Superfoodit – 4 suosikkia

Superfoodit ovat olleet itselleni osa arkea jo useamman vuoden ajan. Se totaalinen hurahtaminen taisi tapahtua keväällä 2014, jonka jälkeen purkkeja on tullut hankittua kaappiin tuon tuosta. Alkuun hyllyni suorastaan pursusivat näitä pusseja ja purnukoita -nykyään siellä on muutama parhaaksi valikoitunut. En tiedä oletteko huomanneet saman, mutta superfoodien hypetys on hieman vähentynyt? Buumi on ehkä laantunut ja enää niitä käyttävät vaan ne, jotka ovat kokeneet superit omalle terveydelleen, sekä voinnilleen hyväksi. Itse lukeudun nimenomaan näihin käyttäjiin, jotka ovat huomanneet jotain merkittävää muutosta kehossaan.

Moni kyseenalaistaa superit nimenomaan sen vuoksi, että ne tuodaan ulkomailta ”ties mistä”. Itse taas ajattelen niin, että maailmassa on paljonkin paikkoja, joissa pystytään kasvattamaan (tai joista löytyy luonnostaan) aineosia mitä meillä ei ole. Nämä ainekset eivät ole aina oitis pahoja, vaikka ulkomaalaisia ovatkin. Suosin toki hyvin paljon suomalaista ja pyrin puhtaaseen kotimaiseen ruokavalioon. Silti en sano, etteikö ulkomailtakin voisi saada puhdasta ja hyvää luomua. Esimerkiksi spirulina, sitä nyt ei vaan pysty kasvattamaan Suomen kylmissä olosuhteissa, koska siihen tarvitaan aurinkoa ja paljon. Aina ei ole siis rikos suosia ulkomaalaista.

IMG_8520

Kuten alussa mainitsin, enää en käytä kymmentä pulveria, vaan kaapissani on ne tietyt suosikit joihin olen koukuttunut. Ajattelinkin tässä postauksessa esitellä teille niistä ne TOP 4 -tuotteet, jotka ovat etenkin viime aikoina talven keskellä nostaneet päätään.

1.Tyrnirouhe. 

Heti alkuun suomalainen superfood, jota käytin pitkään mutta jostain syystä unohdin sen useammaksi kuukaudeksi kokonaan? Nyt flunssan iskiessä oli pakko hakea uusi purkki Ruohonjuuresta ja tätäpä onkin tullut kiskottua kiduksiin viime aikoina ihan huolella! Tyrnihän on tunnetusti suomalaisten marjojen aatelistoa ja sen vitamiinipitoisuutta voi tuskin liikaa hehkuttaa. Erinomainen marja nimenomaan vastustuskyvyn ja yleiskunnon kohentamiseen! Omaan suuhuni tyrni on myöskin aina maistunut hyvälle, joten oli se sitten marjana tai nimenomaan rouheena alas saaminen on helppoa. Rouheen voi syödä vaikka chiapuuron tai normipuuron päällisenä, tai vastaavasti heittää aamusmoothien sekaan.

IMG_8502

2.*CocoVi Vihermix

Rakastan spirulinaa, chlorellaa ja vehnänorasta. Kaikki mahdolliset viherjauheet ovat suosikkejani ja niiden käyttöä en uskalla lopettaa! Tämä CocoVi:n mixaus sisältää kaikki nuo kolme edellä mainitsemaani, joten mikäpä voisikaan olla parempi tapa saada kaikki yhdellä iskulla elimistöönsä? Tässä jauheessa on vielä sellainenkin plussapuoli, että karvasta makua on tasoitettu baobabilla ja banaanijauheella. Sopii siis erinomaisesti niillekin, jotka vierastavat viherjauheiden makua.

Viherjauheissahan on runsaasti proteiinia, magnesiumia, kalsiumia, rautaa, B-vitamiineja, sekä karotenoideja. Jos esimerkiksi mietitään, että urheileva tarvitsee paljon proteiineja, niin tässäpä hyvä lähde! Itse olen kokenut viherjauheet myös virkistävinä, sekä apuna parempaan rusketukseen. Myös kehoni luontainen ihonväri on mielestäni ilman aurinkoa tai itseruskettavia hieman tummempi, kuin aikaisemmin.

Jos viherjauheista pitäisi valita vain yksi se ”the one”, valitsisin ehdottomasti spirulinan. Suosittelen lämpimästi testaamaan, siihen koukuttuu. ♥

IMG_8530

3.*CocoVi OPTI-Camu (OPTI-MSM ja Camu-camu)

Moni kyselee säännöllisesti hiuksistani ja ihostani, etenkin hiuksistani. Ei ole mitenkään tavatonta, että suomalaisilla naisilla on ongelmia hiustensa kasvun kanssa ja siksipä usein turvaudutaankin pidennyksiin. Itsekin aikanaan kärsin siitä ”kasvamattomuudesta” mutta toistapa se on nykyään. Tukka kasvaa välillä vähän turhankin kovalla vauhdilla! Uskon, että tähän on aika suurena osa-syyllisenä nimenomaan tämän superfoodin pitkäaikainen käyttö.

MSM-jauhehan on tosiaan erinomainen myös iholle, joten kaikki iho-ongelmaiset hohoi! Myös palautumiseen tämä kyseinen rikkiyhdiste vaikuttaa positiivisella tavalla. Camu camu on puolestaan yksi marjamaailman C-vitamiinipitoisin! Itse olen käyttänyt tätä yhdistelmäjauhetta jo pari vuotta ja ollut todellakin hyvin tyytyväinen. Vaikutusta kynsiini odottelen silti edelleen… :D

IMG_8541

4.*CocoVi Maca

Maca on itselleni se tuorein superfood lemppari! Alkuun inhosin, lopulta opettelin syömään. Macan käyttö tulee aloittaa varovaisesti ja sitä ei tule missään nimessa kaataa smoothieen tai muuhun lusikkatolkulla. Oksennus on taattu jos lähtee heti alkuun ahnehtimaan…

Kyseessä on siis Perulainen juures, jota on suosittu kyseisessä maassa jo iät ja ajat. Maca kohentaa suorituskykyä (sopii hyvin urheilijoille), voimistaa kehoa ja vaikuttaa jopa makuukammarin puolella positiivisin viboin. Itse olen huomannut vaikutuksen etenkin suorituskyvyssä ja yleisessä olossa. Aloitan arkiaamuni aina macaa sisältävällä smoothiella ja se antaa kyllä heti aamusta potkua päivään! Hyvin moni treenaava ihminenhän on kehunut, että macan avulla jaksaa juosta monta kilometriä pidempään, tai tehdä muutaman extratoiston.

Macan makua voi pehmentää lucuman avulla, se toimii ihan aikuisten oikeasti.

Suositteko te superfoodeja ruokavaliossanne vai jäivätkö ne kokeiluasteelle? Entäs mitkä ovat mahdolliset lempparit, joita ostatte kerta toisensa jälkeen?

*CocoVi:n tuotteet saatu.

On my way

3 vastausta artikkeliin “Superfoodit – 4 suosikkia”

  1. Hei saisko vielä määrät kuinka paljon mitäkin käytät ja kuinka usein? Olis myös ihana saada sun aamupalasmoothien resepti :) täällä aloittelija kaikkien superfoodien kanssa….

    • Eli tosiaan vko-annokset:

      -Maca 1 rkl
      -Tyrnirouhe 2 tl
      -Viherjauhe 1 rkl
      -Opti MSM 1-2 tl

      Ja näitä käytän siis päivittäin. Macasta pidän viikon tauon aina välillä. Viherjauheen vaihdan joinain viikkoina spirulinaan ja sitten taas chlorellaan. Vaihtelu virkistää! Ja kehokaan ei totu.

      Smoothiereseptejä olen jakanut useita blogissani mutta voisihan sitä pian taas ottaa uusintarundin. :)

      Yleensä aamujuomassa on banaanin ja marjojen lisäksi manteleita ja superfoodit. Kannattaa tosiaan aloittaa käyttö pienissä määrin näin alkuun. Siitä voi sitten lisäillä kun keho oppii uusille jutuille. :))

  2. Pakastetyrnimarjat ovat myös tosi maukkaita:)
    MSM-jauheen vaikutukset ole itsekin huomannut mm hiuksissa, tykkään! Mulla on ollut cocovin sekä tällä hetkellä voimaruoan opti-msm. Useampi pussi tullut jo kulutettua:D Veteen sekoitettuna menee hyvin alas:) Macaa käytin joskus säännöllisesti nyt tosin jäänyt melkein kokonaan… Spirulinaa valitettavasti ostin jauheena, joka päivä kun ei jaksa smoothieta vääntää:/ Hamppuproteiini ihan lemppari! Ja uudet tuttavuudet riisiprotiini, goji marjat sekä raakakaakoanibsit ovat hyviä! :) Pellavansiemenrouhetta tulee myös lisäiltyä vähän kaikkialle:) Poikaystävä kyllä välillä ihmettelee mitä oikeen vetelen suustani alas:D

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta