Ruokavalioni kulmakivet

Ajattelin kirjoitella teille postausta ruokavalioni kulmakivistä ja ylipäänsä filosofiasta, jota sen suhteen noudatan. Tänä päivänä, kun syömisestä on tehty niin suunnattoman hankalaa, on helpottavaa jos ylipäänsä on löytänyt sen oman tavan nauttia ruoasta ja ne asiat, jotka itselleen sopivat. Olen niin onnellinen siitä, että olen tämän tien itse löytänyt! Ruokailukin voi nimittäin pahimmillaan olla elämässä yksi murheen kryyni vaikka kyseessä on yksi maailman luonnollisimmista asioista.

IMG_8269-001

Pidemmittä puheittani mennään ruokavalioni kulmakiviin ja siihen filosofiaan, jota ilolla noudatan.  

♥ Syön ruokaa, josta aidosti pidän.

Tämä on itselleni ruokavaliosääntö numero yksi. En syö mitään siksi, koska joku ohjekirja tai naistenlehti näin kertoo. Oli siinä sitten kuinka paljon prodea tai vitamiineja tahansa. Kuuntelen omaa kehoani, enkä missään nimessä noudata varsinkaan suomalaista ruokaympyrää. ;) Jos joskus ruoka oli itselleni sitä polttoainetta, on se nykyään nautinto ja siksi nautintoon ruokavaliossani pyrin. Itsehän näen punaista mitä tulee kaikkeen ”sinun pitää” -syömiseen.

♥ En ole orjalinen. 

Ei tarkkoja ruokailuaikoja tai muutakaan orjallista punnitsemista saatika laskemista. Inhoan tuollaista! Jos ruokailusta tulee matemaattisia kaavoja, katoaa se nautinto ihan varmasti. Ja vaikka syön pääasiallisesti gluteenittomasti sekä maidottomasti vatsani hyvinvoinnin vuoksi, teen välillä poikkeuksia. En ole se joka kailottaa ravintolassa kuinka listalta ei löydy mitään itselleni 100 % sopivaa, tai pyytää annoksensa ilman kaloritonta kastiketta. Kohteliaisuus ja vieraanvaraisuus ovat seikkoja, joita on syytä noudattaa myös ruokailuhetkien suhteen. Myös suurpiirteisyyttä ihmisten kannattaisi harjoitella. Ei siihen caesar-kastikkeeseen kuole…

IMG_7802

♥ En elä nälässä.

Dieetit tai muut kuurit eivät ole minua varten. Olen todella kiukkuinen nälkäisenä, joten tuollainen ei sovi minulle. Syön 2-3 tunnin välein, vähän kehoani seuraillen. Tunnistan nimittäin aika hyvin ne merkit, kun nälkä alkaa hiipimään. Silloin on syytä napata äkkiä banaani poskeen… Toisaalta en ylipäänsä suosittele dietteejä kenellekään, koska niiden seuraukset jokainen varmasti tietääkin.

♥ Herkuttelen. 

Oli hauska, kun viime viikonloppuna Tallinnassa ystäväni (suhteellisen uusi sellainen) jota näen harvoin totesi ääneen, että hassua nähdä Jutan lautasella ranskalaisia, pizzaa ja muuta ”roskaa”. Blogistani saa tosiaan ehkä helposti sen kuvan, että en koskaan herkuttele huonolla ravinnolla vaan syön aina raakasuklaata tai banaanipannareita. Asia ei kuitenkaan ole näin. Toisinaan keho kaipaa roskaa ja viime sunnuntaina oli sellainen fiilis. :D

Mielestäni tärkeintä onkin pystyä välillä herkuttelemaan myös huonommilla jutuilla jos mieli tekee. Toki aina voi herkutella myös terveellisemmin, mutta toisinaan se terveellinen raakasuklaa ei vaan riitä. :) Pitäisikin varmaan tehdä blogiin postaus johon kuvaan ne epäterveelliset himotukseni ja herkut, joita aina välillä suosin. Lemppareitani ovat mm. hyvä ravintolapizza, Mäkkärin kerrosateria (!!), ruissipsit dipattuna American-dippiin, sekä Kirpeä Missä X -makeissekoitus.

IMG_7040-001

♥ Kohtuus ennenkaikkea.

Syön itseäni todella harvoin ähkyyn. Tämä on ehkä seurausta siitä, että sallin asioita itselleni. En enää odota mitään ”cheat meal” päivää kuola valuen koko viikon ajan herkuista unelmoiden, vaan syön kohtuudella kaikkea silloin, kun tahdon. Tämä toimii itselleni erinomaisesti mutta tiedän, että jokaiselle tämä tyyli ei käy. Siksipä kannattaakin kuunnella mitä se oma keho sanoo. Toisaalta omaa ajattelutapaa voi myös opetella muuttamaan, näin olen itsekin tehnyt. :) Ruoka ei maailmasta lopu, se kannattaa opetella muistamaan.

♥ Suosin superfoodeja.

Nämä ihanuudet ovat olleet osa ruokavaliotani jo pitkään. Spirulinaa, chlorellaa, macaa, MSM-jauhetta, tyrnirouhetta, viherjauhetta, chioja, psylliumia etc. Superfoodit toimivat itselleni erinomaisesti, joten tahdon niitä suosia. Näiden suhteen kannattaa rohkeasti tunnustella mitkä ovat niitä itselleen parhaimpia vaihtoehtoja. Jokaisen ei tarvitse syödä jokaista laatuaan, vaan voi myös valikoida ne itselleen mieluisimmat vaihtoehdot. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan etenkin viherjauheita, macaa ja MSM-jauhetta.

IMG_0737

♥ Panostan ruoan laatuun.

Ei eineksille ja halvimmille mahdollisille raaka-aineille. Kun ruonlaittoon käyttää hieman aikaa ja vaivaa, pystyy terveellisestäkin ruoasta loihtimaan kaikenlaista ihanaa. Kuten mainitsin, itselleni tärkeää on ruoan maku ja siksi en osta 50 sentin tonnikalaa tai makaronia. Ruoka on sellainen osa-alue, jonka suhteen en mieti rahaa, vaan enemmänkin omaa terveyttä ja niitä ah niin ihania maku-elämyksiä.

♥ Syön perusterveellisesti. 

Terveellinen ruokavalio on itselleni hyvin tärkeä asia ja se on juttu, jonka avulla jaksan monessakin mielessä. Ihmisille terveellinenkin ruokavalio voi olla niin erilaisia asioita mutta itselleni se on nimenomaan hyviä rasvoja, kasviksia, marjoja, hedelmiä, maidottomia ja gluteenittomia tuotteita, vähän valkoista sokeria, superfoodeja jne. Myös lihaa syön aina välillä, mutta pyrin panostamaan sen laatuun. Oikeastaan itselleni se terveellinen ruokavalio on kaikkea sitä, mistä tulee ihanan hyvä ja energinen olo! Aika yksinkertaista.

Siinä olisi niitä tärkeimpiä asioita. Mites teidän ruokavalionne kulmakivet ja filosofia, liippaako läheltä omaani? :) 

On my way

8 vastausta artikkeliin “Ruokavalioni kulmakivet”

  1. Hyviä pointteja, paljon samaa kuin itselläni! Välillä kyllä jää vähän herkkukierre päälle ja siitä onkin sitten vaikea päästä pois, sen kun vielä oppisi!
    Olis kiva tietää minkälaisia ruokia syöt ihan arkisin, esim. vaikka jonkun ruokapäiväkirjan tyyliin :) mulla on alkanut omat perusreseptit niin aamupaloissa kuin lounaissa/illallisissakin vähän tökkimään ja pitäisi keksiä uusia versioita ja ideoita. Yleensä niitä saa aika hyvin toisten ruokapäiväkirjapostauksista kuvien ja reseptien avulla, näkee heti miltä annos näyttää ja että tekeekö mieli ruveta heti kokkailemaan samaa. Jos sua kiinnostais tehdä sellanen, olisi huippua! Kivaa viikonloppua sinne! :)

    • Mukava kuulla, että siellä ollaan samankaltaisilla linjoilla. :) Kyllä täälläkin on joskus herkkukierteestä kärsitty mutta onneksi nykyään on raakasuklaa!!

      Olen tehnyt joskus ruokapäiväkirjoja mutta voisi olla taas aika. Arkisin en syö mitenkään super ihmeellisesti, viikonloppuisin tulee sitten enemmän panostettua. Tosin voi olla, että homma muuttuu nyt aika paljon kun lounarit loppuvat ja alan tekemään enemmän ruokaa himassa tai kantamaan eväitä osa-aikatyössäni. Laitan tuon päiväkirjan siis korva taakke. :)

  2. Joo, olisi hurjan kiva sellanen missä listaat kaikki epäterveelliset herkut!! :p
    Munkin yks himotus on mäkkärin bicmac ateria valkosipuli dipillä!!! Yhessä vaiheessa en syönyt juurikaan lihaa, ja se oikeen ällöttikin, mut nyt se taas maistuu ja etenkin kun tiedän että esim mäkkärin liha on laadukasta naudanlihaa! :) eikö sullakin ollut joku kausi ettet syönyt juuri lihaa? :)

    • Hahah, jep. :D Nojoo, en tiedä mikä siinä on? Ehkä se, että se on vaan kunnon roskaa ja maistuu välillä niin hyvältä.

      Syön siis lihaa aika vähän, eli en mitenkään päivittäin edes. Kalaa enemmänkin. Sanoisin, että pari kertaa viikossa nykyään ja tämä tyyli sopii itselleni. Se täysin lihaton herätti itsessäni himoja, eli selvästi minulta jäi ruokavaliosta jotain puuttumaan. Koin myös, että koska joudun rajoittamaan jo maitoa ja viljoja on helpompaa elää niin ettei rajoita yhtään enempää. Tämä on toiminut hyvin näin… :)

    • Lihassa on umamia, tietynlaista makua, jota makuaisti jää kaipaamaan. Umamia on mtäs juustosta ja tomAnttipyteessä. Joskus huomaan myös ”proteiininälkää” eli tekee mieli syödä proteIina, kuten tofua kylmänä. Ehkä selittää lihahimoja? :)

  3. Tämä oli hauska postaus! Syön itsekin nykyään todella vähän maito- ja viljatuotteita. Poikkeuksena fetajuusto salaateissa ja kaurapuuroa aamiaiseksi (sen edullisuuden ja nopeuden vuoksi). Ehdoton en ole, mutta juurikin arkiruokavaliossani yritän syödä niitä vähemmän. Aloin vasta itse käyttämään MSM-jauhetta pitkälti sinun blogisi ansiosta, seuraavaksi voisin tosiaan kokeilla jonkinlaista viherjauhetta. Onko sinulla suosituksia minkä kanssa viherjauhetta voisi käyttää? Itse teen vain pari kertaa viikossa smoothieita, joten kaipaisin jotain muita vinkkejä sen käyttöön :)
    Dieettejä en noudata ja ruoan maistuvuus on tärkeää. Syöminen on itselleni nautinnollinen hetki! ;) Itse herkuttelen silloin tällöin irtokarkeilla, ruissipseillä Ranch dipin kanssa, valkohomejuustolla viikunahillon kera tai grilliranuilla!
    Postauksiasi on ilo lukea, sinulla on terve suhtautuminen syömiseen. Olet muutenkin loistava roolimalli kaikenikäisille. Pahoittelen jos kommentistani katosi punainen lanka ajat sitten, kirjoitan tätä töissä joten ajatus harhailee.
    Hyvää viikonlopun jatkoa! -Elina

    • Viherjauhetta voi juoda esimerkiksi appelsiinimehun mukana. Valitse vaikka sellainen jossa ei ole lisättyä sokeria tai tuorepurista itse. :) Appelsiini ja greippi peittävät hienosti spirulinan ja virhejauheiden karvautta.

      Kuulostaa hyvin pitkälti samoilta himotuksilta kuin omani. Jostain syystä minustakin on ajan mittaan tullut enemmän suolaisen perään himoitseva ja esimerkiksi sipsit maistuvat nykyään dipin kanssa todella hyvältä vaikka ennen en syönyt ikinä sipsejä. Ehkä se vanhuus tosiaan tuo myös tämän suolaisenhimon? :)

      Ja kiitos vielä ihanasta kommentistasi, tulipas hyvä mieli. Kiitos. <3

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta