Chia välipalana

Yksi suosikki välipalani on jo hyvin pitkään ollut chiapuuro. Kyseinen tuorepuuro on paitsi terveellinen, myös hyvin maukas. Itse tykkään vielä oikein sellaisesta paksusta ja ”jähmettyneestä” vanukkaasta joka on muhinut jääkaapissa useamman tunnin. Sellaisenaan en tosin puuroa syö, vaan tykkään aina maustaa sen jollain tapaa. Välillä marjoin, toisinaan hedelmin tai vaikka maapähkinävoilla, hunajalla, pähkinöillä jne.

Nesteellä johon tuorepuuron tekee on aika suuri merkitys, se oikeastaan tekee sen maun. Itse rakastan kookosta ja mielestäni se makuna sopii erinomaisesti juuri chiojen kanssa. Ruohonjuuren Koko -kookosjuoma on todella maukasta ja yksi lemppareistani. Kyseistä juomaa löytyy muuten suklaisenakin, jolloin on mahdollista saada oikein ihana ”terveellinen suklaavanukas”, ihan vaan vinkkinä! ;)

Tuorepuurohan on paitsi terveellinen niin hyvin nopea tehdä. Itse laitan yleensä chioja 3-4 rkl ja nestettä sitten ihan summissa siten, että määrä näyttää ”täyttävälle”. Siemenethän paisuvat nesteessä aika paljon, joten siksi pieni määrä niitä riittää.

IMG_0840-002

Miksi chioja kannattaa sitten syödä?

  • Sisältää runsaasti kuituja, vitamiineja ja antioksidantteja.
  • Siemenissä on erinomainen rasvahappokoostumus.
  • Siemenien proteiinipitoisuus on ns. täydellinen.
  • Gluteenittomia vaihtoehto.

Eli mielestäni erinomainen korvike vaikka kaurapuurolle. Itse en ole mikään suuri keitettyjen puurojen ystävä, joten tuoreet sellaiset ovatkin ehdottomasti oma juttuni! Eilen tein iltapalaksi chiapuuron, johon laitoin Koko -kookosjuomaa, hunajaa, kiwiä ja cashew-pähkinöitä. Oli muuten aika herkkua!

Onko täällä muita chiaan rakastuneita? :)

IMG_0806-001

On my way

8 vastausta artikkeliin “Chia välipalana”

  1. Olen jo pidemmän aikaa miettinyt, että pitäisi kokeilla tehdä chiapuuroa. Pitääpä ehkä jo viikonloppuna ostaa siemeniä ja testata, sopiiko omaan makuuni :)

    • Kannattaa kokeilla, tuut varmasti tykästymään! Nyt nuo ovat Ruohonjuuressa alessa, olikohan jotain vajaa yhdeksän egeä pussillinen. :)

  2. Itse tykkään kyllä. Chia-puuro on myös siitä hyvä, että se säilyy parikin viikkoa jääkaapissa, joten sitä voi laittaa valmistumaan isommankin satsin varastoon.

    • Okei, hyvä vinkki muuten. :D Itse olen aina tehnyt vaan yhden annoksen.

  3. Voi ei, mulle kävi huonosti tässä kokeilussa: en nimittäin kovasta halusta huolimatta pystynyt syömään sitä chia-vanukasta. Näytti liian paljon sammakonkudulta ja johtuiko sitten tuosta ajatuksesta kun alkoi kiertää vatsassa. Ehkä pitäisi kokeilla uudestaan vaikka sillä suklaisella värillä?

    • Hahah, sori mutta mulla oli aika samanlainen eka kokemus. :D Tein puurosta liian paksua. Koitappas laittaa enemmän nestettä ja tehdä siitä hieman vetelämpää. Toimii kymmenen kertaa paremmin! Eikä näytä kudulle joka jää kurkkuun kiinni.

      Onhan tavallinen puuro kyllä ”kauniimpaa” mutta kaikkeen tottuu. Mäkin olen aika koostumus -ihminen ja jos ruoka on jollain tapaa oksettavaa juuri koostumukselta en sitä pysty syömään. Siispä kaikki jötöt on mulle ainakin haasteellisia. Itse aina kauhistelen niitä puuro, raejuusto, mehukeitto ja marjat yhdistelmiä ja vielä sellaisesta pakastepurkista, hyiii. :D

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta