Darran selviytymispaketti

Tämä postaus on ehkä hieman ironinen, sillä kirjoitan todella paljon blogissani terveellisistä elämäntavoista. Tällä kertaa kirjoitankin siis jostain aivan muusta mutta asiasta, joka on pinnalla näin pikkujoulukauden alkaessa. Itse mietin aika kauhun sekaisin tuntein niitä kaikkia kemuja joita marras -joulukuussa on luvassa. En sylje lasiin, joten jos ulos lähden niin aika varmasti seuraavana päivänä kärsitään dagen efteristä. Omalla kohdallani tuo darran raja menee noin viidessä lasissa, jos sitä enemmän tulee juotua on seuraavan päivän huonovointisuus aika taattu. Iän myötä olotilat ovat pahentuneet eli enää ei todellakaan selvitä päivän krapuloilla vaan pari päivää menee tuohon kärsimykseen. Tämä on yksi syy siihen jonka vuoksi en voisi kuvitellakaan enää käyväni ulkona joka viikonloppu ja noh, toisaalta eipä tuota kiinnostustakaan ole enää kuten nuorempana oli. 

No sitten, kun se darra iskee niin millä selviydyn? Itse kärsin usein päänsärystä ja pahoinvoinnista. Näihin toki toimii särkylääke mutta jos lähdetään ihan sellaisista ns. perus darran parantajista niin itselleni niitä ovat:

1. Aloitan yleensä huonon olon poistamisen freesaamalla ukonäköä. Pesemällä ne ripsarin jämät poskilta ja käymällä suihkussa. Suihku auttaa ehdottomasti ihan super paljon! Lisäksi laitan maskin naamalle ja sen jälkeen levitän kunnon seerumin kosteuttamaan kasvoja. Jo tällaiset ihan pienet ulkoiset seikat auttavat olon kohenemiseen huomattavasti! Yleensä pesen myös tukan jolloin kaikki baarin rippeet valuvat suihkun lattialle. :)

2. Hyvä ruoka ja mieluiten terveellinen sellainen. Usein darrassa tulee kuitenkin syötyä hieman epäterveellisesti, väsynyt olo saa himoitsemaan kaikkea makeasta suolaiseen. Itse pyrin yleensä syömään terveellisemmän päivällisen mutta aika usein tulee sorruttua siihen gluteenittomaan darrapizzaan… Kuitenkin se ero maanantain olossa on aika suuri jos on vetänyt päivän kaikkea paskaa kuin, että söisi edes hieman terveellisemmin. 

3. Uni ja lepo. Nukun yleensä todella paljon krapulapäivänä ja olen huomannutkin unen toimivan olon parantajana. Joskus päivä on mennyt lähestulkoon nukkuessa mikä sinällään on hyvä juttu mutta toisaalta taas meneehän siinä yksi päivä viikonlopusta ikäänkuin hukkaan.
4. Krapulahan johtuu elimistön nestevajeesta, joten seuraavana päivänä on tärkeää juoda paljon. Tämä on itselleni aikamoinen haaste, sillä vesi ei maistu mulle darrassa ei sitten yhtään. Jotenkin se rautainen maku puskee läpi, yöks. Juon paljon mieluummin raikasta appelsiinimehua tai Jaffaa. Yleensä ostan sokerilimppareita tai stevialla makeutettuja näiden aspartaamilitkujen sijaan mutta tällä kertaa mies oli hakenut tämän lightin kaappiimme. Myös raikas naposteltava toimii, eli viinirypäleet ovat darra -aamujen pelastus.
5. Ulkoilu tai pitkä kävelylenkki. Joskus tulee vedettyä jo illalla kevyt juoksulenkkikin mutta harvemmin. Darrassa treenaushan ei tunnetusti ole elimistölle kovin terveellistä… Kävely on mielestäni kuitenkin sellainen mielenvirkistäjä ja samalla kehossa lähtee nesteet liikkeelle. Se lenkille lähtö on usein vaikeinta mutta kyllä keho ja mieli kiittävät, kun sinne lenkkipolulle pääsee!
6. Hampaiden peseminen. Tämä on itselleni sellainen ihan pakoista pakoin darran helpottaja. Jos suussa maistuu paska on olokin vielä paskempi. :) Aika jännä muuten, että krapula -aamuna suussa maistuu pahalle vaikka yöllä pesisi hampaat. Mistähän tämä johtunee? :D

7. Läheisyys ja seura. Ei liene olemassa ketään joka ei darrassa nauttisi toisen ihmisen läheisyydestä ja siitä, että on se halikaveri. Myös ystävän kanssa jauhaminen voi pelastaa huonon olon. Itseäni ainakin ahdistaa krapulassa yksin oleminen, jolloin jotenkin enemmän käpertyy itseensä ja siihen pahaan fiilikseen. Aivan idyllisin tilannehan on, että myös poikakaveri tai ystävä ovat samassa olotilassa jolloin sitä vertaistukea on saatavilla ja voi yhdessä voivotella pahaa oloa. :)
Millä te selätätte krapulan? Kikkakolmosia? :)

On my way

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta