Kymmenen vinkkiä hyvänolon jouluun

Joulu lähenee ja samoin monilla kasvava pakokauhu kaikesta siitä mitä pyhinä tuleekaan pistettyä suuhun. Jonkun vanhan sanonnan mukaanhan jouluna on lupa syödä yölläkin. Vai onko? Itse en ole koskaan ollut mikään jouluruokien suuri ystävä. En tykkää kauheasti laatikoista ja kinkkukaan ei ole mitään herkkua, lipeäkalaa inhoan. En tykkää erityisemmin myöskään joulutortuista, pullista tai pipareista. Ainut sudenkuoppa ovat ne suklaakonvehdit ja aina toivonkin ettei niitä ostettiais ylimalkaisesti. Oikeastaan viimeisten vuosien ajan ainut karkkitoiveeni on ollut joku kilon säkki irtokarkkeja josta sitten syön aattoillan tai maximissaan vielä joulupäivän. Yleensä Tapanina olenkin jo taas lenkillä tai salilla ja syön kanaa. :D Tiedän kuitenkin, että kaikilla homma ei mene näin. On ihmisiä, jotka rakastavat jouluruokia ja himoitsevat niitä jo kuukausi ennen pyhiä. Kun aatto koittaa niin ruokaahan syödään kuin viimeistä päivää.

Mielestäni sääntö aattona voi syödä mitä haluaa pätee oivasti meihin jokaiseen. Silloin on lupa herkutella ja nautiskella mutta silti mielestäni kohtuus kaikessa. Sairaalaan ei ole kiva joutua… Itse suosittelisin maximissaan vielä joulupäivän pitämään tuota moodia mutta sitten jo vaihtamaan tavallisempaan kevyempään ruokaan. Jos pitkään vetää tuollaista hiilarisatsia on olo varmasti aika raskas. Kannattaakin siis ehdottomasti kevennellä viimeistään parin päivän jälkeen. 

Ajattelin jakaa muutamia omia vinkkejäni jouluolon keventämiseen. 

1. Tee salaatti myös joulupöytään. Sen avulla valitset hieman vähemmän jokaista laatikkoa ja ehkä kinkkuakin. Suosi myös rosollia lautasellasi. 

2. Juo paljon vettä ja yksi lasi vähemmän viiniä. Vesi täyttää vatsaamme ja täten syöt vähemmän joulupöydässä. Alkoholista saat vaan ylimääräistä energiaa tuhdin ruoan lisäksi. 

3. Kuuntele kehoasi. Ei ole mitään järkeä syödä itseään sairaaksi, eli toisinsanoen maata joulu ja tapani sohvalla, koska vatsa on kipeä. Varsinkin jos tavallisesti syö terveellisesti, saattaa yhtäkkinen ähkysatsi laittaa kropan ihan sekaisin ja tukkoon. Kun vatsa alkaa tuntua täydelle, lopeta syöminen ja jätä ehkä vielä vähän varaakin. Eivät ne jouluruoat mihinkään lopu saatika katoa! 

4. Jos kärsit helposti vatsan toimimattomuudesta, suosi joulupöydässä luumuruokia. Esimerkiksi luumukiisseli toimii! Luumuthan ovat ”tukkoutuneen” vatsan pelastus. :D Tortuista voi syödä sen keskiosan, heheh.

5. Lähde liikkeelle joulupäivänä -tai viimeistään Tapanina. Pakkohan ei ole suunnata salille hikoilemaan, kävelylenkit toimivat ihan yhtä hyvin. Pääasia on se, että liikkeellä saat kropan nesteet kiertämään ja aineenvaihdunta taas käynnistyy. Istuminen ja syöminen pysäyttää aineenvaihdunnan helposti ihan täysin.

6. Pelkän syömisen sijaan keskity läheisiisi ja heidän seurastaan nauttimiseen. 

7. Syö paljon hedelmiä. Jouluhedelmät ovat ihania, etenkin ne omenat! Jos sinulla vaan on mahdollisuus nauttia hedelmistä niin herkuttele niillä vaikka joka toinen torttu. :)

8. Sano läheisillesi, että kymmentä suklaarasiaa ei tarvitse ostaa lahjaksi. ;) Jos niitä kuitenkin tulee paljon niin älä syyttä suotta ahnehdi kaikkea. Voit tuoda niitä vaikka loman jälkeen duuniin tai antaa esimerkiksi muulle jouluseurueelle. Tietysti jos pystyy säästämään rasioita keittiön kaapissa kevätpuolelle saakka niin sehän on paras vaihtoehto. :)

9. Jos haluat oikeasti minimoida ne himotukset ja houkutukset niin osta itsellesi joululahjaksi raakasuklaata tai leivo raakakakku. Kun tarjolla on myös herkullisia terveellisiä herkkuja ei niistä sokeri -ja rasvapommeista kieltäytyminen ole niin hankalaa. Monia pelkkä omena ei tyydytä kahvipöydässä…

10. Kuitenkin ennenkaikkea NAUTI. Tavallaan ihmisten pitäisi opetella se, että pienikin annos ruokaa voi olla nautintoa eikä se nauttiminen tarkoita sitä ähkyyn vetämistä. Sopivasti kaikkea. Kuten jo aijemmin totesin, ei se ruoka syömällä lopu. Jouluna on kuitenkin tärkeää nauttia, joten älä kuitenkaan kiellä itseltäsi kaikkea vaan herkuttele. 

Ahdistaako teitä joulunpyhät ja jouluähky jo valmiiksi?

On my way

19 vastausta artikkeliin “Kymmenen vinkkiä hyvänolon jouluun”

  1. Niin osuva kirjoitus! Ahdistaa! Oon nyt tässä viime aikoina onnistunu laihduttamaan n. 4kg ja toiset 4 ois ainakin vielä tarkotus saada pois maaliskuuhun mennessä,mutta ihan jo kauhistuttaa toi joulu että meneekö kaikki työ hukkaan :/ normaalisti syön kyllä tositerveellisesti ja ruokavalio koostuukin kasviksista ja esim just siitä kanasta mutta jouluna koko perheellä on tapa vetää vähän överiks ja sitten makoillaankin yhessä sohvan pohjalla seuraavat pari päivää… Pitäis vaan opetella ottamaan kohtuudella joulunakin. Jospa tänä jouluna onnistuisin hillitsemään itteeni! Koska aion olla siinä tavoitteessa maaliskuussa ����kiitos vinkeistä jutta :) ehdotankin heti jouluseurueelle ton salaatin tekemistä,kun siitä tykkään muutenkin ja kaikki ruoka maistuu paremmalta musta jos on salaattia sen kanssa :) hyvä tapa keventää vähän!

    • Moikka, mukava kuulla. :) Hieno saavutus! Ja en usko, että parin päivän herkiuttelu tuhoaa tuota dieettiä, älä huoli. Kunhan et tosiaan jatka herkuttelua viikkoa… Suosittelen tosiaan pientä liikkumista vaikka jo joulupäivänä ja älä käy puntarilla. Se on turhaa tuolloin. :)

  2. Onneksi kaikki jouluruuat ei ole epäterveellisiä :) Meillä on ainakin laatikoiden, kinkun ja rosollin lisäksi pöydässä aina erilaisia salaatteja, kananmunia ja lohta ainakin parissa erissä muodossa. Niitä voi kyllä syödä (melkein) niin paljon kun jaksaa. Just ne hullut määrät juustoja, joulutorttuja, pullia ja suklaata varmaan aiheuttaa ähkyn – ei se itse ruoka..

    • Totta. :) Toi on tosi hyvä niin tulee syötyä hieman kevyempää ja raikkaampaakin ruokaa niiden tuhdimpien lomassa. Joo no toi on vähän, että mikä kenellekin on jouluruoka ja useille ne on juurikin suklaat, tortut, piparit, kinkku jne. Tosi hyvä jos teillä siihen kuuluu myös kevyempää ruokaa. :)

  3. Minua ahdistaa ajatusmalli, jossa jouluruokien etukäteen aiheuttama ”kauhistus” on todellisuutta. Että sellaista edes ajatellaan. Ei sillä, etteikö itseäni mietitytä – kyllä, mutta suhde ruokaani ei olekaan normaali.

    • Kyllä, olet oikeassa. Itse en myöskään liioin ole joulua miettinyt, koska en tosiaan ole kovin suuri jouluruokien fanittaja. Moni kuitenkin miettii ja tämä oli semmoinen yleinen vinkkelipostaus. :)

  4. Muakin ahdistaa enemmän se, että ihmiset jo etukäteen ahdistuvat joulun syömisistä. :S Se osoittaa, miten vinoutunut käsitys monilla on ruoasta. Minulla on kautta elämän ollut terve suhde ruokaan, terveellinen ruoka on arkipäivää, ja silloin tällöin halutessa mukaan mahtuu herkkujakin. Jouluna syön enemmän kuin normaalisti, koska pöytä on täynnä herkkuja ja kaikenlaista tarjolla pitkin päivää, mutten stressaa siitä. Mulla on terve ja toimiva kroppa, ja liikun paljon, eli hieman reilummat syömiset jouluna ei vaikuta asiaan millään lailla.

    • Mukava kuulla! useat ihmiset kuitenkin murehtivat joulua ja se on fakta. Kuten mainitsin, itse en ole mikään jouluruokien fani ja olen aina jouluisin syönyt ihan normaalisti. Ainut mikä on ollut poikkeus ovat juuri makeat, karkit ja suklaa. Niitä on tullut syötyä enemmän ja useampana päivänä kuin tavallisesti. Olen myös samaa mieltä kanssasi siitä, että jouluna saa ja pitää herkutella! Jos muuten elää perus terveellisesti ei elimistöä liikauta parin päivän poikkeava ruokailu.

      Valitettavasti monella on kuitenkin joulun suhteen sellainen epäterve ahtamismeininki (mikä ei sekään mielestäni normaalia) ja muutamiahan joutuu joka joulu ihan sairaalaan saakka… Eli kaikkea tosiaan kohtuudella :)

  5. Toisaalta pelkään jo etukäteen, toisaalta en! :D Mä yleensä otan joulupöydässä ihan lautasmallin mukaisesti ruokaa: herneitä, salaattia, perunaa, siikaa, karjalanpaistia, kinkkua siivun/pari sekä karjalanpiirakan. :) Olen tämän jälkeen jo täynnä ja jouluruokaa voi aina pakastaa hätävaralle värän. En tykkää erityisemmin kinkusta, mutta menettelee! En myöskään pidä laatikoista yms. joten sen puoleen ei ole hätää!
    Myöskään en riisipuurosta tykkää – joka vuosi olen syönyt siis normaalin kaurapuuron aamulla, kera piilotetun mantelin tietenkin, hahhaa! ;)
    Joulutorttuja olen pienentänyt: yhdestä levystä tulee normaalisti kaksi, mulla tulee sellasia pieniä 4-8! :) Marmeladit korvaan pensasmustikoilla ja -vadelmilla, nam! Pipareista en tykkää, hyi.
    Eli herkutellaan kyllä, mutta juuri niin paljon kun mieli tekee. Eli mun tapauksessa ei kovin paljoa! Jouluomenat on yksi iso herkku mulle, etenkin maapähkinävoin kanssa. Nam! :)

    • Joo, täällä on myös tällainen ei kinkku -ja laatikko fani. Hassua miten perheiden ruokatarjonta jouluna vaihtelee, nimittäin meillä ei ole koskaan ollut perunaa, siikaa, karjalanpaistia, herneitä eikä karjalanpiirakoita joulupöydässä. :D Ei sillä, että olisivat mitenkään huono vaihtoehto mutta meillä ei koskaan vaan ole ollut. Noi kuulostaakin jopa ihan hyviltä verrattuna laatikoihin sun muuhun. :)

      Joo, mielipiteet kyllä vaihtelevat. Täällä taas rakastetaan riisipuuroa kanelin ja sokerin kera. :) Ja ihana vinkki nuo minitortut. Mä syön noita ihan arkenakin noita omppu-maapähkinävoi settejä, ihan parasta terveys herkkua!

  6. Pyhät on muutenkin hankalia ihmisille kellä on ongelmia syömisen kanssa. Mutta oon kyllä itse sitä mieltä, että ”Sillä ei ole väliä mitä syöt joulun ja uudenvuoden välissä vaan mitä syöt uudenvuoden ja joulun välissä” :) Jos muuten on ruokavalio kunnossa niin jouluna syödyt överit ei tuhoa tuloksia tai lihota :) Mutta tosiaan, tämähän ei päde ihmisiin kellä on vääränlainen ruokavalio ympäri vuoden, toisaalta jos näin on niin miksi stressata sitten yhdestä juhlasta niin kauheasti jos muutenkin syö miten sattuu :D

    • Niin, ei välttämättä vaikuta tosiaan painoon mutta jos monta päivää mättää tuntuu se varmasti olossa. Jokainen siis kuunnelkoon kehoaan. :) Tuokin on totta. En usko, että muutenkin pizzoilla elävät sen koommin miettivät asiaa joulunakaan, vedetään kaksin käsin vaan! Mun mielestä joulussa on kuitenkin tärkeintä joulun tarkoitus ja läheiset. Toivottavasti monen muun mielestä myöskin. :)

  7. Mielestäni panikoiminen ennen joulua syömisestä ja ahdustuminen täysin normaalista asiasta nimeltä syöminen, kertoo ainoastaan kieroutuneesta ajatusmaailmasta ja epänormaalista suhtsutumisesta ruokaan. Terve ihminen ei ahdistu siitä mitä tulee EHKÄ kahden viikon päästä syömään. Sillä ei ole mitään merkitystä mitä joulunpyhien aikaan syö jos suhde ruokaan on muun vuoden balanssissa :) peace!

    • Word. Normaaliin ruokasuhteeseen ei kuulu kahden viikon päähän sijoittuvan juhlaruokailun stressaus etukäteen ja sen funtsiminen, kuinka aikoo jo tapaninpäivänä kompensoida mahdollisen herkuttelunsa.

  8. Hyvä kirjoitus! :) Musta on aina ollut vähän hassua miten ihmiset ryntäävät ennen pyhiä kauppoihin ja lastaavat kärrynsä täyteen herkkuja ihan kuin olisi tulossa joku maailmanloppu (haha, sorrun tähän joskus itsekin ;))! Mutta lähinnä semmoinen kohtuus kaikessa tuntuu puuttuvan, vähempikin voisi riittää ja saahan sitä ruokaa joulun jälkeenkin..

    • Niin. Jouluna varmaan hamstrataan sitä ruokaa vähän enemmän kuin olisi edes tarvis. :D

  9. Hei Jutta !

    Olen jo seurannut blogiasi jonkin aikaa ja tästä kirjoituksesta minulle heräsi suuri huoli sinun hyvinvoinnistasi.
    Kukaan normaalisti ruokaan suhtautuva ei tee,ei murehdi eikä suunnittele syömisiään näin.
    Tässä kohtaa voisin kertoa,että sairastan itse anoreksiaa, joten kokemuksia/tietoa siitä kuinka ruokaan tulisi suhtautua on. Minä myönnän heti,että joulu ja siihen liittyvät syömiset herättävät ahdistusta ja lihomisen pelkoa,mutta tiedän että se johtuu syömishäiriöstäni. Haluaisin viettää tämän joulun ilman jatkuvaa kaloreiden pyörittelyä päässäni ja vaimentaa ”mörön” äänet.
    Olen myöskin samaa mieltä,ettei jouluna tarvitse ostaa kauppaa tyhjäksi, eikä syödä itseään ähkyyn.Joulusta voi kuitenkin nauttia, eikä murehtia kaloreita.
    En ole diagnosoinut sinulle anoreksiaa tämän perusteella, mutta toivoin että saisin sinua jotenkin ”heräteltyä” miettimään suhtautumistasi ruokaan kaiken kaikkiaan. Minäkin aikanaan luulin vaan liikkuvani ja syöväni terveellisesti ja lopulta minut pakotettiin lääkäriin,joka kertoi minulle sairaudestani.Se todella pysäytti,vaikka ensin kielsinkin jyrkästi sairauden.

    • Moikka! Siis tekstihän on kirjoitettu yleisesti ihmisille enkä puhunut siinä itselleni tai mitenkään, että itse nyt jännittäisin jouluruokailua. :) Tiedän kuitenkin, että moni varmaan pohtii ja miettii asioita (etenkin painoa pudottaneet), joten koin vinkit siinä mielessä ajankohtaisiksi jakaa. Mulla ei ole anoreksiaa, joten älä huoli. :) Jännä miten jengi aina olettaa, että jokaisella on syömishäiriö. Jos noin pohtii niin sittenhän kaikilla vinkkejä jakavilla treeni/hyvinvointibloggareilla on joku häiriö.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta