I love running

Kyllä, rakastan juoksemista. Aloitin lapsena, neljännellä luokalla jolloin alkuun juoksin pitkiä matkoja koulun kisoissa, siitä sitten kunnan yleisurheiluskaboissa ja piirikunnallisissa. Matkani olivat 1500 m ja 600 m, sekä vielä pidemmät matkat. Jo tuolloin mulla oli hyvä kestävyys ja hapenottokyky mutta sen sijaan räjähtävyys oli/on heikkouteni. Minun on edelleen todella helppo juosta pitkää lenkkiä vaikka viime lenkkikerrasta olisikin kulunut aikaa. Hengityselimistöni on kai ikäänkuin rakennettu pitkäkestoista liikuntaa varten, jos niin nyt voi sanoa. Nykyään olen vaan ehkä hieman mukavuudenhaluinen. Nimittäin, kun treeni alkaa menemään sinne epämukavuusalueelle mä alan suuntaamaan himaan päin. :D Varsinkin näin talvella… Mussa ei taida olla enää pisaraakaan sitä itsensä rääkkäämisen halua vaan tahdon liikkua siten mikä tuntuu hyvältä. Myös siinä hetkessä, eikä vaan vaikka treenin jälkeen. Tämä voi jonkun mielestä olla huono seikka, itse taas pidän sitä positiivisena muutoksena.

On muuten aika nahkeaa harrastaa juoksemista tähän vuodenaikaan. Kun lämpömittari kapuaa sinne yli kymmenen pakkasasteen mua ei saa kyllä enää lenkkipolulle, en halua jäädyttää keuhkojani tai riskeerata itseäni alttiiksi flunssalle. Silloin mielestäni se juokseminen alkaa olemaan jo enemmänkin sellaista pakkopullaa kuin nautinto. Täytyy kuitenkin sanoa, että itse diggaan loskassa juoksemisesta. Kuten esimerkiksi eilen vedettiin lenkki aikamoisessa loskikossa, siinä saa kroppa hieman erilaista treeniä vaikka juokseminen on väistämättäkin hitaampaa. Kroppa saa edes hitusen niitä maastoeroja. Loskakelillä on yleensä myös suhteellisen lämmin jolloin juokseminen ei tunnu ollenkaan pahalle edes hengityselimistössä.

Ilmaston lisäksi talvella haasteellista on ylläri, ylläri se juoksupukeutuminen. Itse olen tässäkin sitä mieltä, että less is more. Ennemmin juuri juoksutakin alle tyyliin hengittävä juoksuteeppari, jonka päälle sitten juoksemiseen tarkoitettu poolopaita kuin villapaitoja. Juoksuhousut hieman paksummasta materiaalista olevat ja päähän pipo, sekä kaulaan tuubiliina. Käsissä käytän ihan suhteellisen ohuita sormikkaita. Juostessa tärkeää on kevyt olemus ja se ettei juokseminen tunnu vaatetuksen vuoksi raskaalle. Siksipä itse puen mieluiten vähän vähemmän kuin liikaa. Mulle ainakin tulee yleensä aina kuuma kylmän sijaan. :D

IMG_9548-001IMG_9545-001

Olen viime aikoina miettinyt voisiko mulla olla jotain tavoitteita juoksemisen suhteen. Kevät lähenee ja se on varma merkki siitä, että tulen taas viihtymään lenkkipoluilla kolmisen kertaa viikossa. Kerran olen juossut puolikkaan maratonin, joten mietin olisiko nyt uusinnan paikka. Tosin, eihän se puolikas ole juuri mitään mutta kokopitkän maratoninkaan juokseminen ei oikein houkuta. Siinä mennään liikaa jo sinne epämukavuusalueelle. :D Juoksen tavallisesti kesät-talvet 7-10 kilometrin lenkkejä, joten ehkä se matkan pidentäminen etenkin sitten, kun tiet ovat taas kuivia voisi toimia?

No miksi sitten ylipäänsä harrastan juoksemista lihaskuntoharjoittelun ohessa? Tähän on helppo vastata. Haluan, että mulla on hyvä kestävyyskunto. Pelkkä ulkoinen ei riitä itselleni vaan tahdon oikeasti, että jaksan juosta bussipysäkille tarpeen tullen ja noh, ehkä vähän pidemmästikin. :D Musta on aika huolestuttavaa kuinka niin moni vaan treenaa punttia mutta unohtaa täysin sen aerobisen puolen. Hyvä kestävyyskunto vaikuttaa kuitenkin niin moneen asiaan ja mikä tärkeintä, suojaa monilta sairauksilta. Näistä hyviä esimerkkejä ovat tyypin 2 diabetes, sydänsairaudet ja kohonnut verenpaine. Lisäksi hyvä kunto auttaa jaksamaan ihan arjessa, olet vikreämpi ja mielikin on korkeammalla. Siispä kyllä kannattaa sitä aerobista harrastaa! Jos juoksua inhoaa niin hyviä lajeja ovat esimerkiksi spinning, aerobic jossa sykkeet kohoaa, uiminen tai vaikka tanssi.

Harrastaako moni teistä juoksemista myös näin talvella? Ja onko teillä juoksutavoitteita tulevaa kevättä varten? 

IMG_9547-001

On my way

20 vastausta artikkeliin “I love running”

  1. Hyvä lihaskunto helpottaa arjessa elämistä jopa enemmän kuin matalan sykkeen kestävyyskunto. Tämä korostuu vanhemmiten. On vaikea lähteä kävelylle, jos ei pääse omin voimin sängystä ylös. Lihasvoimaharjoittelua suositellaan jopa hyvin iäkkäille. Lihakset suojaavat esimerkiksi diabetekselta.

    http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1421071058926

    • Kyllä näin on! Lihaskunto on tärkeä osa ja siksi sitä harjoitankin. Se ei kuitenkaan poissulje sitä etteikö aerobisella kunnolla olisi merkityksensä. Ja suuri onkin. :)

  2. Itse liputan myös hyvän aerobisen kestävyyden perään! Punttipirkot ei tajua useinkaan olevansa aerobisesti täysin rapakunnossa. Rauta nousee kyllä, mutta metriäkään ei jakseta juosta. Hyvä kunto on paljon muutakin kuin = penkkitulos. Itse olenkin lähtenyt rakentamaan omaa kuntoani niin, että ensin aerobinen puoli kuntoon ja sitten lihaskuntoa sen rinnalla.

    • Kyllä! Uskon kuitenkin, että moni salillakin huhkiva tekee ohessa aerobista mutta on näitä jotka eivät sitä ollenkaan harrasta. Mielestäni balanssi ja tasapaino näiden kahden välillä on must! Itse en missään nimessä enää lopettaisi lihastreeniä, koska se on tosi tärkeää kokonaisuutta ajatellen mutta vastaavasti en tosiaan luopuisi myöskään hyvästä peruskunnosta. :)

  3. Minä taas vihaan, VIHAAN juoksua! :D Pitkistä reippaista kävelylenkeistä pidän, mutta juoksua en voi sietää. Viime kesänä yritin tehdä juoksulenkkejä, kun en omistanut salikorttia, mutta joka kerta se oli yhtä vastenmielistä. Koulussakin olin parhaimmillani lyhyillä matkoilla, juurikin niissä räjähtävissä lähdöissä. Aerobista kuntoa pidän yllä ryhmäliikuntatunneilla, ja juurikin niillä pitkillä kävelylenkeillä :)

    • Täysin samoilla linjoilla kanssasi haha :D inhoan juoksulenkkejä, mutta ”powerwalkit” ovat aivan eri ja niitä vetelen viikottain..hassua.

    • Hahah, mutta ei se mitään. :D Tehokas kävely on myös hyvää reeniä! En usko, että olette ainoat jotka eivät juoksemisesta pidä. Onhan se jollain tapaa aika tylsää ja jos siihen ei ole koukuttunut voi se tuntua pakkopullalta. :)

  4. Täällä toinen, joka ei ole koskaan oikein löytänyt juoksemisen iloa. Reippaat kävelylenkit ovat ihania, mutta juokseminen tuntuu aina niin puuduttavan tylsältä. Hoidan aerobisen kuntoilun juuri kävelylenkillä ja kuntopyörällä tehdyillä intervalleilla. Ehkä kevään tulen kokeilen myös juoksuintervalleja, josko se sopii luonteelleni paremmin kuin tasatahtiin juokseminen :)

    • Mutta tuo on yhtä hyvä tapa! Pääpointti on se, että pitää huolta siitä kunnostaan. :) Munkin pitäisi tehdä noita intervalleja… Oon surkea niissä.

  5. Itse siirryn aina hiihtämään kun lumet tulevat maahan. Hiukan vaihtelua juoksulle. :)

    • Kyllä! Myös hiihto on kuningasta! Nyt kun sitä lunta kerran tuli, niin sukset soikeena ulos lykkimään.

    • Minä olen myös hiihtänyt paljon nuorempana, kilpailin silläkin saraa. Luistelutyylin hiihdolla. :) Viime hiihtokerrasta on kuitenkin ainakin kymmenen vuotta. En omista enää suksia mutta joskus olisi kyllä taas mukava päästä ladulle!

  6. MInä minä! 6 vuoden tupakoinnin jälkeen aloitin uudestaan yläasteella alkaneen juoksun harrastamisen. Puntilla olen käynyt koska se luonnistui tupakoidessakin vaikkakin erittäin typerää! Nyt kohta 5 vko ilman syöpäkäärylettä ja ensimmäinen puolimaraton edessä toukokuussa! :) Juokseminen on niin ihanaa ja tänään ekaa kertaa huomasin juoksu nopeuteni parantuneen ja lenkki meni täydellisesti! Täysi maraton tavoitteena 2016, monipuolisesti aerobista ja lihaskuntoa! (itse olen hurahtanut streetworkouttiin vuoden tankotansseilun jälkeen. :) Anteeksi sekava kirjoitus tyylini, löysin blogisi tänään ja innostuin kovasti kun harrastat juoksua ^_^

    • Mahtavaa!! Kuulostaa super hyvälle. Onnittelut tupakoinnin lopettamisesta mahtava päätös! Kyllähän se hieman ristiriitaista on jos treenaa ja vetelee röökiä päivittäin, not good. Monipuolinen treenaaminen on parasta ja se ettei jämähdä yhteen juttuun. ;) Tsemppiä paljon sinne! :)

  7. Ihanan positiivinen blogi! :)

    Mä liputan kyllä kans aerobisen liikunnan puolesta! Lihaskunto on tietty tärkeää siinä ohella.. Ainaki ite saan just juoksemisesta ja esim bodycombat tai attack tunneista sen parhaan fiiliksen, oikeen kunnon endorfiini ryöpyn :D siks tykkäänki juuri aerobisesta eniten!

    • Voi kiitos Pihla! :) Jep, balanssi molempien välillä on se paras. ;) Vitsit, varmasti hyvä tunteja. Itse ei ole tullut aikoihin käytyä ryhmäliikunnassa mutta uskon, että sieltä irtoaa hyvää energiaa tähän tammikuuhun. Tsemppiä! :)

  8. Mä en käsitä ko porukka valittelee et -10 kylmemmillä ei voi lenkkeillä :’D Oon pohjosesta tosin kotosin mt yli -25 on vasta semmone keli ettei pysty menee. Mulla kans keuhkot toimii tosi hyvin mut kylmällä toki hengittää huivin läpi :) Ja vaikka kylmä aluksi sattuu keuhkoihin, se tunne ei kestä kovin kauaa jos ei vaa anna periksi ja kävele kotii.

    • Salla!
      Asutko etelässä vai pohjosessa? Jos asustelet pohjosessa niin et ehkä ole tietoinen etelän kylmästä viimasta? Itse käyn joka talvi pohjosessa sukuloimassa ja vaikka pakkaset ovatkin välillä siellä kovat, niin niitä kestää eritavalla(paremmin) kun esim. Helsingin pakkasta kylmän tuulen kera. Hrr, se on kylmää kyytiä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta