Hyvän ja onnistuneen aamun ainekset

Olen perus ”luonteeltani” aamu-uninen ja jos saisin todella valita, nukkuisin joka päivä ainakin yhdeksään tai kymmeneen. Taannoin silmiini osui kuitenkin teksti jossa kerrottiin, että monet maailman menestyneimmät henkilöt heräävät aina ennen aamu kuutta ja kukonlaulua. Koin piston sydämessäni. Miten suurta tuhlausta onkaan hukata aamut nukkumiseen? Nehän ovat ihan parasta aikaa treenata, kirjoittaa, lukea päivän uutisia tai vaikka ottaa aikaa itselleen!

Omalla kohdallani aamutoimia toki rajoittaa työ, joka painottuu aikaisiin lähtöihin. Menen 8-9 välillä töihin ja tämä tarkoittaa, että päivittäin herätyskello pärisee 6.40-7.20 välillä. Itse olen pitänyt tuota aikaisena mutta ehkei se olekaan? Jos heräisin joka aamu kello 6.00 kuinka paljon saisinkaan aikaan, oivoi. Noh, useinkaan tuo iltavirkusta aamuvirkuksi kääntyminen ei tapahdu hetkessä ja näinpä minäkään en ole hetkiin kuudelta herännyt. Välillä saan aikaisemmasta rytmistä kiinni mutta sitten se taas kääntyy päälaelleen.

Mikä kuitenkin oleellisinta ja tärkeintä, olen pyrkinyt tekemään aamuistani parempia ihan tietoisilla valinnoilla. Kun päivä lähtee hyvin käyntiin, tulee koko loppupäivästäkin onnistunut. Tietenkin välillä on niitä aamuja, kun tulee torkutettua ihan liian pitkään ja kiirepaniikki iskee, se on kuitenkin se mitä tahdon välttää. Tykkään nimittäin rennoista ja rauhallisista aamuista. Omalla kohdallani tuo on myös omaa aikaa, sillä mies nukkuu aina pidempään ja saankin tehdä toimet ihan rauhassa.

2015-08-013

Alla omat vinkkini parempiin aamuihin:

  • Varaa riittävästi aikaa aamutoimiin. Jos olet aamukankea ja hidas, reilu tunti tulee tarpeeseen, jos taas perus nopea ehdit varmasti alle tunnissakin. Itse vedin vielä muutama vuosi sitten kouluun ja töihin aina hirveällä kiireellä, jolloin 30 minuuttia riitti meikäläisen valmisteluihin. Nykyään tahdon kaksin verroin aikaa ja heräänkin suunnilleen tunti ennen ratikan saapumista. Nukkumaan menen aina arkena 23-24 välillä.
  • Mieti vaatteet illalla valmiiksi jottei kriisi iske. Itselleni harvoin enää näitä kriisejä tulee, koska työssäni pukeutuminen on aina hyvin samankaltaista eikä asuja hirveästi tarvitse edes funtsia. Laitan vaatteet kuitenkin aina illalla valmiiksi ja tarvittaessa silitän paidan. Nopeuttaa muuten aamutoimia kummasti! Kannattaakin kokeilla vaikka tästä hieman lapsuus mieleen tuleekin… ;)
  • Älä tingi aamupalasta. Tämä on itseasiassa juttu joka pätee ainakin minulla vuodessa 365 aamuna, olin sitten vapaalla tai en. Aamiainen käynnistää päivän, enkä voisi missään nimessä kuvitella lähteväni töihin tyhjällä vatsalla, saatika sitten kupposella kahvia. Uskon, että vatsa on herkimmillään juuri aamulla ja tarvitsee silloin ravintoa, joka on pehmeää. On yksi suurimmista synneistä juoda kahvi tyhjään vatsaan!!! Kuten olen monesti täällä kertonut, suosin arki-aamuisin smoothieta banaanilla ja marjoilla, sekä superfoodeilla. Omalla kohdallani tämä setti toimii erinomaisesti ja lähden virkeänä duuniin. Viikonloppuisin sen sijaan nautin aamiaista pidemmän kaavan mukaan. Usein paistan banaanipannareita tai käyn ulkona brunsseilla.
  • Juo vettä. Aamulla ihminen kärsii usein pienestä nestehukasta, joten onkin tärkeää saada nuo nestevarastot täyteen. Minulle toimii pari lasia sitruunavettä aivan erinomaisesti, samalla nappaan muutamat vitamiinit.
  • Rentoudu hetki, vaikka ihan 5 minuuttia riittää. Ja tämähän voi tarkoittaa jokaiselle sitä jotain omaansa. Minulle se ”juttu” on usein meikkaaminen, laitan aamuradion päälle ja kuuntelen samalla uutisia. Saatan meikata myös ihan hiljaisuudessa ja ajatella, sekä käydä päivää läpi. Monesti pyydän mielessäni myös varjelusta päivääni ja sitä, että tekisin oikeita valintoja. Kun heti aamusta miettii hyviä asioita, tulee päivästä varmasti parempi!
  • Treenaa aamuisin. Tämä tapa ei kuitenkaan sovi kaikille, sillä jokaisen kroppa ei yksinkertaisesti ole vetreimmillään aikaisin. Itse kuitenkin suosittelen aamutreeniä jos aikataulut sen mahdollistavat, mielettömän hyvä tapa saada energinen alku päivälle ja illat vapaaksi kaikelle muulle mukavalle.
  • Tee aamusta sinunlaisesi, sellainen kuin haluat päivästäsi tulevan. Yllä mainitut ovat tosiaan minun vinkkejäni mutta jokaisella meillä on omat mieltymyksemme. Toinen tarvii sen aamulenkin, toinen taas hetken omiin ajatuksiin tai Hesarin lukuun. Pääasia on, että aamu on sinunlaisesi ja saa päiväsi käynnistymään hyvin. Joillekin ihmisillehän sopii myös kiire. Itsekin olin aikanaan aamuisin tehokkain, kun tiesin, että aikaa on vaan se rajallinen lyhyt määrä. Nykyään olen tosin vanhentunut ja hidastunut, mieli ja kroppa kulkevat hieman eri vauhdissa kuin aikaisemmin. Siksipä aika aamuisin on nykyään kultaa ja takaa varmasti onnistuneen päivän.

Mitkä ovat teidän kikkanne parempiin aamuihin? Riittääkö teille puolen tunnin pikapyrähdys vai tarvitsetteko aikaa aamuihinne?

On my way

9 vastausta artikkeliin “Hyvän ja onnistuneen aamun ainekset”

  1. Omat aamuni on tarkkaan aikataulutettuja. Herään 45 min ennen lähtöä. Kaikki aamutoumet menevät omassa tarkassa järjestyksessä. Toimii mulla. Mutta kaipaan hiukan ”omaa aikaa” aamuille, joten tämän alkusyksyn tavoitteena on aikaistaa heräämistä -ja nukkumaanmenoaikaa. :)

    • Kyllä, mullakin järjestys on aina aamuissa sama vaikka työajat hieman vaihteleekin. :) Tuokin on hyvä, että samalla jos aikaistaa aamuja, menee aikaisemmin myös nukkumaan.

  2. Treenaaminen aamuisin on mun hyvän olon juttu, mutta nykyisin kun menen aina kahdeksaan töihin, en ehdi millään ja se kyllä vähän harmittaa. Illalla on jotenkin veto poissa ja muutenkin ennen nukkumaanmenoa on vähän ”turha” lähteä hakemaan lisää virtaa. Lenkkeily on niin ihanaa aamuisini, jos saa kävellä tai juosta ihan rauhassa hyvän musiikin siivittämänä. Ihan tosi kivoja kuvia tässä postauksessa. Oot taitava kuvaamaan, Jutta! :)

    • Nojoo, täysin sama vaikka mulla vaan alkuvko kasiin duuniin… Sitten menee taas muina päivinä rytmi sekasin jos kuudelta herää. Minä, kun myös nauttisin niin noista aamutreeneistä!

      Ja kiitos, mukava kuulla. :))

  3. Oon joutunut heräämään nyt kesällä kuudelta töihin ja oon niin nauttinu rauhallisista aamuista, kun on sellaista omaa aikaa, jota kukaan muu ei oo häirihtemässä. Kun tämän rytmin sais vaan pidettyä sinne syksyyn ja kun malttais mennä aikasemmin nukkumaan, niin tulis kuitenkin yöunistaki kohtuupitkät! :)

    • Jep, ja aikaisin heräämisestä tulee vaan jollain tapaa niin hyvä ja voittajafiilis!! Tsemppiä rytmin pitämisen kanssa. :)

  4. Mä tarvinnut aikaa aamuihin, haluan herätä päivään kunnolla ennenkuin pitää lähteä :) Työaamuina mulla vaihtelee työajat ja hieman heräämisetkin, jos menen 8 tai myöhemmin töihin niin herään kuudelta, mutta toisinaan menen töihin jo 6.30 tai 7, niin silloinheräilen n. 1,5 tuntia ennen kuin pitää lähteä :)

    http://outikarita.fitfashion.fi/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta