Smoothie, seitsemän hyvää syytä

Monta monituista kertaa olen hehkuttanut sitä, kuinka aloitan aamuni smoothiella. Puuro jäi taakse jo ajat sitten ja tilalle tuli raikas vaihtoehto, jolla päivä lähtee mahtavasti käyntiin. Edelleen multa kysytään niin usein smoothiestani, että päätin tehdä siitä kiteytetymmän postauksen. Miksi suosin sitä aamuissani? Seitsemän tärkeintä syytä tulee tässä.

IMG_3479-002

1. Virkeä olo. Kun syö kylmää virkistyy ja vastaavasti lämmintä, alkaa väsymys painamaan. Eikös tämä ole aika loogista? Superfoodeilla, marjoilla ja mantelijuomalla terästetty smoothie virkistää oloa kummasti. Itse olen huomannut ainakin suuren eron esimerkiksi siihen aikaan, jolloin söin puuroaamiaisen. Nykyään en tarvi edes aamukahvia päästäkseni hereille, vaan raikas smoothie riittää. Kahvin nautin vasta töissä.

2. Raikas fiilis. Ei tukkoisuutta, limaisuutta tai nuhaa. Kun smoothie on rakennettu oikeista aineosista (ilman maitotuotteita) ei tarvitse kärsiä mistään edellä mainituista oireista. Päivä starttaa hyvällä ololla.

3. Terveellisyys. Kun smoothien rakentaa terveellisistä aineosista, on se mitä paras tapa aloittaa aamu. Itse kokoan aamusmoothieni suomalaisista pakastemarjoista, banaanista, manteleista, inkivääristä, sitruunasta, manteli- tai kookosjuomasta, sekä erilaisista superfoodeista. Hamppuöljyä, spirulinaa, chlorellaa, MSM:ää, C-vitamiinia, tyrnirouhetta, goji-jauhetta jne. Vaikka kyseisten tuotteiden terveellisyydestä on kiistelty, en koe itse tarvetta kyseenalaistamiseen. Ero aikaan ennen superfoodeja on nimittäin sen verran huima.

4. Täyttävyys. Kun kerron juovani aamupalaksi smoothien, on yleisin kysymys ”Miten jaksat sillä?”. Ihmettelen aina tuota kysymystä, koska itse jaksan sillä hyvin useamman tunnin, huomattavasti paremmin mitä puurolla jaksoin. Ensinnäkin rakennan smoothien marjojen ja banaanin ”pohjalle”. Marjoja en laita mitään ruokalusikallista vaan vähintään 150 grammaa. En tee smoothieta veteen, mikä sekin lisää sen täyttävyyttä. Manteli- tai kookosjuomaa lisään niin paljon, että aineosat peittyvät. Minun tavallinen smoothieannokseni on siis 700-800 ml eikä mikään yksi minilasi. Usein ihmiset ehkä mieltävät smoothien yhteen lasilliseen vaikka himassa tehtynähän se voi olla lähestulkoon se kannullinen.

IMG_3473-001

5. Herkullisuus. Monille smoothie joka sisältää superfoodeja on automaattisesti joku jauhoisen makuinen ällötys. Itse tiedän mistä puhutaan, sillä alkuun itsekin monesti ”pilasin” smoothieni, kun en tiennyt paljonko kaikkea kannattaa laittaa. Ensinnäkin käytän smoothiessa banaanin lisäksi makeutusta, hunajaa tai agavea. Kun jompaa kumpaa lorauttaa sinne sekaan on lopputulos huomattavasti herkullisempi, kuin ilman makeutusta. Testaan smoothien aina ennen kuin kaadan sen lasiin, täten varmistun etten joudu litkimään mitään oksennuksen makuista litkua.

6. Helppous ja nopeus. Sitä smoothien tekeminen todellakin on, helppoa ja nopeaa. Kyseisen aamiaisen tekoon menee minulla viitisen minuuttia, joten eipä se arkeani juurikaan hankaloita. Kaikkeen rutinoituu. Marjat pakkasesta ja banaani, sekä neste jääkaapista. Superfoodien lisääminen menee rutiininomaisesti myöskin. Appelsiineja, omenoita jne. kuorittavia hedelmiä en juurikaan aamuisin harrasta, sillä ne hidastaisivat hommaa. Ainoastaan inkivääri ja sitruunanmehu tulevat ns. kuorittavista hedelmistä.

7. Hyvä olo. Itselleni on nykyään tärkeää voida hyvin ruokailun jälkeen, oli se sitten aamiainen tai dinneri. Ei ähkyä tai pahoinvointia. Monen on ehkä hankala ymmärtää tätä, mutta mulla saattaa esimerkiksi lounasaikaan välillä tulla paha olo kesken ruokailun. Joudun kiinnittämään syömistahtiin todella paljon huomiota ja varsinkin siihen mitä syön. Tämä ”ongelma” on ollut mulla nyt vuoden päivät siitä lähtien, kun sain ensimmäisiä vatsaoireita. Tässä on myös yksi syy siihen miksi harvemmin kokeilen ravintolassakaan mitään uutta ja erikoista. Smoothiesta minulle ei tule koskaan paha olo, se on kai koostumukseltaan ja maultaan sellainen jota vatsani sietää hyvin.

En enää luopuisi aamusmoothiestani mistään hinnasta, eikä merkkejä kyllästymisestäkään ole näköpiirissä. Toki viikonloppuisin teen monesti poikkeuksia, mutta arkisin mennään aina smoothiella ja se toimii. Jos tuntuu, että kaipaat vaihtelua aamuihisi ja haluat startata sen virkeästi, suosittelen vaihtamaan smoothieen. Voit yllättyä positiivisesti.

Oikein rentouttavaa sunnuntaita jokaiselle! Me ollaan menossa tänään katsomaan yhtä asuntoa, iiks. :) 

On my way

2 vastausta artikkeliin “Smoothie, seitsemän hyvää syytä”

  1. Smoothiet on kyllä parasta! :-) Millä ohjelmalla käsittelet blogisi kuvia? Ja miten muokkaat että saat kuvat ja tekstin samaan tasoon? :)

    • Jep, näin on! :) Käsittelen ihan Picasalla tai sitten Gimpillä. Menevät samaan tasoon ihan tämän WordPressin ansiosta, tämä on pohjana mielestäni huomattavasti parempi kuin Blogger. Jotenkin selkeämpi ja ulkoasusta saa todella helposti yksinkertaisen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta