Hedelmät, hyviksiä vai pahiksia?

Hoikkuuden ja hyvinvoinnin salaisuus – paljon kasviksia ja hedelmiä? Itse allekirjoitan ensimmäisen väitteen mutta hedelmistä en ole täysin samaa mieltä.

Olen aina rakastanut hedelmiä ja jo lapsesta lähtien niitä on tullut syötyä ihan päivittäin. Olen tyytyväinen, että kotona opetettiin pitämään näistä ”vitamiinipommeista” ja ehdottomasti suosittelen hedelmiä jokaiselle -mutta kohtuudella. Ja nyt en tarkoita sitä, että kukaan lihoisi normaalista hedelmien syönnistä mutta esimerkiksi jatkuvat korkeat insuliinitasot saattavat juontaa juurensa näistä herkkupommeista. Vaikka niissä on vähän energiaa, on niissä kuitenkin yllättävän paljon fruktoosia ja glukoosia. Moni unohtaa tämän.

Itse olin esimerkiksi todella yllättynyt, kun vatsaongelmieni vuoksi aikanaan ravintoterapeutilla käydessäni hän esitti minulle kysymyksen ”paljonko syöt hedelmiä päivässä?”. Vastaukseni oli, että syön hedelmiä pitkin päivää… Viinirypäleitä, omenoita, päärynää, banaaneja tai mandariinia jne. aina välipalaksi. Hän määräsi minut etenkin viinirypäleiden suhteen täys karanteeniin ja arvatkaa mitä huomasin? Viinirypäleet ovat todella makeita!! Kun on hetken niitä ilman, huomaa sen kuinka sokerisia ne ovatkaan. Ja ei tämä siis pelkästään, vaan se ero jonka huomasin vatsassani ne pois jätettyäni. Viinirypäleiden sisältämä fruktoosi sekoittaa vatsaani aika paljon ja aiheuttaa turvottavaa oloa. Saman tekevät itseasiassa etenkin omenat, sekä tuore ananas ja siksi niitä enää harvoin syönkään.

IMG_2895

Toki nyt taas riippuu mihin hedelmiä verrataan, eli ehdottomasti mieluummin sellaiseen viikolla esiintyvään ylimääräiseen makeanhimoon omena tai päärynä, kuin irtokarkkeja. Itsekin usein herkuttelen leffan aikana päärynöillä joita dippailen maapähkinävoihin, nam! En kuitenkaan enää nykyään syö hedelmiä kuin muutaman päivässä ja tämä toimii todella hyvin itselleni. Vatsa voi niin paljon paremmin! Jos mietitään, että moni syö esimerkiksi 3-4 omenaa päivässä, en yhtään ihmettele vaikka maha oikuttelisi. Tuon kaltaista happamuuspommia ei monenkaan vatsa kestä, ei varsinkaan tyhjään sellaiseen vedettynä tai kahvin kanssa nautittuna…

Lisäksi jos mietitään, että omaat taipumuksen makeaan tai jopa sokeriaddiktioon, saattavat hedelmät lisätä tätä riippuvuutta. Vaikka eivät missään nimessä suoranaisesti ole verrattavissa karkkeihin, sisältävät ne kuitenkin sitä fruktoosia joka aiheuttaa myös riippuvuutta. Itse voin siis hyvin allekirjoittaa tämän, koska minulta tämä taipumus löytyy. Olen aina rakastanut makeaa ja varmaan siksi jossain vaiheessa hedelmillä paljon herkuttelinkin. Oli ihanaa saada se päivän sokeriannos terveellisestä lähteestä.

IMG_2905

Jos minulta tänä päivänä kysytään montako hedelmää suosittelen päivittäin nautittavaksi, vastaisin pari kolme. Se voisi sisältää esimerkiksi yhden banaanin, omenan ja mandariinin. Mitenkään tarkkaan noita ei kuitenkaan kannata laskea, sillä ne ovat vaan hedelmiä. Jos vatsa kestää ja et kärsi sokerin koukuttavuudesta, voit varmasti hyvillä mielin enemmänkin popsia. Kannattaa kuitenkin muistaa myös kasvikset ja marjat. Itse olen ainakin opetellut marjojen syömisen (tai lopettanut niiden suhteen säästämisen) jo ajat sitten ja suomalaisia marjoja pakkasestamme löytyykin aina. Kasvikset alkavat olemaan tässä vaiheessa vuotta osittain vähän surkeita mutta sen mukaan mitä kaupasta löytyy kannattaa kori täyteen lapata. :) Monipuolisuus kunniaan!

Hedelmissä itseäni mietityttää aina säännöllisesti myös erilaiset torjunta-aine jäämät ja se, kun ne tuodaan jostain mistä lie. Kuinka paljon hedelmissä on vitamiineja tallessa? Luomussa ehkä hieman enemmän, kuin tavallisessa mutta silti… Joskus muuten kuulin, että esimerkiksi banaani pitäisi syödä kuorineen, sillä kuoressa on ne kaikki vitamiinit?! Kuulostaa todella hurjalta mutta saattaahan tuo osittain totta ollakin? Tiedä sitten…

Miten paljon te syötte hedelmiä päivässä? Meneekö helposti kilokaupalla tai onko ihmisiä, joille hedelmät eivät maistu laisinkaan? 

On my way

8 vastausta artikkeliin “Hedelmät, hyviksiä vai pahiksia?”

  1. Hedelmissä niiden sokerin imeytyvyyttä ja sitä insuliinipommia tasapainoittaa hedelmien kuidut ja ne vitamiinit.
    En siis lähtisi aivan parjaamaan hedelmiä. Etenkin täällä pohjolassa, jossa maaperämme on erittäin ravinneköyhä ja siksi myös kasviksien ja hedelmien viljely suppeaa, suosittelen ehdottomasti, että kaikki söisivät hedelmiä jos vain pystyvät (ymmärrän allergiat ja mahaongelmat. Monilla maha reagoi fruktoosiin).
    Ne ovat täynnä antioksidantteja, joita tarvitsemme.
    Tietenkin hedelmissä on eroja, kuten mainitsit ja liika on aina liikaa (paitsi kasviksissa, heh!).

    Itse syön hyvällä omallatunnolla myös 1-3 hedelmää päivässä. Näin satsuma-aikaan tulee varmasti puputettua myös hiukan enemmänkin ;–)

    • Enhän todellakaan parjannut hedelmiä. :D Sanoin niitä itsekin syöväni mutta halusin nostaa vaan määrät esiin. Ja sen, että moni ei tosiaan ehkä tule ajatelleeksi tuota fruktoosin yhteyttä esimerkiksi juuri vatsaongelmiin.

  2. Syön 4-5 kertaa päivässä ja jokaisella aterialla on kasviksia/hedelmiä/marjoja, hyviä rasvoja sekä jokin proteiininlähde. Lisäksi parilla aterialla lisänä viljatuotteita. Näin rasva-aineenvaihdunta pelaa, tulee syötyä se 500g kasviksia ym. päivässä ja proteiiniakin tulee saatua riittävästi. Jos vetäisin hedelmiä pelkältään, esim just viinirypäleitä tai banaania, jotka ovat ne ”sokerisimmat” hedelmät, tulisi verensokerin kanssa varmasti jonkunlainen piikki. Aamulla syön puurossa marjoja, lounaalla ja iltaruoalla kasviksia ja sitten 1-2 välipalalla hedelmää eli kohtuus säilyy kyllä. Suosittelen muillekin sen hedelmän kylkeen myös proteiinia ja/tai rasvaa!

    • Mulla on miinusta joku 3 molemmissa silmissä. Tarkkoja miinuksia en nyt muista… Toinen silmä heikompi kuin toinen.

  3. Sittemmin kun ruokavalio uusittiin syön ainoastaan yhden banaanin päivässä välipalan yhteydessä. Enkä ole edes osannut kaivata muita hedelmiä. :) Itsellänikin ruoka-annokset koostuu jokaisella aterialla proteiinista, hiilareista sekä rasvasta. Mukavaa päivää Jutta!

    • Oke, kuulostaa tosi hyvältä! Ja kiitos. Samoin sinne. :))

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta