötävää. Mulle tuli siitä oikein semmonen tulehdusfiilis tai tunsin, kuinka kehoni meni semmoseksi herkäksi ja limaisuus otti valtaa. Se on jännä fiilis ja se sama tulee mulle itseasiassa puurostakin usein. Semmonen vähän kuin menisi kylmiä väreitä. :D Moni ihminen on kyllä tietämättään täynnä limaa juurikin noista maitotuotteiden suunnattomasta käytöstä…

  9. Moi! Mitä palautusjuomaa käytät? Mulla ollu nyt käytössä soija-90 mut jos soijakin voi aiheuttaa samoja oireita ku maito niin mitä pitäisi käyttää? :)

    • En itseasiassa käytä tällä hetkellä palkkaria. Laitan riisiprodea sitten smoothieen ja pyrin syömään proteiinipitoista safkaa pian treenien jälkeen. Siis ei soija kaikille aiheuta, seuraile itseäsi. Itselleni aiheuttaa, joten siksi en viitsi kauheasti käyttää.

  10. Nämä postaukset kiinnostavat uutta ruokarajoitteista :) Lääkärissä ravattu enemmän kun tarpeeksi, suljettu tähystyksillä pois keliakia ja suolistosairaudet. Ei löytynyt mitään, joten diagnoosi ärtynyt suoli. Mitään fiksuja neuvoja en lääkäristä saanut, vaikka kävin yksityisellä. (en nyt tiedä onko sillä mitään merkitystä) Päätin kuitenkin itse siirtyä fodmap-ruokavalioon. Vielä käytän tosin laktoosittomia maitotuotteita, mutta gluteenittomuuden suhteen olen ehdoton. Olo on nyt parempi, mutta ei täydellinen. En tiedä vaikuttaako tuo, että käytän vielä maitotuotteita vai onko elimistö/suolisto/joku niin sekaisin. Tuskin ainakaan normaali on. Kun ei tarkkaan itse tiedä, mikä aiheuttaa oireita, tuntuu että yrittää analysoida joka aterian jälkeen. Tai niiden aterioiden, kun oireita tulee :D Itse ostin Puhdas+-merkkistä maitohappobakteeria, se on ilmeisesti ”samaa” kun vaikka Precosa, eli aika vahvaa. Itse toivon pääseväni tasapainoon vatsani kanssa tai saavani ainakin paremman ja virkeämmän olon.

    Vitamiinit ja superfoodit kiinnostavat :) itse mietin, millä voi herkutella, kun olen löytänyt tasan yhden merkkistä gluteenitonta ja laktoositonta suklaata. Toisaalta olen harkinnut siirtymistä raakasuklaaseen, joka on minulle ihan uusi tuttavuus. Myös proteiinin saanti mietityttää minua, kun en tosiaan mitään perus protsku- ja palautusjuomia ja rahkoja käytä.

    • Moikka! Tutulle kuulostaa. Minä sinuna kokeilisin täysin maidotonta. Huomaisit sitten onko vaikutusta. Voithan ottaa ne takaisin jos ei ole vaikutusta.

      Protskua saa mm. Kanasta, pavuista, kananmunista jne. Eli on niitä muitakin vaihtoehtoja kuin pelkät rahkat. Maidoton ja gluteeniton suklaa on juuri raakasuklaata, eli koklaa sitä! Myös raakakakut on hyvää herkkuu, lisäksi kaura -ja soijajädet. Ei vaadi edes kauheasti luovuutta. :)

      Toivottavasti näistä oli jotain apua, tsemppiä! :))

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta