Terveellisempi arki – Viisi vinkkiä!

Terveelliset elämäntavat ja hyvinvointi lähtevät arjen valinnoista. Itse en ole koskaan puoltanut dieettejä, ruokavalion suurta supistamista kilojen karistusmielessä, kuntokuureja tai muutakaan kausiluonteista ”kieltokuuria”, jonka jälkeen repsahdetaan entiseen. Sellainen aaltoileva liike, jossa mennään ääripäästä toiseen, ei mielestäni ole pidemmällä tähtäimellä kannattavaa. Jos tahdot elää terveellisesti, teet arjessa terveellisempiä valintoja. Jos tämä ei tule sinulta luonnostaan, kannattaa tuo taito ehdottomasti opetella! Kerrallahan ei tarvitse kaikkea oppia, vaan näiden valintojen elämään sisällyttämistä voi harjoitella pikkuhiljaa.

Harva meistä pystyy syömään tai ylipäänsä elämään päivittäin sataprosenttisen terveellisesti. Monesti kiire ja stressi verottavat, ruokarytmit venyvät ja liikuntaankaan ei välttämättä meinaa löytyä aikaa. Elämä on täynnä valintoja ja niiden tekijöitä olemme me itse. Terveellisen ruoan syöminen Mäkkärin sijaan ei ole niin hankalaa, tai vaikka lyhyen lenkin lisääminen arkipäivään. Pienistä valinnoista koostuu suuri kokonaisuus, kokonaisuus jolla on merkitystä kehoomme moneltakin kantilta!

2016-02-06

Itse pyrin arjessa juurikin niihin hyviin valintoihin oman hyvinvointini vuoksi. Nämä valinnat eivät ole itselleni pakkopullaa, sillä olen huomannut niiden kantavuuden. Voin itse paremmin ja olen parempi ihminen muille! Suosittelen siis ehdottomasti miettimään mitkä ovat omassa elämässä ne valinnat, jotka tuottavat hankaluuksia. Jos vaikka kerran kokeilisit valita toisin -saattaisit yllättyä?

Tässä viisi elämäni simppeliä vinkkivitosta parempaan arkeen ja hyvinvointiin:

  • Juo päivittäin lasillinen smoothieta ja tuorepuristettua mehua. Itselleni nämä molemmat elementit ovat olleet tuttuja jo pidempään. Smoothiet ovat olleet osa ruokavaliotani jo vuosia -tuorepuristetut mehut jälleen to do -listalla päivittäin! Smoothie on hyvä tapa saada alas päivän superfood-jauheet, marjat ja yrtit. Tuorepuristettu mehu taas tuo kehoosi hedelmien vitamiinit ja mahdollisesti myös tärkeää lehtivihreää.
  • Varaa aamuihisi 5 minuuttia extra-aikaa. Tätä tapaa olen itse pyrkinyt noudattamaan jo pidempään ja se on todella toiminut! Yleensä aamujeni aikataulutus on mennyt pieleen juuri viidellä minuutilla joten se, että laitan kellon herättämään hieman aikaisemmin ja saan sängyssä hetken aikaa itse heräämiseen on ihan luksusta! Inhoan sitä, että ylös pitää ponkaista samantien ja se todellakin saa omat päiväni alkamaan kiukulla…
  • Syö joka päivä marjoja ja jotain vihreää. Suomalaiset marjat ja lehtivihreät ovat ihan parasta ravintoa. Kannattaakin tunkea niitä vähän kaikkeen, mm. smoothieen, mehuun  ja ruokalautaselle. Näissä kyllä harvoin tulee vedettyä yliannostusta!

IMG_7024

  • Muista mantelit ja pähkinät! Tämä on sellainen kohta, jonka veikkaan toteutuvan vain harvan suomalaisen taloudessa. Pähkinät ovat ehkä enemmänkin tuttua tavaraa mutta mantelit, ne unohtuvat monelta. Pidän hyvänä sääntönä ”kourallinen päivässä” -taktiikkaa, jolloin kumpaakaan ei tule syötyä liikaa. Mantelit voi heittää sinne smoothieen tai nauttia puuron päällä, pähkinöitä voi napostella vaikka sellaisenaan. Pähkinöitä kannattaa muuten muistaa vaihdella! Eli joskus jotain muutakin kuin perus casheweja. ;)
  • Liiku viikottain vähintään 30 minuuttia/kerta. Liikunnan tarve on hyvin paljon sidoksissa ihmisiin ja elämäntilanteisiin. Esimerkiksi perheen äideille liikunnan harrastaminen saattaa olla arkipäivän suuri haaste, missä välissä? Lohduttavaa on kuitenkin se, että jo lyhytkin aika riittää! 30 minuuttia juoksua tai kotitreeni olohuoneessa toimii monesti yhtä hyvin, kuin parin tunnin salitreeni. Mieluummin vähän liikuntaa, kuin ei sitä ollenkaan.

Pieniä-suuria valintoja! Itse pyrin tekemään jokaisesta arkipäivästä mieluisan ja tämä yleinen hyvänolon fiilis lähteekin nimeonmaan sieltä ruohonjuuritasolta, mitä me syödään tai miten me kehoamme haastetaan. Pienillä valinnoilla on merkitystä ja niillä on todellakin mahdollista tehdä arjesta parempaa. Kaikinpuolin.

Nyt oikein ihanaa ja hyvinvoivaa lauantaita jokaiselle. Toivottavasti sielläkin on luvassa mahdollisimman antoisa viikonloppu! :)

On my way

2 vastausta artikkeliin “Terveellisempi arki – Viisi vinkkiä!”

  1. Jutta <3 halusin tulla antamaan tsemppihalit aiempaan postaukseen jossa kerroit erostanne. Asia koskettaa itseäni paljon, erosin pitkäaikaisesta suhteesta n. kuukausi sitten. Mitään ikävää ei onneksi ehtinyt tapahtua ja syyt oli aika samanlaiset mitä teillä. Siltikin… Tää on kyllä ihan mielettömän rankkaa ja välillä tuntuu että hukkuu kyyneliin. Sitten tulee taas niitä päiviä jolloin itsenäisyydestä nauttii ja ajattelee mitä muita ovia ero voikaan avata. Aika parantaa.

    Tsemppiä tulevaan, olen varma että tästä vuodesta tulee mahtava meille molemmille <3

    • Kiitos! <3

      Täällä käydään täysin samoja fiiliksiä läpi. Yhtenä hetkenä olotila on hyvä -toisena taas todella paha. Pahinta on se totuttelu kotiin ilman toista… Meillä vielä minä, kun jäin tähän asuntoomme ja S muutti pois. Tuolla on paljon muistoja vaikka toisaalta alunperin siinä ihan sinkkunakin asustelin.

      Sinullekin hurjasti tsemppiä!! Jos elämä ottaa niin kyllä se antaakin. <3

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta