Tylsääkin tylsempi terveellinen ruokavalio

Vaikka en olekaan Pt joka auttaa ihmisiä pääsemään elämänsä kuntoon niin muutaman Jutan Superdieetti -ohjelman katsoneena uskallan väittää, että monien mielestä terveellinen ruokavalio on yhtä kuin tylsä ruokavalio. Jos on tottunut elämänsä syömään pääosin muuta kuin kasviksia tai muuta terveellistä, saattaa nimenomaan tuollainen ruokavalio kuulostaa hyvinkin puisevalle. Kaikki eivät muuten edes pidä kasviksista, mikä on mielestäni niin hassua. Miten joku ei voi nautiskella raikkaasta salaatista, tomaatista, kurkusta, avocadosta…? No mutta meitä on moneen junaan. :)

IMG_2058

Mielestäni valitettavan usein terveellisestä ruokavaliosta maalataan tylsä. Kanaa, riisiä, pakastevihanneksia, salaatinlehtiä, raejuustoa, rahkaa, puuroa ja kaikki tuo vielä puntarin kautta. Niin ja huom, ainakin viitenä päivänä viikossa samalla kaavalla. Miksi ihmeessä terveellisestä pitää tehdä niin hurjan tylsää ja mautonta?! Ymmärrän kyllä, että laidutusvaiheessa monelle ylipainoiselle aikataulutus ja muu yksinkertaistaminen toimii jotta totutaan uuteen ruokavalioon, mutta silti. Jos terveellisestä tehdään tylsää, niin kyllä ihan varmasti retkahdetaan kohta jo niihin vanhoihin tapoihin. En oikeastaan tiedä onko jopa huonompi neuvoa laihduttamaan sillä kanalla ja parsalla (ellei niistä todella nauti), vai voisiko aikaansaada jopa pidempiaikaisia tuloksia ihan vaan terveellisellä mutta monipuolisemmalla vaihtelevalla ruokavaliolla?

Myönnän itsekin aikanaan syöneeni hyvin tylsästi. Taisin joskus oikein postauksen aiheestakin väsätä, kuinka lounaani on kerta toisensa jälkeen jauhelihaa tai kanaa kera pakastevihannesten. Välipala oli se ainainen rahka ananaksella. Onneksi silmäni aukesivat ja nykyään voin katsoa kaupassa ympärilleni hieman laajemmin. Kyse ei kuitenkaan ole siitä, että kaiken tulisi olla kallista luomua. Terveellinen ruokavalio voi koostua vaikka ja mistä, halvallakin pääsee halutessaan. Avainsana on mielestäni monipuolisuus ja se, että avataan silmät sille kuinka paljon vaihtoehtoja terveellinenkin ruokavalio sisällään pitää. Ei tarvitse kitua nälässä tai syödä oksennus kurkussa puulta maistuvaa safkaa. Jos tuntuu ettei oma mielikuvitus riitä näitä erilaisia vaihtoehtoja keksimään niin ei muuta kuin Google laulamaan! Blogit ovat täynnä reseptejä ja hakukoneella voi löytää jos jonkunlaisia uusia vinkkejä ruokavalion monipuolistamiseen. :)

IMG_2068

Itse tahdon korostaa etenkin sitä kaupan vihannesosastoa. Jos sieltä ennen näki salaatin, kurkut ja tomaatit, nyt katson ympärilleni huolellisemmin. Kesäkurpitsaa, munakoisoa, erilaisia yrttejä, kaalit, avocadot, kurpitsat, porkkanat, lantut, inkivääri, sitrushedelmät jne. Valikoimaa riittää, kunhan me vaan opettelemme näkemään tuon kaiken ja myös käyttämään näitä raaka-aineita. Pakasteet kannattaa unohtaa paitsi suomalaisten marjojen suhteen.

Tiedän, että moni laskee kaloreita ja sen vuoksi esimerkiksi kastikkeet tehdään tyyliin veteen. Jos tuo rituaali on kuitenkin mahdollista unohtaa, on valinnanvaraakin enemmän. Itse esimerkiksi tykkään suosia kookos -tai kaurakermaa. Mielestäni noista saa aivan ihanan makuvivahteen ja vielä jos kastikkeen maustaa limellä, nam. Kaurapuuron tilalle voi kokeilla chiapuuroja tai sen perinteisen puuron jättääkin keittämättä ja tehdä ns. overnight oat -puuron. Myös salaateista voi tehdä runsaampia ja maukkaampia esimerkiksi pähkinöillä, öljyillä, laajemmalla hedelmä-vihannes skaalalla, oliiveilla, pavuilla, linsseillä jne. Mitä nyt ikinä keksiikään. Valikoimaa oikeasti löytyy ja tänä päivänä myös heille, jotka välttävät lihaa on vaihtoehtoja. Itselleni uusin tuttavuus on härkäpavut, joista olen positiivisesti yllättynyt. Myös tofulle annoin nyt vielä mahdollisuuden sillä marinoitu luomu tofu teki tänään minuun yllättävän positiivisen vaikutuksen.

IMG_9755-2

Terveellisen ruoan suhteen kannattaa siis suosia monipuolisuutta jotta ei kyllästy. Itsellänikin on vielä paljon opittavaa ruoka-aineiden yhdistelystä, mutta pikkuhiljaa paremmaksi kokiksi. Minusta on mielenkiintoista oppia uutta ja esimerkiksi raaka-aineiden suhteen löytää niitä uusia makuja ja makuyhdistelmiä. On aidosti suurempi nautinto nauttia ruokaa joka on hyvän maun lisäksi vielä laadukastakin. Suosittelen kokeilemaan. :)

Terveellisen ruoan ei tarvitse olla tylsää. Se voi olla paljon muutakin.

Vai mitä mieltä te olette? Suuri osa lukijoistani varmasti noudattaa terveellistä ruokavaliota mutta mitä se teille merkitsee? Syöttekö sitä kanaa ja raejuustoa tarkalla kellon lyömällä, vai suositteko vapaampaa ruokailemista kuten minä?

On my way

10 vastausta artikkeliin “Tylsääkin tylsempi terveellinen ruokavalio”

  1. Siis tää sun blogiteksti on suoraan kuin mulle tehty, kiitos siitä! Itse oon kokeillut Jutan dieetit ym. ja aina repsahtanut, koska ruoat ovat olleet tylsiä ja mauttomia. Nyt tein elämäntapamuutoksen ja jätin turvottavat rahkat pois ja syön kasvispainotteisesti joka päivä laskematta kaloreita. Oon lisännyt myös hyviä rasvoja (siemenet, pähkinät, öljyt ym.) reilulla kädellä ja tuntuu, että kokkaaminen on taas hauskaa, kun olen löytänyt juurikin tuon HEVI -osaston kaupasta. Ja kilot vaan karisee ja rasva palaa! Muutenkin olen vaihtanut rääkkireenit joogaan ja muuhun lempeämpään liikuntaan, ja ainakin tää näyttää sopivan mulle! :) Ja netti on pullollaan ihania reseptejä, musta tuntuu, että mulla on ennemminkin vaikeus valita, että mitä ihanaa ja ravintorikasta sitä tänään tekisi!

    • No nimenomaan! Oikeasti kuka jaksaa vetää sitä kanaa rasiasta viitenä päivänä viikossa? Sehän on ns. fitnessruokavalio joka ei ihan varmasti jokaiselle sovi. Ei varsinkaan niille, jotka ovat tottuneet elämään hieman eri tyylisellä ruokavaliolla…

      Nykyinen tilanteesi kuulostaakin aivan super hyvältä. :) Olen onnellinen puolestasi, että olet löytänyt balanssin! Mä en olekaan koskaan kokeillut ns. lempeämpää tapaa treenata, eli juuri joogaa ja sen kaltaisia lajeja. Sali ja juokseminen ovat olleet arkea jo pitkään. Vaikkakin treenaan kuitenkin kroppaani kuunnellen, eli en verenmaku suussa.

      Se minkä havainnon olen tehnyt on nimenomaan myös se, että olen huomattavasti paremmassa kunnossa kun en treenaa kuin mikäkin härkä. Itselleni sopii tällainen 3-4 kertaa viikossa tahti. Kun käy kerran lihakset läpi viikon aikana säilyy sopiva kiinteys ja samalla naisellisuus. :)

      Ihanaa kevättä sinne!

  2. Oon joskus kans miettinyt, kun terveellinen ruoka on pahaa, mautonta, tylsää ja tuntuu että ruoka olisi jotenkin yksipuolisempaa jos syöt terveellisesti. (ei ole paljoa vaihtoehtoja) Kuitenkin näitä ”epäterveellisiä” ruokia mitä kuului ennen aina ruokavalioni oli perus makaroni, valkoinen riisi, valkoinen leipä, ruokakermoja, pikaruokia, lihapiirakoita, karkkia, pullaa, sipsejä.. Eikö nuo ruuat vasta tylsiä olekin ja kaikki samantyylisiä?:’D valkosta mössöä, rasvaa ja sokeria. Silloin tuntui että tämä ruoka se vasta onkin monipuolsita, jepjep.

    Nykyään kokeilen paljon uusia ja itselle outoja raaka-aineita. Hedelmä ja vihannes osasto on täynnä erilaisia tuotteita! Oon testaillu myös paljon soijatuotteita, kaura ja mantelimaitoja, erilaisia pähkinöitä, siemenrouheita, superfoodeja, lista on loputon! Terveellisessä ruoassa vain taivas on rajana ideoiden suhteen :)

    • Olet oikeassa. Terveellinen ruoka se vasta maukasta onkin jos käyttää mielikuvitusta, maustaa ja on luova. :)

      Itsekin siis pidän tuota vaaleat viljat-pasta ja lasagne -osastoa vähän tylsänä mutta monelle se on kuitenkin sitä maukasta ruokaa. On aika kova pudotus tulla sieltä alas ja yhtäkkiä vetääkin kanaa parsan ja raejuuston kanssa. Mutta kai tuokin osalle toimii.

  3. Tosi ajankohtainen aihe joka koskettaa monia ihmisiä. Varsinkin kun nykyään kaikkien tulisi olla tikissä ja syödä terveellisesti.

    Mun omat silmät on auenneet tässä muutama kuukausi sitten, että ei noi dieetit vaan oo mua varten, tarvitaan elämäntapojen muutoksia eikä hetkittäistä ruoskintaa. Ne muutokset täytyy olla sellasia, että niitä jaksaa lopun elämää eikä vaan x ajan. Kuka oikeasti jaksaa joka päivä punnita ruokansa? Tai tehdä ne ainaiset rasiaeväät töihin? Tai olla syömättä lopun elämää herkkuja?

    Kyllä (minun mielestäni) normaali näkökykyinen ihminen voi silmämääräisestikkin noudattaa terveellistä ruokavaliota, tekemättä siitä niin erityisen hankalaa. Esim itse työpaikkaruokalassa teen aina parhaimman valinnan ruoan suhteen, en ota liikaa ruokaa, noudatan lautasmallia, vältän turhaa leivän syöntiä sekä hiilareita (väsyttävät ja turvottavat helposti ainakin itseäni), juon kunnolla vettä, otan jälkiruoaksi hedelmän ja tadaa homma pelittää ilman suurempaa säätöä. :)

    Olen nyt lukenut Kaisa Jaakkolan hyvän olon hormonidieettiä (joka muuten on todella hyvä kirja, suosittelen) ja sen aikana olen valaistunut.

    • Aamen, juurikin näin! Eikö tuohon punnitsemiseen herranen aika väsy? Ja se sama ruoka päivittäin, ei ihme jos herkkuhimot heräävät. Kokonaisvaltaisia muutoksia mutta rennommalla otteella sanon minä. :) Tai siihen kannustan.

      Nuo sinun ajatuksesi kuulostavat hyvin pitkälti omiltani. Nimenomaan kohtuudella kaikkea ja jos ruokalassa valittavana on useammasta lajikkeesta, kannattaa nimenomaan valkata se terveellisin vaihtoehto. Ei tokikaan aina ole pakko, mutta jos arjessa ajattelee noudattaa suhteellisen terveellistä ruokavaliota niin näitä valintoja on tehtävä.

      Itse olen ollut joskus Kaisan luennolla. Mahtava nainen ja upeita ajatuksia. :)

  4. Tää oli hyvä postaus, koska kaikissa superdieetti-ohjelmissa just näytetään tosi tylsää ja yksipuolista ruokailua, mutta ei se ole ainoa tapa pudottaa painoa. Samoin liikunnan ei aina tarvitse olla hirveää kuntosalirääkkiä ja aamulenkkiä tyhjällä vatsalla, kun kaikille se ei vain sovi. On muitakin vaihtoehtoja.
    Eli samoilla linjoilla ollaan, paitsi pakastevihannekset armahtaisin, ainakin ne, joita ei ole valmiiksi maustettu. :) Käytän itsekin mieluummin tuoreita vihanneksia, mutta pakasteet on kiireessä käteviä ja nekin sisältävät hyvin ravintoaineita.

    • Jep. Heillä on se tapa ajatella asioista mutta maailmaan mahtuu myös muita tapoja. :) Kyllähän sillä tavoin laihtuu, ihan varmasti mutta kuinka kauan tuollaista elämää sitten jaksaa elää? Se on asia erikseen. Itse en esimerkiksi voi missään nimessä lähteä tyhjällä vatsalla juoksemaan. Se on niin yksilöllistä kuinka tuollainenkin treenitapa sopii.

      Hahah, ai. :D Niin no kyllä niissä varmaan onkin mutta tuoretta kuitenkin aina mieluiten silloin, kun siihen on mahdollisuus. ;) Toki välillä kiireessä tuokin on parempi, kuin vaikka jotain roskaa sen tilalle.

  5. Tulipa osuvaan kohtaan tää sun postaus :) . Itse aloitin juuri bikini challenge valmennuksen, mutta päätin jo aluksi että teen sen omilla ehdoilla, enkä rupea ressaamaan punnitsemisista. (Itseni tai ruuan.) Monipuolisen syömisen opettelu on ollut itselle juuri se kompastuskivi, aina. Itse en ole kotona enkä koulussa ruuan laittoa oppinut ja näen sen kauhean työläänä, mutta viimeisen vuoden olen panostanut sen opettelulle. Täytyy myöntää että hevi osasto ei edelleen ole mun mukavuusaluetta, mut pikkuhiljaa etiäpäin. Kiitos tekstistä! Mullakin selkeesti vielä toivoa :D !

    • Kiva kuulla. :) Totta, olemme niin eri lähtökohdista jolloin se mikä on itselleni ns. luonnollista saattaa olla toiselle kovinkin hankalaa. Ymmärrän siis pointtisi. Kiva kuitenkin kuulla, että puntari jää kohdallasi kokonaan pois. Hyvän ja terveen kunnon voi hyvin saavuttaa ilman matemaattista ruoan laskentaa.

      Tsemppiä projektiin! :))

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta