Vihreä maanantai

Viherjauheet ovat kuuluneet arkeeni jo hyvin pitkään. Kyseisistä pulvereista etenkin spirulina ja chlorella ovat niitä, joita suosin ehdottomasti eniten. Muistan kuitenkin ikuisuuden ne ensimmäiset kerrat, kun kyseisiä vihreitä kokeilin ja meinasin suoraan sanottuna oksentaa. Kuka näitä pystyy käyttämään?! Alkuun testasin mehun kanssa ja seuraavaksi tein smoothieita, joista aika monta meni samantien viemäristä alas. Harjoitus tekee kuitenkin mestarin ja sen lisäksi pieni perehtyminen kyseisiin tuotteisiin auttoi niiden käytössäkin. Tänä päivänä viherjauheet ovat yksi osa arkeani ja en lopettaisi niiden käyttöä mistään hinnasta!

IMG_2528-002

Minulta kysellään säännöllisesti kuinka usein, miten paljon ja minkä kanssa kyseisiä vihreitä nautiskelen, tai kumpi on parempaa spirulina vai chlorella? Itsehän olen tosiaan aloittanut ihan sieltä ruohonjuuritasolta aikanaan ja takunnut käytön kanssa kuten kerroin. Pikkuhiljaa kuitenkin löysin sen itselleni helpoimman tavan saada vihreät alas, eli smoothien. Pitkään tein joka arkiaamu smoothien, johon tuli aina noin ruokalusikallinen viherjauhetta. Nykyään teen kyllä edelleen niitä smoothieitakin, mutta rinnalle ovat tulleet viherjauhejuomat, drinksut joissa jauhe on sekoitettuna lime-veteen tai tuorepuristettuun mehuun. Tiedän, kuulostaa (ja näyttää!!) hurjalta mutta uskokaa tai älkää, makuaisti tottuu aika nopeasti. Monesti se helpoin ja nopein tapa saada jauhe alas nimittäin on se lasillinen juomaa, johon jauhe on sekoitettuna.

Jos kyseinen drinksu ei teitä houkuta, kannattaa aloittaa pehmeämmin vaikka juurikin niistä smoothieista. Vihersmoothien tekoon et oikeastaan tarvitse kuin banaanin, hedelmiä kuten vaikka pakastemangoja (myös marjat käy), viherjauhetta, ehkä jotain yrttejä ja lehtikaalta, ananasta, kookosjuomaa, hunajaa jne. Lisukkeet voit siis valita vapaasti oman makusi mukaan. Aloitin tosiaan teelusikallisesta ja nykyään ollaan parhaimmillaan siellä parissa ruokalusikallisessa. Pyrin kuitenkin vaihtelemaan viherjauheita vuoroviikoin ja samaa teen myös määrien suhteen. Tämä siis siksi, että saisin parhaat hyödyt irti jauheista. Jos keho tottuu saattavat vaikutukset heikentyä, kyllä te tiedätte. En myöskään käytä jauheita seitsemänä päivänä viikossa, vaan suunnilleen viitenä.

IMG_2422

Viherjauheista se pidempiaikainen suosikkini on ehdottomasti spirulina. Sen käytön aloitin ensimmäisenä ja siihen myös ekana koukutuin. Jossain kohtaa otin rinnalle chlorellan jota käytän vuoroviikoin. Molemmat ovat mielettömän ravinnerikkaita jauheita, eli pitävät sisällään mm. antioksidantteja, vitamiineja ja mineraaleja. Myös proteiini on hyvin edustettuna ja jos minulta kysytään mistä saan proteiinia niin rahkan, raejuuston ja heran sijaan vastaan mm. juurikin viherjauheet. On oikeasti tavallaan aika hassua miten ihmiset uskovat ruoan suhteen niin sokeasti mainontaan, eli kaikki jutut joiden kyljessä lukee punaisin kirjaimin ”sisältää runsaasti proteiinia” ovat niitä oikeita vaihtoehtoja. Näin ei kuitenkaan aina välttämättä ole ja itse uskon vahvasti siihen, että on olemassa paljon muitakin (jopa parempia) proteiinin lähteitä kuin ne perinteiset maitotuotteet ja liha. Myös täysin vegaanina on varmasti mahdollista olla kovassa kunnossa!

No mitä viherjauheet sitten tekevät kehollemme? Mitä vaikutuksia olen havainnut? Omalla kohdallani huomasin sen suurimman vaikutuksen nimenomaan vireystasossa. Nukuin aikaisemmin todella usein päiväunia ja olin väsynyt. Toki asiaan saattoi vaikuttaa myös se, että käytin paljon maitotuotteita, ligh-kamaa ja viljoja. Tehostin superfoodien käyttöä nimenomaan silloin, kun tein ruokavalioremppaa. Tai otin ne oikeastaan säännölliseen käyttöön, aikaisemmin olin vaan testaillut silloin tällöin. Leväthän sisältävät aineosia jotka puhdistavat kehoamme sitomalla itseensä myrkkyjä. Myös kehon happamuustasapainoa ne tasoittavat. Kehon happamuushan kuormittuu etenkin runsaasta viljatuotteiden, sokerin, lihan ja kahvin käytöstä, sekä ihan puhtaasti stressistä. Itse mittaan tuon pH:ni säännöllisin väliajoin jotta voin pysyä kärryillä siitä ettei kehoni ole liian hapan. Toki tuon happamuuden huomaa helposti myös olossaan, joten ilman mittailujakin on mahdollista seurailla tilannetta. Se selkein muutos viherjauheiden käyttöön oton jälkeen onkin ollut omassa kehossani virkeys, pirteys ja elinvoimaisempi fiilis.

IMG_2529

Jos olet viherjauheiden suhteen täysin aloitteija tai jopa ummikko, etkä oikein tiedä mistä aloittaisit, niin suosittelen kokeilemaan esimerkiksi CocoVi:n ja Fitfarmin yhteistyössä toteutettua Viher Mix -jauhesekoitusta. Kyseisessä purkissa on sekoitus luomu banaanijauhetta, luomu-vehnänorasta, luomu-spirulinaa, luomu baobabia ja luomu chlorellaa. Myös puhdas spirulina on se viherjauhe jota voin lämpimästi suositella. Kannattaa aloittaa nimenomaan pienillä määrillä ja kokeilla minkä kanssa vihreä menee parhaiten alas, todennäköisesti smoothien kanssa. Määrä voi olla alkuun hyvinkin pieni, eli esim. 0,5 tl, sillä viherjauheet saattavat aiheuttaa huonovointisuutta henkilöille, jotka eivät ole niitä aikaisemmin käyttäneet. Pikkuhiljaa mutta rohkeasti vaan niin kyllä siitä hyvä tulee! Olen myös aika varma, että huomaat eron olossasi viimeistään parin viikon sisään. :)

Tuleeko teidän suosittua viherjauheita päivittäisessä käytössä? Jos niin minkä kanssa saatte ne parhaiten alas? Olisi mukava kuulla myös siitä millaisia positiivisia vaikutuksia olette havainneet? 

On my way

4 vastausta artikkeliin “Vihreä maanantai”

  1. Kiitos tästä postauksesta! Menee kyllä kokeiluun tuo sun tapasi käyttää niitä vuoroviikoin! Ite oon käyttäny foodin viherjauhetta, mutta ajattelin ostaa seuraavaksi nuo kaksi putelia. Sun blogista kyl saa ihan mielettömästi inspistä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin!

    Hei haluisitko kertoa, että mikä puna siulla on käytössä tossa instagramin 6. uusimmassa kuvassa? (https://www.instagram.com/p/BEYLRHkRC-b/ ) Tosi kaunis sävy! :)

    • Kiva kuulla, että saat täältä inspistä. Ja ihan parasta, kun rohkenit sen kertoa. :) Kiitos!

      Mulla on siinä Macin Cremesheen Creme D`Nude ja huultenrajauksessa tummempi sävy, eli Staunchly Stylish. Tuosta rajauksesta sekoittuu tuohon nudeen hieman punertavaa mikä saa sen näyttämään kivalta yhdessä. :)

  2. Tuolla nuo seisoo, chlorella sekä spirulina purkit mutta ne on jotenkin jääneet. Jostain syystä aina kun yritän aloittaa chlorellan käytön mun iho alkaa kukkimaan ihan kamalasti! Liekö sattumaa vai voisko se liittyä jotenkin siihen kehon puhdistautumiseen. Anyways sen takia tuntuu välillä että parempi olla ilman. :D

  3. Mulla on käytössä chlorella ja spirulina mutta enemmän tulee spirulinaa käytettyä. Mullakin oli ensin vähän hakusessa että miten ihmeessä sen sais alas kun aina meinas yrjö lentää kun kokeilin erilaisia smoothieita sen kanssa. Sitten kun jätin rahkat ja kaikki makeat jutut seasta ja tein raikkaita ja vähän kirpeitä juomia niin johan alko maistumaan! Energiaa lisää kyllä päivään (välillä vähän liikaakin :D) Täytyy vielä sanoa kun kerrankin vaivauduin kommentoimaan, että sun blogis on ihan lemppari! :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta