Sano ei kausiflunssalle

Joku ehkä muistaa kuinka viime viikolla päivittelin mieheni flunssaa ja pelkoa siitä, että se iskee myös minuun. Kun toinen viikon köhii ja niistelee sun vieressä on ne basillit aika taatusti jylläämässä myös sinun kropassasi. Pienehkö flunssanpoikanen tai orastava sellainen muhun iski mutta hyvin lievällä tavalla, parissa päivässä olin jo täysin normaalissa kunnossa.

Vedän tällä hetkellä jatkuvalla syötöllä aika paljon erilaisia superfoodeja ja muita vitskuja kuten tiedättekin. En niinkään enää purkista pillereiden muodossa, vaan enemmän nesteinä ja jauheina tai ihan hedelmien, marjojen sekä maustekasvien muodossa. Minä uskon vahvasti noiden voimaan ja vaikutukseen! Se, että flunssa ei tule kunnolla sinua petiin latistaen on pakko johtua jostain, varsinkin omassa tapauksessani. Minähän olen aina ollut sellainen, että muhun tarttuu kaikki pöpöt todella helposti. Lapsenakin olin paljon kipeänä ja kannoin kaikki flunssat kotiin. Joillain ihmisillä saattaa vaan luonnostaan olla huonompi immuniteetti kuin toisilla. Uskon kuitenkin, että tuota immuniteettia on mahdollista kasvattaa ja se projekti mulla onkin meneillään! Meidän ei automaattisesti pitäisi alistua ajatukseen, että flunssa sairastetaan 2-4 kertaa vuodessa. Flunssia vastaan on mahdollista taistella.

Se mitä suuhumme laitamme merkkaa niin paljon. Sokerihan on virusten ja bakteerien ruokaa ja kasvualusta, joten sen vähentäminen ruokavaliossa saattaa huomattavastikin vaikuttaa siihen kuinka paljon olemme sairaana. Pahin moka on sortua karkkipussiin silloin, kun flunssa meinaa puskea päälle. Aika moni meistä taitaa syödä monipuolisesti mutta silti flunssat vaan meinaavat tulla. Jos näin on, suosittelen ehdottomasti extra vitskujen lisäämistä ruokavalioon! Toisille se perusterveellinen ruokavalio riittää mutta toisille ei. Itse vältän myös maitotuotteita, jotka pitävät kehossa jatkuvaa tulehdustilaa yllä. Niin ja tietenkin alkoholin ja tupakan pois jättäminen auttaa pitämään meidät terveempinä. Itse ainakin monesti huomaan jos olen nauttinut alkoholia, saattaa muutama päivä sen jälkeen olla vähän heikko ja vastustuskyvytön olo. Ja voin vaan kuvitella mitä päivittäinen tupakan polttaminen elimistöllemme tekee…

IMG_1372-002IMG_1383-001

No mitkä sitten ovat omia aseitani flunssaa vastaan?

  • Ihmekasvi inkivääri. Tuo maustekasvi on ihan huikea vastustuskyvyn lisääjä. kirjoittelinkin siitä laajemmin joku aika sitten, postaus löytyy täältä. Inkivääriä käytän joka aamu smoothiessa ja iltaisin itse väsätyssä mehussa.
  • Appelsiinit. Näitä ostetaan kotiin jatkuvalla syötöllä. Jokainen varmasti tietää, että ne sisältävät runsaasti C-vitamiinia, josta on etua yleisen vastustuskykymme kannalta.
  • Tyrnirouhe. Tyrnistäkin kirjoittelin hetki sitten ja itseasiassa kyselin hieman teiltä vinkkejä tuon marjan suhteen. Muutama vinkkasi rouheesta, jota olikin pakko käydä Ruohonjuuresta hakemassa. Menee todella hyvin aamusmoothien seassa ilman, että edes maistuu läpi. Siispä tästä varmasti tulee meillä ihan vakkarikalustoa. Tyrni on mieletön luonnon oma superfood!
  • Puhdistamon Super C-vitamiinijauhe. Tätä olen syönyt nyt viime vuoden lopulta saakka ihan päivittäin ja en enää luovu! Yhden flunssanalun jo selätinkin kyseisellä tuotteella joten pakko sanoa, että se toimii! Puolikas teelusikka kyseistä jauhetta sisältää luomulaatuista Ceetä 2500 mg ja päivittäinen suositusannos on 1/4 teelusikallinen. Purkki on aika hintava mutta pienen määrän vuoksi hyvin riittoisaa. Mulla on itseasiassa vielä sitä ensimmäistä purkkia runsaasti jäljellä vaikka olenkin käyttänyt tätä jo muutaman kuukauden.
  • Suomalaiset marjat. Joka aamuinen smoothieni on viime aikoina sisältänyt läjän suomalaisia pakastemarjoja. Mielestäni aivan loistava tapa aloittaa päivä, kunnon vitamiinipommi! Ja marjojen voimaan uskon vahvasti, ne ovat varmasti yksi vanhanaikaisimmista tavoista torjua flunssaa.
  • Hunaja. 100 % luonnontuote, johon ei lisätä mitään ylimääräistä (ei ainakaan suomalaiseen luomuhunajaan). Se sisältää runsaasti vitamiineja, entsyymejä, mineraaleja ja aminohappoja. Hunajan käytön sanotaan lisäävän vastustuskykyä ja edistävän hyvinvointia. Tietysti hunaja on myös sokerinen, joten siinä mielessä liikaakaan sitä ei kannata käyttää.

IMG_1410-002

  • Regulat Pro Bio -entsyymivalmiste. Tämän sain itseasiassa blogini kautta testiin ennen joulua, joten sinällään suhteellisen uusi tuttavuus itselleni. Kyseessä on entsyymivalmiste joka tukee elimistön omia entsyymiprosesseja. Positiivisia vaikutuksia kehossamme ovat vastustuskyvyn kasvaminen, energian ja vitalisuuden lisääntyminen sekä hiusten vahvistuminen. Tämä kuuluu minulla siis päivittäisiin vitamiinirutiineihin ja vedän pienen annoksen aamuin -ja illoin veteen sekoitettuna.
  • Gastronel + joka tämäkin samaan aikaan blogin kautta testiin saatu tuote. Olen itseasiassa aina suosinut maitohappobakteeri -valmisteita vatsani vuoksi. Kun vuosi sitten tein ruokavaliomuutosta vaihdoin myös kevyet maitohapot oikeasti kunnon jytyihin tuotteisiin. Gefilukset lensivät nurkkaan ja tilalle tuli hintavemmat mutta oikeasti voimakkaammat maitohapot. Gastronel + vaikuttaa suoliston kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin positiivisella tavalla ja sisältää kestävämpiä maitohappoja kuin useammat tavalliset maitohappobakteeri -valmisteet. Monesti puhutaan, että maitohappoja syödään, kun lähdetään ulkomaille. Toki siellä on eri bakteerikanta mutta miksi ihmeessä emme söisi näitä vatsaa ja suolistoa suojaavia bakteereita myös kotimaassamme? En todellakaan usko näistä olevan ainakaan haittaa elimistöllemme.

Miten te suojaudutte flunssakaudelta? Jotain erityisvinkkejä joita haluaisitte jakaa? :)

On my way

4 vastausta artikkeliin “Sano ei kausiflunssalle”

  1. Huomaa todellakin elintapojen merkityksen!! Meillä kolme – minä, äiti ja isä – sairastuttiin jokainen samaan aikaan flunssaan, ja kaikilla oli se kurkku kipeänä, nenä tukossa ja kuumetta. Mie lepäsin, join teetä, söin paljon hedelmiä ja marjoja sekä lohta yms, yleensäkin todella terveellisiä aineksia ja vähensin vähän maitotuotteita. Paranin kahdessa päivässä. Äiti ja isä ovat edelleen hiukan flunssan kourissa – isällä ei ole makuaisti palannut vieläkään ja äitillä jäi on-off tauti päälle. Aina, kun tulee huonompi olo, käydään hakemassa kaupasta vehnäleipiä, suklaata, sipsiä ja karkkia, ruokana on pakastepizzaa koska ei jaksa tehdä ruokaa. Buranaa vedetään naamaan kun viimestä päivää ja ihmetellään miksei parannuta ja miksi minä paranen. Ennekin on olen toitottanut hyvästä ravinnosta yms. mutta hyö eivät siihen usko ja heidän mielestään sokeri, huonot rasvat ja höttövehnä on ruokaa normaalimmillaan. En nyt sanoisi :D
    Jokainen tosin tehkööt valintansa, jos eivät faktaa usko niin passaahan se mulle, kunhan eivät miulle tuputa sitä pizzaa ja suklaata – ellei kyse ole kukkakaalipizzasta ja raakasuklaasta ;)
    Itsehän suojaudun juurikin syömällä ravintorikasta ruokaa, liikkumalla etenkin ulkona, pitämällä jalat lämpöisenä ja nukkumalla riittävästi. Vitamiinit on kovassa käytössä myös :)

    • Nojoo, noinhan se juuri menee!! Toi on kyllä uskomatonta… mutta vaikeaahan se on toisten ruokailutapoja muuttaa jos koko ikä on syöty tuolla tapaa. Ymmärrän siis hyvin, että sinä olet tervehtinyt ja toiset ei. :D Hyviä keinoja. Myös uni on kyllä todella tärkeää terveyden kannalta.

  2. Hei! Kiitos kivasta blogista! Olisi mukava kuulla tulevaisuuden suunnitelmistasi. Mietitkö lasten hankintaa 30 vuoden lähestyessä? Aiotteko elää kahden ihmisen taloudessa vai viliseekö teillä joskus pienet jalat kotona?

  3. Moikka! Kiva kuulla, että blogistani pidät. :) Täytän tosiaan kesäkuussa 28 -vuotta, ohhoh. :D Lapset eivät ole hankintalistalla eivätkä tilauksessa vielä useampaan vuoteen. En oikein osaa kuvitella itseäni äidiksi vielä ainakaan… Varmaan joku +35 olisi hyvä ikä elää noita juttuja todeksi. Tosin, eihän sitä tiedä miten elämä vie ja heittelee, mitä vastaan tulee.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta