Ei aamupuurolle

Jossain vaiheessa aloitin aamuni aina puurolla, raejuustolla ja mehukeitolla. Olo oli väsynyt ja limainen, siihen vielä maitokaffi päälle niin ah ihanuutta. Mehukeittoihin en enää koskisi mistään hinnasta, varsinkaan niihin alle kymmenen kalorin makeutusaine putiloihin, hyi. Puurokin on nykyään mulle vähän niin ja näin. Ainakin vuoden päivät olen aloittanut aamuni kunnon vitskupommilla, eli smoothiella jossa on jos jonkunlaisia jauheita. Ihan erilainen olo kuin ennen. Nykyään olen töihin tullessa väsyneen sijaan virkeä ja energinen!

Itse koin myös aina, että puuro ei pitänyt nälkää. Vaikka vedin sitä myös raejuuston ja muiden lisukkeiden kera, niin nälkä oli jo tunnin päästä. Tokikaan en nyt halua yleistää mutta jos satut kärsimään aamuisin vetämättömästä ja väsyneestä olosta, voi tämä hyvin johtua aamiaisestasi. Minä väittisin edelleen, että lämmin ruoka vaan tekee uneliaaksi.

IMG_2114-002

Puuro on kyllä sinällään ravintoarvoiltaan terveellinen, suomalaisen ruokaympyrän yksi kulmakivi. Eli en halua sitä täysin maanrakoon ajaa, se ei ole tarkoitus. Minä nyt muutenkin vähän boikotoin tätä perinteistä suomalaista ruokavaliota, joten eipä ole ihme etten mikään puuronkaan suurkuluttajakaan ole… Nykyään oikeastaan syön kunnon kaurapuuron todella satunnaiseti ja tuokin on tehty gluteenittomiin hiutaleisiin. Ja haluan vielä tähdentää, että syön keitetyn puuron nimenomaan illalla jos syön, en aamulla. Kuten olen täälläkin kirjoitellut, suosin keitettyä enemmän raakapuuroa, joka on tehty chioihin. Paljon raikkaampi vaihtoehto! Kaurapuuro on sellainen hätävara ja ihan satunnainen ruoka, jota joskus vaan tekee mieli.

Muutama päivä sitten kaapissa oli vähän köyhä tilanne ja minulla laiskuus lähteä kauppaan. Silloin turvauduin puuroon ja marjoihin. Päälle lisäsin vielä hieman agavea ja kookoshiutaleita, olihan tuo hyvää ja unikin tuli mukavasti.

Mitä mieltä te olette keitetystä puurosta? Onko joku muukin kokenut puuron väsyttävänä ja ns. limaa keräävänä ruokana?

IMG_2106-002IMG_2099-001

On my way

25 vastausta artikkeliin “Ei aamupuurolle”

  1. Nyt näkyy blogeissa kaikkia ihania chia-siemen reseptejä, terveellisiä suklaavanukkaita yms olisi kiva syödä, mutta miten sinun vatsa kestää näitä, omalla kohdallani hurjat vatsaongelmat?
    Sama juttu paljon kehutun msm+c jauheen kanssa. Ostin ihan vain tukan kasvattamista varten, 36e, mutta lähes täysinäinen paketti lojuu nyt kaapissa, vatsaongelmat ja migreenin siitä sai, onko sinulla ollut mitään oireita?

    • Moikka! Kai tottelit noiden annostelua oikein? Paketissahan varoitellaan, että liian suurella ja nopealla määrällä voi saada vatsan sekaisin? :)

    • Miia, kuten V sanoi onhan annostukset kohdillaan? Niitä siemeniä ei kuulu laittaa kuin muutama ruokalusikallinen. Ja itse laitan MSM:ää smoothieen maximissaan ruokalusikallisen per päivä. Vaikka oon aika herkkävatsainen niin en ole kyllä saanut mitään oireita. Kokeiles pienempiä annoksia ja totuttelua jos ajan kanssa helpottaisi? :)

    • Juuri luin lehdestä chia siemenien virallisen suosituksen, eli max 1 ruokalusikkalinen päivässä ja hyvin turvotettuna.

    • Ohhoh. Itse olen laittanut kaksi lusikallista, ihan maximissaan kolme. Ruokalusikallinen tuntuu todella pieneltä määrältä mutta ehkä toimii juurikin overnight -puuroihin. :) Minä olen yleensä turvottanut tyyliin tunnin tai kaksi vaan. Pitää pidentää aikaa ja vähentää määrää.

    • Hmm..msm+c aloitin sillä suosituksella 1tl päivä, mutta nyt tauon jälkeen puolikas tl niin ei niin pahoja oireita. Chiaa taisin innostua syömään alkuun enemmän kuin 1rkl/pv..vaikkakin aina kyllä yön yli turvotettuina. Annan siis sillekin uuden mahdollisuuden :)
      Tulee vaan mieleen, että voiko olla terveellistä jos tulee niin kipeäksi. Seuraavaksi sun kookosraakasuklaapallot kokeiluun!

    • Voihan olla etteivät sovi sulle? Älä ihmeessä käytä jos sairaaksi tuut. :( Oih, ne on kyl hyviä! Aijon itsekin tehdä kyllä useammin. Makeanhimoon just hyviä korvikkeita. ;)

  2. Minulle puurot ovat melko kausiluontoinen juttu – kylminä kuukausina tekee mieli pehmeäksi haudutettua kaura- tai tattaripuuroa ja näin kevään kynnyksellä palaan jälleen kevyempien tuorepuurojen pariin. Tuorepuurot teen usein manteleista tai pähkinöistä ja marjoista, joten nekin täyttävät mukavasti :) Olen kuitenkin samoilla linjoilla sen kanssa, että lämpimät viljapohjaiset puurot saavat monesti olon väsyneeksi tai vetämättömäksi, joskin tuota puuron jälkeistä näläntunnetta en allekirjoita – laitan ruokaisuutta lisätäkseni päälle kaikkea mahdollista hedelmistä ja marjoista pähkinöihin ja jukurttiin, avokado on erityinen suosikkini kaurapuurossa! Sen olen myös huomannut, että jos heti herättyään on energinen treenivire päällä, antaa puuro hyvin virtaa esimerkiksi aamupäivän juoksulenkkiä varten eikä ”puuroväsymys” pääse yllättämään.

    • Niin varmasti monille. :) Talvella kaipaa lämpimiä ruokia ja keittoja. Puurossahan on paljon hiilareita, joten treenivoimaahan siitä saa mutta tosiaan sen treenin ajaksi, eikä yhtään sen pidempään ainakaan täällä. :D Avocadoa puuroon, mielenkiintoista. Pitäisikin kokeilla rohkeammin. :)

    • Tiedän kyllä tuon. Olen monesti täälläkin maininnut syöväni kauraleipää, koska se nimenomaan sopii. Puhuin gluteenittomista hiutaleista, koska tykkään käyttää juurikin noita Provenan gluteeniton nimikettä kantavia hiutaleita.

  3. ”Jossain vaiheessa aloitin aamuni aina puurolla, raejuustolla ja mehukeitolla. Olo oli väsynyt ja limainen, siihen vielä maitokaffi päälle niin ah ihanuutta. Mehukeittoihin en enää koskisi mistään hinnasta, varsinkaan niihin alle kymmenen kalorin makeutusaine putiloihin, hyi. Puurokin on nykyään mulle vähän niin ja näin. Ainakin vuoden päivät olen aloittanut aamuni kunnon vitskupommilla, eli smoothiella jossa on jos jonkunlaisia jauheita. Ihan erilainen olo kuin ennen. Nykyään olen töihin tullessa väsyneen sijaan virkeä ja energinen!

    Itse koin myös aina, että puuro ei pitänyt nälkää. Vaikka vedin sitä myös raejuuston ja muiden lisukkeiden kera, niin nälkä oli jo tunnin päästä. Tokikaan en nyt halua yleistää mutta jos satut kärsimään aamuisin vetämättömästä ja väsyneestä olosta, voi tämä hyvin johtua aamiaisestasi. Minä väittisin edelleen, että lämmin ruoka vaan tekee uneliaaksi.

    Nykyään oikeastaan syön kunnon kaurapuuron todella satunnaiseti ja tuokin on tehty gluteenittomiin hiutaleisiin. Ja haluan vielä tähdentää, että syön keitetyn puuron nimenomaan illalla jos syön, en aamulla. Kaurapuuro on sellainen hätävara ja ihan satunnainen ruoka, jota joskus vaan tekee mieli. ”

    Ja joskus tekee mieli kaurapuuroa toden teolla ja resepti on gluteenittomia kauraihiutaleita, mantelimaitoon, kanelitangolla, ripauksella vaniljajauhetta. Päälle cashevoita + banaani + kanelia.. nam :P
    pakko lainaa kun ihan kkun ois tullut omasta suusta! ennen puuroa aina aamupalaksi juuri noitten sokerittomien keittojen kera. Sillon täytti mutta 2-3 tunnin päästä ennen ruokkista aina armoton nälkä. ja kun siirryin syömään enemmän paleosti rajoitin hh saantia, varsinkin aamupalalta jätin lähes kokonaan pois. olotila vireä ja nälkä poissa jopa 5h. nykyään aamupalaksi esim. munakasta, pekonia, tai ihan kanaa ja wokkia, keitettyä kananmunaa, tonnikalasalaatti yms. Täyttävää kun muistaa proteiinit ja rasvat.

    • Joo, hyi mua ihan puistattaa noi mustikkakeitot sun muut. Samaa mieltä, olotila on paljon virkeämpi ilman viljoja. Ja kun pitää huolen hyvien rasvojen saannista, täyttää ruoka ilman viljaa todellakin hyvin!

  4. Heh apua, mun aamupalani on juurikin puuro raejuustolla ja mehukeitolla, viipale leipää täytteineen ja vielä maitokahvi! :D mutta niinku sanoit, kaikille ei käy samat ruoat! :) itse söin ennen aamulla vain leipää kahvin kanssa, ja silloin olo oli kyllä tukkoinen ja nälkäinen. Nykyisellä aamupalalla taas energiaa on ihan eri lailla ja nälkä ei iske heti aamiaisen jälkeen.
    Oon itsekin kyllä kiinnostunut superfoodien käytöstä, mutta kuten aiempi kommentoija, oon kuullut just esim. chian ja msm:n aiheuttavan joillekin mahavaivoja. Muistatko tuliko sulla kun aloitit niiden käytön?

    • Hahah, no mutta en usko, että olet ainoa. ;) Ja tosiaan, jokaiselle sopii omansa. Suosittelen kuitenkin ehdottomasti kokeilemaan jotain muutakin vaihtoehtoa, saattaisit yllättyä positiivisesti. :)

      Kommentoin itseasiassa noista juuri tuonne ylös kommentoijalle. Alkuun kannattaa tosiaan aloittaa pienissä määrissä jotta elimistö tottuu. Siitä voi sitten pikkuhljaa lisäillä, tosin chioja ei saa syödä kauheasti muutenkaan. Muutama ruokalusikallinen niitä riittää jotta saa mukavan annoksen puuroa. :)

  5. Kaloriton mehukeitto ja maitotuotteet ei sovi oikein itselle. Turvottavat ja väsyttävät. Kaurapuuro aamulla tuoreiden marjojen kera sen sijaan on ollut todella toimiva, kyytipojaksi sheikki vihreää ja heraa. Myös erilaiset raakapuurot ja overnight oatsit toimivat hyvin, ovat nopeampia syödä ja mukavan raikkaita heti aamusta :)

    • Joo, ymmärrän. Ehdottomasti mieluummin tuoreita marjoja kuin jotain valmislitkua. :) Muhun puree myös tuo raikkaus aamuisin, paljon vihreää niin päivästä tulee mitä mainioin! ;)

  6. Ihan sama juttu puuron kanssa, jos sitä syön niin iltapalalla unilääkkeeksi :D Olen ollut vähän laiska ottamaan selvää tuorepuuroresepteistä, joten teen puuron veteen kauralese50%-kaurahiutale50%. Jos aamupalaksi söisin niin olisin nälissään varmaan jo klo 10-11 ja herään aamuisin siinä puoli kasilta.. Ja nimenomaan sellainen raivokas kiukkunälkä tulisi varmasti lisukkeista huolimatta.
    Nyt aamiainen pitää sisällään sekalaisen kasan kasviksia ja jotain proteiinia (kananmunaa/kylmäsavulohta/lämminsavulohta/eilisen jämiä). Eikä muuten nukuta koko työpäivän aikana! Mulle sopii tällainen aamunkarppi-illanhiilari -ruokavalio.

    • Joo, olen samoilla linjoilla! :) Raikas aamupala käynnistää päivän juuri toivotun energisellä tavalla.

  7. Moikka, itse olen löytänyt tieni takaisin puuron pariin(hyvä niin:)
    Pienenä söin aina puuroa päivittäin ja ¨paljon¨ (isoveljen puurotkin menivät :D)
    Sitten myöhemmällä iällä tuli ällötysreaktio koko kaurapuuro juttuun.. Eí tehnyt mieli ei yhtään. Liikaa selvästi söin pienenä:D
    Mutta nyt taas parissakymmenissä puuroa aina aamuksi! Hieman varioin mitä puuron sekaan laitan, mutta melko samoilla menty jo jonkun aikaa, eikä kyllästymistä näy. On se vaan niin hyvää :D

    • Niin, meitä on moneksi. Onhan puurossa paljon hyviä asioita mutta omalla kohdallani vaan ei toimi aamuisin… Välillä tosiaan kiva iltapala mutta eipä muuten.

      Kun vaihtelee täytteitä pysyy ”mielenkiinto” yllä. :)

  8. Täällä myös yksi jolle tuo hehkutettu chia aiheuttaa vatsaongelmia. Tuo mainitsemasi limaisuus varmaan johtui enemmän käyttämistäsi maitotuotteista (joiden tiedetään sitä lisäävän) kuin puurosta itsestään. Omaan puurooni lisään pellavansiemeniä tuomaan rasvaa ja Fibrexiä kuitulisäksi, enkä keitä puuroa maitoon vaan veteen ja mantelimaitoon. Näin ainakin minulla pitää hyvin nälkääkin.

    • Itse tein siis puuron aina veteen… Mutta totta se, että raejuusto varmasti limaisuutta aiheutti. Mulla kuitenkin viljatkin tukkii kroppaa ja niistäkin helposti tulee tukala ja ällö väsynyt fiilis…

      Pitää muuten kokeilla mantelimaitoon. Olen tottunut tekemään puuron poikkeuksetta veteen…

  9. Mulla alkaa myös aamu neljän viljan kaurapuurolla, raejuustolla ja mehukeitolla ja vielä yhdellä banaanilla :D Mulle se on sopinu tosi hyvin. Mutta siinä olen samaa mieltä että en missään nimessä koskisi light mehukeittoihin! Mehukeittojakin kun on niitä normaaleja versioita jotka ei ole mitään makeutusainelitkua…. kokeilisit niitä :)

    http://joseph1ne.blogspot.fi

    • Joo no mutta meille jokaselle sopii omansa. :) Itse en mehukeittoja kaipaa, mieluummin marjoja jos jotain. Mielestäni puuro on jotenkin vielä ällömpää, kun se lilluu nesteessä. :D

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta