Ruoka ja hyvinvointi

Olen viime aikoina mietiskellyt aika paljon ravinnon merkitystä ja sen yhteyttä ihmisen yleiseen hyvinvointiin. Jokainenhan meistä tietää, että sillä on merkitystä. Jos vetää joka päivä pullaa, pizzaa ja muuta sontaa niin olo on väsynyt, vetämätön ja alakuloinen. Oli henkilö sitten lihomiseen taipuva tai ei. Toki vielä lihavuuteen taipuvalla henkilöllä oman painon nouseminen p*skaruoan syömisen seurauksena pistää mielen matalaksi (ainakin yleensä). Toi nyt taitaa olla tuollainen yleinen fakta jonka jokainen tiedostaa mutta mites sitten, kun lähdetään miettimään ihan yksittäisiä ruokavaliomuutoksia, kuinka niillä on vaikutusta?

Olen aina ollut sellainen etten usko juttuja tuosta noin vaan haluan ennemmin itse kokeilla ja todeta sen joko hyväksi tai huonoksi. Tänä päivänä monesta tuutista tulee ruokavaliovinkkejä ja ohjeita kuinka tulisi syödä ja meistä jokaiselle kuitenkin passaa parhaiten se yksi ja ainoa itselle koettu vaihtoehto (onnekkaille useampikin). Ensinnäkään, en siis missään nimessä lyttää proteiinipitoista ”treenikansan” ruokavaliota jossa rahkaa, raejuustoa ja kanaa palaa, en. Itse en vaan innostu tuosta safkasta ja noh, enhän mä enää voisi edes syödä noin mutta joskus kuitenkin noita treenijuttuja syöneenä sanottava ettei toimi mulle. Heille ruoka on polttoainetta, mulle se on myöskin nautinto ja haluan syödä muutakin kuin sitä rahkaa ja kanaa. Niin ja pakko tähän mainita, että aika monta kertaa olen koittanut kahden lämpimän aterian nauttimista päivässä mutta ei toimi niin ei toimi. Mulle tulee siis ihan huono olo toisesta lämpöisestä ateriasta. Kai kroppani on töiden jälkeen jossain sellaisessa moodissa ettei lämpösafka vaan maistu? 

Kuten mainitsin, haluan nauttia ruoasta jota syön ja tämä ei tosiaan ole aina ollut näin. Vielä vuosi sitten söin päivittäin valmisruokia ja ihmettelin, kuinka töissä saattoi iltapäivällä olla sellainen väsymys etten oikeasti tyyliin ollut edes läsnä. Lisäksi tuolloin tuli vedettyä paljon niitä kaiken maailman Profeel, sun muita ”proderahkoja” joissa sokeria on oikeasti abouttirallaa karkkipussin verran. Jätin nuo kaikki shaisset viime keväänä ihan kokonaan ja olo on ollut kyllä aivan toinen. Jos siis ei oteta huomioon mun muita vatsaongelmia niin virkeystasot ovat nykyään jotain niin eri luokkaa. Silloin väsytti tyyliin aina, nykyään en nuku koskaan päiväunia työpäivän päätteeksi. Siispä jos jonkun päätöksen olen tehnyt, niin mihinkään valmisruokiin en enää koske!

Toinen juttu, josta haluan ehdottomasti kirjoittaa positiiviseen sävyyn ovat superfoodit. Varmaan aika kiistelty kohde nämäkin, osa on sitä mieltä ettei noita tarvita ja osa taas ei voi enää elää ilman. Itse lukeudun tuohon jälkimmäiseen ryhmään, eli henkilöihin jotka kokevat nämä positiivisiksi tuuliksi. Itse kokeilin ensimmäisiä supereja varmaan vasta vuosi sitten, jonka jälkeen olen kiinnostunut niistä pikkuhiljaa enemmän ja enemmän. Tietenkin jokaiselle muodostuu sieltä niitä omia suosikkeja ja niin on käynyt minullekin. Omia lemppareitani ovat spirulina, CocoVi:n ja Fitfarmin viherjauhe, chiat, msm- jauhe, kookosöljy sekä Puhdistamon super C. Tietenkin raakakaakao ja kaakaovoi ovat myös aika ehdottomia leivonnassa ja samoin psyllium. Niin ja hei raakasuklaa on aivan parasta! 

Itse vedän joka aamu kunnon ”superfood” pommin ja olen huomannut millainen vaikutus tuolla on aamuihini. Kun ennen vedin puuron mansikoiden kera ja join kupin kahvia olin huomattavasti väsyneempi. Mielestäni puuro unettaa ja tekee olosta lamaannuttavan, oli se sitten kuinka terveellistä sekin. Jokatapauksessa enää en tule luopumaan joka aamuisesta pirtelöstä josta saan mukavan energian päivään. Olen havainnut myös sen, että aamukahvi ei ole niin välttämätön jos juo aamusmoothien seassa spirulinaa tai viherjauhetta. Kyllä noissa vihreissä on joku ihmeellinen piristävä vaikutus! Macasta olen kuullut, että se rauhoittaa jos on levottomuutta esimerkiksi iltaisin, joten itse olisin sitä vielä todella kiinnostunut kokeilemaan! 

Yleinen mielipiteeni superfoodien säännöllisestä käytöstä on tosiaan positiiviseen suuntaan muuttunut vireystila. Tietenkin välillä väsyttää luonnollisestikin mutta sellainen entisenlainen mega väsymys on poissa. Tuo on aika merkittävä seikka joka minulle on tapahtunut tässä viimeisen vuoden aikana. Toki osuutta asiaan saattaa olla maitotuotteiden käytön vähennyksellä ja sillä ettei syö enää ruisleipää… Tarkkaanhan näitä ei voi ”todistaa” mutta viitteitä voi kuitenkin havaita. :) 
Myös sokeri on aikamoinen vihollinen mitä puhutaan hyvinvoinnista. Sokeri on ikäänkuin huumausaineiden kaltainen koukutin joka vaikuttaa ihmiseen monella tapaa. Omalla kohdallani sokerin käytössä myöskin on tapahtunut tietoista muutosta. Ennen vedin tosiaan niitä valmisruokia ja sokerirahkoja joissa on runsaasti piilosokeria. Nykyään vältän tuota paholaista kaikin keinoin, mitä nyt välillä sitten herkuttelen karkeilla, jäätelöllä ja kuivahedelmillä. Jokainen varmaan tietää sen karkeista tulevan huonon olon. Itse olen ”kehittynyt” tuossa sen verran, että nykyään osaan lopettaa ajoissa niiden syönnin. Ennen saatoin vedellä keposeen lähes puoli kiloa, nykyään mulle riittää hyvin 100-200 grammaa ja tuo 200 on ihan maximi! 

Mutta joo, jo siitä huonosta olosta joka tulee karkkien jälkeen voi päätellä mitä kaikkea ne sisältävät… Mulle ehkä se pahin kompastuskivi ovat kaikki kuivatut hedelmät ja suklaalla päällystetyn rusinat jne. Punnitse & Säästä herkut. Noissahan on myös yllättävän paljon sokeria. Olen päättänyt, että ainakin kerran viikossa voi herkutella ja syödä jotain noista. Mulla ei tosin enää nykyään ole mitään virallista herkkupäivää vaan herkuttelen silloin, kun sille tuntuu. Välillä noita päiviä on useampia viikossa mutta ne ovat kuitenkin sellaista kohtuu herkuttelua. Olen onneksi päässyt eroon sellaisesta, että jos herkuttelee niin herkutellaan kunnolla. Nykyään riittää tosiaan huomattavasti pienemmät määrät jo tuon herkkuhimon tyydytykseen. :)

Lisäksi paljon vihreää ja muita kasviksia. Pyrin noudattamaan tuota ohjetta ja nykyään syönkin huomattavasti enemmän salaatteja ja leivällä on aina jotain vihreää. Eipä noita turhaan hehkuteta. Lisäksi avocado on itselleni ihan uusi tuuli jota en ole myöskään syönyt säännöllisesti kovin pitkään. Silläkin on niin monia terveysvaikutuksia (iho, hiukset, kynnet, kolesteroli jne.), joten kannatan ehdottomasti! Vaikka avocadot ovat aika hintavia niin eiköhän satsaus kannata! Pienenä  vinkkinä Xtran avocadopussi jota saa ainakin S-Marketista. Siinä on useampia avocadoja ja hintaa on joku neljä euroa, tulee huomattavasti halvemmaksi kuin ostaa yksittäisiä. :)

Kiteytettynä uskon tosissaan aika vahvasti siihen, että olemme mitä syömme. Jos korvapuusti on lounaamme, olomme on pullava ja jos taas keho saa kaiken tarvitsemansa se hehkuu. Tietenkin meillä jokaisella on aikoja jolloin stressi painaa ja on muuta elämän vastustusta mutta silti, kun muistaa hyvän ja terveellisen ruoan pääsee sillä aika pitkälle. Monesti stressaantuneena ruokavalinnat ovat mitä ovat, joten jos silloinkin sitä vaan pystyisi tekemään terveellisempiä valintoja olisi olo varmasti huomattavasti parempi sen stressinkin keskellä. Aina tähän monipuoliseen ruokavalioon tuovat rajoitteita eri ruokarajoitukset joita itsellänikin on mutta siihen ei tosiaan auta sitten kuin soveltaminen. Jos ei löydy ruokaaineista niin sitten kannattaa turvata vitamiinien saanti purkista tai muulla tapaa. 

Mitä mieltä te olette ruokavalion vaikutuksesta hyvinvointiin? Mitkä ovat teille niitä ruokaaineita joilla olette huomanneet olevan selkeästi positiivinen vaikutus?

On my way

17 vastausta artikkeliin “Ruoka ja hyvinvointi”

  1. Hei!

    Todella kiva teksti :) Itsekin olen paljon alkanut miettimään mitä syödä, kun aina tuppaa väsyttämään vaikka syö ”terveellisesti”. Sokeri on kyllä pahin vihollinen itselleni ja siitä yritän kovasti päästä eroon. Kyllähän sen huomaa kun syö huonosti, että kiukuttaa turhat asiat ja huonon ruuan syömisestä ainakin minulle tulee ”paska” fiilis myös henkisesti. Nuo smoothiet ovat kyllä todella hyviä aamupalaksi ja aikamoisia terveyspommeja, kun oikeita raaka-aineita käyttää :) Kiitos tästä tsemppaavasta tekstistä!

    Ps. Sinulla on kyllä upea kroppa :)

    • Kiva kuulla, että teksti nappasi! :) Ja kyllä, noinhan se on. Kannattaa kyllä tsekata ettet syö piilosokeria tai muutenkin onhan D vitskun saanti taattu? Tämä vuodenaika tuppaa väsyttämään meitä kaikkia joten nyt se terveellisen ruokavalion ja vitamiinien saannin tärkeys oikein korostuu. :)

  2. Hei hyvä ja inspiroiva juttu:)
    Sama juttu, päivässä menee korkeintaan yksi lämmin ruoka, mutta vasta töiden jälkeen ja työpäivän aikana maistuu vain pieni kylmä lounas..
    Proteeinipainotteisen vaiheen jälkeen (raejuustoa ja rahkaa joka päivä..) olo on tosi kevyt kun käytössä mahd paljon kasviksia hiilarilähteenä ja pastaa harvemmin..
    Innostuin sun superfoodeista, aion kokeilla noita jauheita aamukahvin sijaan :) niin ja se vielä että ruoka on mullekin aina ehdottomasti nautinto eikä pelkkä ravinto :)

    • Kiva kuulla Miia! :) Nojoo, samat sanat. Oon todella sitä mieltä että maitotuotteet väsyttävät. Limaa kerääntyy ja kroppa on tukossa, hyih.

      Hei joo! Kokeile ihmeessä. :) Etenkin spirulina ja toi viherjauhe toimii! Mä en nykyään ees juo kahvia juuri koskaan aamuisin himassa vaan vasta jossain vaiheessa duunissa. Toi smuuthi piristää niin kivasti. :)

  3. Kiva postaus, Jutta! :) Mä olen todellakin sun kanssa samaa mieltä siitä, että ruokavaliolla on suuri merkitys hyvinvointiin. Oon itsekin kuluneen vuoden aikana alkanut kiinnittämään enemmän huomiota syömisiini. Mä olen koko ikäni ollut kauhea sokerihiiri, ja elin vuosia niin, että karkkia oli saatava joka päivä. Olo oli sen mukainen! Koskaan en ole bulimiasta tai mistään muistakaan syömishäiriöistä kärsinyt, mutta kyllä ne karkit sai aina yhtä yököttävän olon aikaiseksi. Mun oli jokaikinen kerta ”pakko” syödä koko pussillinen loppuun, vaikka vähempi olisi riittänyt. En koskaan jättänyt yhtäkään karkkia pussin pohjalle. Alkuun tuntui tosi vaikealta olla ilman karkkia, mutta nyt se on jo ikäänkuin unohtunut. Kyllä mä vieläkin syön karkkia silloin tällöin, mutta ihan älyttömän pieni määrä riittää eikä edes tee mieli enempää! Suklaasta en ole kyllä pystynyt luopumaan ;) Raakasuklaakin on ihan hyvää, mutta kyllä mun on tavallista suklaatakin välillä syötävä. Stressikausina sitä menee enemmän :D

    MS / Beauty Highlights

    • Moikka! Mä olin samanlainen sokerihiiri alle 20-vuotiaana. Elin tyyliin herkuilla mutta onneksi havahduin ettei se kanna pidemmän päälle. Ja hei, täällä on kanssa makean rakastaja mutta huomaan tuossa tapahtuneen muutosta. Himoitsen makeita juttuja oikeastaan kokoajan vähemmän ja vähemmän. Kunnon ruoan merkitys tulee kokoajan suuremmaksi ja suuremmaksi. :)

  4. Sillä on todella merkitystä mitä suuhunsa pistää! Itse olen vegaani ja pyrin syömään monipuolisesti erilaisia vihanneksia, juureksia, hedelmiä ja marjoja ja siihen lisänä tulee kaikki gluteenittomat viljat (amarantti, tattari, quinoa, hirssi…), pavut ja herneet, siemenet ja pähkinät. Mahdollisuuksien mukaan valitsen luomua ja/tai kotimaista. En syö lähestulkoot ollenkaan valmistuotteita (soijogurtit, tofu, kauramaito, raakapatukat yms. valmiit tuotteet) vaan pyrin tekemään kaiken itse alusta loppuun asti. Ituja idättelen kotona, koska se on hyvin edullista, helppoa ja ravintorikasta ruokaa. Oloni on useimmiten erittäin energinen ja pirteä – ruoalla ja sen laadulla siis todella on väliä! :)

    • Mahtavaa! Arvostan todella paljon tuota, että tekee kaiken itse ja ei tosiaan osta mitään valmiina. :) Miten turvaat kaikkien vitamiinien saannin kasvisruokavaliolla? Syötkö jotain kuitenkin sitten purkista? Ja oi että, vielä itujakin! Mäkin haluan alkaa kasvattamaan! :) Mutta kuten loppuun totesit, hyvällä ruokavaliolla ja kunnon raakaaineilla pystyy vaikuttamaan omaan energisyyteen ja oloon aika paljon!

  5. Oon kans sitä mieltä,että ruualla on paljon tekemistä hyvinvoinnin kannalta. Toisaalta se mikä sopii toiselle ei taas toimi toisilla ja päinvastoin. Ite syön melko terveellisesti, paljon kasviksia,hyvii rasvoja,muutamia superfoodeja ym.Toisaalta poikaystävän mieltymykset vaikuttaa yhteiseen ruokailuun jonkun verran,koska en jaksa väsätä usemmpaa ruokaa :D Karkkipäivä mulla on kerran viikossa,ja niin..sillon menee se 300-400g kerralla. En vaa kykene luopumaan siitä! :D toisaalta mä en oo ihan varma haluanko ees luopua ja ehkä se vaikuttaa ettei siitä oo päässyt eroon. Vaikka toisaalta tiedän ettei se oo hyväks.

    Aamupalan haluaisin kans vaihtaa ravinteikkaaseen smoothieen,mutta puurosta ja raejuustosta on vaan niin vaikee luopua :D toisaalta ne on vaan tottumiskysymyksiä.

    • Kyllä. Oon sitä mieltä, että jos sun mielenterveys ja henkinen puoli vaatii sen kunnon säkin irtsikoita viikossa niin vedä vaan. Toisaalta pikkuhiljaa määrää vähentämällä saatatkin huomata ettet tarvii kerralla niin paljon kuitenkaan. :) Mutta henkinen puoli on mielestäni aika tärkeä homma ja siksi senkin pitää pysyä kasassa. Itsekin haluan siis ehdottomasti herkutella säännöllisesti.

      Hahah, aih. :D Mun makuun toi sun lemppari yhdistelmä on ihan painajainen, hih. Meitä on niin moneksi. :)

  6. Jep, olet mitä syöt on mottoni! :) Tietty välillä saa herkutellakin… Mutta kiva kuulla että joku on samoilla linjoilla oman näkemykseni kanssa. :)

  7. Mikä asento tuo on tuossa ylhäältä päin toisessa kuvassa? Harrastatko joogaa, mitä olet siitä tykännyt? :)

    • Hahah. Se on itseasiassa joku wannabe yoga -asento. :D Eli ihan vaan tommonen havainnollistava mutta ei, en harrasta joogaa. :)

  8. Loistava kirjoitus! Oot näissä kuvissa raikkaan ja kauniin näköinen kuten aina :) Kuvat ja teksti sopivat hyvin yhteen eikä yhtään haittaa vaikka nämä on otettu sisätiloissa. Lisää vaan näitä! :)

    • Jee. mahtis kuulla! Kiitos paljon, tämmösiä vähän naturellimpia fotoja. :) Niin, onneksi valkoinen seinä hieman pelastaa. Itse en tykkää sisätiloissa semmoisista kuvista joissa näkyy kaikkea kamaa taustalla. Onneksi kohta ollaan taas menossa kesää ja valoa kohden ja ulkona kuvaaminen on taas iisimpää!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta