Mitä tehdä Rodoksella?

Rodosta sanottiin antiikin mytologiassa aurinkojumalan saareksi, eikä turhaan! Niin aurinkoinen ja lämmin saari, joka sopii erinomaisesti pelkäksi löhölomakohteeksikin. Meillä oli kuitenkin aatoksena saada lomasta muutakin irti kuin pelkkää rantaviivaa ja rusketus. Päätettiinkin heti alkuunsa, että tehdään ja nähdään asioita vaikkakin rennolla asenteella. Itse inhoan aikatauluja ja siksi lomalla pitääkin saada ottaa lungisti. Herättiin tavallisesti ysin aikaan, käytiin aamiaisella ja sen jälkeen vasta alettiin miettimään mitä puuhataan ja mihin suunnataan.

Lauantaina kirjoittelin Lindoksesta, johon yksi päivä uhrattiin. Samaisena päivänä hotellille paluumatkalla poikettiin myös Nuoruudenlähteillä. Kyseiset lähteet (Epta piges) sijaitsivat ikäänkuin paluumatkalla Ixiaan ja siksi olivatkin sopivasti matkan varrella. Valitettavasti tuo lähdemesta jäi hieman ”vajavaiseksi” osaltamme näin jälkikäteen mietittynä. Nimittäin mehän ei lähdetty niitä lähteitä sen kummemmin etsimään vaan luultiin, että mestat olivat siinä alhaalla missä turretkin. Jossain metsässä käytiin kiertelemässä ilman sen kummempaa lopputulosta, eikä edes mitään opasteita huomattu? Iso porukka turisteja tosiaan uitti jalkojaan alatasanteella pienessä purossa joten ehdottomasi luulin, että siinä he nyt nuorentavat elämäänsä vuosilla. Nojoo, toivottavasti siellä oikeilla mestoilla ei ollut sitten mitään super siistiä, kun se näin tyylikkäästi onnistuttiin missaamaan… :D

IMG_8128IMG_8137

Jos auton vuokraaminen Rodoksella on hyvä idea niin mites sitten mönkkärin? Se vasta huikea tapa liikkua onkin! Vuokrattiin yhtenä päivänä mönkijä naapuri hotellistamme (30€/vrk) ja sillä sitten kierreltiinkin saaren länttä pitkin. Ajeltiin esimerkiksi Filèrimos-vuoren huipulle, jota suosittelen lämpimästi! Kyseinen vuori on lähes 300 metriä korkea ja siellä sijaitsee 900 -luvulta peräisin oleva luostari. Mestoilla on myös riikinkukkoja vapaana, jotka ehdottomasti herättivät ihastusta! Paikan ehdoton kohokohta on kuitenkin valtaisa risti, joka sijaitsee nähtävyyden paraatipaikalla. Rakastan ristejä ja minulle niillä on merkityksensä joten tällainen valtava Pyhä merkki sai kyllä nöyrälle fiilikselle. Jos jotain maallista paikasta voisin sanoa, niin näkymät ovat ainakin hulppeat! Koko länsi näkyy aika mukavasti vuoren huipulta.

IMG_8337-001IMG_8350-001IMG_8344-001IMG_8371-001IMG_8366-001IMG_8360-001

Perhoslaaksosta olin kuullut myös paljon hyvää ennen reissua, joten olihan sinnekin pakko jurnuttaa. Mönkijällä noiden pidempien matkojen tekeminen oli todellakin kirjaimellisesti jurnutusta, mutta tietyllä tapaa kuitenkin hauska ja mukavampi tapa liikkua kuin auto. Samalla sai aurinkoa ja olo ei ollut missään kohtaa tukalan kuuma. Jokatapauksessa, Perhoslaakso ei kyllä ollut ollenkaan huono kokemus! Siellä todellakin liiteli nättejä perhosia (vaikkakin vain nuo tylsimmät asettuivat kuvattaviksi) ja paljon. Ainut miinus oli reitin pituus, joka tosiaan nousi korkealle vuorelle eräälle random luostarille saakka. Itse olin tuossa vaiheessa päivää jo aika väsynyt ja ylävoittoisen matkan taivaltaminen alkoi jossain kohtaa painamaan… Vaatii siis todellakin hyvää kuntoa ja vettä, jotta jaksaa kivuta reitin maaliin saakka! Mutta kokemus kyllä sinällään ja olikohan tälläkin hintaa se viitisen euroa? Suosittelen yhdeksi nähtävyydeksi. :)

IMG_8383-001IMG_8399-001IMG_8417-001

Jos kaikki rahat eivät ole uponneet matkoihin, niin Rodoksen kaupungissahan on aika kivat shoppailu mahdollisuudet. Me kierreltiin yksi kokonainen päivä ihan vaan shopittaen ja muutamana päivänä poikettiin ohikulkumatkalla tekemässä uusintakierrokset. Etenkin Bershkan ja Pull & Bearin alet saivat hullaantumaan, tosin tällä kertaa vaan tuon miespuolisen henkilön… :D Saku ostaa harvoin vaatteita mutta jos omaa tyyliä löytyy, niin messiin lähtee kyllä sitten vaatetta ja paljon. Alet siis veivät aika hyvin mennessään… Rodoksen kaupungista löytyy noiden kahden liikkeen lisäksi ketjuista ainakin Zara, H&M, Mango ja Sephora. Lisäksi on paljon pikkuliikkeitä, joista voi myöskin tehdä löytöjä. Luottokortit ja pankkikortit käyvät hienosti.

IMG_8194-001IMG_8269-001IMG_8193-001IMG_8303-001

Aloin nyt oikein miettimään, että vieläkö me jossain käytiin… Kierreltiin siis aika paljon ihan Rodoksen kaupungissa ja lännen suunnalla. Päivittäin paukkui yllättäen taas nuo askelmittarit ja kilometrejä kertyi lähes 20 km/pvä. Itse rakastan haahuilua ja paikkojen katselua jalkaisin. Aina ihmettelen miten joillekin ihmisille kävellen liikkuminen on niin katastrofi? Lyhyellekin matkalle otetaan taksi tai bussi, vaikka oikeasti paljon mukavampihan sitä olisi uudessa paikassa oppia reitit itse, eikö? Kyse ei siis ole rahasta vaan ihan periaatteesta. Suomessa en niin mielellään kävele, koska täällä on aina kylmä. Lämpimässä asia on hieman eri. ;)

Rodos on hyvin pieni saari ja aika nopeasti nähty. Vaikka tosiaan ihana kohde ja ehdottomasti voisin palata! Seuraavalla kerralla se sitten varmaan olisi enemmänkin löhöloma, sillä parhaat mestat on jo nähty. Jos kaipaa aurinkoa, takuu varmaa lämpöä, chilliä meininkiä ja esimerkiksi vesilajeja on Rodos huikea kohde. ”Windsurfing” on paikassa todella suosittua juuri kovan tuulensa vuoksi. Itse en ole ollut enää sen jälkeen vesilajien perään, kun Lombokissa meinasin hukkua aaltoihin. Sanotaanko näin, että ikä tuonut tiettyjä pelkoja mukanaan… Nuorena sitä vaan meni ja kokeili mutta jotkut kokemukset jättävät ikävät jälkensä. Jokatapauksessa, hurjapäille sieltä löytyy kyllä lajeja!

Jos jäi vielä jotain kysymyksiä niin laittakaahan tulemaan!? :)

PS. Jos joltain jäänyt väliin Lindos ja vanha kaupunki -postaukset niin ne voit kurkata TÄÄLTÄ ja TÄÄLTÄ.

On my way

4 vastausta artikkeliin “Mitä tehdä Rodoksella?”

  1. Ulkomailla on just parasta sellainen kävely ihania kujia ja katuja pitkin. Me kävellään kans useinmiten lähes poikkeuksetta kokoajan joka paikkaan ulkomailla. Ei sillä, mä kyllä kävelen Suomessakin pienet etäisyydet ja miksei nyt suuremmatkin jos vaan on hyvä ilma :D
    Tykkään näistä matkapostauksista kun kerrot kuitenkin niin paljon niissä.

    • Niin samaa mieltä. :) Mä olen Suomessa vähän laiska hyötyliikkuja, koska on tuo bussikortti ja aina niin kylmä. :D Mutta ulkomailla, ihan parasta!!

  2. Moikka Jutta!

    En ole varmaan vuoteen lukenut aktiivisesti blogiasi ja nyt eksyin taas tänne. Postauksiasi selaillessa tein yhden huomion: vitsi, että sun kropasta onkaan tullut raamikkaampi! Näytät edelleen hoikalta, mutta lihakset erottuvat todella kauniisti ja kokonaisuus on super fit! Itseenikin on iskenyt nyt kunnon salikärpänen ja olen pohtinut, että mitä tämä tarkoittaa vartalolleni pitkällä tähtäimellä… Tavoitteenani onkin juuri tuollainen hoikka ja sporttinen vartalo, ei mikään liian lihaskimppu look. Ajattelin kysellä sinulta vähän treenivinkkejä! :)

    – Treenaatko isoilla painoilla vai esim pienemmillä painoilla pidempiä sarjoja?
    – Treenaatko enemmän aerobista vai punttistreeniä?
    – Kuuluuko sun punttistreeneihin yleensä pidempi aerobinen treeni? (Itse esim. vedän vain 10min alkulämpän ja loppuverryttelyn)
    – Mitä syöt yleensä treenin jälkeen palautumiseen?
    – Oletko viimeisen vuoden aikana tehnyt jotain suuria muutoksia treeneihisi tai ruokavalioosi, kun nykyinen olemuksesi on selvästi aiempaa fitimpi vai onko lopputulos vain pitkäjänteisen treenin tulos?

    Kiitos etukäteen vastauksesta! Pitääpä eksyä taas useammin lukemaan blogiasi! Postauksistasi huokuu nykyään aivan uudenlainen hyvinvointi ja henkinen balanssi, joka todella inspiroi :)

    -Mimi

    • Moikka Mimi!

      Ja heti alkuun mukava kuulla, että eksyit uudelleen blogiin ja kenties palaat vielä uudestaankin! :)

      Kyllä, itsekin tuon huomion tehnyt. Oikeastaan sen jälkeen, kun vatsaongelmien takia (ravintoterapeutin kehoittamana) jätin mun ruokavaliosta maitotuotteet, sokerin ja viljat kuukaudeksi tapahtui jotain (reilu vuosi sitten). En käy puntarilla mutta laihduin vaatteiden mukaan muutaman kilon. Ennen tuota muutosta vatsani oli aika huonossa kunnossa ja koko olemukseni ”sairas”. Onneksi kokeilin kuitenkin tuota ruokavaliota, koska löysin vatsaongelmiini syyn. Maito ja useimmat viljat. Pikkuhiljaa vuoden aikana olen lisännyt ja kokeillut ko tuotteita ruokavaliooni mutta osan kanssa vieläkään onnistumatta. Syön siis pääosin maidottomasti ja välttelen itselleni pahimpia viljoja kuten ruista. Toki välillä teen poikkeuksia ja testailen, syön juustoja jne. mutta usein sitä sitten siitä kärsiikin. Maito ja kaikki rahkat ovat edelleen ne pahimmat. Mun vatsan on vaikea sulattaa esimerkiksi maitorahkan kaltaista koostumusta ja ruoka jää ”palloksi” ylävatsalle ja aiheuttaa pahoinvointia.

      Tosiaan tuon jälkeen kroppani muuttui jonkun verran, ehkä lähti muutama kilo ja osa varmaan takaisin tullutkin. Vähän veikkaan, että sellainen tietty pöhö mitä jossain vaiheessa kropassani oli on nyt vaan lähtenyt. Joillakin ihmisillä jotkut ruoka-aineet keräävät nestettä ja limaa ja omien kokemuksieni mukaan maito tekee minulla sitä. Tämä vartalon muutos on kuitenkin tapahtunut ihan huomaamattani, eli varsinaista ”syytä” en osaa tarkkaan sanoa. :)

      Nykyään treenaankin vähemmän kuin aikaisemmin, sekin on itseasiassa hassua. :) Lihaksia olen treenannut nyt useamman vuoden ja pääosin maximipainoilla, viime talvella tein Kayla-treeniä 4 kk eli pidin salitaukoa mutta toukokuussa palasin salille. Nykyään salilla teen aika vaihtelevasti maximia ja ”minimiä” useilla toistoilla, sekä pudotussarjoja. Vähän fiiliksen mukaan. Sali kun ei ole mulle pakkopullaa vaan menen nykyään oman oloni mukaan. Treenien alkuun teen kymmenen minuutin lämmittelyn crossarilla tms. Loppuun vaan venyttelen mutta siinä olen aika laiska… Salilla käyn kolme kertaa viikossa ja juoksemassa kerran tai kaksi viikossa. On aikoja, että enemmän ja aikoja kun vähemmän.

      Treenien jälkeen syön milloin mitäkin, fiiliksen mukaan. Tavallisesti kuitenkin vedän alkuun Luontaistukun maustamattoman heran tuorepuristetun mehun kera, jonka jälkeen sitten milloin mitäkin iltapalaa. Mähän en siis laske mitään lukuja ruoan suhteen eli mun iltapala saattaa treenien jälkeen olla vaikka pari gluteenitonta leipää täytteineen ja kananmuna, tai vastaavasti joku superfood-marja -smoothie. Joskus se on jotain kevyempää ja joskus tuhdimpaa, mahdollisimman rennosti vaan.

      Ainoa muutos on tosiaan tuo vilja ja maitojuttu, sekä superfoodit, pähkinät ja mantelit, hyvät rasvat… Nuo kaikki puuttuivat aikaisemmin ruokavaliostani ja nykyään pidän huolen, että saan niitä. :) Osittainhan toki muutamankin vuoden säännöllinen salitreeni saattaa muokata ne lihakset ja vastaavasti sitten parin kilon painon putoaminen tuoda ne paremmin esiin. Mutta erityisemmin en yritä pitää mitään lookkia vartalollani vaan pyrin voimaan mahdollisimman hyvin.

      Toivottavasti tästä oli jotain apua! :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta