Maapähkinävoi muka terveellistä?

Olen sellainen, että jos innostun jostain uudesta ruoasta tai ruokaaineesta, teen/ostan sitä aina kyllästymiseen saakka. Näin on käynyt vaihtelevasti myös maapähkinävoin suhteen. Välillä on kausia, että vetelen sitä kaksin käsin (no en nyt aivan, mutta lisään kuitenkin vähän joka paikkaan) ja sitten tulee se stoppi. Menee useita viikkoja etten osta purkkia kotiin, kunnes sitten taas alkaa tekemään mieli. Perjantaina ostinkin pitkästä aikaa jälleen purkillisen crunchyilla varusteltua luomu maapähkinävoita (lemppari!) ja nyt sitä on tullut nautittua ihan mukavasti. Niin täydellistä kastanjanäkkäreiden päällä, puuroissa, leivonnassa, hedelmien ”dippinä” ja banskulettujen lisukkeena.

Moni varmasti miettii voiko tuo runsas rasvainen ”voi” oikeasti olla hyväksi kehollemme – niistä kalorimääristä puhumattakaan. Kyllä, maapähkinävoi on runsaskalorista ja rasvaista herkkua, oli kyseessä luomutuote tai ei. Osaanhan on lisätty myös sokeria, joten jos sitä haluat välttää, niin kannattaa lukea tuoteseloste tarkkaan ennen ostoa. Itse suosin Bionan maapähkinävoita, joka ei sisällä laisinkaan lisättyä sokeria. Kaloreita tässä Bionan tuotteessa on 623 per satagrammaa, eli aika tuhtia tavaraa siinä mielessä. Olen sitä mieltä, että jos olet pudottamassa painoa tai dieetillä, ei tämä ole ehkä se paras vaihtoehto. Herkkupäivään varmasti joo, mutta ihan päivittäisessä käytössä miettisin ehkä kahteen kertaan.

IMG_4354-002

Monen mielestä maapähkinä on myös se ravinto-arvoiltaan surkein pähkinä. Itse en kommentoi tuota väitettä, mutta ainakin proteiinia maapähkinävoi sisältää ihan mukavasti. Tämä meidän kotoamme löytyvä purkki pitää sisällään 29 g/100 g, mikä on mielestäni ihan hyvä määrä. Itse olen sitä mieltä, että tätäkin voi syödä jos syö kohtuudella. Ehkä voita ei tosiaan tarvitse vetää joka ikinen päivä hirveitä määriä, mutta sellainen kohtuusyöminen ei varmasti hetkauta normaalilla ruokavaliolla olevaa henkilöä suuntaan tai toiseen.

Mielestäni maapähkinävoi onkin erinomainen tapa herkutella hieman terveellisemmin. Sillä saa kivasti vaihtelua arkiruokavalioon ja tuotua mukaan vähän sellaista extraa. Kuuluu siis omaan ruokavaliooni jatkossakin, ainakin kausiluonteisesti!

Mikä teidän kantanne on tämän hyvis-pahis voin suhteen? 

IMG_4373-002

On my way

14 vastausta artikkeliin “Maapähkinävoi muka terveellistä?”

  1. Itse tykkään kanssa juuri tuosta bionan luomusta! Mun mielestä tässäkin voi käyttää järkeä, kohtuus kaikessa. Pari ruokalusikallista herkkupäivänä on ihan ok. Ja mun mielestä niin hyvin sopii kaurapuuroon :)

    • Joo, ihan parasta! Ja samaa mieltä. :) Tosin itse käytän tätä ihan arkisinkin, ilman herkkupäiviä.

  2. Buy peanut butter made from organic Valencia or Jungle peanuts. This high quality peanut and is grown in bushes and not close to the ground.

  3. Parasta herkkua riisikakun päällä, omenasiivujen kera. :) Myöskin hasselpähkinälevite on aika herkkua esim kaurapuurossa. Suosittelen kokeilemaan! Kyllähän siinä kaloreita on, mutta myös hyviä rasvoja. Levitteen asemasta mun mielestä voi helposti käyttää.:)

    • Kyllä! En ole koskaan kokeillut tuota hasselpähkinälevitettä vaikka monesti sitä katsellut sillä silmällä Ruohonjuuressa. :D Pitää ostaa testiin!

  4. Mulla menee maapähkinävoita päivittäin ainakin se yksi lusikallinen puuron joukossa tai banskulettujen päällä :P Terveellistähän se on, mutta myös rasvaista ja runsaskalorista. Kun muuten ruokavalioni on kunnossa, niin sallin jokapäiväisen herkuttelun maapähkinävoilla. Joinain päivinä kyllä tulee huomattua, että on tullut syötyä vähän enemmän kuin se yksi lusikallinen.. No onneksi ei tässä millään kisadieetillä olla :D

    • Juurikin näin. :) Ja samma här, välillä huomaa lusikoineensa hieman enemmän. :D

  5. Hyvin vaikea nähdä mikään ruoka-aine ”hyvänä” tai ”pahana” tai ”likaisena” ja ”puhtaana”. On kovin sääli jos joutuu ajattelemaan eri ruokia tällaisen jaottelun kautta.

  6. Hei, mun mielestä tuo sun otsikko on ehkä hieman harhaanjohtava, teilaa nimittäin maapähkinävoin terveellisyyden täysin. Terveellinen ei ole synonyymi vähäkaloriselle tai vähärasvaiselle, pähkinät on ravintorikasta ja kaloripitoista ruokaa, juurikin siksi että on energiatiheää, hyviä rasvoja, hyvä makro ja mikroravinniekoostumus muutenkin. Puhdas maapähkinävoi on siis se mistä itse puhun, ne sokeroodut ja muut ylipäätään raffinpidut ruokatuotteet onkin asia erikseen eikä niitä tulisi sptkea tähän.Tosiaan kaikkea voi ayödä kohtuudella, myös kun pudottaa kiloja ei se suinkaan tarkoita silloinkaan että maapähkinävoi olisi epäsupsoteltua ja samalla runsaskalorinen lohi taasen suositeltavaa :) Pointti tässä onkin se että laatuun ja määrään tuöee panostaa oli tilanne mikä vain ja ainoastaan määrää säädellä kun on eri eneegiatarve, se energiatiheys tai makroravinnekoostumus ei siis oikeaoppisesti vaikuta millään tapaa ruokaaineen epäterveellisyyteen tai terveellisyyteen, vaan korkeintaan tilannekohtaiseen sopivuuteen eri ruokavalioissa.

    http://lolimte.blogspot.com

    • Totta, vaikken siis itsekään tosiaankaan teilaa maapähkinävoita. :D Otsikko siis hieman kyseenalaistaa mutta ei tosiaan tuo ilmi omaa mielipidettäni. Olen täysin samaa mieltä kanssasi ja siksipä tuotetta suosinkin. Sanoin vaan, että painonpudotuksessa miettisin pari kertaa etenkin määriä. Ettei nyt ehkä ihan joka päivä, mutta pienissä määrin satunnaisesti varmasti sopii. Riippuu varmaan dieetistä ja pudotettavasta määrästäkin.

  7. Itseltä löytyy jääkaapista urtekramin maapähkinävoi, juuri pari päivää sitten tajusin, että se on ollut siellä siitä asti kun tuonne asuntoon muutettiin, eli vuoden verran :D Tykkään siitä kovasti, mutta aina kai mä vähän dieetillä oon (nyt pitäs alottaa astetta kovempi dieetti, että jotain tapahtuisi), mutta kyllä mä tuota silloinkin saatan teelusikallisen silloin tällöin lusikoida suuhun, kunhan ei tule päivittäistä pahetta tai määrät ala kasvaa!

    • Joo no varmasti pieninssä määrin ihan ookoo juurikin. Mutta ymmärrän jos pitää painoa pudottaa niin ehkä syö sen tilalla jotain muuta. On kuitenkin aika tuhtia tavaraa. :)

  8. Ihan ehdoton herkku, tullee vedettyä välillä suoraan purkista lusikoiden :) . On kuitenkin oltava tarkkana anesosien suhteen. Monet sisältää sokeria, suolaa ja kauhistus kovetettua palmuöljyä. En pelkää kaloreita, mutta kolesterolia kylläkin, joten ei kande ainakaan Lidlin tuotetta käyttää.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 5
Tykkää jutusta