Aamiainen, päivän tärkein ateria

Olen ehdottomasti aamupala-ihmisiä. Jos pitäisi valita yksi ateria päivässä, josta en luovu olisi se minulle tietenkin se aamiainen. Viikolla aamupala on tosiaan aika pikainen mutta kuitenkin ravinteikas. Viikonloppuisin on enemmän aikaa panostaa ja silloin rakastankin kunnon buffet-brunssi -meininkiä. Joskus nuorempana jätin todella usein aamiaisen väliin, oikein kukaan kaverikaan ei syönyt aamupalaa joten miksi ihmeessä minäkään? Kahvia vaan tyhjään vatsaan. Tuo oli kyllä maailman typerin ajattelutapa! Aamiainen on se jolla päivä lähtee käyntiin ja joka käynnistää aineenvaihduntasi. Jos skippaat aamupalan, on lounaalla kahta kauheampi nälkä. Ihmisen elimistöä ei vaan voi ”huijata”. Jos jätät aterioita välistä kostautuu se tavalla tai toisella myöhemmin.

Miksi siis aamiainen?

  • Pysyt terveempänä. Tätä on kuulemma tutkittu jonkun verran ja ihmiset, jotka syövät aamiaisen säännöllisesti ovat yleiskunnolta terveempiä kuin ne, jotka sen skippaavat.
  • Aamiainen antaa energiaa ja täten auttaa aivotoiminnan käynnistelyssä. Monesti aamullahan tuntuu sille, kuin pää olisi jumissa mutta ruoan jälkeen alkaa aivotoiminta kummasti raksuttamaan. Myös yleinen energiataso lisääntyy, luonnollisesti.
  • Auttaa painonhallinnassa. Tämä on se kohta joka on varmasti jokaiselle tuttu. Jos skippaa aamiaisen, ei ole helppo tehdä hyviä valintoja lopun päivää. Viimeistään lounaalla saattaa sortua Mäkkäri-satsiin…
  • Saat päivän syömisille rytmin. Kun aloitat jo aamusta, säilyy säännöllinen ruokarytmi pitkin päivää eikä missään kohtaa tarvitse tuntea heikotusta tai erityisen suurta nälkää.
  • Varmistat ravinteiden ja vitamiinien saannin. Kun ei skippaa mitään ateriaa saa varmemmin kaikki tarvitsemansa ravinteet ja pysyy täten hyvinvoivana.

IMG_3765-002

No mites sitten se aamiaisen sisältö? Miten tietää, että aamupala on tarpeeksi ravinteikas?

Jokaiselle sopii omansa myös aamiaisen suhteen. Toiset tarvivat todella runsaan breggien, sisältäen useaa eri ruoka-ainetta ja toisille taas riittää hieman kevyempi sellainen käynnistämään päivän. Itse lukeudun ehkä näihin hieman kevyemmän aamiaisen ystäviin. Mun tekee aina aamuisin mieli jotain raikasta, joten omalla kohdallani puurot ja leivät ei aja asiaa. Lempparini viikolla onkin se tuttu ja turvallinen aamiaissmoothie, joka antaa mukavasti energiaa ja jolla päivä lähteekin ryminällä käyntiin. Viikonloppuisin sitten panostetaan! Banaanipannareita, hedelmälautasia, kuivattuja hedelmiä, marjoja, hedelmiä, tuoremehua, gluteenitonta leipää jne.

Osa sanoo sitä, että aamuisin ei vaan ole nälkä joten siksi aamupala skipataan. Heitänkin tähän kysymyksen ilmoille, syötkö liian myöhään ja liian tukevasti? Jos illalla vedetään kunnon mätöt, ei varmasti ole aamulla maistu. Kannattaa siis ehdottomasti aloittaa aamut täyttävästi ja vaikka mieluummin keventää iltaa kohden. On muuten aikamoinen vaikutus myös unenlaatuun, suosittelen kokeilemaan.

2015-02-17

Tässä muutamia omia ideoitani aamiselle (maidoton ja gluteeniton):

  • Chia-puuro, joka on haudutettu yön yli. Päälle marjoja, taateleita, kookoshiutaleita, pähkinöitä jne.
  • Smoothie. Reseptin omaan suosikkiini löydät täältä.
  • Banaanipannarit herkullisilla täytteillä, resepti täällä.
  • Alpron soijajogua kera marjojen ja muiden päällisten.
  • Hedelmälautanen, johon päälle pähkinöitä, siemeniä ja vaikka loraus soijajogua.
  • Tuorepuristettua mehua (tämä lisukkeeksi)
  • Munakas kasvistäyttein, itse suosin todellaa harvoin mutta ei hullumpi tapa käynnistää päivä.
  • Muutama gluteeniton leipä kasvis- ja kananmunatäyttein.

Oletteko te aamupala-ihmisiä? Mikä on se teidän sapuskanne jolla päivä lähtee hyvin käyntiin?

IMG_1865-001

On my way

17 vastausta artikkeliin “Aamiainen, päivän tärkein ateria”

  1. Mun aamupalat ovat sitä perus kaurapuuro+raejuusto-linjaa :D
    Kun on niin aikaisin herätykset, niin tuo toimii kivasti (ei tarvitse hirveästi miettiä, mitä söisi, kun syö aina aamulla samaa…)

    • Joo. Itse en taas lämpene tuolle setille yhtään, en ole koskaan lämmennyt. :) Mutta onhan se terveellinen ja helppo, kuten sanoitkin.

  2. Mäkään en ennen syöny aamupalaa ja nykyään en pystyis tekemään yhtään mitään jos en söis aamulla! :D Syön joko puuroa marjoilla, ite tehtyä sämpylää/ruisleipää juustolla ja kasviksilla, maustamatonta jogurttia+ alpen sokeritonta mysliä tai kauraleseitä. Mulla taas on niin ettei smoothieta oikeen tee mieli aamulla. Enemmän tekee mieli jotain suolaista ja ehkä täyttävämpää. Iltaa kohden just keventyy syömiset yleensä ja silloin kyllä aamulla on useimmiten jo kova nälkä! :) Joskus jopa yölläkin, ja sillon on tuskaa oottaa aamuun. :D Mutta silloin tietää, et päivällä on syöny ihan liian vähän!

    • Me ollaan kyllä niin yksilöitä, toinen tykkää toisesta ja toinen toisesta. :) Joo itse herään toooodella harvoin yöllä nälkään. Enkä oikeastaan osaa edes mennä nukkumaan nälkäisenä. Anyways, aamupala on kyllä pop!

  3. aamupala ei ole päivän tärkein ateria! toisinkun luullaan! kaikille se ei edes sovi, jos et ole tottunut syömään aamupalaa ei sitä kannata väkisin popsia. mutta jos aamusin tarttet startin päivälle tai sinua alkaa heikottaaan helposti (tottunut säännölliseen ateriarytmiin pieniin aterioihin. niin syö aamupala monipuolinen, terveellinen, tasapainoinen, runsas sellainen. varmasti pysyt terveenä!:D mutta jos oot näitä toisen pään ihmisiä joka syö mieluummin 2-3 krt päivän aikana ei napostele, syö kerralla isompia aterioita, ei sokeri himoa, syö ranvat,prot,hitaat hiilarit kaikki samlla aterialla, mieliteot pysyy poissa. tääkin on hyvä! hampaatkaan ei rasitu läheskään niin paljon. ja jos syö iltapalan viimisen isomman aterian jo klo 18 aikaan ja ei syö aamupalaa syö vasta lounaalla klo 12 tulee 18h paasto! mikä on aineenvaihdunnalle, soluille ja kaikelle hyväksi, nykyään syödään jatkuvasti koska ruokaa on tarjolla, ja jatkuva pieni napostelu, välipalapatukka, hedelmä ja muu sellanen välipala nostaa vaan verensokereita ja niitä ahmimis/herkkuhimoja syntyy/ hampaat kärsiii. ruokavaliosta tulee turhaan myös turhan sokeri/hiilaripainoitteinen. laihduttajallekkin isommat ateriat harvemmin voi olla jopa parempi kun 6krt päivässä puuro, leipä, rahka, välipalapatukka yms. hh pommi. itse en syö heti herättyä aamupalaa syön sen nimen omaan vasta klo 12 töissä. aamulla kyllä kuppi kahvia mustana ja lasi vettä+sitruunamehua. täää riittää mulle eikä nälkää edes ehdi tulla ennen ruokkkista. syön kyllä ruokatunnin jälkeen vielä kaksi lämmintä ateriaa ja pienen iltapalan ennen nukkumaan menoa.

    • Kuulostaa sellaiselle jota en itse voisi koskaan noudattaa. Mutta kullekin sopii tietynlainen tyyli. :) Kuppi mustaa kahviakin särähtää korvaani, aikamoinen vatsahaavan riski jos tyhjään vatsaan kahvia vuodet vetelee.

  4. Oon lähes aina koko elämäni ajan syöny aamiaisen. Mä en ainakaan voisi aloittaa töitä/opiskelua/tms ilman aamiaista. Jos ei kotona ehdi syömään aamiaista niin ottaa vaikka mukaan töihin ja syö siellä :D

    • No sanoppa muuta! Aamiainen käynnistää päivän täydellisesti. :)

  5. Aamupala <3 Nukkumaan mennessä jo haaveilee siitä! :D Treenaan aamusta aikaisin ja teen edellisenä päivänä aamupalan valmiiksi, gluteenittomia kaurahiutaleita, ripaus laadukasta suolaa, suklaan makuista riisiproteiinia (Puhdistamolla ainakin laadukas), luonnon jogurttia/soijajogurttia ja sokeroimatonta mantelimaitoa. Arkisin päälle viipaloitu banaani ja viikonloppuisin banskun lisäksi reilusti pekaanipähkinöitä, niin hyvää <3 Aamutreenin jälkeen maistuu aivan parhaalle! Talvella tein puuron liedellä ja joskus olen myös suosinut terveellisiä pannareita. Usein aamupalassa jämähdän aika pitkäksi aikaa samaan ja jossain vaiheessa hieman vaihdan :) Chiapuuroa ja smoothieita suosin päivittäin välipaloilla. Itsekin herkuttelen viikonloppuisin tuoreilla hedelmillä (mango, ananas) ja tuoretaateleilla, oi nams!

    • Hahah, mäkin viikonloppuisin. :D Kuulostaapas ihanalle sinun aamiaisesi, nams! Mä olen vähän samanlainen, jämähdän ja sitten kyllästyn. Tosin smoothieen ja banaanilettuihin en ole vieläkään kyllästynyt. Sitä päivää siis odotellessa. :D

  6. Täällä ehdottomasit aamupala ihminen! Ja se aamu lähtee käyntiin kunnon kaurapuurosatsilla, johon lisään joko valkuaisia tai ison satsin raejuustoa, öljyä tai pellavansiemenrouhetta sekä marjoja (mustikat+viinimarjat <3).. Aah, mun makuun älyttömän hyvää, enkä kaipaa vaihtelua vieläkään.. :D

    • Joo, et varmasti ole ainoa. Minä vaan en lämpene noille puuro-raejuusto sörsseleille. :D Nykyään en siis maidon välttämisen vuoksi käytä mutta aikaisemminkin niissä joku tökki. Visuaalinen ulkonäkö oli jotenkin liian sekasoppa. Mutta terveellistähän tuo on, ehdottomasti!

  7. Puuroa suositaan myös täällä! Kaurapuuroa useimmiten, mutta tykkään tosi paljon myös hirssipuurosta, mutta sitä teen harvemmin, koska suurimot täytyy ensin huuhdella ja mielellään myös liottaa jonkin aikaa. Joskus on myös tattaripuuroa tai riisipuuroa täysjyväriisihiutaleista. Puuroa syön siksi, että se pitää hyvin nälkää (minulla paremmin kuin rahka/jogurtti) ja laittaa ruoansulatuksen tehokkaammin käyntiin kuin mikään muu. Puuroa menee suuri kulhollinen, koska minulla on aamuisin aina kova nälkä. Lisukkeena pellavansiemenrouhetta ja reilusti marjoja, joskus banaani tai mangoa. Jostain syystä kroppani ei kaipaa kovin proteiinipitoista aamiaista.
    Olen syönyt aina aamupalan, enkä voinut teininäkään ymmärtää miten jotkut kaverit voivat olla ilman aamupalaa. Tuntuu, että itse olisin kuollut nälkään. :D Tosin puuroa en ole aina syönyt, ennen söin aamupalaksi leipää, lapsena lähinnä muroja tai jogurttia.

    • Mä kokeilin tuota tattaripuuroa ja en tykännyt siitä sitten yhtään! Hiutaleet jotenkin aivan liian veteliä ja todella erikoisia, hankala selittää. Puuron sanotaan kyllä pitävän nälkää mutta minulla se ei vaan pidä. Toki lisukkeillakin on väliä mutta marjojen kanssa esimerkiksi nälkä oli jo muutaman tunnin kuluttua. Täällä parhaiten toimii se smoothie. :D

      No samma här! Ei pysty ymmärtämään… Nykyään aamiainen on niin automaatio ettei edes osaisi miettiä ettei enää sitä söisi. Aamulla herätessä ekana ruoka mielessä. ;)

  8. Arkisin tulee syötyä joko kaurapuuroa tai 4-viljanpuuroa ja proteiinilähde vaihtelee ja vähän muutkin lisukkeet, joskus (kerran viikossa) teen tuorepuuroa kun joudun heräämään extra-aikaisin… Viinkonloppuna usein on sitten vähän enempi panostettu aamupalaan, välillä leipäpainotteisesti, vähän buffet tyyppisesti kunnon aamiasikattaus monine sortteineen, usein teen viikonloppunakin puuroa, mutta jotain ihan muuta puuora, kuten mannapuuroa, riisipuuroa, vispipuuroa….
    Aamupalat on parhautta, kuten rauhalliset aamutkin ja siksi pyrin myös arkena heräämään ajoissa, jotta saan aloittaa päiväni rauhallisesti :)

    • Joo, kuulostaa hyvältä. :) Mäkin rakastan hitaita aamuja mutta toimistotyöläiselle se ei ole useinkaan kovin mahdollista, ellei herää pari tuntia ennen. Toivoisin niin, että saisin taas aamusali-rytmistä kiinni. Se toimi niin ihanasti, kun treenasi ja sitten söi ihanan aamiaisen. Huono yhdistelmä tässä on se, että olen iltaihmisiä, eli tykkään valvoskella. :D

      Viikonloppuisin on kyllä kiva poiketa tavallisesta aamiaisesta, pientä luksusta. :)

    • Heh, no mä herään sen pari tuntia ennen töiden alkua ;) Mutta tosin, arkisin kyllä sänkykin kutsuu jo hyvissä ajoin…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta