Taas ne maitotuotteet

Mun oli ihan pakko kirjoittaa tästä aiheesta luettuani torstaina Helsingin Sanomien jutun runsaan maitotuotteiden käytön yhteydestä kuolemanriskiin. Uutisessa kerrotaan, kuinka ruotsalaisen tutkimuksen mukaan maitotuotteiden sisältämä laktoosi ja galaktoosi saattaisivat ylläpitää kehossamme jatkuvaa stressiä ja tulehdustilaa. Lisäksi etenkin naisten kohdalla havaittiin yhteys runsaan maidon juomisen ja ennenaikaisen kuoleman välillä, nice. Jos joltain on mennyt juttu sivusuun niin se kannattaa ehdottomasti lukaista täältä. Lopussa kerrotaan kuitenkin, kuinka tutkimus pitää vähintäänkin toistaa jotta tulokset voidaan ns. todistaa oikeiksi. Elikkä, mitään 100 % varmuutta asiasta ei ole mutta itse en kyllä epäile tätä yhtään!


Itselleni tuo liman kertyvyys ja tulehdustila eivät olleet ollenkaan uusia seikkoja. Olen kuullut asiasta ennenkin ja mikä oikeastaan ratkaisevinta, kokenut haittavaikutuksia omassa kehossani. Olen nyt ollut viime keväästä saakka maidottomalla ja pääosin syönyt tuotteita jotka eivät sisällä pisaraakaan maitoa. Ennen vedin maitorahkoja päivässä useampia, lappasin jogurttia ja juustoa kului päivittäin leivän päällä. Myös raejuustoa tuli syötyä, koska se nyt vaan on niin ”terveellistä”. Olo oli säännöllisesti väsynyt, turvonnut ja limainen. Tuo limaisuus on aika hankala selittää mutta kuvaisin sitä osittain olotilalla mikä saattaa olla krapulassa. Kropassa menee kylmiä väreitä ja olo tuntuu sellaiselle tulehtuneelle, raskaalle. Nuokaan oireet eivät tietenkään saaneet minua tajuamaan asiaa vaan pidin sitä oikeastaan ihan normaalina. Itseasiassa oireiden yhdistäminen oli omalla kohdallani yllättävän hankalaa. Pidin todella pitkään normaalina myös vatsakipuja, vatsan sekaisin olemista jne. Vasta siinä vaiheessa, kun aloin voimaan pahoin ja oksentamaan ruokailujen jälkeen, tajusin että nyt ei ole kaikki kunnossa. Olen kertonut tarinani useamman kerran mutta jottei mene nyt ihan kertaukseksi niin halutessaan tarkempaa tarinaa muutoksesta löytyy *ruokatägin alta.  

Huhhuh. Tuntuu todella pahalle edes miettiä tuota aikaa… Se oli oikeasti aika kamalaa ja pahinta oli pelko, kun ei tiennyt mistä tuo kaikki johtuu. Lisäksi pelko ruokavalion muutoksestakin oli stressaava. Millä korvaan maitorahkan, raejuuston, juuston jne.? Kuinka ihmeessä pystyn siihen? Loppupeleissä homma olikin todella helppoa. Tajusin, että maidottomana en oikeasti missaa yhtään mitään makuelämyksiä. Todella monia juttuja voi soveltaa ja huomasin vaan, että enhän joutunut luopumaan kuin muutamasta jutusta. Parasta ja motivoivinta oli kuitenkin se olo ja fiilis kropassa!! Ei enää huonovointisuutta, ei oksentelua, ei vatsakipuja tai vatsan sekaisin olemista… Miksi ihmeessä kaikki nämä vuodet olen kärsinyt noista oireista?

No miten sitten tänä päivänä? Halusin kirjoittaa tästä, koska koen edelleenkin samoja hyvän olon fiiliksiä jos en käytä maitoa. Nykyään olen tehnyt jonkun verran poikkeuksia, eli syönyt ruokaa jossa maito on ollut aineosana. Näitä poikkeuksia ovat olleet monet tilanteet, joissa kieltäytyminen on ollut epäkohteliasta tai vaikka lounaalla, kun olen yksinkertaisesti halunnut vetää sen Ysibaarin kana-caesarin. Näitä tapahtuu tosiaan aina välillä ja ne itselleni sallin vaikka monesti jälkeen päin hieman harmittaakin, kun lieviä oireita ilmaantuu. Haluan kuitenkin ehdottomasti tsempata kaikkia vatsaongelmien kanssa kärsiviä oikeasti ottamaan sen askeleen ja kokeilemaan maidotonta ruokavaliota. Ja entistä enemmän vielä tällaisten tutkimusten jälkeen sitä toivoisi, että mahdollisimman moni voisi vaikka vähentää maitotuotteita. Tai edes seurata omaa vointiaan, tuleeko niiden syömisestä hyvä olo? 

Ihmettelen ylipäänsä aika paljon suomalaista ruokakulttuuria. Täällä etenkin maito ja leipä ovat todella suuressa roolissa ja meidän ruokaympyrä kehoittaakin nauttimaan molempia runsaasti. Onko se oikeasti hyvä juttu? Suomessa on todella paljon ruokaongelmaisia ja laktoosi-intoleranssi on varmaan joka toisella. Keliakiakin taitaa lisääntyä uhkaavasti… Mielestäni täällä voitaisiin enemmän soveltaa vaikka itämaista keittiötä ja hakea niitä vivahteita Thaimaasta ja Indonesiasta. Kuinkahan monella siellä on diagnosoitu laktoosi tai maitoallergia?


Sitten muutamia korvaavia esimerkkejä maidosta luopuville ”aloittelijoille”:

– Maitorahkaa ja ananasta KORVAA – Oatlyn kaurajogurtti hedelmillä tai soijajogurtit. Myös smoothiet tehtyinä esim. makeuttamattomaan mantelimaitoon toimivat! 

– Juusto leivän päällä KORVAA – Avocado, kasvikset, kananmuna ja päälle Herbamare -yrttiseosta, nam.

– Voi ja margariini KORVAA – Erilaiset tahnat, kuten tahini, mantelivoi, cashew -tahna jne. 

– Kahvimaito KORVAA – Totuttelu makeuttamattomaan mantelimaitoon, alkuun ei ehkä parasta mutta ajan kanssa makuun tottuu. ;)

– Ruokakermat KORVAA – Oatlyn kaurakerma tai Alpron soija-kasvisvalmisteet.

– Maito janojuomana KORVAA – Vesi jossa limeä tai sitruunaa

Kyselkäähän ihmeessä jos tulee mieleen joku ruoka-aine jolle kaipaatte korvaavaa! Koitan jeesiä parhaani mukaan. :)

Herättikö kyseinen artikkeli muuten teissä millaisia fiiliksiä? Olisi kiva kuulla ajatuksianne!

On my way

18 vastausta artikkeliin “Taas ne maitotuotteet”

  1. Nythän alkoi maidoton marraskuu haaste, ainakin gluteeniton ja maidoton face-ryhmässä. Itse olen gluteenia vältellyt jo pari vuotta, ja nyt otan tuon haasteen vastaan ja koetan miltä maidoton kuukausi tuntuu.

    Kiitos vinkeistäsi! Tuo kahvimaito taitaa olla vaikein ainakin omalta kohdaltani deletoida. Toisaltaan onhan se niin että kahvihifistelijät ainakin kehoittavat juomaan kahvin mustana, jotta kahvin aromit eivät peity. Eli upgreidaus tulisi tuossakin asiassa sitten tehtyä :)

    Mitä mieltä olet soijaa sisältävistä tuotteista? Siitäkin on vähän ristiriitaista tietoa ollut. Kuulemma soija nostaisi estrogeenitasoja (syy miksi naisille sitä suositellaan jostain kumman syystä), mikä ei kaikkien oppien mukaan ole se optimaalisin tilanne elimistössä. Testotasoihin pitäisi ennemmin kiinnittää huomiota, kun testohormonit pitävät meidät kuitenkin skarppeina, kun taas estrogeenitasot aiheuttavat niitä naiseudelle tyypillisiä mielialan vaihteluita.

    • Aijaa, no siihen vaan sitten messiin! :) Ja joo, kyllä se vaatii totuttelua… Itse laitan kotikahviin ihan vaan makeuttamatonta mantelimaitoa ja duunipaikan kahvikonekahvin juon mustana.

      Itse en käytä soijaa kuin oikeastaan noissa jogurteissa tai jädessä. Useimmat soijatuotteet eivät nimittäin sovi vatsalleni, joten ihan jo sen vuoksi helppo niitä deletoida. Itse olen lukenut tuosta myöskin ja en senkään vuoksi varmasti haluaisi soijaa ihan hirveästi käyttää. Mieluummin korvaa sen vaikka juuri kaura -ja muilla tuotteilla.

  2. Ystäväni vinkkasi kahvimaidon korvaamista kookosöljyllä, pieni määrä kahviin sekoitettuna maistuu kuulema yllättävän paljon maitokahvilta. En ole itse testannut, koska juon kahvini pääosin mustana, mutta pakko joku kerta kokeilla! :)

    • Joo mä kans laitan aina teelusikallisen kookosöljyä aamukahviin ja on tosi hyvää! :) ei paljon maitoa kaipaile.

  3. Luin joskus että aasialaisilla on kaikilla laktoosi intoleranssi geeneissä? :D

    • Ohhoh, en ole koskaan kuullutkaan. Ehkä he eivät sitten siksi käytä juurikaan maitotuotteita? :)

    • Joo,ja esimerkiksi etelä-Euroopassa kaikki normaalit maitotuotteet on joko hylaa tai laktoositonta! :) Oon jostain lukenukin,että laktoosin sietämättömyys on se normaali tila ihmisille.Eli suurin osa ihmisistä ei siedä laktoosia ja laktoosin sietäminen on tavallaan geenimuunnos. :)

  4. Puhut kyllä asiaa! Mieheni on hokenut monta vuotta että suomen kasvava II-diabeetikoiden määrä johtuu suurelta osin Valiosta. Olen aina naureskellut asialle mutta nykyään ajattelen että saattaapi ollakin jotain perää..

    • Kyllä, näin uskon tuon olevan ja kaikki erilaiset allergiat sen kuin kasvavat…

  5. Kyseinen artikkeli sai kyllä pohtimaan, että pitäis vissiin vähentää maitotuotteita, varsinkin kun mullakin menee maha sekasin melko usein aika monestakin ruuasta. Mutta kun murot on niin hyviä, juustoa on pakko saada leivän päälle, kahvia ei voi juoda ilman maitoa ja jogurttiakin tulee syötyä aika usein… Mutta tän takia kävinkin muuttamassa huomisen kauppalistaa ja vedin jogurtin yli ja laitoin sen tilalle hedelmiä. Kai sitä olis hyvä alottaa pienin askelin, ehkä pikku hiljaa oppii korvaamaan ainakin osan maitotuotteista. Kun ei kaikkia vedä heti kerralla pois, se olis liian vaikeeta :D

    • No mutta uskon, että teet nuo uhraukset mielellään jos ei tarvitse kärsiä vatsavaivoista… Tai viimeistään, kun huomaa sen eron niin mielihyvin pysyttelee vähän kauempana kyseisistä tuotteista.

  6. Olen kyllä itsekin huomannut tuon limaisuuden maitotuotteiden syönnin jälkeen. Esim. jos syön aamupalaksi vaikka kreikkalaista jogurttia ja hedelmiä, kurkussa tuntuu syönnin jälkeen sellaista ”limaa”. Vaikea selittää.. Maitotuotteet sisältävät vaan tosi hyvin proteiinia enkä oikein tiedä mistä saisin aamu- ja iltapalalle korvaavat proteiinit. Soijajogurtissakin on aika huonosti proteiinia.. Banaaniletut ovat kyllä hyvä vaihtoehto, mutta harvoin niitä arkena jaksaa aamupalaksi tehdä. En siis ole mikään himotreenaaja enkä tuijottele proteiinimääriä pahemmin, mutta koska en syö punaista lihaa enkä siipikarjaa ja kasvisproteiinin lähteissä on yleensä vähän vähemmän proteiinia kuin lihassa, pyrin syömään aamu- ja iltapalalla proteiinipitoista rahkaa tai kreikkalaista jogurttia yms.

    • Et syö siis kananmuniakaan? Niissähän on ihan mukavasti prodee. Tai sitten juo smoothie johon heität esim riisiproteiinia sekaan. :) Mä koitan syödä just kananmunia koska en maitoa käytä. Myös kanassa on hyvin prodea mutta sinun tapauksessasi tuo on poissuljettu tietty.

      Ja jep, ei ole ikävä sitä limaista tulehdusoloa, ei sitten yhtään!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta