Maidoton vaihtoehto palautusjuomalle – Evoke

*Postaus toteutettu yhteistyössä Evoke & The Ginger Peoplen kanssa.

Treenien jälkeinen palauttava ja maidottomuus, hankala yhdistelmä(kö)? Moni on kysellyt minulta palauttavista, koska salilla kuitenkin suhteellisen ahkeraan treenailen. Miten yhdistää maidoton ruokavalio ja palautusjuomat? Pitkään minulla olikin kausi etten juonut mitään palkkareita, vaan söin ihan vaan ”kunnon ruokaa” pian salilta tultuani. Tuohan ei ole missään nimessä huono tapa mutta ei varmastikaan sovi jokaiselle. Jos esimerkiksi vetää itsensä ihan piippuun ja tulee jalat täristen himaan, on koneistoon hyvä saada heti jotain palauttavaa. Aikaa ei välttämättä ole säätämiseen ja voi olla, ettei suusta alas edes mene mikään muu kuin kepeä juoma. Minähän treenaan nykyään enää harvemmin ns. verenmaku suussa, mutta väsynyt olen kyllä lihaskuntotreenien jälkeen. Tai mieli on energinen mutta keho uupunut, kyllä te tiedätte.

Maidottomuus asettaa monille haasteita palautusjuomien suhteen. Jos tahtoo nauttia valmiin palauttavan, markkinoiden maitopohjaiset ja suklaaheralla makeutetut pillimehut eivät välttämättä toimi. Toisille eivät sovi myöskään palautusjuomajauheet, ei veden, maidon saatika soija/mantelijuoman kera. Itse lukeudun tähän herkkävatsaisten porukkaan, joka saa todellisen pahoinvoinnin makeutusaineilla makeutetuista palautusjuomajauheista tai valmisjuomista. Omaan kyllä maustamattoman hera-jauheen, joka toimii vatsalleni mutta sen käyttö vaatii kuitenkin ne kaikki oheishärpäkkeet ja käyttö ei ole niin nopeaa, kuin juoman jonka saa vetästä naamariin samantien. Monella ei myöskään ole tällaista tilannetta kuin minulla, että sali on sadan metrin päässä kotoa… Itsekin aikanaan kauempana salilla käyneenä tiedän, mitä se on keksiä mukaan aina jotain nopeaa syötävää. Ja varsinkin jos vatsa ei tosiaan kestä niitä valmiita pillimehuja, voi homma olla hyvinkin haasteellista.

IMG_0317

Olen nyt jo jonkun aikaa käyttänyt Evoken proteiinimehuja palautusjuomina, sekä energiaa antavina välipaloina ennen treeniä. Myös töihin olen välillä noita pulloja raahannut, ihan vaan iltapäivän nälkäfiilikseen ja väsymykseen. Kyseessä on siis täysin maidoton proteeinimehu, joka sisältää 10 g soijaproteiinia per juoma (330 ml). Ja mikä itselleni ehkä tärkeintä, prodemehut eivät sisällä lainkaan piristeitä, lisäaineita eikä lisättyä sokeria. Ehdotonta plussaa ovat myös C- ja B vitamiini, sekä kivennäisaineet joita juomiin on lisätty. Vaikka Evoken sisällysluettelo näyttääkin hyvältä, on minulle kuitenkin aina tärkeintä se maku. Palautusjuoman tulee maistua hyvältä! Evokejahan löytyy kahta makuvaihtoehtoa, eli appelsiini sekä trooppiset hedelmät. Molempia on nyt tullut maisteltua ja appelsiini on kirinyt ehdottomasti omaksi suosikikseni. Ja mikä tosiaan parasta, maku on aikuisten oikeasti hyvä! Itseasiassa vähän kuin tavallista mehua joisi mutta vielä sopivamman makeana, eli toisinsanoen ei niin makeana kuin normi mehut. :)

Paitsi, että juon Evokeja sellaisenaan, teen niistä välillä erilaisia mixauksia. Ovat nimittäin erinomainen pohja esimerkiksi hedelmäisiin smoothieihin, joihin tahtoo hieman lisäproteiinia. Juomalla voi hyvin korvata vaikka mantelimaidon tai muun nesteen. Yksi ehdoton suosikkini on appelsiinisen Evoken yhdistäminen The Ginger Peoplen 100 % luomuinkiväärimehuun. Aivan mielettömän hyvä yhdistelmä, josta tahdon ehdottomasi teille simppelin reseptin jakaa! Itseasiassa juuri tänään vedettiin miesystävän kanssa kyseistä drinksua salin jälkeen palauttavaksi ja hyvin on jaksanut odotella päivällisen valmistumista. ;)

IMG_0285

Appelsiini-inkivääri palautusjuoma (kahdelle)

  • 2 pulloa Evoken appelsiini proteiinijuomaa
  • 1 dl Luomuinkiväärimehua

Blendataan molemmat mehut sekaisin ja nautitaan kuohkeasta palauttavasta. Nam, nam!

Evokea myy tänä päivänä jopa 500 toimipistettä Suomessa. Itse olen bongannut juomia ainakin K-Marketeista ja Cittareista. Oman lähimmän myymäläsi voit tarkistaa täältä.

Mitä te muut maidotonta ruokavaliota noudattavat suositte palauttavana? Onko joku muukin kenties bongannut Evoken proteiinimehut kauppojen hyllyltä ja jopa niitä testaillut? Mitä olitte mieltä? :)

On my way

11 vastausta artikkeliin “Maidoton vaihtoehto palautusjuomalle – Evoke”

  1. Palkkarina menee banaania tai jotain smoothieta, raakapatukoita, pillimehutetrassa olevia kasvimaitoja tai ihan vaan kunnon ateria. :)

    • Ei huonoja vaihtoehtoja. :) Itse suosin myös raakapatukoita mutta jotenkin en ole oppinut niitä palauttavina käyttämään. Ovat kyllä muuten välipalana super herkullisia!

  2. Mistä tota inkiväärimehua saa?? Oon nyt törmänny muutamassa blogissa siihen ja kun pistin nimen googleen ni tuli muutama nettikauppa, mut ne oli loppuunmyytyjä. :(

    • Moikka! Ainakin Ruoholahden Citymarketista löytyy. :) Voin vähän selvitellä mistä muualta saa! :)

  3. Pitääkin maistaa noita! :) kirjoittelin juuri itsekin luonnollisemmasta palautusjuomavaihtoehdosta

    Greenthoughtsblogi.blogspot.com

    • Suosittelen! Todella hyviä ihan sellaisenaankin. :)

  4. Miten suhtaudut soijaan ja soijatuotteisiin? Itse olen lukenut niin paljon negatiivista tietoa niistä että olen alkanut tietoisesti välttämään soijatuotteita. En kuitenkaan tiedä, ovatko ne sitten niin pahoja kuin puhutaan. Muuten tuo juoma kuulostaa hyvälle :)

    • Käytän soijaa vähän, oikeastaan näiden lisäksi juon kahvini makeuttamattomalla soijamaidolla sen hyvän maun vuoksi ja joskus silloin tällöin syön soijapohjaisia joguja jne. En siis välttele sitä mutta en nyt erityisemmin suosikaan… Aika neutraali on siis suhtautumiseni. :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta