Torstain aatoksia

Tuntuu, että viikot hurahtaa ihan salamana. Ylihuomenna mennään jo marraskuun puolella ja enää vähän reilu viikko meidän Riikan reissuun. Juurihan minä sen varasin! Odotetaan molemmat kyllä todella paljon matkaa, nimittäin ei olla hetkeen missään käyty ja se alkaakin jo tuntumaan. Arki menee niin helposti oravanpyöräksi jota on hankala seisauttaa… Vaikka tietty rytmi ja rutiinit tuovat osaltaan turvallisuuden tunteen niin välillä on hyvä vähän vavisuttaa näitä rutiineja ja miettiä onko tapa tehdä asioita varmasti se paras. 

Rakastan, siis olen -kirja herätti mussa taannoin monenlaisia fiiliksiä ja tiettyä heräämistä asioihin (postaus täällä). Tuon jälkeen olen muutenkin paljon mietiskellyt ajankäyttöäni ja käyttäytymistäni. Jollain tapaa meneillään on siis tsetutkistelun syksy. Harmi vaan, että vielä en ole kuitenkaan onnistunut sovittamaan noita mielessä pyöriviä aatoksia käytäntöön ja arkeen. Mikä siinä onkin niin hankalaa?! Tahtoisin käyttää enemmän aikaa rauhoittumiseen ja keskittymiseen, läsnäolemiseen. Nyt olen taas huomannut hösääväni paikasta toiseen ja pää on kokoajan täynnä aatoksia. Kun ihmiset puhuvat mulle, tuntuu etten ole läsnä. Jotkut sanovat, että meditaatio ja jooga olisivat hyviä harjoituksia tällaiseen keskittymiskyvyn puutteeseen mutta itse uskoisin ihan pelkkien keskittymisharjoitustenkin toimivan. Esimerkiksi laineiden liplatus taustalle ja sängylle pötkölleen. Moni varmaan muistaa ne koulun liikuntatuntien rentoutumis -harjoitukset? Sitten taas toisaalta tullaan tähän ”pulmaan”, että asutaan yksiössä jolloin ei ole sitä omaa tilaa kuin vaikka kaksiossa olisi. Ei ole huonetta johon mennä rauhoittumaan vaan toinen on kokoajan siinä vieressä. :) Ehkä meidän pitäisi koittaa rentoutua yhdessä? Tiedä sitten.

Onko muilla samanlaisia vaikeuksia keskittymisen ja läsnäolemisen kanssa? Miten te rentoudutte? Teettekö jotain harjoituksia tms.?

Housut H&M / Laukku Ralph Lauren / Poolo H&M / Liivi New Yorker / Kello MK

On my way

10 vastausta artikkeliin “Torstain aatoksia”

  1. Mulla on välillä aivan sama juttu! Olen esimerkiksi käynyt body balancessa joskus, vaikka se ei olekkaan kokonaan pelkkää rauhoittumista niin jotenkin mulle ei oo koskaan sopinu tommoset keskittymis ja rauhottumis jutut yhtään.. Pitäs vaan osata rauhottua oikeesti kunnolla ja mielessä pyörii tuhat asiaa ja et vaan malta olla paikallaan. Jos et oo läsnä esimerkiksi just keskusteluissa tai tilanteissa niin ehkä just siks pitäs saada itsensä rauhottumaan alkajaisiksi vaikkapa juuri joogaan! Kun osaa itsestään rauhoittua niin se varmaan on sen jälkeen helpompi siirtää siihen muiden kanssa olemiseen ja arkeen..
    En tiedä, ja mun pitäs itekkin todellakin kokeilla joogaa vaikka se kuullostaa todella vastenmieliseltä.. Meneminen mukavuusalueen ulkopuolelle! Mutta varmasti auttaa myös nuo liplatukset jne, nuorempana tai olenhan mä vieläkin nuori enivei juuri koulussa oli nuita rentoutuksia niin itse tuuppasin aina nukahtamaan niihin ja silloinhan periaatteessa se rentoutumis/keskittymis hyöty menee hukkaan, muistan niin jonkun minulle sanoneen. :D

    Mut niin selailin tossa sun postauksia ja totesin vaan, että olet todella kaunis ja terveennäköinen ja inspiroiva. :) Rakastan näitä sun ajattelu postauksia.

    • Moikka! Asiallisia neuvoja, kiitos! Pitäisi nyt vaan saada itseään niskasta kiinni ja laittaa rauhoittumaan. Mä ennen luulin et rentoudun tekemisellä, esim salilla mutta tajunnut olen ettei se tosiaan ole rentoutumista… Se on tekemistä. :)

      Todella kiva kuulla, kiitos! Ajatushöpinöitä on tulossa varmasti lisääkin. :)

    • Oi sauna. Meillä ei harmi vaan sellaista ole. :( Mutta nämäkin varmasti toimivia! Kiitos. :)

  2. Harjoittelu. Rentoutuminen ei ole itsestäänselvyys, vaan vaatii sekin taitoa. Aloita helpoista ja yksinkertaisista rentoutusharjoituksista. Kokeile vaikka Mindfullness- menetelmää ja etene pikkuhiljaa vaativimpiin harjoituksiin. Huomaat todella eron kun opit rauhoittamaan itsesi kiireen keskellä :)

    Ja ainahan sitä voi laittaa napit korviin, ja kuunnella levyjä ihan itsekseen. Se on usein jopa parempi tapa, ja blokkaa samalla muita ääniä.

    • Toi on totta, että harjoitusta vaatii ja varmasti! Tänään voisi ottaa perjantai- illan relaxing tuokion. ;)

    • Mulla toimii parhaiten rukoileminen eli Jeesukselle juttelu, se auttaa ”rauhoittumaan”, samoin raamatun tutkiskelu ja ylistäminen. Todellisia sielunrauhan antajia.. :)

  3. 90 minsan hot jooga power tunti testiin. Ryhmässä tehdään mutta keskityt vain itseesi. Taattu raukea olo!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta