Miten keventää oloa muutama kilo?

Vaikka tasaista ja hyvinvointia tukevaa ruokavaliota pääosin kannatankin, välillä itsekunkin tulee syötyä liikaa ja ehkä vähän vääriäkin asioita. Omalla kohdallani esimerkiksi pizza, sushi, gluteeniton pasta ja muut hiilaripitoiset ruoat tukkivat kehon aika totaalisesti, juustoista puhumattakaan. Ei siis kerta sinne tai tänne, mutta auta armias jos syöt hiilaripitoisia ruokia useamman päivän putkeen… Olo on oikeasti aivan kamala.

Useamman päivään raskaampi syöminen helposti turvottaa, saa olon väsyneeksi ja veteläksi, sekä tuo vartaloon ehkä jopa kilon tai kaksi lisää elopainoa. Tai vaikka painoa ei konkreettisesti tulisikaan, olo saattaa olla pari kiloa painavampi kaiken sen tukkoisuuden kera. Minun on tällä hetkellä allekirjoitettava tämä. Viikonloppuna oli ihana syödä hyvin ja hommahan jatkui vielä eilenkin. Pizzaa, sushia, karkkeja sinne tänne, kaurakeksejä ja mitä vielä? Vaikka kerrallaan en kilokaupalla näitä siis popsinutkaan, niin silti tuollainen useamman päivän raskaampi, tavallisesta poikkeava syöminen tuntuu todella! Aineenvaihdunta ei oikein pelaa ja olo on kuin sotanorsulla konsanaan, hahah. Onneksi tämä ei siis ole vakavaa, sillä itselleni tällainen ei koskaan jäisi päälle juurikin tämän fiiliksen vuoksi. Takaraivossani on liian vahvasti se tunne, miltä tuntuu voida hyvin, syödä terveellisesti ja nauttia hyvästä olosta kehossaan.

IMG_3379

Päätin eilen salilla närästyksen kanssa kamppaillessani, että nyt katkeaa tämä kolmen päivän hiilarisyöminen. Kymmenen kappaleen sushi-ateriakaan pari tuntia ennen treeneja ei ole oikeasti hyvä idea… Liian monta päivää ja liian raskasta ruokaa, niin olen kuin vetelä makaroni ja peilistäkin katsoo ihan eri Jutta. Laihdutuskuureja en kuitenkaan missään nimessä kannata ja niihin en tahdo ketään kannustaa. Jos kiloja tahtoo pudottaa, niin elämäntapojen muuttaminen on se avainsana. Tällaisessa pienessä olon kevennyksessä puolestaan muutamat tehokikat tulevat tarpeeseen ja näiden noudattaminen silloin tällöin ei ole mielestäni ollenkaan huono homma.

Ajattelinkin siis jakaa teille omat kevennysvinkkini, joilla vähän tukkoisen olon saa taas palautettua normaaliksi ja virkeäksi. Miten minä kevennän? Miten saan sen hyvinvoivan fiiliksen takaisin tällaisen hiilariputken jälkeen?

  • Lisään vedenjuontia. Jos normaalistikin pyrin juomaan paljon niin lisään sitä entisestään, tai ainakin kiinnitän asiaan enemmän huomiota. Jos hanavesi ei meinaa mennä alas, niin kannattaa koittaa maustaa sitä esimerkiksi limellä ja mintunlehdillä tai kurkuilla.
  • Syön kevyesti klo. 19 jälkeen. Tämä ei siis tarkoita mitään iltapaastoa mutta kevyttä iltasyömistä. Ei leipää tai muutakaan hitaammin sulavaa vaan hedelmiä, vihanneksia, marjoja, vihersmoothieta. Tämä vaikuttaa itseasiassa positiivisella tavalla myös unensaantiin! Kun keho ei joudu tekemään hurjasti duunia ruoansulatuksen kanssa vielä klo. 23 aikaan, niin unikin tulee paremmin.
  • Edellistä kohtaa toistaen, lisään vihreän ja marjojen syöntiä. Marjoissa on runsaasti kuituja, mikä taas edistää ruoansulatusta. Vihreät smoothiet puolestaan kiihdyttävät aineenvaihduntaa ja laittavat kehon toimimaan paremmin. Täydellinen combo!
  • Lisään aerobista liikuntaa. Juoksulenkkejä ainakin toistaiseksi hieman lisää ja tästä puheenollen, huomen aamulla ajattelinkin kiskaista aamuaerobisen salin juoksumatolla! Boom!

IMG_3382

  • Vähennän hiilareita. En kuitenkaan meinaa mitään karppausta mutta lähinnä juuri riisin ja muun hiilaripitoisen minimoimista ruokavaliosta. Gluteenitonta leipää voin sen sijaan syödä yhden kaksipuolisen palan päivässä ja hedelmiä, sekä muuta kevyempää hiilarin lähdettä toki.
  • Syön eritoten ananasta ja inkivääriä. Niillä nimittäin saa kiihdytettyä aineenvaihduntaa myös aika tavalla. Smoothiessa tai mehussa molemmat menevät ehkä helpoiten.
  • Jätän valkoisen sokerin. Piilosokeria tosin on tänä päivänä vähän siellä täällä, mutta silti pyrin sen salakavalan saannin minimoimaan. Kiinnitän siis enemmän huomiota syömäni ruoan sokeripitoisuuteen, eikä missään nimessä karkkeja, jäätelöä tai mitään maustettuja kaurajoguja.
  • Syön säännöllisesti mutta pieniä annoksia. Tämä on itselleni hyvin helppo noudattaa, koska tavallisesti pienehköjä annoksia tykkäänkin syödä. Nyt kiinnitän kuitenkin annoskokoihin vielä erityishuomiota.
  • En juo alkoholia. Tämäkään ei ole itselleni ongelma, sillä viikonlopusta on tulossa alkoton ja arkena en muutenkaan koskaan alkoholia käytä. Marraskuu oli viikonloppujen suhteen aika kostea, joten tulee taas tarpeeseen hieman kuivempi kausi…
  • Jätän napostelun. Itselleni ehkä se haastavin osuus varsinkin tuollaisen ruoan täyteisen viikonlopun jälkeen… Napostelu on muutenkin heikkouteni mutta jos kiinnitän asiaan huomiota, pystyn sitä kyllä vähentämään. Paljon vaan muuta puuhaa nin ei kerkeä miettimään mitä mieli tekisi. ;)

Näillä vinkeillä siis kohti keveämpää oloa ja loppuviikkoa! :)

Onko teillä jotain kikkakolmosia tai vinkkivitosia, joilla kevennätte toisinaan raskasta ylensyönyttä oloanne? 

On my way

13 vastausta artikkeliin “Miten keventää oloa muutama kilo?”

  1. Viikonloppuna saattaa tulle kroppaan nestettä parikin kiloa, johtuen juuri runsaammasta syömisestä, sokerista, alkosta ym. Tämähän ei ole mitään oikeaa lihomista kuitenkaan, joten viimeistään perjantaina paino on mulla ainakin jo ”normilukemissa” tai sen alle. Tässä onkin tärkeää, ettei ala maanantaina panikoimaan korkeampaa kilomäärää ja vetämään mitään nälkäkuureja, sillä nälkää ei voi voittaa ja mässyhimo iskee jossain vaiheessa, jolloin lopputuloksena on entistä rasvaisempi keho. Turvotus lähtee hyvin samalla kaavalla mitä sinulla eli sokeri pois, hiilarit vähemmälle, treeniä kehiin ja säännölliset kasvis- ja proteiinipitoiset ateriat. En tiedä onko mulla vaan jotenkin poikkeuksellisen hyvä aineenvaihdunta säännöllisen syömisen ja treenin ansiosta, mutta vaikka tulisi viikonloppuna vedettyä päivä tai kaksi kaloreita tuplamäärä niin mitään varsinaista lihomista ei kyllä tapahdu. Suosittelen rennompaa syömistä muillekin naisille :)

    • Juurikin näin! :) Mulla on myös nopeahko aineenvaihdunta ja esimerkiksi alkot lähtee kehosta ainakin ”ulkosesti” parissa päivässä. Tosin nykyään en vietä mitään erityisiä mässypäiviä mutta kyllä sitä viikonloppuisin tulee kuitenkin usein herkkuja napsittua ja tämä on ihan tervettäkin. :)

      Maanantaina on kuitenkin ihan luonnollista taas keventää arkirytmiin.

  2. hei, kiitos näistä vinkeistä, olen itse lauantaina menossa leikkaukseen ja vatsan toimintaan ja kevyesti syömiseen käskettiin kiinnittää huomiota.vatsan aluetta kun operoidaan.. nyt varmaan stressistä johtuvaa mutta olo tukkoinen.. täytyykin ottaa nämä käyttöön. mukavaa joulun odotusta. yksi parhaista blogeista sinulla.

    • Paljon tsemppiä!! Joo kevyttä ja terveellistä safkaa vaan kehiin. :) Stressi kuuluu aina leikkauksissa asiaan mutta hyvin se menee!

  3. Tämä ei nyt ole mikään vinkki muutaman kilon pikapudotteluun, mutta omalla kohdallani huomasin, että paino lähti putoamaan, kun lisäsin ruokavalioon reilusti hiilihydraatteja. Siis en aiemminkaan todellakaan ole millään vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ollut, vaan aina syönyt kaurapuuroa, leipää, perunaa, jopa pastaakin, mutta jotenkin tämä yleinen hiilarihsyteria oli minullakin aiheuttanut sen, että niiden määriä/annoskokoja pyrki päivän aikana kuitenkin (alitajuisesti) rajoittamaan. Jokin aika sitten koin kuitenkin jonkin herätyksen ja tajusin, että minun viikottaisilla liikuntamäärilläni hiilihydraattien määrää nyt ei todellakaan tarvitse rajoittaa. Lisäsin siis reilusti annoskokoja ja/tai kertoja niin, että joka aterialle tuli kunnon satsi jotain hiilihydraattipitoista. Välipalaksi vaihtui voileipä päällysteillä, hedelmien määrää lisäsin, pastasta ja perunasta tuli pääruokien tärkeä/tärkein komponentti jne..

    Lopputuloksen todella nopeasti huomasin ensin aineenvaihdunnan vilkastuneen (näkyi selvimmin hikoilun määrän lisääntymisenä kestävyystreeneissä ja treenin alussa kehon ”käynnistymisnopeuden” paranemisena) ja todella pian myös paino tippui useamman kilon – niin, että lopulta piti lisätä ruokavalioon yksi voileipävälipala, että painon putoamisen saisi pysähtymään. Tällä hetkellä paino pysyy vakiona, vaikka syön määrällisesti ja ernergiasisällöllisesti enemmän, ja treeneissä riittää tehoa paremmin sekä tulokset paranevat.

    Mutta miten tämä nyt aasinsillalla liittyy tähän kirjoitukseen, niin olen viimeaikoina tajunnut muutoksen myös tuossa ns. ”hiilariturvotusilmiössä”. Eli silloin kuin normaaliruokavaliooni kuului vähemmän hiilihydraatteja, minullakin esim. viikonlopun runsaampi hiilihydraattien syönti aiheutti turvotusta ja tukkoisuutta. Mutta nyt kun perusruokavaliokin on hiilihydraattipitoisempi, mitään turvotuksia ei ole tullut, vaikka juuri tuossa viime viikonloppuna eräillä 10-vuotissynttäreilläkin tuli syötyä kakkua, keksiä, sipsiä ja piirakkaa ja seuraavana päivänä vielä karkkiakin. Eli elimistö käsittelee nykyään jopa tuollaisen ”roskahiilarin” niin paljon tehokkaammin, että turvotukset ovat tiessään.

    • Joskus voisi näköjään oikolukeakin nuo höpinänsä ennen lähettämistä :D….Pahoittelut kirjoitusvirheistä.

    • Pakko kommentoida, koska olen kokenut aivan saman kuin sinä! Aloin puolisen vuotta sitten lisäämään reilusti hiilareita ruokavalioon testimielessä, kun muutenkin tanssi- ja salitreenit yhdessä tekevät viikkoon parhaimmillaan yli 10h suht intensiivistä harjoittelua. Noh, paino putosi aika reippaasti että piti ihan tarkkailla, jotta saa pysähtymään putoamisen, energiaa tuli rutkasti enemmän ja vaikka söisin viikonloppuna rasva-hiilariyhdistelmiä, ei olo alkuviikosta ole enää mitenkään turvonnut tai tukkoinen. Jos taas alkoholia juon, silloin aineenvaihdunta tuntuu hidastuvan pariksi seuraavaksi päiväksi, mutta roskaruoka, suklaa, jäätelö you name it ei aiheuta minkäänlaista olotilan muutosta seuraavina päivinä. Monesti illalla, vaikka olisin koko päivän mättänyt kuraa, juon silti spirulina-vehnäoras-lehtikaali-msm-smoothien ihan tavan vuoksi, mutta tuskin sillä mitään vaikutusta, vai olisiko…?

    • Tosi kiinnostavaa, sillä mulla on aivan sama kokemus kuin Tuulilla ja JL:llä! Kun aloin noin vuosi sitten oikein kiinnittämään huomiota siihen, että saan reilusti hiilaria ruoasta, kaikenlainen ylimääräinen turvottelu katosi aika nopeastikin. Olen myös käynyt läpi vaiheen, jolloin ruokavalioni oli tosi rajoittunut ortorektisen oireilun vuoksi. Juuri silloin tuntui, että kaikenlainen poikkeaminen omasta ruokavaliosta aiheutti aina aivan jäätävän olo. Kroppa täynnä nestettä ja maha aivan jumissa.

    • Mielenkiintoista kuulla kokemuksianne ja itseasiassa itse olen huomannut saman esimerkiksi aina matkoilla, kun on tullut syötyä huomattavasti enemmän esim. leipää ja riisiä. Ei ole turvotellut tai ollut vatsavaivoja. Ehkä nämä kaksi asiaa todella ovat yhteydessä?

      Suomessa en itse vaan valitettavasti osaa joka päivä syödä esim pastaa tai riisiä. Jos lounaalla syön semmosen satsin, nukahdan pystyyn. Illalla taas nuo laskeutuvat niin pahasti, että tulee tosi raskas olo ja närästää. Tosin saahan hiilareita toki paljon muustakin! Esim. hedelmät, suomalaiset marjat, viljat, chiat… Eli ei pelkkää pastaa tarvi vedellä saati leipää.

      Itse en seuraa tai laske sinällään mitään ravintoaineyksikköjä, eli se paljonko saan hiilareita päivässä menee aika vaihdellen. Pitäisi varmaan kiinnittää enemmän huomiota. Tosin itse treenaan viikossa 3-5 h joten treenimääräni ovat silti aika pienehköt jos verrataan kommentoineeseen 10h viikossa liikkuvaan. Tottakai meillä on tällöin aika eri energiantarve. :)

      Oli mielenkiintoista lukea tästä! Ehkä pitää miettiä voisiko sitä jotenkin testata tätä runsaampaa hiilarimeininkiä ihan arjessa ja saisinko ujutettua sinne enemmän vaikka juuri riisiä! :))

  4. Mulla on vähän samantapaisia kokemuksia! Kun en syönyt maitoa juuri ollenkaan, niin sillon yks rahka sai ihan turvoksiin. Nyt kun syön maitotuotteita kohtuudella, niin ei mitää ongelmia. Keho tottuu hyvässä ja pahassa vaikka mihin, ja sitten kun totutusta poiketaan, niin kroppa on sekasin. Ihan sama jos on tottunu syömään roskaruokaa, niin sitten vihersmoothie voi saada mahan sekaisin. Mutta sit ei kannata hätäsesti päätellä että kasvikset ei sovi itelle ;) Nykyään mietinkin tarkkaan mihin totutan kroppani, ettei elämästä tuu liian rajotettua, jos kaikki saa aina olon sekaisin.

    • Moikka! Tätä ei mielestäni kuitenkaan voida yleistää sillä esimerkiksi itse söin ennen runsaasti (tai normaalisti?) maitotuotteita ja vatsa alkoi oireilemaan… Pahoinvointia, mahan turpoamista ja kipuja. Maidon jättäminen on toiminut kohdallani eikä mulla tosiaan ole sitä ikävä. Paitsi ne juustot, yhyy. Eli siis aina kaikki ruoka-aineet eivät vaan tosiaan sovi tai saavat vuosien mittaan herkistymään. Jos on itse kokenut tällaisen tilanteen tietää, että kyse ei ole luulosta tai pienestä turvotuksesta jota silloin tällöin tulee.

      Eikä missään nimessä kannatakaan rajoittaa syömisiä jos ei ole mitään oireita. Jos niitä on, voin luvata että ihminen tekee mitä vaan jotta ne loppuvat…

      Mukavaa joulun odotusta!! :)

  5. Suosittelen kokeilemaan smoothien joukossa kananmunan valkuaista. Smoothiesta tulee moninverroin täyttävämpää ja ravinnerikkaampaa. Erottelen valkuaiset välillä keltuaisista, mutta inhottaa heittää ruokaa roskiin niin ostan useimmiten pelkkää valkuaista. Kaupoista löytyy nestemäistä valkuaista tölkissä, todella kätevä tuote :)

    • Välillä tätä teenkin mutta olen kuullut joskus, että saattaisi altistaa salmonellalle?? Pitääköhän paikan?

      Jos syön alkuillasta banaanipannareita, saan siinä heti kolmen munan valkuaiset ja muutaman keltuaisenkin. Eli munien saannista pidän kyllä huolen! ;) Hyvä proden lähde.

      Olen ostanut nyt luomumunia. Onko noita valkuaisia myynnissä myös luomuna?? :) Olisi meinaan aika kätevää.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta