Hyvinvointivinkkini arkeen

Itselleni tärkeintä arjessa on kokonaisvaltainen hyvinvointi. Se, että jaksan tehdä työni hyvin ja sen lisäksi vielä asioita töiden jälkeenkin. Hyvä fiilis, vahva keho ja kaikin puolin erinomainen olotila ovat niitä juttuja, joita tavoittelen päivittäin. Tietenkin on niitä päiviä, että moni asia ei toimi kuten sitä toivoo mutta suurimman osan arjestani pyrin olemaan hyvinvoiva tyyppi.

Millä tavoin sitten huolehdin itsestäni ja jaksamisestani? Olen jo pitkään suosinut tiettyjä rutineeja, joista en mielelläni luovu. Vaikka niitä rutiineja on välillä hyvä rikkoakin, näistä en mielelläni irroita otettani kovin usein, sillä ne auttavat minua jaksamaan ja olemaan parempi ihminen itselleni, sekä muille. Jotta elämä ylipäänsä olisi laadukasta ja mieluisaa, on omalla hyvinvoinnilla niin suuri merkitys!

IMG_9744-2

Riittävä veden juominen. 

Siitä kuinka paljon vettä tulisi päivässä juoda on olemassa hieman ristiriitaista tietoa. Liika on aina liikaa mutta kyllä varmasti sellainen pari litraa uppoaa ainakin itselleni helpostikin. Vesi piristää ja auttaa jaksamaan. Usein väsymys johtuu nimenomaan janosta eikä nälästä, tämä olisi hyvä muistaa. Vesi pitää ihon heleänä, aineenvaihduntamme kunnossa, sekä auttaa kontrolloimaan myös painoamme.

Jos tavallinen kraanavesi ei meinaa maistua, kannattaa vesi tuunata erilaisilla hedelmillä ja marjoilla, joista siihen saa kummasti herkullista ehdottomasti parempaa makua. Itselleni vesi maultaan on nimenomaan se haaste, joten suosin paljon näitä omatekoisia hedelmävesiä. Kaupan omat on nekin useimmat höystetty sokerilla, hyi.

IMG_9793

Kunnolliset yöunet. 

Tämä on myöskin osa-alue, josta en tahdo enää tällä ikää tinkiä. 7-8 tunnin unet ovat ne ihan minimit, muuten en yksinkertaisesti jaksa. Itseeni univaje vaikuttaa krapulan tavoin ja olen monellakin tapaa huonotuulinen ärripurri (enkä taida olla ainoa?). Siinäpä siis muutamakin syy, jonka vuoksi tahdon nukkua kunnon yöunia… Jos nukkuu riittävästi, päivisin ei ole väsynyt eikä päiväunia kaipaa.

Onneksi arkirytmini tulee pian muuttumaan mikä tarkoittaa sitä, että voin lopullisesti unohtaa kello kuuden aamuherätykset ja siirtää ne pääosin vaikka klo. 7-9 välille. Inhimillistä, eikö? :D Ja tämä siis siksi, että en vaan koskaan pääse nukkumaan klo. 22, jolloin yöunet jäävät helposti jopa sinne 6 tuntiin… Ei hyvä ei.

IMG_9720-2

Treenaaminen

Tämä on yksi niistä tärkeimmistä seikoista elämässäni, joka antaa virtaa arkeen! Pidän hyvin paljon etenkin aamutreeneistä ja tulen niitä jatkossakin tekemään, mutta vaan inhmillisempiin aikoihin. Sen lisäksi, että liikunta antaa virtaa, se pitää myös mielen positiivisempana ja kropan moninkin tavoin paremmassa kuosissa.

Itse uskon vahvasti siihen, että kun me treenaamme, olemme myös tyytyväisempiä vartaloomme. Vaatteet istuvat ja peilikuva miellyttää. En kuitenkaan enää nykyään treenaa ulkonäkö edellä, vaan hyvinvointi on se jonka johdolla mennään!

IMG_9731-2

Terveellinen ruokavalio.

Syön arjessa pääosin terveellisesti ja jos herkuttelen, niin herkuttelen niillä parempilaatuisilla herkuilla kuten nyt vaikka raakasuklaalla. Omaan arkeeni eivät kuulu karkkipussit tai Snickersit (ellen sitten mene leffaan tms. mutta pääasiallisesti näin). Miksi sitten valitsen paremmin? Yksinkertaisesti oman oloni ja hyvinvointini vuoksi. Tottakai välillä pitää herkutella ja sitä teenkin viikottain, mutta aina en tarvitse siihen sokeriherkkuja.

Itselleni on ehkä ylipäänsä pinttynyt jonkunlainen ajattelutapa siitä, että herkuttelu on enemmänkin viikonloppujen juttu. Karkkipäiviä en sinällään pidä, mutta tavallisesti viikonloppuisin tulee syötyä ulkona ja nautittua esimerkiksi pizzaa, hampurilaista tai sitä karkkia. Tämä ei kuitenkaan ole mitenkään säntillisen säännöllistä, vaan oikeastaan menee hyvin paljon omien fiiliksieni mukaan. Koen, että suhtautumiseni ruokaan on nykyään niin vapaamielinen, etten joudu tinkimään mistään mistä en tahdo, vaan ruokailen oman kehoni hyvinvoinnin vaatimin edellytyksin. Välillä se keho kaipaa sitä roskaakin…

IMG_9762-2

Rentoutuminen ja oma aika.

Itselleni päivittäinen rentoutuminen ja oma aika on sellaista, joka on jo pitkään ollut välttämätöntä. Yleensä tämä on nimenomaan lukemista, telkkarin katselua tai ihan vaan olemista. Koneen pyrin sulkemaan riittävän ajoissa mutta toisinaan koen rentouttavana loikoillen blogien lueskelun, koska sille muuten niin harvoin aikaa jää. Tärkeintä on kuitenkin se, että itselle jää edes jonkunlainen hetki olla omien ajatusten ja mieluisien juttujen parissa. Oli se sitten 5 minuuttia tai tunti.

Sinkkuna sitä omaa aikaa on toki enemmän, kuin seurustellessa tai äitinä mutta tästä huolimatta jokainen ihminen kaipaa välillä hiljaisuutta, rentoutumista ja omissa aatoksissa olemista. Itselleni se on ainakin jonkunlaista latautumista seuraavaan päivään ja tuleviin yöuniin. Välttämätöntä.

Sellaisia hyvinvointivinkkejä, joita noudattamalla itse koen porskuttavani parempana ihmisenä eteenpäin. :) Energiaa päiväänne! ♥

On my way

14 vastausta artikkeliin “Hyvinvointivinkkini arkeen”

  1. Hyviä vinkkejä! Oikeastaan ihan itsestäänselvyyksiä, mutta silti noita tulee usein laiminlyötyä. Itselle hankaluutta tekee juurikin ruokavalio ja liikunta. Töiden jälkeen olo on aina väsynyt ja syön siihen suklaalevyn ja löhöän sohvalla. Tiedän että hyvä olo suklaan mässäyksen jälkeen on vain hetkellistä, eikä makoilu sohvalla saa mua virkeämmäksi. Silti toistan tuota kaavaa monesti viikossa ja illalla nukkumaan mennessä mietin että miksi tein taas näin :’D

    • Kyllä, itsestäänselvyyksiä mutta silti varmasti aika moni laiminlyö kuten juuri totesitkin. :)

      Pystyisitkö korvaamaan suklaalevyn jollain muulla tavalla? Esimerkiksi lautasellinen hedelmäsalaattia, jonka väsäisit? Tai joku muu parempi herkku? Raakasuklaa, itsetehty jäätelö tms.? Jädekin on niin helppo tehdä eikä maistu puulta. ;)

      Kun kokeilisit muutaman kerran varmaan huomaisit, että tuo on pääosin henkistä tarvetta. Jäisi varmasti ajan kanssa pois koko tapa tai sitten jatkaisit kevyemmällä linjalla. :)

  2. Mulla on kyllä toi veden juonti varmaan ikuinen ongelma! Jotenkin se aina vaan jää ja esim. nyt kun luen kirjastossa pääsykokeisiin, niin en uskalla juoda, koska täällä maksaa vessassa käynti 50 senttiä :/ Täytyy varmaan kuitenkin kokeilla tuota hedelmäkikkaa :)

    • Et ole ainoa. :) Monesti itsekin sitä vältän tilanteissa joissa wc ei ole heti saatavilla. :D Toisaalta kohta sä nukahdat sinne kirjastoon…

      Toi hedelmäkikka on ihan paras! Etenkin sitrushedelmät, ananas ja mansikat. Nams!!

    • Kiitos linkistä. Itse en ole siis koskaan ajatellut, että shampoot tekisivät hiuksesta vaikka paksumman tai korjaisivat sitä. Shampoo ja hoitoaine luovat tunteen ja ulkonäön hiuksiin, eli jos pesen suoraan sanottuna ihan paskalla shampoolla, oma tukkani on kamala (sähköinen, lätty jne.) mutta jos taas pesen omalle tukalleni sopivalla on tukka kuohkea ja ilmava. Itse ainakin huomaan eroja eri shampoissa ja hoitoaineissa vaikka en uskokaan, että niillä on vaikutusta hiukseen itseensä. Siihen vaikuttaa taas ne sisäiset seikat, ruokavalio sun muut. Toki latva on kuollutta vanhaa hiusta, eli sitä ei ruokavaliollakaan pelasteta. :)

  3. Hyvä postaus (:
    Nukutko sä muuten aina ihan sikesti heräämättä esim vessaan? Mietin vaa kun juot vettä paljon et joudukko ravaan? Mulla vaikuttaa nii paljo et herään jopa neljäkin kertaa yöllä :D muuten voisitko tehdä postauksen sun ihonhoidosta?! Ja päivä sun kaa ja ruokapäiväkirja ois kans hirrrmuisen kivoja!

    • mä en ainakaan juo kauheesti vettä enää 7 jälkeen.. :) ja päivä sun kanssa olis kyllä ihana!!

    • Kiitos! :) Minä myös vähennän vedenjuontia iltaa kohden juuri tuon veskijutun vuoksi mutta kyllä toisinaan silti herään. Etenkin jos uni ei heti tule, silloin joutuu usein ravaamaan.

      Ihania postausideoita, koitan toteutella, kun blogillekin kohta on enemmän aikaa! Kiitos molemmille vinkeistä. :)

  4. kyllä sulta on niin paljon opittavaa itselleni!! erityisesti tuo ettei niitä sokeriherkkuja tarvita!

    • No mutta itsellänikin on paljon opittavaa monessakin suhteessa. Elämä on yksi opin ahjo. :)

      Olen itseasiassa vuosien mittaan huomannut sen, että makeanhimo on turhan usein päänsisäistä. Jos totuttaa itseään vähänkin sille viikkoherkuttelulle, siihen vaan jää koukkuun. Kannattaa yrittää ottaa tiukempi linja ja korvata suklaa jollain terveellisemmällä (mutta ei kuitenkaan pahan makuisella). Raakasuklaa, banaanipannarit, avocado-raakasuklaamousse, banaanijäde etc.

    • Se on kyllä totta, että se on kiinni asenteesta ja tottumuksista!!

  5. Hyvä postaus. Näitä jokaisen tulisi noudattaa! Mistä ovat nuo ihanat harmaat trikoot missä polvissa reiät? Ihanaa päivää !:)

  6. Hyvä postaus, ja sun blogi muutenkin on tosi ihana kiitos siitä. Mulla oli itelläni vielä vuosi sitten ihan nää samat asiat tärkeitä ja noudatin niitä. Kun tulin raskaaksi, mun yleisvointi romahti ihan täysin- olin niin väsynyt, mua huimas ja oksetti koko ajan.. en pystyny liikkumaan yhtään, kun ennen olin tottunu liikkumaan rankastikin. Ajattelin että se on alkuraskaus ja odotin parempia oloja mut niitä ei vaan tullu. Sitten jossain vaiheessa parempi ruokavalio muuttui ja aloin ”tylsyyteen” kiskomaan kaikenmaailman paskaruokaa. Mun keholla oli tosi huono olla ja pikkuhiljaa mielikin musteni. Koko raskausaika meni näin. Synnytyksen jälkeen kaikki helpottu. Tärkeintä siinä oli, kun ne huonot olot loppui mä taas pystyin liikkumaan, käymään ees kävelyllä! Päätin et pidän taas terveellisen ruokavalion. Toi raskausaika oli kun joku masennusjakso mun elämässä. Kamalaa sanoa niin ja niiden jotka on kokeneet vaan helppoja raskauksia on varmasti vaikee ymmärtää. Mut ponttina siis että totta toi että niihin huonoihin valintoihin jää koukku päälle. Ja just pikkuhiljaa muuttamalla sen suklaalevyn vaikka hedelmiin kohta hhuomaa ettei enää sitä suklaata teekkään mieli ja olo on tuplasti parempi. :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta