Vinkit stressittömämpään elämään

Olen niitä ihmisiä, jotka stressaavat helposti. Kurkkua kuivaa, ahdistaa ja kädet hikoilevat, tuttua? Omalla kohdallani nuo ovat selkeitä merkkejä stressistä ja tunnistankin ”oireet” hyvin helposti. En ole kuitenkaan ns. suorittajaihmisiä, joten välillä mietin miten ihmeessä stressaannunkin niin helposti?!

No mitkä asiat sitä stressiä sitten oikein aiheuttavat? Täällä sen tekee ylitsepääsemätön kiire, jolloin pitää mennä vauhdilla paikasta toiseen. Asiat, jotka pitäisi hoitaa mutta et yksinkertaisesti meinaa ehtiä niitä tekemään, välillä blogi, työ ja ehkä se pahin stressin aiheuttaja on itselleni tunnemaailman jutut. Jos olen vaikka riidellyt mieheni kanssa, ei mistään tule yhtään mitään. Olen yksinkertaisesti tuollaisissa tilanteissa täysin toimintakyvytön tapaus…

Koska tiedän stressaavani helposti, koitan välttää sitä kaikin mahdollisin tavoin. Ajattelinkin näin alkaneen (toivottavasti stressittömän) viikon kunniaksi jakaa omia vinkkejä stressittömämpään elämään. Pyrin siihen päivittäin, koska stressittömänä olo on keveämpi ja fiilis korkeammalla. Tuolloin olen myös huomattavasti tehokkaampi kaikessa mitä teen.

Vinkit stressittömämpään oloon:

  • Vältä kalenterin ylibuukkausta. Itse pyrin sopimaan menot tasaisesti pitkin viikkoa ja pitämään osan päivistä ihan sellaisina, että töiden jälkeen on mahdollisuus mennä suoraan himaan. Etenkin maanantait ovat päiviä jolle harvoin sovin yhtään mitään menoa… Kevyt viikon aloitus toimii.
  • Kun stressi painaa päälle, istu alas ja hengitä syvään. Ihan viiden minuutinkin olon tasaaminen auttaa kummasti.
  • Juo teetä, se rauhoittaa. Camomilla on tunnetusti erinomainen fiiliksen rauhoittaja.
  • Mene ajoissa nukkumaan, kunnon yöunet vähentävät stressihormoneita kehossa.
  • Vältä iltaisin tietokoneella kukkumista. Itse olen ainakin huomannut sen vaikuttavan aivojen toimintaan niitä vilkastuttavasti ja täten kiihdyttävän myös mahdollista stressiä.
  • Käy lenkillä, juoksu tai kävely. Omalla kohdallani liikunta on yksi parhaista tavoista selättää stressi. Kun aivot saavat raitista ilmaa alkaa ajatuskin taas juoksemaan.
  • Venyttele. Myös yksi parhaista tavoista rauhoittua.
  • Pyydä ystävää tai puolisoa tekemää kymmenen minuutin niska-hartiahieronta, aivan parasta!
  • Syö hyvälaatuista ja puhdasta ruokaa. Monesti stressaantuneena sokeri houkuttaa, koska ei vaan jaksa miettiä mitä syö. Se jos mikä pahentaa vielä jo ennestään stressaantunutta oloa.
  •  Psyykkaa itseäsi. Katso vaikka peiliin ja hoe itsellesi, kuinka upea olet ja kuinka tulet selviämään tilanteesta. Stressi on harvemmin pitkäaikaista tai jatkuvaa, joten ajatuskin siitä, ettei tämä loputtomiin kestä saattaa auttaa.
  • Hemmottele itseäsi. Kasvonaamio piristää mieltä kummasti.
  • Puhu jollekin, joko puolisollesi tai ystävälle. Yleensä vertaistuki ja tsemppi auttaa myös stressiin.
  • Ota kuuma kylpy tai suihku, tyhjää mieltä kummasti.
  • Opettele sanomaan ei. Tuolla pienellä sanalla pystyt välttämään monta stressitekijää.
  • Käytä kalenteria. Mielestäni konkreettinen kalenteri auttaa huomattavasti helpommin havainnollistamaan menojen määrän. Jos koitat muistella kaikkia tapaamisia sun muita, aiheuttaa sekin vaan turhaa stressiä.
  • Opettele olemaan läsnä. Kuuntele mitä ihmiset sinulle sanovat ja unohda kiire. Tuo auttaa ihan hurjasti minimoimaan stressiä!

Löytyykö täältä muita helposti stressaantuvia? Mitkä ovat teidän kikkakolmosenne stressittömämpään elämään?

IMG_2656-002

On my way

7 vastausta artikkeliin “Vinkit stressittömämpään elämään”

  1. Tunnistin itseni kyllä ihan täysin tästä tekstistä! En ole millään tapaa kilpailuhenkinen tai ylisuorittaja mutta ikuinen stressierkki :)! Nämä vinkit olivat ihan mahtavia, itselläni toimii parhaiten siisti koti. Siivoaminen itsessään tuntuu jotenkin terapeuttiselta vaikka aina tuntuu yhtä ikävältä ryhtyä hommiin, mutta lopulta se silmä ja mieli lepää kun on siistiä. Kannattaa muistaa myös ottaa rentoiluhetkistä kaikki ilo irti, nimittäin kuinka rentouttavaa on katsoa telkkaria kun pitäisi olla tekemässä jotain muuta? Mutta jos hommat on tehty ja telkkarin katselulle pyhitetty oma aikansa, on sen ääressä helpompi rentoutua aidosti :)

    • Juu no samma här, mikä on aika outoa. :D Siivoaminenkin voi varmasti olla terapeuttista monelle vaikkei se itselleni sitä ole. Tuo on totta! Itselläni usein ongelmana se, että tulee tehtyä kymmentä asiaa samaan aikaan… Eikä sitten oikein pysty rentoutumaan. Pitäisi opetella ottamaan oma aikansa eri tekemisille.

  2. Söpöö kun puhut aina miehestäs,vaikka ette oo kihloissakaan…Se on sun miäs. :)

    • Ööh, no eikös hän ole mun mieheni? Miten kihlaus asiaa muuttaisi…? :D Miesystävä tuntuu turhan vaivalloiselle sanalle…

  3. Täällä kans stressaaja! Tohon listaan lisäisin vielä palleahengityksen ja lihasrentoutuksen eli esim. jännitetään kaikki kropan lihakset päästä varpaisiin ja sitten vapautetaan/rentoutetaan. Tota on hyvä tehdä muutama toisto. Ajatusten kirjoittaminen päiväkirjaan auttaa myös jos on ahdistunut jostain, ja To do -listojen tekeminen selkeyttää jos on hirveesti hoidettavia asioita :)

    • Oi tuo hengitys on kyllä niin tähteellinen huomio! Itse kirjoitin myös aikanaan päiväkirjaa mutta vanhemmiten se on sitten vaan jäänyt. Toisaalta ehkä tämä blogi on tavallaan jonkunlainen päiväkirja? Ainakin välillä…. :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta