Energiaa viherjauheista

Kuten joku lukijani kommentoi, nyt on ollut paljon ravintoon liittyviä postauksia ihan vahingossa, pahoittelut! Ja noh, vielä jatkuu yhdellä. Lupaan loppuviikosta panostaa muihin aiheisiin. :)

Ajattelin tänään kirjoitella muutaman sanan viherjauheista. Olen ihan ”viherjauhe-friikki” ja usein minulta kysytäänkin käyttökokemuksia etenkin spirulinasta. Tähän tosiaan pakko sanoa, että jos jotain superfoodia hypetän, niin juurikin spirulinaa! Olen käyttänyt kyseistä jauhetta nyt vuoden päivät joka arkiaamu ja uskokaa tai älkää, mutta se virkistää. Ennen olin todella huono käynnistymään aamuisin, vedin juurikin sen puuron ja kupin maitokahvia jonka jälkeen olo oli ällöttävä. Uninen ja lamaantunut. Nykyään asiat on niin toisin! En tarvitse enää himassa kahvikupillista herätäkseni päivään, vaan Spirulinaa sisältävä smoothie riittää. Kahvikupin juon kyllä sitten duunissa mutta kotona tuolle ei ole tarvetta. Elimistöni käynnistyy nykyään huomattavasti terveellisemmällä tehopommilla uuteen aamuun ja mikä parasta, aamiaisen vitamiinitkaan eivät tuhoudu kahvin vaikutuksesta.

Minua on myös aina hieman arastuttanut kahvin juominen aamuisin, etenkin näin herkkävatsaisena. Paljon kuulee juttua vatsahaavasta joka on saanut alkunsa juurikin siitä, että kahvi vedetään heti herättyä ja pahimmassa tapauksessa vielä täysin tyhjään vatsaan. Saan ihan kylmiä väreitä pelkästä ajatuksestakin, hrr. Mieluummin syön terveellisen aamiaisen ja juon kahvini erikseen. Saavat ravintoaineetkin imeytyä ihan rauhassa, varsinkin, kun aamusmoothieni on sellainen jauhopommi. :D

Virkeyden lisäksi hiukseni ja ihoni voi erinomaisesti. Myös viime kesän todella syvä rusketus sai mut miettimään voisiko spirulinan sisältämä runsas karoteeni olla osasyyllinen?

IMG_2145-002

Jos Spirulinaa olen käyttänyt vuoden päivät, on Chlorella minulle aivan uusi tuttavuus. Alkuun mietin mikä ero näillä nyt sitten on? Molemmat ovat maailman ravinnerikkaimpia ruoka-aineita ja sisältävät runsaasti hyviä aineosia. Spirulina sisältää kuitenkin enemmän rautaa, betakaroteenia ja proteiinia, kun taas Chlorella on erinomainen klorofyllin lähde (parantaa hapenottokykyä, lisää solujen aineenvaihduntaa, poistaa myrkkyjä kehosta ja vahvistaa sydänlihaksen toimintaa). Spirulina on näistä kahdesta kuitenkin hellempi vatsalle ja sulaa helpommin.

Itse pohdin juurikin tuota vatsajuttua, voisinko kuitenkin kokeilla myös Chlorellaa Spirulinan ohessa? Molempiahan voi siis käyttää yhdessä ilman, että siitä on haittaa. Spirulina taitaa kuitenkin olla yleisempi aine juurikin edullisemman hintansa vuoksi. Chlorellan valmistusprosessi on monimutkaisempi jotta siitä saadaan syömäkelpoista ja tämän vuoksi hintakin on hieman kalliimpi. Muuten ravinto-arvoiltaan kumpikaan ei päihitä toista. Se kumpi sopii juuri sinulle, riippuu niin paljon siitä mitä elimistösi kaipaa.

IMG_2141-002

Päätin, että  aloitan kuitenkin rohkeasti molempien yhtäaikaisen käytön. Spirulinaa menee helposti nykyään ruokalusikallinen tai kaksi ihan huomaamattaan, mutta chlorellan aloitan hyvin pienellä määrällä. Molemmathan saattavat aiheuttaa pahaa oloa jos määrät nostetaan heti liian suuriksi. Lähdenkin liikkeelle ihan siitä puolikkaasta teelusikallisesta ja pikkuhiljaa kasvatan määrää. Mielenkiinnolla odotan tuleeko musta ihan superihminen näiden yhtäaikaisella käytöllä, hahah. :D Kerron sitten vaikka kuulumisia, kun on taas sen aika.

Käyttääkö moni teistä viherjauheita? Ja onko kokemuksia spirulinasta ja chlorellasta? Olisi aivan ihana kuulla millaisia vaikutuksia te olette käytössä huomanneet? Osaisi ehkä tutkailla itseäänkin paremmin. :)

(Chlorella saatu blogin kautta.)

On my way

11 vastausta artikkeliin “Energiaa viherjauheista”

  1. Vitsit kuinka mä innostuin tuosta spirulinasta! Pelkkää hyvää kavereiltakin kuullu! :) paljon sä laitat sitä aamusmoothieen? Ja mitäs kaikkee muuta tähän tulikaan? Moneltako seuraavan aterian syöt ja mitä, pitääkö tää smoothie oikeesti nälän loitolla? :)

    • Joo se on kyllä ihmeainetta! ;) Laitan sitä tavallisesti ruokalusikallisen, välillä vähän enemmänkin. Mun aamusmoothie sisältää oikeastaan kaikki noi eri superfoodit jotka löytyvät tämän postauksen smoothiesta: (http://onmyway.fitfashion.fi/2015/02/28/pirtsakka-puolukkasmoothie/).

      Teen smoothieta aina vähän reilummin, eli yleensä annoksia tulee 1,5 sellaista pitkää mukia. Tuolla jaksaakin paremmin kuin jollain pienellä lasillisella. Syön seuraavan kerran 11 aikaan jonkun hedelmän tai muun välipalan. Ja smoothien kiskon tosiaan usein 7-8 välillä aamulla. Minä jaksan itseasiassa tällaisella todella hyvin! Ja mikä parasta se virkistää. :)

  2. Moi! Ite oon kanssa näiden kahen jauheen suurkuluttaja. Tutustuin ensin chlorellaan jonka huomasin putsaavan kehoa tosi tehokkaasti. Ootko myös kuullut sen krapulaa estävästä vaikutuksesta. Kannattaa googlailla kun on mielenkiintosta juttua :) Pähkäilin myös aiemmin että alanko käyttämään näitä kahta samaan aikaan vai jätänkö toisen kokonaan pois. Nyt oon jo puoli vuotta mennyt omalla hyväksi havaitulla kaavallani että joka toinen viikko ma-su laitan aamusmoothieen chlorellaa ja joka toinen viikko taas ma-su spirulinaa. Vaihdan siis jauheen aina maanantaisin :D Ajattelin että näin keho ehkä vastaanottaa aineita paremmin kun aina välillä on viikon erossa.

    • Moikka! Mahtavaa kuulla, muitakin jauheihmisiä. :D Ei vitsit, en kuules tiennyt! Mulla on nykyään aika hirveät krapulat silloin, kun juon enemmän joten tämähän on pakko testata. Krapulassa olen kyllä tehnyt havainnon, että jos vaan kiskoo väkisin sen vihersmoothien nassuun paranee olo huomattavasti. Mutta sehän siinä on, että se on aika hankalaa. Muuten tekisin aina noin…

      Voisinkin hei itseasiassa testata samaa taktiikkaa kuin sinä, ei ollenkaan hassumpi idea. :)

  3. Moi, kiva kun postasit näistä! :) Mietin, että eikö sinua häiritse spirulinan maku smoothiessa, vai laitatko siihen jotain, jolla maku peittyy? Minusta nimittäin tuntuu, että aina kun lisään spirulinaa johonkin smoothieen, vaikka vain pienenkin määrän, niin aina maistan sen läpi ja en vain nauti siitä – siksi en pääse spirulinan terveysvaikutuksistakaan niin nauttimaan, kun en sitä säännöllisesti ”uskalla” ottaa. :(

    • Kumpaankin löytyy myös pillerin muodossa.
      Ja ennenku joku jotain tulee mussuttaa, ovat aivan yhtä toimivia kuin jauheenakin otettu… Itse syön Spirulinaa ja chlorellaa pillerinä aamuisin aamupalan jälkeen.

    • Itse olen kokeillut pillereitä mutta en pitänyt. Toiselle sopii toinen ja toiselle toinen. :)

    • Sini, mukava kuulla, että postaus miellytti. :) Ei häiritse. Mielestäni se peittyy todella hyvin jos laittaa smoothieen vielä hunajaa tai agavea makeuttamaan. Tai sitten mä vaan olen tottunut siihen makuun. :D

      Kokeile laittaa sekaan banaania, mustikoita pari desiä ja vielä esim. hunajaa ja agavea. Pakko sen on peittyä. :)

  4. Mielestäni spirulinan käyttöannostus oli maximissaan 1 teelusikka päivässä? Ainakin niin taisi lukea purkissa.

    • Juu mutta saa käyttää enemmänkin. :) Ei ole vaarallista. (Suositeltava päiväannos: 1 tl – 2 rkl (3 – 30g). Annostus aloittelijalle tai lapselle: 1 tl (3-5g), normaali annostus: 1 – 2 tl (6-10g), terapeuttinen annostus: 2 tl – 1 rkl (11-20g), huippu-urheilijan annostus: 1 – 2 rkl (30g+).)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta