Inhokista suosikiksi: maca

Maca kuului ensimmäisiin kokeilemiini superfoodeihin ja pakko sanoa, että ”ensipuraisu” sai kammoksumaan koko superia. Macan makuhan on tunnetusti hyvin voimakas ja useimmilla kyseinen superfood laukaisee oksennusrefleksin jo ihan pelkän hajunsakin puolesta. Itse olen hyvin herkkä hajuille ja mauille, myös silmäni ovat aika ”herkät” jos näen jotain epämiellyttävän näköistä. Voitte vaan kuvitella, kun edessäni jökötti sen itsensä värinen maca-smoothie… Tuohon oli vielä tungettu kaikkea mahdollista, koska en silloin osannut edes tehdä smoothieita (tai en tiennyt mitä yhdistellä minkäkin kanssa). Hyhh, muistokin kammoksuttaa! Tuosta jäi tosiaan traumat ja siitä lähtien maca on kuulunut inhokkeihin kunnes…

Zadaa, taannoin päätin antaa kyseiselle superfoodille uuden mahdollisuuden. Tein tavalliseen tapaan tilausta yhteistyökumppaniltani *CocoVi:lta ja yhtäkkiä huomasin tutkivani netistä macan vaikutuksia. Kyseinen sinappikasvi nimittäin sisältää mm. 31 mineraalia, 60 tunnettua kasviravinnetta, B-, C- ja E-vitamiineja, 18 aminohappoa, rasvahappoja ja kasvisteroleja. Kaliumia, rikkiä, piitä, jodia, mangaania ja kuparia. Niin ja tässähän oli siis vasta muutama aineosa…

No mitä positiivisia vaikutuksia macalla sitten on, miksi tuota ”pahaa” kasvia kannattaa syödä? Ensinnäkin maca on hyvin voimakas adaptogeeni, jonka vuoksi se tukee munuaisten toimintaa. Se lisää fyysistä suorituskykyä, antaa energiaa ja poistaa stressiä. Myös hormoneja tasapainottava vaikutus sillä sanotaan olevan, mikä taas on erinomaisen tärkeä seikka etenkin meille naisille! Toisaalta macaa pidetään myös ns. miehisen kunnon kasvina. Macaa käytetään masennuksen hoitoon, kuukautisten säännöllistämiseen, parantamaan muistia ja unenlaatua. Macan sanotaan vaikuttavan myös riippuvuksista irti pääsemiseen ja sillä voi olla antikarsinogeenisiä vaikutuksia. Koska maca lisää fyysistä suorituskykyä se on erittäin suosittu superfood myös urheilijoiden keskuudessa. Suorituskyvyn lisäksi se vaikuttaa positiivisesti myös hapen määrään veressä, sekä kohottaa immuunipuolustusjärjestelmäämme. Huhhuh mikä superfood!IMG_7709

Itse aloitin käytön uudestaan noin viikko sitten pienellä annostuksella (1/2 rkl) ja tarkoituksena on lisätä määrää 1-4 ruokalusikalliseen päivässä. Toiset huomaavat macan tuoman muutoksen olossaan ihan jo parissa päivässä, toiset muutamassa viikossa. Vitsit, itse en noin pienellä määrällä ole vielä huomannut mitään ihmeitä mutta koitan kasvattaa määrää kovaa vauhtia! Etenkin vaikutukset suorituskykyyn ja mieleen kiehtovat meikäläistä.

No miten sitten nautiskelen tuon ”herkullisen” terveyspommin? Tällä hetkellä, kun määrä on ollut vielä noin pieni olen heittänyt macan aamusmoothieni sekaan. Siellä se on mennyt kivasti muiden superien seassa. Ainut mitä olen viime aikoina lisännyt noihin smoothieisiin on sitruunan määrä (puristetun). Sitruuna ja lime ovat ehkä ne maailman parhaimmat kitkeryyden poistajat, joten oikeasti kokeilkaa jos tuntuu, että kaikki superfoodit puskevat läpi. Uskoisin, että macakin uppoaa suuremmisakin määrin tuohon smoothieen jos sitrusta on vaan tarpeeksi? Ja voihan sen toki tarvittaessa jakaa pariinkin osaan päivässä, ei paha.

Miten te olette kokeneet macan kamalasta mausta huolimatta? Vaikutukset ja millaisia määriä käytätte?

 

* Superfood saatu yhteistyökumppaniltani CocoVi:lta.

On my way

7 vastausta artikkeliin “Inhokista suosikiksi: maca”

  1. Sain kaverini äidiltä pussin Cocovin macaa, koska hän ei ollut voinut sietää sitä. Muistan ensimmäisen kokeiluni, joka oli hyihelvetti :D Joskus kuitenkin annoin uuden mahdollisuuden ja NAM Nykyään sitä menee ihan päivittäin vähintään ruokalusikallinen (tietty sen viikon tauon koitan aina välillä himoissani pitää). Joidenkin makujen kanssa ihan täydellinen yhdistelmä. Joskus kyllä tökkiikin ja silloin keho ei sitä ilmeisesti kaipaa? Pimeinä aikoina siihen on oikein himo.

    Itse käytän Puhdistamon macaa ja se on mielestäni ihan omaa luokkaansa. Nykyään saan kyllä Cocovinkin tavaraa alas, mutta onhan sen maku ihan eri sfääreissä. Paljon kitkerämpi, kärkkäämpi ja tujumpi. Navitas naturalsin maca on tähän mennessä silti paras kokeilemani. Sitä ei vaan Suomesta taida muualta saada kuin Naturazonesta ja maksaa maltaita.

    Myös tehon olen huomannut selkeästi, etenkin suorituskyvyssä ja pirteydessä.

    Yksi ystäväni aloitti macan käytön ja oksensi hetki sen jälkeen. Jo se kertonee, että toimii aika voimakkaastikin :P

    • Ai oikein himo?? Whaat…? Kuulostaa absurdilta. :D Minkä makujen kanssa siis suosit macan käyttöä? Olisi kiva kuulla!

      Itse vedän sen verran noita supereja, ettei enää tule sitä pahoinvointia mutta näinhän se menee. Puhdistusreaktio saattaa tulla aika voimakkaanakin jos keho ei ole tottunut.

      Itse olen kyllä pitänyt CocoVin macasta eikä siitä ole valitettavaa kuten ei heidän muistakaan tuotteista. Mutta makuasioitahan nuo maut ovat. :)

    • Niinhän meillä on näitä omia ”hulluja” mieltymyksiä! Mä siis tykkään macasta ihan sellaisenaan smoothien päällä, mutta se sopii erinomaisesti myös raejuuston sekaan (mikäli maitotuotteita käyttää) ja joukkoon vielä vähän kookosöljyä niin mmm.

      Yksi suosikkini on myös ”kinuskibanaanit”, joiden resepti on yksinkertainen. Laitan kippoon pakastettuja banaaniviipaleita, joiden päälle laitan pari ruokalusikallista sulatettua gheetä/luomuvoita, hieman vaniljaa, 1-3 tl macaa ja 1-2 rkl lucumaa, ripauksen suolaa (joukkoon olen joskus sujauttanut myös ruokalusikallisen heraproteiinia) ja herkku on valmis. Koukuttumisvaara!

      Raakasuklaassa ja kaakaosmoothieissa maca on erinomainen, mutta vielä parempia ovat maca”karkit”, joihin laitan teelusikallisen macaa, teelusikallisen vaniljajauhetta, kaakaovoita, 5 ruokalusikallista lucumaa ja hieman suolaa. Ainekset sekaisin ja pakastimeen hetkeksi. NAM! Halutessa sekaan voi lisätä esimerkiksi hunajaa, kookossokeria tai erytritolia makeutukseksi. Myös omatekemiin raakajäätelöihin tykkään heittää sekaan macaa vähän mausta riippuen.

  2. Moringa, super of the super foods, believe or not I put in my kefir and it tastes good. Has somewhat of a spinach taste in it. Maca is just too gross cannot stomach it.

  3. Itse tykkään macan mausta, tykästyin siihen heti ensi maistamalta! Sekoitan sen yleensä aamuisin maustamattoman rahkan/soijajogurtin sekaan (+marjoja, kaakaonibsejä ym.) enkä voisi olla enää ilman. Käytän sitä myös raakasuklaassa. Mutta itse käytän sitä vain alle teelusikallisen verran. En tiedä onko lumevaikutusta, mutta olen huomannut, että olen ainakin energisempi. Ja vaikka olen käyttänyt sitä jo pitkään (ehkä pari vuotta) niin en uskalla nostaa määrrää, kun kerran kokeilin laittaa enemmän, niin mahani kipeytyi niin paljon ja tuli etova olo, joka kesti useamman päivän, niin säikähdin sen verran että sen jälkeen pidin pidemmän tauon sen käytössä. Mutta kun otin sen taas käyttöön, vähemmällä määrällä, niin ei ole mahaan käynyt. Mutta macan käytössä muutenkin suositellaan aina pitämään se viikon tauko aina kolmen viikon välein.. :)

    • Näin nää makumieltymykset eroaa! :) Aijaa? :O Mä laitoin tänään ruokalusikallisen ja muuta eroa en huomannut kuin, että täytyin jo puolesta kannusta smoothieta. Mutta kuten tuossa sanoin, epäilen oman kroppani sietävän näitä aika hyvin kun käytän sen verran paljon muitakin vahvoja supereja.

      Hyvä huomio tuo taukoviikko, empäs olisi tiennyt! Kiitokset. :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta